SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE I. Seminář 1 VÁŠ PRVNÍ DOJEM ZE MNE A JEHO UTVÁŘENÍ 1. Jsem původně: a) z města ČR b) z města mimo ČR c) z vesnice 2. Chovám doma: a) psa b) kočku c) hada 3. Oblíbený sport: a) volejbal b) tenis c) lyžování 4. Oblíbený nápoj: a) pivo b) víno c) kofola 5. Oblíbený autor: a) Jane Austen b) Milan Kundera c) Jo Nesbo 6. Oblíbený seriál: a) HIMYM b) Big Bang Theory c) F.R.I.E.N.D.S. 7. Ideální dovolená: a) relax v Toskánsku b) horolezení ve Slovinsku c) na kole v Jeseníkách 8. Nejvíc mě naštve, když někdo: a) chodí pozdě b) má blbou náladu c) nenaštvávám se 9.V pátek večer byste mě hledali: a) doma u rodičů b) na horách s manželem c) v baru s přáteli 10. SKUPINOVÝ ÚKOL • SKUPINA Č. 1: „Na základě čeho si utváříme první dojem a kolik na to máme času?“ • • SKUPINA Č. 2: „ Co všechno může ovlivňovat utváření dojmu o druhém, jaké jsou předpoklady dobrého pozorovatele?“ ad. Prostředí, osobnost… • • SKUPINA Č. 3: „Jaké jsou možné chyby v sociální percepci (v poznávání druhých)?“ TEORIE UTVÁŘENÍ PRVNÍHO DOJMU •ASOCIANISTICKÉ TEORIE (bottom up/ data-driven) •Kognitivní algebra (Anderson. 1974) •Sčítací model •Model váženého zprůměrování •KONSTRUKTIVISTICKÉ TEORIE (top down/ theory-driven) •Teorie centrálních a periferních rysů (Asch, 1946) •Duální model procesu formování dojmu (Brewerová, 1988) •Kategorizace vs. Personalizace •Spojitý model procesu formování dojmu (Fiske & Neuberg, 1990) • • OBJEKTIVNÍ SOCIÁLNÍ PERCEPCE •Základním předpokladem je otevřenost obou zúčastněných: • „Chtít druhého poznat a chtít se nechat poznat.“ CHYBY V SOCIÁLNÍ PERCEPCI CO Z TOHO PLYNE? 1.První dojem je obrazem spíše nás samých, nikoli druhého 2.Vyvarovat se rigidních prvních dojmů 3.Odhlédnout od vlastních stereotypů a předsudků 4.Zaměřit se na neverbální a paraverbální komunikaci