Metody knihovnické práce (VIKBA04) Martin Krčál Brno, 15. prosince 2017 7. Knihovnické a informační služby Veřejné knihovnické a informační služby * služby poskytované knihovnou * definovány knihovním zákonem * poskytovány bezplatně vvýjimky v Definice služeb v KZ * zpřístupňování dokumentů z fondu knihovny * zpřístupňování dokumentů z jiné knihovny vMVS * ústní bibliografické, referenčních a faktografických info a rešerší * zprostředkování info z vnějších informačních zdrojů vzejména informací ze státní správy a samosprávy * přístupu k info na internetu vneplatné zdroje Volitelné služby * přístup k placeným informacím vnapř. e-zdroje * kulturní, výchovná a vzdělávací činnost * vydávání tematických publikací * poskytování reprografických služeb * bibliografické, referenční a faktografické informací písemně * rešerše Bezplatně??? * půjčování audio a video * náklady na MVS * poplatky za MMVS * poplatky za registraci * poplatky za kopie/tisk/skenování Platba za služby v KZ * (2) Veřejné knihovnické a informační služby, uvedené v odstavci 1, je provozovatel knihovny povinen poskytovat bezplatně, s výjimkou vzpřístupňování knihovních dokumentů z knihovního fondu knihovny, které mají povahu rozmnoženin zvukového či zvukově obrazového záznamu,3) vzpřístupňování knihovních dokumentů z knihovních fondů jiných knihoven zprostředkováním jejich rozmnoženin v rámci meziknihovních reprografických služeb, vzpřístupňování knihovních dokumentů z knihovních fondů knihoven v rámci mezinárodních meziknihovních služeb. * Platba za služby v KZ * (4) Provozovatel knihovny je oprávněn požadovat za poskytování knihovnických a informačních služeb, uvedených v odstavci 2 písm. a) až c), a dalších služeb úhradu skutečně vynaložených nákladů. * (5) Provozovatel knihovny je oprávněn požadovat úhradu nákladů vynaložených na administrativní úkony spojené s evidencí uživatelů knihovny. Pravidla poskytování služeb * definovány v knihovním řádu * povinný dokument * rovný přístup ke službám Přehled služeb knihovny Výpůjční služby Výpůjční služby * základní služba knihovny * půjčování knihovních jednotek * přijímaní vrácených k.j. * prolongace (prodloužení) * rezervace * upomínky * evidence čtenářů * statistiky Právní úprava VS * knihovní zákon vobecně * občanský zákoník vvztah čtenář-knihovna * knihovní a výpůjční řád knihovny vnení-li něco definováno, řídí se OZ * Knihovní řád * základní pravidla pro využívání knihovního fondu a služeb * pro různé typy knihoven * vzory KŘ na webu NKP • Obsah KŘ * uživatelé vkdo se může stát uživatelem, za jakých podmínek, dělení uživatelů, způsob registrace, platby za registraci * přehled služeb vcharakteristika, jaké služby jakému okruhu uživatelů, délka výpůjček, poplatky, sankce, podmínky * práva a povinnosti uživatelů * pravidla využívání studoven a ICT * Práva a povinnosti čtenáře * Práva vvypůjčit si dokument vužívat jej sám (v rámci rodiny) * Povinnosti vchránit vypůjčený dokument před poškozením, ztrátou, zničením vokamžitě ohlásit poškození, ztrátu, zničení vdodržovat výpůjční lhůtu, platit upomínky vna žádost knihovny dokument vrátit dříve (pokud byl zapůjčen bezplatně) MC900390758[1] Práva a povinnosti knihovny * Práva vpožadovat vrácení dokumentu i před ukončením výpůjčky (bezplatné půjčení) vvybírat upomínky za pozdní vrácení vneprodloužit výpůjčku (v případě zájmu dalších uživatelů) * Povinnosti vvyžadovat vrácení dokumentu po uplynutí výpůjční lhůty vvymáhat náhradu ztracené nebo poškozené výpůjčky (i soudně) MC900056755[1] Právo na náhradu škody * promlčí se 2 roky ode dne, kdy: včtenář ohlásil ztrátu nebo poškození výpůjčky vknihovna prokázala čtenáři ztrátu nebo poškození výpůjčky * povinnost hlídat termíny!!! MC900354002[1] Zajištění půjčování Zajištění vracení Dělení VS * absenční * prezenční * cirkulační * MVS, MMVS * Absenční výpůjčky * výpůjčky mimo knihovnu * omezení počtu současných výpůjček vnapř. 10, 30, neomezeno * dělení vměsíční (30 dnů) vdlouhodobá/trvalá §semestr, pracovní poměr vkrátkodobá §žádané dokumenty §např. 1 týden §výpůjčky přes noc Prolongace = prodloužení * prodloužení výpůjční lhůty * nesmí být další požadavek * pro statistiky nová výpůjčka * prostřednictvím AKS včtenářské konto vna výpůjčním pultu Rezervace dokumentů * pokud je dokument vypůjčený * uživatel v řadě čekatelů * po vrácení se odešle upozornění dalšímu v pořadí velektronicky (AKS, e-mail) vpísemně, telefonicky * poplatky??? * omezení počtu rezervací Upomínky * poplatek za pozdní vrácení * definovány v KŘ * upozornění velektronicky (AKS, e-mail od knihovníka) vpísemně, telefonicky vupomínky se evidují vposlední = doporučený dopis * lze uplatňovat soudně * podepsaný doklad o výpůjčce??? Prezenční výpůjčky * pouze do studovny * žádaná literatura, málo výtisků, vzácná nebo drahá literatura * odlišení od absenčního fondu vnapř. červený proužek, kolečko apod. * výpůjčky přes noc * periodika, VŠKP, AV nosiče • • Cirkulace * výpůjčky v rámci instituce * zejména pro časopisy * předem dané pořadí a lhůty vrácení Meziknihovní služby Meziknihovní služby * druhy: vmeziknihovní informační služby (MIS) vmeziknihovní výpůjční služby (MVS) vmeziknihovní reprografické služby (MRS) vmezinárodní meziknihovní výpůjční služby (MIS) * realizace velektronicky (formulář, e-mail) vpísemně * vyhláška č. 88/2002Sb. Meziknihovní výpůjční služby (MVS) * mezi českými knihovnami * formulář na webu, e-mail, žádanka * bezplatně vdodávající knihovna může vyžadovat náklady (např. zhotovení kopie, poštovné) * povinnost ze zákona * dokument nebo xerokopie * eDD Náležitosti žádosti MVS * identifikační údaje žádající knihovny * identifikační údaje dotazované knihovny * jednoznačná identifikace dokumentu nebo jeho části vautor, název, strany, místo, vydavatel, rok vydaní, identifikátory (ISBN, ISSN, DOI,...) * do kdy je žádost relevantní * požadavky na způsob dodání vdokument, xerokopie, e-kopie Povinnosti žádající knihovny * vést evidenci o výpůjčce * dodržet výpůjční lhůtu vmá právo požádat o prodloužení * řídit se pokyny půjčující knihovny vnapř. půjčit dokument jen prezenčně Povinnosti půjčující knihovny * vést evidenci o půjčeném dokumentu * dodržet 14-ti denní lhůtu na vyřízení výpůjčky * informovat o vyřízení žádosti vkladné, záporné (+důvody) * platí náklady na poštovné a balné vmůže vymáhat na žádající knihovně vna základě faktury nebo předplatného MMVS * mezinárodní služba (IFLA žádanka) * zajišťuje např. NKP, MZK, NTK, NLK, KnAV ČR, VK OL * placená služba * poplatky (ceník MZK) Služba Poplatek kontinentální Evropa 300 Kč GBR a svět 600 Kč kopie článku 1-10 stran 100 Kč 11-20 stran 150 Kč 21+ stran 200 Kč Reprografické služby Reprografické služby * možnost kopírování a skenování * multifunkční kopírky vinterní platební systém (na MU SUPO) vplatba v hotovosti §u knihovníka §přes automat vdobíjení přes bankovníky * * odvody společnosti DILIA vsmlouva s DILIA vhlásí se počet všech rozmnoženin vknihovny = kategorie A (70%) v0.20Kč (čb kopie) v0.40Kč (barevná kopie) v+DPH * náklady na kopírování * * novela AZ (podzim 2012)??? Kopírování na objednávku •DILIA + cena kopie + práce = výsledná cena CoD = * služba na MU * pouze z fondu knihoven MU * prozatím FF, FSS a již brzy i KUK, PedF, PraF * cena 1.70Kč * napojení na Aleph * vlastní administrace Služby EDD a e-služby El. dodávání dokumentů * dodávání elektronických kopií * z fondu knihoven * kolektivní smlouva DILIA a NK ČR * změny od 1.4.2011 v2 varianty vsnížení cen Varianta A * digitální kopie pro přenos mezi knihovnami, vytištění uživateli * cena za stranu: 2 Kč * min. poplatek: 10 Kč * max. autorský poplatek: 75 Kč * rozsahu stran vknihy - max. 20 stran včlánky - bez omezení * +DPH Varianta B * digitální kopie pro uživatele * cena za stranu: 5 Kč * min. poplatek: 10 Kč * max. autorský poplatek: 75 Kč * rozsahu stran vknihy - max. 20 stran včlánky - bez omezení * +DPH Služby EDD * Virtuální polytechnická knihovna * Elektronická pedagogická knihovna * eDDO - dodavatelské centrum pro společenské a přírodní vědy NK ČR * zpřístupnění literatury na PC v knihovně * skenování vytížené literatury * zabezpečení proti zhotovení kopie vterminálový přístup vpřes Aleph * 2009 - pilotní projekt na FSS a FF * 2010 - rozšíření na celou MU vprojekt FRVŠ Budování el. archivů * volná díla * závěrečné práce vthesis.cz (MU a 29 dalších škol) vdigitální repozitáře (DSpace) * odborná a zaměstnanecká díla vrepozitáře univerzit (Open Access) vMU - Repozitar.cz * E-knihy a půjčování Aktuální situace v ČR •digitalizace •půjčování čteček > Zkušenosti knihoven s e-knihami springr ebrary gvrl SafariBooksOnline http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ27TKO6hAK5ru5mPS2eVSMTECa0GEkkOKt1_SJdyK-Vf5MRUYFRA http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQv3giECbR1MCrkIl0VLx_By1YOjY-GddwxkWxVlBuFTBSDj9iA Digitalizace a nové služby knihoven e-prezencka-final-polopruhledne nemcova pohadky praha capek holmes arne ndk [USEMAP] e-Čtečky * půjčování čteček… * …a co obsah??? Půjčování čteček * Výpůjčky čteček vKnihovna Jiřího Mahena v Brně vMoravská zemská knihovna vMěstská knihovna v Praze vKrajská vědecká knihovna Liberec vStudijní vědecká knihovna v HK vJihočeská vědecká knihovna v ČB vMasarykova veřejná knihovna Vsetín vMoravskoslezská vědecká knihovna v OV vMasarykova univerzita §FF, PedF v... Půjčování e-čteček - podmínky Amazon Kindle 3 Amazon Kindle 4 B&N Nook * většinou kauce * na 1 týden – 1 měsíc * obsah vkolekce volně dostupných e-knih vprázdná čtečka, obsah nahrává uživatel vpromazání po vrácení * velký zájem v * Problémy s půjčováním * neexistující trh v ČR (pro knihovny) * neexistující obchodní model pro ČR * cena e-knih * autorské právo vje půjčování čteček legální? vdefinice e-knihy * licenční smlouvy vvydavatel - autor problem Zásadní otázka - dodávání obsahu pc ipad kindl Modely v akademické sféře * roční předplatné * trvalý nákup * „výkupné“ do open access vkonzorcia knihoven vzapojení uživatelů (mikroplatby) * tisk vknihovny jako distributoři obsahu vlong tail * prodej kapitol??? * jiné modely (+půjčování) Jednání s vydavateli portal grada Obchodní modely půjčování Logo http://www.fraus.cz/images/fraus.png Příklady ze zahraničí * Amazon a Overdrive vod roku 2002 vzejména USA a další země, ne ČR * DiViBib a služba OnLeihe vGER, AUT, SWI vod roku 2007 vpředplacená služba knihovnou * OpenLibrary vvolně dostupné knihy v1mil.+ e-knih Budoucnost e-knih v knihovnách * > Informační služby Informační potřeba * definice dle A. Stöcklové: vDeficit informací, který je nutný k vyřešení nějakého úkolu či problému. vVědomí deficitu je prvním krokem k uspokojování informačních potřeb. vDruhým krokem je identifikace těchto potřeb. * dělení IP vosobní vprofesní •Uspokojování informačních •a kulturních potřeb občana •= •základní úkol knihovny Informační služby * poskytování informací vz knihovny (fond knihovny, služby,...) vz okolí (informace ze státní správy,...) * poradenství vjak co udělat vnapř. pomoc při vyhledávání DB, jak správně citovat, jak psát odborné práce,... * služba Ptejte se knihovny Informační služby * důraz na kvalitu a přesnost vrelevantní informace vredundantní informace Rešeršní služby * co je rešerše? vsoupis záznamů dokumentů vsouhrn faktografických informací vproces vyhledání informací * recherche (FRA) = vyhledávání, pátrání, výzkum, bádání * formální úprava dříve upravena normou vČSN 01 0198 (010198) Formální úprava rešerší Vzdělávání a kulturní akce Akademické knihovny * kurzy IG a PG vpokusy o průnik do výuky ve-learning * individuální konzultace * výukové materiály * akce Týden knihoven Veřejné knihovny * kurzy PG * podpora čtenářství * výukové programy pro školy * autorská čtení * akce pro děti * kulturní akce vvýstavy, soutěže,... * vzdělávání knihovníků v rámci regionální funkce knihoven Požadavky na pracovníky služeb * > •Děkuji Vám za pozornost billboard Martin Krčál krcal@phil.muni.cz