Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení ÚVODÚVOD PhDr. Jarmila BUREŠOVÁPhDr. Jarmila BUREŠOVÁ Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Obtíže s učením, které nejsou způsobeny celkovým snížením poznávacích schopností smyslovým nebo tělesným postižením nevhodnou metodou učení nedostatečnou příležitostí k učení Příčinou jsou dílčí nedostatky ve struktuře schopností vedoucí k obtížím při zvládání základních školních dovedností Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Poruchy mohou být např. v oblastiPoruchy mohou být např. v oblasti  zrakové percepcezrakové percepce  sluchové percepcesluchové percepce  prostorové a pravo-levé orientaceprostorové a pravo-levé orientace  grafomotorikygrafomotoriky  vizuomotorikyvizuomotoriky Často jsou poruchy ve více oblastechČasto jsou poruchy ve více oblastech Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Příčiny vzniku dědičnostdědičnost poškození v průběhu těhotenství, při porodu, nebopoškození v průběhu těhotenství, při porodu, nebo krátce po porodukrátce po porodu kombinace těchto příčinkombinace těchto příčin Výskyt v populaci: cca 10% (závažnější poruchy 4%)Výskyt v populaci: cca 10% (závažnější poruchy 4%) Poměr výskytu chlapci : dívky je asi 4 : 1Poměr výskytu chlapci : dívky je asi 4 : 1 Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Poruchy rozlišujeme podle oblasti, ve které se vyskytují:Poruchy rozlišujeme podle oblasti, ve které se vyskytují: DyslexieDyslexie – specifická vývojová porucha čtení– specifická vývojová porucha čtení Projevuje se obtížemi při učení písmen, tvoření slabik,Projevuje se obtížemi při učení písmen, tvoření slabik, čtení slov, vnímání obsahu čteného textu.čtení slov, vnímání obsahu čteného textu. Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DysortografieDysortografie - specifická vývojová porucha správného psaní. Projevuje se obtížemi ve správném zapsání slyšeného, vynecháváním a záměnami písmen, komolením slov, chybami v délkách samohlásek a v měkčení. Dysortografik potřebuje na psaní více času, často nestačí aplikovat naučená pravopisná pravidla. DysgrafieDysgrafie - specifická vývojová porucha motorické složky psaní. Dítě se obtížně učí tvary písmen, píše s úsilím, neúhledně, pomalu, nestačí aplikovat naučená pravopisná pravidla. Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Dyskalkulie – specifická vývojová porucha počítání.Dyskalkulie – specifická vývojová porucha počítání. Dítě většinou nemá vytvořenu představu číselné řady,Dítě většinou nemá vytvořenu představu číselné řady, množství. Příznaky poruchy mohou být u jednotlivců smnožství. Příznaky poruchy mohou být u jednotlivců s dyskalkulií velmi rozdílné.dyskalkulií velmi rozdílné. Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Dyspraxie – specifická vývojová porucha motorickýchDyspraxie – specifická vývojová porucha motorických funkcí.funkcí. Dítě je neobratné v oblasti hrubé i jemné motoriky, máDítě je neobratné v oblasti hrubé i jemné motoriky, má obtíže s pohybovou koordinací.obtíže s pohybovou koordinací. Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Dyspinxie – specifická vývojová porucha kresebnýchDyspinxie – specifická vývojová porucha kresebných schopnostíschopností (nízká úroveň kresby).(nízká úroveň kresby). Dyspinxie – specifická vývojová porucha hudebníchDyspinxie – specifická vývojová porucha hudebních schopnostíschopností, narušení schopnosti vnímání a reprodukce, narušení schopnosti vnímání a reprodukce hudby a rytmu .hudby a rytmu . Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Diagnostika (psychologická a speciálně pedagogická)  Anamnéza  Informace od rodičů, učitelů, dítěte  Vyšetření kognitivních schopností (úroveň, struktura)  Specifické zkoušky – percepce, motorika, pravo-levá orientace  Výkonové zkoušky – čtení, psaní, počítání  Analýza výsledků činnosti (školní a domácí práce, sešity, pracovní listy) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika Vyšetření kognitivních schopnostíVyšetření kognitivních schopností Testy postihující úroveň i strukturu schopnostíTesty postihující úroveň i strukturu schopností S aktuálními normami pro českou populaciS aktuálními normami pro českou populaci Nejčastěji užívané v poradenské praxi v ČR:Nejčastěji užívané v poradenské praxi v ČR: WISC III (Wechsler Intelligence Scale for Children)WISC III (Wechsler Intelligence Scale for Children) WJIE, WJIE II (Woodcock Johnson International Edition)WJIE, WJIE II (Woodcock Johnson International Edition) IDS (Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let)IDS (Inteligenční a vývojová škála pro děti ve věku 5–10 let) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika Při interpretaci výsledků intelektových testů vycházíme zePři interpretaci výsledků intelektových testů vycházíme ze struktury výkonů, nikoli z celkového skórestruktury výkonů, nikoli z celkového skóre Typická je nerovnoměrnost profiluTypická je nerovnoměrnost profilu Často je snížená kognitivní efektivnostČasto je snížená kognitivní efektivnost Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika ŘečŘeč Výslovnost, artikulační neobratnost, specifické asimilaceVýslovnost, artikulační neobratnost, specifické asimilace Jazykový cit, gramatická správnost řeči, slovní zásoba,Jazykový cit, gramatická správnost řeči, slovní zásoba, verbální fluenceverbální fluence Příklady metod:Příklady metod: Specifický logopedický nález (Matějček; Cimlerová)Specifický logopedický nález (Matějček; Cimlerová) Zkouška jazykového citu (Žlab; Cimlerová)Zkouška jazykového citu (Žlab; Cimlerová) Verbální fluence (Cimlerová)Verbální fluence (Cimlerová) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika Sluchová percepce, fonemické uvědoměníSluchová percepce, fonemické uvědomění Porozumění zvukové stránce a struktuře řeči – fonologické aPorozumění zvukové stránce a struktuře řeči – fonologické a fonemické uvědomění – sluchová analýza, syntéza afonemické uvědomění – sluchová analýza, syntéza a diferenciacediferenciace Příklady metod:Příklady metod: Sluchová analýza a syntéza slov (Matějček; Cimlerová; dib)Sluchová analýza a syntéza slov (Matějček; Cimlerová; dib) Zkouška sluchové diferenciace (Wepman-Matějček; dib)Zkouška sluchové diferenciace (Wepman-Matějček; dib) Fonologická manipulace (Cimlerová; dib)Fonologická manipulace (Cimlerová; dib) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika Zraková percepceZraková percepce Příklady metod:Příklady metod: Reverzní test (Edfeld)Reverzní test (Edfeld) Zkouška zrakové diferenciace (Novák; dib)Zkouška zrakové diferenciace (Novák; dib) Rey-Osterriethova komplexní figura (TKF)Rey-Osterriethova komplexní figura (TKF) Test zrakového vnímání (Cimlerová)Test zrakového vnímání (Cimlerová) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika Motorické funkceMotorické funkce Příklady metod:Příklady metod: Orientační test dynamické praxe (Míka; Cimlerová)Orientační test dynamické praxe (Míka; Cimlerová) Test obkreslování (Matějček; Cimlerová)Test obkreslování (Matějček; Cimlerová) Rey-Osterriethova komplexní figura (TKF)Rey-Osterriethova komplexní figura (TKF) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika Prostorová a pravo-levá orientaceProstorová a pravo-levá orientace Příklady metod:Příklady metod: Zkouška laterality (Matějček, Žlab)Zkouška laterality (Matějček, Žlab) Test zrcadlového vnímání (Cimlerová)Test zrcadlového vnímání (Cimlerová) Prostorová orientace (dib)Prostorová orientace (dib) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika ČTENÍ Zkouška čtení (Matějček a kol.) Diagnostika SPU u adolescentů a dosp. (Cimlerová) - texty KRTEK, LATYŠ, DĚVEČKA Dib – nové texty pro 1. - 4. třídu ZŠ Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika PSANÍPSANÍ Diktát zachycující dysortografické obtížeDiktát zachycující dysortografické obtíže (návrhy in Matějček, Novák …)(návrhy in Matějček, Novák …) Diagnostika SPU u adolescentů a dosp. (Cimlerová)Diagnostika SPU u adolescentů a dosp. (Cimlerová) - Diktát- Diktát - Pseudoslovný diktát slov- Pseudoslovný diktát slov - Pseudoslovný diktát vět- Pseudoslovný diktát vět dib – diktáty pro 1. - 4.ročník ZŠdib – diktáty pro 1. - 4.ročník ZŠ - přepisy pro 1. - 4.ročník ZŠ- přepisy pro 1. - 4.ročník ZŠ Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika Soubory diagnostických metod Diagnostika vývojových poruch učení I. (Novák, Psychodiagnostika 1994) Diagnostika vývojových poruch učení II. (Novák, Psychodiagnostika 1997) Diagnostika SPU u adolescentů a dospělých (Cimlerová, Pokorná, Chalupová, IPPP ČR 2007) Diagnostika schopností a dovedností v oblasti čtení a psaní (dib) (PPP Brno 2015) Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DiagnostikaDiagnostika MATEMATIKAMATEMATIKA Vyšetření matematických schopností u dětí (Novák, Psychodiagnostika 1997)Vyšetření matematických schopností u dětí (Novák, Psychodiagnostika 1997) Kalkulie III (Košč, Novák in Novák, Psychodiagnostika 1998)Kalkulie III (Košč, Novák in Novák, Psychodiagnostika 1998) Barevná kalkulie (Novák, Psychodiagnostika 2001)Barevná kalkulie (Novák, Psychodiagnostika 2001) Kalkulie IV (Novák, Psychodiagnostika 2003)Kalkulie IV (Novák, Psychodiagnostika 2003) Diagnostika schopností a dovedností v oblasti matematiky (dib)Diagnostika schopností a dovedností v oblasti matematiky (dib) (PPP Brno 2015) – soubor zkoušek pro předškolní děti a 1. - 4. ročník ZŠ(PPP Brno 2015) – soubor zkoušek pro předškolní děti a 1. - 4. ročník ZŠ Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení IntervenceIntervence volíme na základě výsledků diagnostikyvolíme na základě výsledků diagnostiky Oblasti, které je nutno ošetřit:Oblasti, které je nutno ošetřit: 1. reedukace oslabených funkcí1. reedukace oslabených funkcí 2. úprava podmínek pro práci ve škole2. úprava podmínek pro práci ve škole 3. motivace a podpora dítěte i jeho rodičů3. motivace a podpora dítěte i jeho rodičů Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Úkoly poradnyÚkoly poradny Diagnostika – psychologická, speciálně pedagogickáDiagnostika – psychologická, speciálně pedagogická Vysvětlení závěrů diagnostikyVysvětlení závěrů diagnostiky - silné a oslabené stránky- silné a oslabené stránky - zdravý přístup k  situaci- zdravý přístup k  situaci - co může kdo dělat- co může kdo dělat Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Úkoly poradnyÚkoly poradny Reedukace individuálníReedukace individuální Reedukace skupinováReedukace skupinová S dítětem (skupinkou dětí) pracuje speciálníS dítětem (skupinkou dětí) pracuje speciální pedagog vždy za přítomnosti rodičůpedagog vždy za přítomnosti rodičů Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Úkoly poradnyÚkoly poradny Doporučení pro práci ve škole a domaDoporučení pro práci ve škole a doma Návrh vhodných opatření a postupůNávrh vhodných opatření a postupů Průběžná podpora a motivace pro nápravnou práciPrůběžná podpora a motivace pro nápravnou práci Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Úkoly školyÚkoly školy Pedagogická diagnostika, identifikace problémuPedagogická diagnostika, identifikace problému Na základě doporučení poradny:Na základě doporučení poradny: Intervence, reedukace oslabených funkcí dítěteIntervence, reedukace oslabených funkcí dítěte Zohlednění ve vyučováníZohlednění ve vyučování Úprava podmínek pro školní práciÚprava podmínek pro školní práci Přijetí dítěte, hledání silných stránekPřijetí dítěte, hledání silných stránek Diferencované hodnoceníDiferencované hodnocení Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Úkoly rodinyÚkoly rodiny Identifikace problému a vyhledání pomociIdentifikace problému a vyhledání pomoci Práce na reedukaci oslabených funkcí dítěte podle instrukcíPráce na reedukaci oslabených funkcí dítěte podle instrukcí poradny, speciálního pedagoga, učiteleporadny, speciálního pedagoga, učitele Pomoc dítěti s přípravou do školy, domácími úkoly, chystánímPomoc dítěti s přípravou do školy, domácími úkoly, chystáním nebo výrobou pomůceknebo výrobou pomůcek Přijetí dítěte, hledání jeho silných stránek, podpora aPřijetí dítěte, hledání jeho silných stránek, podpora a povzbuzovánípovzbuzování Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Pro dobrý výsledek práce s dítětem sePro dobrý výsledek práce s dítětem se specifickými poruchami učení je nutnáspecifickými poruchami učení je nutná dobrá spolupráce a vzájemná podporadobrá spolupráce a vzájemná podpora všech zúčastněných – poradny, školyvšech zúčastněných – poradny, školy a rodiny.a rodiny. A samozřejmě je třeba získatA samozřejmě je třeba získat pro spolupráci dítě!pro spolupráci dítě! Děkuji za pozornostDěkuji za pozornost