JEMNÁ PRÁCE SOFTWAROVÉ UMĚNÍ JAKO ZÁKLADNÍ VÝZKUM NOVÝCH MÉDIÍ Jana Horáková Masarykova univerzita OBRAT K SOFTWARU V RÁMCI STUDIÍ NOVÝCH MÉDIÍ 1.Kategorie jako kód, algoritmus, programování, jsou podrobeny kritické analýze s ohledem na širší kulturní kontext, z něhož vycházejí a zasahují do něj: COX, Geoff. Speaking Code. Coding as Aesthetic and Political Expression. Cambridge, Mass.: MIT, 2013. 2.Je rekonstruován a analyzován vědecko-inženýrský diskurz, v rámci kterého se formoval koncept softwaru: CHUN, Wendy. Programmed Visions: software and memory. Cambridge, Mass.: MIT, 2011. 3.Rozvíjí se mapování genealogie softwaru jako součásti kultury: CRAMER, Florian. Words Made Flesh. Code, Culture, Imagination. Rotterdam, Piet Zwart Institute: 2005. FULLER, Matthew (ed.) Software Studies / a lexicon. Cambridge, Mass.: MIT, 2008. 4.Softwarové aplikace jsou nahlíženy také z eticko-estetické perspektivy: FULLER, Matthew – GOFFEY, Andrew. Evil Media. Cambridge, Mas.: MIT, 2012. 5. OBRAT K SOFTWARU V RÁMCI STUDIÍ NOVÝCH MÉDIÍ 1.Hledisko diváka/publika je nahrazeno hlediskem programátora. 2.Představitelé softwarových studií se zajímají o složité procesy vyjednávání o tom, co a jak bude programovacími jazyky artikulováno. Kladou si otázky po míře, v jaké jsou počítačové programy a procesy probíhající skrze ně předmětem všeobecné debaty o jejich účincích a smyslu, ale i o svobodě projevu (hackability). 3.Poukazují na to, že informační technologie jsou také mocnými nástroji konformity a kontroly svých uživatelů. Ti totiž, pokud sami neprogramují, nebo nejsou schopni kritického náhledu na procesy odehrávající se pod povrchem obrazovek, se nutně stávají objekty programování (ANT). SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: OD PRAXE K TEORII vMatthew Fuller, Graham Harwood a skupiny I/O/D a Mongrel. Známý je jejich experimentální prohlížeč ´WebStalker´, který ukazuje zdrojový kód a strukturu odkazů, tedy spodní vrstvy webových stránek, nebo ´Natural selection´, politicky manipulovaný internetový prohlížeč. SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: OD PRAXE K TEORII v Adrian Ward, držitel ocenění na berlínském transmediale.01 za dílo ´Auto-Illustrator´, a Alex McLean, jehož umělecký virus ´forkbomb.pl´ vyhrál berlínské Transmediále.02. + Teoretik Geoff Cox, autor knihy Speaking Code. Coding as Aesthetic and Political Expression, MIT 2013. SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: OD PRAXE K TEORII v Florian Cramer v těchto dvou uměleckých seskupeních rozpoznává dva základní přístupy, které se uplatňují také v rámci softwarových studií: softwarový kulturalismus a softwarový formalismus. v Softwarové umění je považováno za jednu z důležitých oblastí výzkumu širokého spektra praxí obklopujících počítače, kterým se softwarová studia věnují. Můžeme je však považovat také za metodologický nástroj, ve smyslu experimentálního a spekulativního výzkumu potenciálu a limitů programovaných médií. v SOFTWAROVÉ UMĚNÍ vSwart: 1998/9 v rámci net artu. vSwart: 2001: Transmediale, Berlin (softwarové umění jako soutěžní kategorie). vSoftwarové umění bývá charakterizováno jako: experimentální, spekulativní, nepragmatický nebo iracionální software. vSoftwarové umění je reakcí na všudypřítomnost programového kódu. Poukazuje k softwaru jako neviditelné performativní vrstvě, která strukturuje náš každodenní život, pracovní i osobní. vSW umění zahrnuje um. projekty užívající kód jako svůj hlavní umělecký materiál, nebo zabývající se kódem jako součástí širší kulturní praxe a způsobů reprezentace. v SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: 60IES VS 90IES Generativní umění (computer art) • Zaměření na povrch („fenotext“) – aplikační software a jeho výstupy - vytvořený generativními procesy („black box problém“). • Software jako pragmatický, neutrální nástroj sloužící k tvorbě určitých výstupů; samotný nástroj není předmětem výzkumu. • Software jako pragmatický-generativní nástroj … Softwarové umění • Zaměření na generativní procesy (spuštěné „genotextem“) – systémový software, které mohou generovat povrchy nebo jiné výstupy. • Software jako součást kultury je předmětem výzkumu. Zájem o estetické a politické podtexty. Zaměření na představení experimentálních a ne-pragmatických užití programovacích jazyků (softwaru). • Software nebo kód jako dílo o sobě (obvykle experimentální)…. SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: 60IES VS 90IES Generativní umění (computer art) … • Účinný kód („krásné algoritmy“). Viz D. Knuth: The Art of Computer Programming: Vo. 1, Fundamental Algorithms, Reading Mass. 1997. • Využívání generativních procesů za účelem potlačení intencionality (nezáměrnost v umění). • Fascinace generativním. Softwarové umění … • Kód jako exces, kód jako extravagance, účinnost/funkčnost není nezbytná. • Softwaroví umělci využívají generativní systémy nikoli proto, aby potlačili intencionalitu, ale balancují mezi kontrolou a náhodou. Nejde o umění pro stroje, softwarové umění vyjadřuje subjektivitu autora skrze její reflexi a extenzi v generativních systémech. (F. Cramer, U. Gabriel) • Zájem o „performativitu“ kódu. SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: PROGRAMOVÁNÍ EXCESU v 1996/97 John F. Simon Jr., Every Icon http://www.numeral.com/eicon.html SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: PROGRAMOVÁNÍ EXCESU v 2001, Florian Cramer, Self.pl SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: PROGRAMOVÁNÍ EXCESU v 2001/2005 Alex McLean, Forkbomb.pl perl -e "fork while fork" & SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: PROGRAMOVÁNÍ EXCESU v Forkbomb by Jaromil: ASCII Shell forkbomb, 2002 v SOFTWAROVÉ UMĚNÍ: PROGRAMOVÁNÍ EXCESU v I LOVE YOU ♥, computers_viruses_hacker_culture: kurátorka Franziska Nori v Muzeum užitého umění ve Frankfurtu nad Mohanem (květen – červen 2002). v Rozšířená verze výstavy v "Haus der Kulturen der Welt" v rámci berlínského transmediale.03 (31. 1. 2003 – 6. 2. 2003). v „Chápu zdrojový kód jako literaturu, popisuji [počítačové] viry jako by byly typem básní psaných Verlainem, Rimbaudem a dalšími proti těm, kteří prodávají síť jako bezpečnou oblast přímé společnosti. Vztahy, síly a zákony ovládající digitální sféru se liší od těch přirozených. Digitální sféra produkuje formy chaosu – což je nevhodné, protože je to neobvyklé a produktivní – kterým mohou lidé surfovat. V tomto chaosu jsou viry spontánní uspořádání, která podobně jako lyrické básně spouštějí nedokonalosti ve strojích a reprezentují vzpouru našich digitálních nevolníků (serfs).“ LOVE LETTER TO MICROSOFT AND WINDOWS, 5. 5. 2000 Softwarové umění má spoustu podob, které poukazují k svobodné imaginaci toho, co počítače mohou být a k jakým účelům mohou být užity. >