ZRALOST PRO ŠKOLU PhDr. Jarmila Burešová ZRALOST PRO ŠKOLU Takový stupeň vývoje tělesných a duševních vlastností dítěte, který je nutným předpokladem úspěšného zvládnutí požadavků kladených školou. Předpokladem je  připravenost k přijetí úkolu  rozlišení hry a práce  vytrvalý způsob práce  nezávislost na ustavičné péči rodiny POZOR, NEZAMĚŇOVAT POJMY  ŠKOLNÍ ZRALOST – výsledek tělesného a duševního dozrání dítěte, vnějšími zásahy můžeme podpořit, ale ne výrazně urychlit  ŠKOLNÍ PŘIPRAVENOST – výsledek záměrného i nezáměrného působení podnětného prostředí na dítě, podmínkou úspěchu je ale dostatečná zralost dítěte ZRALOST PRO ŠKOLU  Biologická  Kognitivní  Osobnostní  Sociální  Emocionální  Volní Zralost biologická, fyzická Proběhla první tvarová proměna • posun proporcí, protažení končetin (Filipinská míra), ztráta zaoblenosti, delší krk, • osifikace končetin, začátek výměny dentice (proces trvá asi rok, u děvčat probíhá dříve) Předškolák měří 110 – 120 cm, váží 17 – 25 kg Zralost duševní práceschopnosti  schopnost záměrné koncentrace pozornosti (soustředit se na úkol – i nepříliš zajímavý)  odolnost vůči rušivým vlivům vnějším i vnitřním  odolnost vůči únavě  předpoklady pro vytváření pracovních návyků Nezralost v práceschopnosti je častým důvodem pro odklad školní docházky! Zralost poznávacích funkcí (kognitivní) VNÍMÁNÍ • Diferencované vnímání - přechod od celostního k analytickému pojetí, vnímání je ale dosud nepřesné, je doplňováno fantastickou syntézou. • Postupně se zvyšuje objektivita vnímání, převaha respektování formy před barvou. • Dostatečně vyzrálá sluchová a zraková analýza, syntéza a diferenciace – nutná podmínka pro zvládnutí výuky čtení a psaní Zralost poznávacích funkcí (kognitivní) MYŠLENÍ  Chápání vztahů mezi věcmi (prostorové vztahy, podřazenost a nadřazenost, odlišnost a podobnost).  Rozvoj analytického myšlení, tj. schopnosti postižení podstatných znaků a vztahů mezi jevy.  Rozumový přístup ke skutečnosti, relativní oslabení významu fantazie.  Zájem o nové poznatky.  Schopnost chápání a užívání symbolů jako předpoklad pro zvládnutí trivia. Zralost poznávacích funkcí (kognitivní) ZÁKLADNÍ POČETNÍ PŘEDSTAVY • Jmenuje číselnou řadu do 5 (10) • Dokáže odpočítávat předměty • Chápe a používá základní pojmy označující množství, velikost, pořadí (hodně-málo, víceméně-stejně, větší-menší-stejný, první- poslední-prostřední) Zralost poznávacích funkcí (kognitivní) PROSTOROVÁ A PRAVO-LEVÁ ORIENTACE • Chápe a používá základní pojmy označující polohu v prostoru a prostorové vztahy (nahoře-dole, vpředu-vzadu, před-za, uprostřed, uvnitř-venku) • Začíná rozlišovat vpravo-vlevo (nejprve na sobě, pak na ploše, nakonec na jiném člověku) Zralost poznávacích funkcí (kognitivní) ŘEČ  Ovládá odposlouchanou hovorovou řeč.  Vyjadřuje se v celých větách.  Celkem samostatně, plynule vypráví svoji zkušenost, zážitek.  Důležité je navození správné výslovnosti. Zralost poznávacích funkcí (kognitivní) ZNALOSTI  Zná své jméno, věk, adresu.  Dobře se orientuje ve svém okolí.  Zná přírodu, názvy zvířat, květin, stromů.  Zná názvy a účel některých běžných materiálů a nástrojů.  Rozlišuje barvy, vůně, chutě, zvuky. GRAFOMOTORIKA  Dostatečný rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky ruky.  Vizuomotorická koordinace - ruka by měla být dostatečně obratná, aby pracovala v souladu se zrakem.  Dítě by mělo umět správně držet tužku i křídu a mělo by být určeno, kterou rukou bude psát. KRESBA Kresba je v tomto období projevem vyspělosti (ukazuje, do jaké míry se dovede objektivně dívat na svět – kreslí, co ví), ale odráží také úroveň rozvoje grafomotoriky. Předškolák by měl zvládnout  změnu směru čáry (zuby pily, domeček …)  kličky (dolní, horní)  napodobení geometrických tvarů  kresbu lidské postavy (alespoň hlava s obličejem, trup, končetiny) Zralost osobnostní - emocionální  Dostatečná emocionální stabilita, méně impulzivních reakcí (sebeovládání)  Využití citové kapacity při motivování školního zaměstnání  Dokáže bez pocitů úzkosti a křivdy snést odloučení od rodičů a domova, od svých věcí, dosavadních návyků … Zralost osobnostní - sociální  Dítě má potřebu stýkat se s ostatními dětmi a podřizovat se zájmům a konvencím dětských skupin.  Má schopnost převzít sociální roli školáka v sociální situaci školního vyučování , kdy je srovnáváno s vrstevníky, hodnoceno, kritizováno, musí se vyrovnat i s nezdary.  Dokáže přijímat vedení „cizích“ osob, podřizovat se příkazům, navazovat přiměřený kontakt – netykat, mít přirozený respekt, ale nebát se. Zralost osobnostní - volní  Dítě má zájem o zaměstnání s cílem (těžiště je ve výsledku, kterého lze dosáhnout jen usilovnou činností)  Dokáže dělat i věci, které ho moc nebaví (samozřejmě ne moc dlouho).  Dokáže práci začít, vytrvat u ní určitou dobu a dokončit ji. Legislativní rámec • V ČR je zákonem stanovena povinná školní docházka pro dítě, které dovrší 6 let do 31.8. daného roku. • V dubnu probíhají zápisy budoucích prvňáčků. • Rodiče mohou do 31.5. požádat ředitele školy o roční odklad, písemnou žádost doloží doporučením školského poradenského zařízení a lékaře. Legislativní rámec • Pokud dítě po nástupu do školy evidentně není zralé na výuku, může ředitel školy po dohodě s rodiči poskytnout dodatečný odklad školní docházky (do 31.1.). • Teoreticky může jít o dítě, které jeden odklad už mělo. • Dítě musí zahájit školní docházku nejpozději v 8 letech. Legislativní rámec Dítě s odloženou školní docházkou by mělo navštěvovat  Mateřskou školu nebo  Přípravnou třídu základní školy (nutné je doporučení PPP nebo SPC) Vyšetření školní zralosti v PPP zahrnuje: Posouzení zralosti dítěte v jednotlivých oblastech a jeho připravenosti pro školu. Doporučení, ve kterých oblastech je třeba podpořit rozvoj dítěte doma a v MŠ. Další doporučení: • Edukativně stimulační skupinky (v MŠ, ZŠ, PPP) • individuální stimulace v PPP • logopedická péče. Záznamový arch k vyšetření předškoláka (PPP Brno) Orientační test zralosti pro školu (Kern-Jirásek) Zkouška laterality (Matějček-Žlab) Reverzní test (Edfeldt) Ukázka části diagnostické baterie dib (PPP Brno) zrakové rozlišování zrakové rozlišování dib řazení třídění porovnávání Kolik je pejsků? Kolik pejsků se schovalo do boudy? Sluchová analýza a syntéza Sluchová diferenciace Kresba Nakresli zuby pile Nakresli smyčky Následující ukázky kreseb jsou převzaty z podkladů k diagnostické baterii dib PPP Brno Ukázky kreseb, kde je v oblasti grafomotoriky stimulace nutná Ukázky kreseb, kde je v oblasti grafomotoriky stimulace vhodná Ukázky s nerovnoměrnou úrovní mezi jednotlivými kresbami Ukázky kreseb odpovídajících věku Vyšetření školní zralosti v PPP Možné závěry:  Doporučení nástupu do školy v termínu (dítě je školsky zralé).  Doporučení k zohlednění dílčích nezralostí po nástupu do školy (nezralost je dílčí a odklad není třeba nebo si rodiče odklad nepřejí).  Doporučení odkladu školní docházky (rozhodnutí je na rodičích). Důvody pro odklad školní docházky (statistika PPP Brno 2007/08 – 20011/12) Doporučení OŠD podle data narození (statistika PPP Brno 2007/08 – 20011/12) Děkuji za pozornost