Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DYSKALKULIEDYSKALKULIE PhDr. Jarmila BUREŠOVÁPhDr. Jarmila BUREŠOVÁ Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení Dyskalkulie – specifická vývojová porucha počítání.Dyskalkulie – specifická vývojová porucha počítání. Dítě většinou nemá vytvořenu představu číselné řady,Dítě většinou nemá vytvořenu představu číselné řady, množství.množství. Příznaky poruchy mohou být u jednotlivců s dyskalkuliíPříznaky poruchy mohou být u jednotlivců s dyskalkulií velmi rozdílné.velmi rozdílné. Struktura matematických schopností –Struktura matematických schopností – faktory:faktory:  NumerickýNumerický – manipulace s číselnými daty, symboly– manipulace s číselnými daty, symboly  Prostorový (vizuálně-percepční)Prostorový (vizuálně-percepční) – orientace ve– orientace ve zrakově vnímatelném prostoru, manipulace s materiálem vezrakově vnímatelném prostoru, manipulace s materiálem ve zrakovém polizrakovém poli  VerbálníVerbální – chápání slovně označených matem. pojmů a– chápání slovně označených matem. pojmů a vztahůvztahů  Matematické usuzování (R)Matematické usuzování (R) – schopnost chápat– schopnost chápat problémy, manipulovat s abstraktními pojmy a symbolyproblémy, manipulovat s abstraktními pojmy a symboly  Školské f.Školské f. - závisí na cvičení, rutině získané ve škole při- závisí na cvičení, rutině získané ve škole při provádění matematických operacíprovádění matematických operací V KAŽDÉ Z TĚCHTO OBLASTÍ MŮŽE BÝT PORUCHAV KAŽDÉ Z TĚCHTO OBLASTÍ MŮŽE BÝT PORUCHA  Všeobecná inteligence (G)Všeobecná inteligence (G) – pozadí všech mentálních– pozadí všech mentálních úkonů, úzce souvisí s faktorem Rúkonů, úzce souvisí s faktorem R Vývoj matematických schopnostíVývoj matematických schopností V předškolním věkuV předškolním věku –– osvojování základních předmatematických pojmů a vztahůosvojování základních předmatematických pojmů a vztahů - zrání percepce- zrání percepce - proces vývoje k osvojení si pojmu čísla – dvě cesty:- proces vývoje k osvojení si pojmu čísla – dvě cesty: 1. postihování a chápání množství1. postihování a chápání množství 2. počítání2. počítání - chápání základních myšlenkových postupů:- chápání základních myšlenkových postupů:  tříděnítřídění  řazenířazení  princip korespondenceprincip korespondence  princip konzervace (mezi 6. - 7. rokem)princip konzervace (mezi 6. - 7. rokem) Vývoj matematických schopnostíVývoj matematických schopností Školák - začátečníkŠkolák - začátečník –– chápání množství je vázáno na KONKRÉTNÍ, určitýmchápání množství je vázáno na KONKRÉTNÍ, určitým způsobem uspořádané předmětyzpůsobem uspořádané předměty - chápe přetrvávání množství (princip konzervace)- chápe přetrvávání množství (princip konzervace) Mladší školní věkMladší školní věk – stále myšlení na konkrétní úrovni– stále myšlení na konkrétní úrovni PrepubertaPrepuberta – manipulace s pojmy a jejich vzájemnými vztahy– manipulace s pojmy a jejich vzájemnými vztahy (ne už s konkrétními předměty). Asi od 12-13 let je možný(ne už s konkrétními předměty). Asi od 12-13 let je možný přechod k algebře.přechod k algebře. DYSKALKULIEDYSKALKULIE Podkladem obtíží mohou být poruchy v různých oblastech.Podkladem obtíží mohou být poruchy v různých oblastech. Podle převažujících symptomů je možno rozlišovat (Košč):Podle převažujících symptomů je možno rozlišovat (Košč): Praktognostická dyskalkuliePraktognostická dyskalkulie Verbální dyskalkulieVerbální dyskalkulie Lexická dyskalkulieLexická dyskalkulie Grafická dyskalkulieGrafická dyskalkulie Operacionální dyskalkulieOperacionální dyskalkulie Ideognostická dyskalkulieIdeognostická dyskalkulie POZOR – v praxi se většinou nevyskytují čisté typy, alePOZOR – v praxi se většinou nevyskytují čisté typy, ale kombinace symptomů z různých oblastíkombinace symptomů z různých oblastí DYSKALKULIEDYSKALKULIE Praktognostická dyskalkuliePraktognostická dyskalkulie Porucha matematické manipulace s konkrétními, případněPorucha matematické manipulace s konkrétními, případně nakreslenými předměty. V důsledku toho si dítě nemůženakreslenými předměty. V důsledku toho si dítě nemůže osvojit ani mnohé základní vědomosti v matematice a neníosvojit ani mnohé základní vědomosti v matematice a není pak schopno dospět na další úroveň rozvoje matematickýchpak schopno dospět na další úroveň rozvoje matematických schopností (do stádia formálních operací).schopností (do stádia formálních operací). Podkladem je narušení prostorového faktoru schopností.Podkladem je narušení prostorového faktoru schopností. Podílet se může dyskoordinace při ukazování na počítanéPodílet se může dyskoordinace při ukazování na počítané předměty.předměty. Kreslení, rýsování, psaní – v podstatě praktognostickéKreslení, rýsování, psaní – v podstatě praktognostické aktivity.aktivity. DYSKALKULIEDYSKALKULIE Verbální dyskalkulieVerbální dyskalkulie Obtíže:Obtíže:  Slovní označení napsaného čísla (v důsledku neosvojení pozičníSlovní označení napsaného čísla (v důsledku neosvojení poziční hodnoty číslic v čísle)hodnoty číslic v čísle)  Zápis diktovaných číselZápis diktovaných čísel  Osvojení řad, verbalizace číselné řadyOsvojení řad, verbalizace číselné řady  Chápání matematických termínů (o dva více, dvakrát více apod.)Chápání matematických termínů (o dva více, dvakrát více apod.) DYSKALKULIEDYSKALKULIE Lexická dyskalkulieLexická dyskalkulie Obtíže:Obtíže:  Čtení číslic, čísel, operačních znaků (+, -, x, : apod.)Čtení číslic, čísel, operačních znaků (+, -, x, : apod.)  Čtení vícemístných čísel, čísel s nulamiČtení vícemístných čísel, čísel s nulami  Záměna pořadí číslic v čísle při čteníZáměna pořadí číslic v čísle při čtení  Obtíže při čtení vertikálního zápisu čísel, čtení zlomků,Obtíže při čtení vertikálního zápisu čísel, čtení zlomků, desetinných čísel, mocnin, odmocnindesetinných čísel, mocnin, odmocnin DYSKALKULIEDYSKALKULIE Grafická dyskalkulieGrafická dyskalkulie Obtíže:Obtíže:  Problémy v prostorové a pravo-levé orientaciProblémy v prostorové a pravo-levé orientaci  Psaní diktovaných čísel - číslice jsou velké, neúhledné, někdyPsaní diktovaných čísel - číslice jsou velké, neúhledné, někdy napsané zrcadlově ap.napsané zrcadlově ap.  Přepisování čísel ze slovní do číselné formyPřepisování čísel ze slovní do číselné formy  Komplikace při písemném provádění operací - zápis jeKomplikace při písemném provádění operací - zápis je nepřehlednýnepřehledný  V geometrii problémy s kreslením nebo obkreslenímV geometrii problémy s kreslením nebo obkreslením geometrických tvarů (jednoduchých nebo jen složitějších)geometrických tvarů (jednoduchých nebo jen složitějších) DYSKALKULIEDYSKALKULIE Operacionální dyskalkulieOperacionální dyskalkulie Obtíže:Obtíže:  Narušena schopnost provádět matematické operaceNarušena schopnost provádět matematické operace  Osvojování a uplatňování přesných pracovních postupůOsvojování a uplatňování přesných pracovních postupů  Nerespektování poziční hodnoty číslic v čísle při operacíchNerespektování poziční hodnoty číslic v čísle při operacích  Nedostatečné osvojení násobilkyNedostatečné osvojení násobilky DYSKALKULIEDYSKALKULIE Ideognostická dyskalkulieIdeognostická dyskalkulie Obtíže:Obtíže:  Chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimiChápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi  Pochopení čísla jako pojmu (např, že 8Pochopení čísla jako pojmu (např, že 8==6+26+2==12-412-4==2x4...)2x4...)  Provádění i jednoduchých matematických operací v mysliProvádění i jednoduchých matematických operací v mysli  Pochopení principu slovních úlohPochopení principu slovních úloh  Převádění slovní úlohy do matematického znakového systémuPřevádění slovní úlohy do matematického znakového systému  Řešení úloh typu číselné řadyŘešení úloh typu číselné řady  Zvládání změny v navyklém způsobu provádění operaceZvládání změny v navyklém způsobu provádění operace  Manipulace s algebraickými výrazyManipulace s algebraickými výrazy  Tvořivé matematické myšlení na nejvyšších stupních abstrakceTvořivé matematické myšlení na nejvyšších stupních abstrakce DYSKALKULIEDYSKALKULIE Porucha většinou zasahuje základní matematické schopnostiPorucha většinou zasahuje základní matematické schopnosti a dovednosti na úrovni:a dovednosti na úrovni: NUMERACE –NUMERACE – utváření pojmu přirozeného čísla, představyutváření pojmu přirozeného čísla, představy množství; psaní a čtení číslic a čísel; orientace v číselnýchmnožství; psaní a čtení číslic a čísel; orientace v číselných řadách; znázornění čísla na číselné ose; porovnávání čiselřadách; znázornění čísla na číselné ose; porovnávání čisel ZÁKLADNÍCH ČÍSELNÝCH OPERACÍ –ZÁKLADNÍCH ČÍSELNÝCH OPERACÍ – provádění základníchprovádění základních aritmetických operací a porozumění postupům jejicharitmetických operací a porozumění postupům jejich prováděníprovádění APLIKACE ČÍSELNÝCH OPERACÍ –APLIKACE ČÍSELNÝCH OPERACÍ – jejich propojení s reálnoujejich propojení s reálnou situací (významové porozumění)situací (významové porozumění) DYSKALKULIE - reedukaceDYSKALKULIE - reedukace Rozvoj zrakového vnímání (zrakové analýzy a syntézy),Rozvoj zrakového vnímání (zrakové analýzy a syntézy), vnímání a zapamatování prostorových vztahůvnímání a zapamatování prostorových vztahů Rozvoj řeči, porozumění pojmůmRozvoj řeči, porozumění pojmům Rozvoj specifických matematických schopností a dovedností:Rozvoj specifických matematických schopností a dovedností: Představa pojmu přirozeného číslaPředstava pojmu přirozeného čísla Psaní a čtení číslic a číselPsaní a čtení číslic a čísel Orientace v číselných řadáchOrientace v číselných řadách Znázornění čísla na číselné oseZnázornění čísla na číselné ose Porovnávání číselPorovnávání čísel Porozumění základním aritmetickým operacím, jejichPorozumění základním aritmetickým operacím, jejich postupům a propojení s reálnými situacemipostupům a propojení s reálnými situacemi Dyskalkulie Vhodná opatření pro práci ve vyučování:Vhodná opatření pro práci ve vyučování:  Využívat doporučené názorné pomůcky (číselná osa, tabulky,Využívat doporučené názorné pomůcky (číselná osa, tabulky, kalkulátor …) ve výuce i při zkoušeníkalkulátor …) ve výuce i při zkoušení  Pracovat s přehledy učivaPracovat s přehledy učiva  Poskytnout na počítání více času nebo úkol zkrátitPoskytnout na počítání více času nebo úkol zkrátit  Nevyžadovat počítání zpaměti, pracovat s vizuální oporouNevyžadovat počítání zpaměti, pracovat s vizuální oporou  Hodnotit i jednotlivé kroky pracovního postupuHodnotit i jednotlivé kroky pracovního postupu  Když je dítě v nesnázích, poskytnout mu pomocKdyž je dítě v nesnázích, poskytnout mu pomoc  Poskytovat často zpětnou vazbuPoskytovat často zpětnou vazbu  Zaměřit se na osvojení základního učivaZaměřit se na osvojení základního učiva  Osvojení učiva ověřovat po menších celcíchOsvojení učiva ověřovat po menších celcích Dyskalkulie Vhodná opatření pro práci doma:Vhodná opatření pro práci doma:  Poskytnout na počítání klid a dostatek časuPoskytnout na počítání klid a dostatek času  Věnovat se s dítětem pravidelně nápravným cvičením podleVěnovat se s dítětem pravidelně nápravným cvičením podle doporučení učitele a speciálního pedagogadoporučení učitele a speciálního pedagoga  Vést dítě k používání doporučených pomůcekVést dítě k používání doporučených pomůcek  Propojovat výuku matematiky s každodenním životemPropojovat výuku matematiky s každodenním životem DĚKUJI ZA POZORNOSTDĚKUJI ZA POZORNOST