IDS Intelligence and Development Scales Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5 – 11 let Východiska • V návaznosti na tradici intelig.testů A.Bineta a J.Kramerové • 2007-08 Univerzita v Basileji – vzorek Německo, Rakousko, Švýcarsko • posun – od testu inteligence k testu celkového vývoje – od IQ k profilu – od porovnání vývojových úrovní k narůstající komplexnosti • česká verze – 2011-12, 1461 dětí + 340 socioemoční subtesty Přednosti • hravost, přitažlivost pro děti, je akční • lze hodnotit jednotlivé oblasti • možnost využití: WISC III + některé subtesty z IDS Nevýhody • nutnost zácviku v administraci a skórování • nároky na skórování (hlavně socioemoční kompetence) Funkční oblasti • kognice • psychomotorika • sociálně-emoční kompetence • matematika • řeč • výkonová motivace • verbální myšlení Funkční oblast – kognice • vnímání (práh vnímání rozdílů) –intg založena na bazálních procesech, jako je rychlost, přesnost a efektivita zpracování informací a schopnost senzor. diskriminace –subtest: zrakové vnímání Funkční oblast – kognice • pozornost –mechanismus, s jehož pomocí zaznamenáváme okolní vlivy a třídíme tok podnětů tak, abychom z nich mohli pomocí kognitivních schopností cíleně zpracovat relevantní část –subtest: selektivní pozornost Funkční oblast – kognice • paměť – zakódování, podržení a vybavení informací: z vjemů, myšlenek a již naučených znalostí jsou vybrány některé informace, které budou podrženy k budoucímu použití či vybavení – subtesty: sluchová paměť, fonologická paměť, vizuálně prostorová paměť Funkční oblast – kognice • myšlení –vyšší kong. fce, pracuje s nižšími (vnímání, pozornost, paměť) –subtesty: konstrukční myšlení, pojmové myšlení Funkční oblast – psychomotorika • psychomotorika –souhrn všech řídících a funkčních procesů, které jsou základem tělesných postojů a pohybů –těch se účastní i senzorické, percepční, kognitivní a motivační operace –subtesty: hrubá motorika, jemná motorika, vizuomotorika Funkční oblast – sociálně emoční kompetence - řada užších, ale vzájemně propojených konstruktů sociálních a emočních schopností - schopnost jednat kompetentně v mezilidských situacích - chování, které dlouhodobě příznivě ovlivňuje poměr mezi negativními a pozitivními důsledky akce pro jednající osobu i jejího interakčního partnera - subtesty: rozpoznávání emocí, regulace emocí, porozumění soc.situacím, sociálně-kompetentní jednání Funkční oblast – matematika - schopnost zacházet s počtem, množstvím a s mentálními kvantitativními operacemi - subtest: logicko-matematické myšlení Logicko – matematické myšlení • schopnost zacházet s počtem, množstvím a s mentálními kvantitativními operacemi • hodnotí se jak kvalitativní, tak i kvantitativní aspekty počítání • větší zaměření na log. – matem. úsudek než na počtářské dovednosti • úkoly v různé míře otevřené (možné řešit různými způsoby) • děti mají najít vlastní způsob řešení a ten pak formulovat slovně • kromě kvantitativních počtářských dovedností – i znalost kvalitativně různých logicko-matematických pojmů – a kvalita procesu řešení • pro spolehlivé určení dítětem využitého způsobu řešení • poznání procesů řešení a stylu logicko-matematického myšlení • spíše inventář x ostatním subtestům – stejný typ úloh se stoupající obtížností) Logicko – matematické myšlení Logicko – matematické myšlení „Teď máš těm hračkám rozdělit kostky. Kočka dostane čtyři kostky.“ „Kočka dostala dvakrát víc kostek než dítě. „Pes dostane třikrát tolik kostek jako dítě.“ „Jak jsi na to řešení přišel/přišla?“ Funkční oblast – řeč - složitý jev - účastní se nejméně složky prozodická kompetence: zvuková stránka jazyka (intonace, přízvuk..) lingvistická kompetence: fonologie, morfologie, syntax, slovník pragmatická kompetence: řečový akt, složka dialogu - těsně propojeny a musejí být zpracovávány paralelně - subtesty: expresivní řeč, receptivní řeč Funkční oblast – výkonová motivace - každý výkon podmíněn – individuálními schopnostmi a dovednostmi – ovlivněn i úsilím, které do činnosti investujeme!! – subtesty: vytrvalost úsilí, radost z výkonu Funkční oblast – verbální myšlení - není v německé verzi - oblast slovně pojmového myšlení - porovnat verbální a neverbální složku inteligence - alespoň orientačně hodnotit kognitivní kapacitu i u dětí s poruchami zrakové percepce nebo obecně s neverbálními poruchami učení - subtesty: informovanost, verbální konceptualizace Kognitivní vývoj Fonologická paměť Vizuálně prostorová paměť Konstrukční myšlení Pojmové myšlení Sluchová paměť Zrakové vnímání Selektivní pozornost Psycho motorika Soc.-emoční kompetence Matema tika Řeč Výkon. motiv. Verbální myšlení Log.- matem. myšl. Hrubá mot. Jemná mot. Vizuomot. Rozpoznávání emocí Regulace emocí PorozuměníPorozumění soc. situacím Sociálně kompetentní jednání Expresivní Receptivní Vytrvalost úsilí Radost výkonu Radost z výkonu Informo vanost VerbálníVerbální konceptu alizace