Otázky k přednáškám Vaše maďarská kolegyně mluvila o inovacích. Z jedné naší spontánní diskuze mezi studenty vyplynul zajímavý dotaz. Týkal se významu tradice. Hlasitě jsme diskutovali, co ještě je a není tradice a jestli do ní inovace patří. Můj názor zní, že určitě ano, jelikož tradice jsou vázány na kulturu, která se vyvíjí. Něco nového vzniká na základě starého. Teď mě napadá že by tradice mohla být vnímána ve dvou rovinách. Stará, takzvaně původní, vázaná na vznik nebo největší rozmach kultury, díky kterému máme její projevy zafixované. Nová tradice by pak mohla prezentovat současnou generaci kultury s jejími projevy a zvyky. Tradiční by tedy mohlo jednoduše znamenat to, na co jsme zvyklí. Přemýšlím také nad otázkou, zda se může efektivita využívání moderních technologií při edukaci v muzeu lišit v závislosti na vyspělosti země. Např.: Nemohou být děti zaujaty více do funkcí a vymožeností přístroje, jak do výstavy samotné? Nebo naopak, skrze nadšení z nového lépe výstavu vnímají? Co se týče interpretace, velmi se mi líbí způsob online dotazů. Výklad je v tomto případě něco jako ´´na vlastní žádost´´, což si myslím, že je pozitivní zpětná vazba. Muzeum ví, že návštěvníci mají aktivní zájem o prezentovanou problematiku. Podnět s návštěvní knihou byl přínosný. Podle mého názoru by mohla nabízet více kreativity. A možná by to nemusela být vůbec kniha, co návštěvníky čeká na konci výstavy 😊 Mohlo by to být jiné „překvapení“ Malá pozornost pro děti nebo hádanka na doma vztahující se k tématu. Nebo zajímavý úkol (tvořivý?). Svým způsobem byly obě přednášky na pojmu interpretace založeny, ať už šlo o rodinnou integraci, story - telling nebo relaxační programy, všechny tyto aktivity měly za úkol něco sdělit, vysvětlit a předat.