Poruchy pozornosti a aktivity (specifické poruchy chovaní) PhDr. Jarmila Burešová Specifické poruchy chování Podkladem obtíží jsou poruchy aktivity a pozornosti. Příčinou je nedozrálost kognitivních center mozku, dochází k narušení . neurochemických spojů, které mají zajišťovat předávání informací mezi mozkovými buňkami. Etiologie: • často genetického původu (cca 75%) • pre, peri nebo postnatální poškození • kombinace příčin Rozlišujeme: Poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Poruchy pozornosti (ADD - Attention Deficit Disorder) ADD + hypoaktivita - méně často Charakteristické znaky (ne všechny u každého) o Obtíže v soustředění pozornosti Q Poruchy aktivity (hyper nebo hypoaktivita) o Impulzivnost o Obtíže s koordinací, neobratnost, nešikovnost O Problémy s krátkodobou pamětí, zvl.pro slyšené o Specifické rysy chování (zvl. u ADHD) O Poruchy spánku, problémy s jídlem Poruchy pozornosti (bez hyperaktivity) Dítě s poruchami pozornosti O pozornost soustředí krátkodobě, O je snadno vyrušitelné, nebo se obtížně zaměřuje na jednu věc (někdy oba problémy), O bývá zvýšeně unavitelné psychickou zátěží. Poruchy pozornosti Možné obtíže: o ve škole nezačne pracovat včas s ostatními o přeruší nebo nedokončí činnost o nezachytí pokyn, instrukci o dělá něco jiného, „popleta" V kombinaci s hypoaktivitou navíc: o pracuje velmi pomalu o často působí jako méně nadané dítě Poruchy pozornosti Vhodná opatření: o před zadáváním pokynů si zajistíme pozornost Q ověříme si pochopení instrukce o dítě sledujeme, „probudíme" pň přerušení činnosti nebo zachráníme v nebezpečné situaci o kamarád - „patron" o pozor na bezpečnost - neobratný a nepozorný! Poruchy pozornosti s hyperaktivitou Dítě s ADHD o pozornost na jeden objekt soustředí krátce o je snadno vyrušitelné vnějšími i vnitřními podněty o reaguje impulzivně o nedokáže si zorganizovat práci, čas o je stále v pohybu, neklid se pň psychické zátěži a pň únavě zvyšuje o střídá činnosti Poruchy pozornosti s hyperaktivitou Další specifické rysy chování o nepružnost, obtíž přizpůsobit se změnám o snížená schopnost vyrovnávat se s neúspěchy o nerozhodnost o nízké sebepňjetí, necítí se dobře mezi mnoha lidmi o často problematické způsoby pro získání uznání okolí o sociální nezralost, často šaškování Poruchy pozornosti s hyperaktivitou Možné obtíže: o přerušení, opuštění činnosti o věnování se nežádoucí činnosti o netrpělivost, nezvládá čekat, až pňjde na řadu o vykřikování, skákání do řeči o nezachycení instrukce, pokynu o zrychlenost a s tím spojená nepřesnost o nebezpečná aktivita (podcenění nebezpečí, chybí představa o následcích)!!! Poruchy pozornosti s hyperaktivitou Vhodná opatření: o Zajistit si pozornost pro sdělení o Instrukce zadávat krátké, ověňt si pochopení o Velmi důležité pokyny dát i písemně o Dítě sledujeme, vrátíme k žádoucí činnosti, zachráníme v nebezpečné situaci o Strukturovat čas, činnosti - potřeba řádu o Střídat činnosti různého typu Poruchy pozornosti s hyperaktivitou Další vhodná opatření: o Tolerovat stálý mírný neklid, neupozorňovat o Hledat aktivity, ve kterých bude dítě úspěšné o Ocenit snahu, zlepšení o Nespoléhat na „dálkové ovládání" hlasem o Ocenit před ostatními, problémy řešit v soukromí o Hodnotit chování, nikoli dítě Co by mělo mít dítě s ADHD napsáno na tričku O Všímej ši mě, když jsem hodný C Jsem nejlepší, jaký v tuto chvíli můžu Děkuji za pozornost