Komentář k testům z 3. 10. a 4. 10. 2017 (JAP102a a JAP102b) Na úvodní hodině jsem podával výklad významu (významů) průběžných testů, které zadávám vždy na začátku hodin JAP102a a JAP102b. Ještě jednou zde však svůj výklad zopakuji, abychom zachovali maximální informovanost ve vztahu k požadavkům na získání kreditů za kurzy JAP102a a JAP102b. Pro úspěšné absolvování každého z kurzů je zapotřebí minimálně 70 % aktivní prezence v hodinách (viz propozice kurzů v ISu). Dokladem prezence je právě úvodní test, jehož zadávání v čase 00:00:01 každé hodiny má současně motivovat studenty k dochvilnosti. Samotný odevzdaný (podepsaný) test je dokladem prezence fyzické, která je vkládána do evidence v ISu. Veškerá absence nechť je ústně či písemně oznámena, pokud možno dopředu. Doklady a lékařská potvrzení k omluvení absence se dodávají na Studijní oddělení FF MU, které omluvení dané hodiny zanáší do systému. Omluvitelnost dokladem nedoložitelné absence řeší studenti individuálně s vyučujícím. Systém neumožňuje omlouvat momentální nevolnosti, nejsou-li doloženy lékařskou diagnózou. Stejně tak neomlouvá absenci (např. na úvodním testu) z jiných důvodů, než jsou důvody studijní a doložitelné (např. kolize rozvrhu dvouoborového studia apod.). Zodpovědnost, kterou sdílí vyučující se studenty, je být na hodině připraven a včas. (Osobně rozumím snahám „zkusit to“ v situacích typu „ujela mi tramvaj“, ale vězte, že neomlouvání podobných důvodů je víceletý precedens, který nelze měnit. Věřím, že „zkoušet to“ nebudete v situacích, kdy by to bylo oboustranně nedůstojné. Zkušenost říká, že pro studenty je výhodnější, je-li vyučující předvídatelný, než kdyby byl pouze nahodile milosrdný.) Testy jsou hodnoceny dvoubodovou stupnicí: „OK“ (úspěšně splněno), „NG“ (nesplněno). K získání hodnocení „OK“ je zapotřebí většinou zhruba 60–70%-ní splnění očekávání ve vztahu k zadaným úkolům (neznamená to tedy nutně jednoduše většinově správné zodpovězení, jelikož ne všem úkolům v testech je přikládána stejná váha, stejně jako se může lišit závažnost chyb ve vztahu k probírané látce). Neomluvená absence je hodnocena jako „NG“. Omluvená absence je registrována jako doplněná „aktivní“ prezence teprve po dopsání chybějícího průběžného testu (do té doby je v komentářích i v ISu omluvená absence vedená formálně jako „NG“). K dopsání testu musí dojít v průběhu prvního týdne, v němž je student po nemoci přítomen na výuce. Rekapitulace dvojího konceptu prezence: a) fyzická prezence od začátku hodiny – uváděna v ISu; jejím dokladem je odevzdaný podepsaný test. b) aktivní prezence (která je zásadní pro úspěšné absolvování kurzu) – evidována mimo IS ve formě výsledků průběžných testů (a zveřejňována průběžně v komentářích, jako je tento); jejím dokladem je odevzdaný test ohodnocený „OK“. Průběžné testy tímto mají, kromě funkce prezenčního dokladu, také funkci podílet se na závěrečném hodnocení (nesplnění předepsané aktivní prezence je na konci kurzu hodnoceno jako „x“). Kromě těchto dvou mají testy dále funkci motivační, funkci zdrojového materiálu pro komentáře a funkci zpětné vazby. Funkce zpětné vazby spočívá v ilustraci kvality výkladu vyučujícího. Funkce zdrojového materiálu pro komentáře spočívá v tom, že chyby, vyskytující se v průběžných testech, budou zdrojem doplňkových komentářů (jako je tento), které pro vás budou znamenat doplňkový výklad a vlastně jakousi „lekci navíc zdarma“. Doporučuji tedy věnovat těmto komentářům pozornost. Testy jsou k nahlédnutí v pracovně Semináře japonských studií (budova L na Veveří 29) vždy v čase mých konzultačních hodin (v tomto semestru je to ve čtvrtek od 15:00 do 16:00 po předchozí domluvě), případně po předchozí domluvě i jindy. V komentářích, s ohledem na ustanovení o ochraně osobních informací, budu pro odkazování ke konkrétním studentům využívat jejich učo. Konkrétní komentář k testu ze tří posledních hodin: · Zvuky ze skupiny jóon („lomené zvuky“) nejsou „specifickými fonémy“ (tokušu onso). Mezi specifické fonémy se řadí pouze sokuon, hacuon a čóon. (Tato „metajazyková“ znalost nicméně není předmětem testu.) · Specifický foném čóon má v zápise kanou vždy reprezentaci pouze jedním grafickým symbolem (platí to i pro ostatní specifické fonémy). Slabika, jejíž samohláska je prodloužena není součástí specifického fonému čóon. · Používejte latinku tak, jak se standardně používá. Nad malým „i“ a „j“ se standardně píše tečka, nikoliv kroužek, či podobné excesy. Podobně, nad velkým „I“ a „J“ se tečka nepíše. Snažte se psát čitelně. Dbejte na vhodné užívání velkých a malých písmen a interpunkce (věta psaná latinkou začíná velkým písmenem a není uzavřená, pokud není naznačena větná intonace koncovým znaménkem). Filologičnost znamená uvědomělost práce s texty a zpředmětňování textových norem. · Doporučení: Čtěte a ctěte zadání. Je-li zadáno „podtrhněte“, nekroužkujte. Zadání má snahu být formulováno co nejexplicitněji a nejjednoznačněji. Jeho dodržením se vyhnete mnohým zbytečným problémům. Výsledky testů (následující testy byly ohodnoceny NG): 3.10. 4.10. 475387 437476 456573 465069 472605 434237 475406 456573 475112 472605 (absence) 475418 475152 474090 457496 475152 475308 (absence) 457551 472817 475030 (absence) 475031 415601 475369 475308 (absence) 472817 475031 467605 475089 (absence) 438160 (absence) 475254 458278 Všechny ostatní testy byly ohodnoceny OK. Těm z vás, kteří mají absenci omluvenou, doporučuji zajistit si dopsání chybějících testů v následujícím týdnu. Veškeré případné dotazy jsem připraven zodpovědět mailem, na (po) hodině nebo v čase svých konzultačních hodin. Reklamace hodnocení vyřizuji v konzultačních hodinách (po předchozím ohlášení). J. Matela