POKYNY pro zpracování úkolů do předmětu Blok expertů — podzim 2017 Pro předmět Blok expertů (VIKBB27) je podmínkou ukončení daný počet přítomností na přednáškách a vytvoření digitálních artefaktů. Věnujte prosím deset minut svého času důkladnému pročtení těchto pokynů. Pokud vám něco nebude jasné, pište prosím na mazacova@kisk.cz. Seznam témat přednášek a přihlašování k úkolům najdete v tabulce artefaktů. Harmonogram přednášek s plnými anotacemi najdete už brzy na webu. 1. Docházka Docházka znamená přítomnost po celou dobu přednášky. Jedná se o požadavek na ukončení, který je třeba splnit podobně jako jince test. S ohledem na cíle předmětu je klíčové získání znalostí z přednášky i navázání odborné komunikace s expertem, čemuž odpovídá přítomnost po celou přednášku i diskuzi. Případný dřívější odchod je proto nutné předem oznámit (e-mailem nebo osobně před začátkem přednášky) vyučující předmětu. a. Studenti prezenčního studia Jsou povoleny dvě absence (dohromady omluvené + neomluvené). Omlouvání absencí ( i v případě výjimečně více absencí z vážných důvodů) probíhá přes studijní oddělení a zaznamenání v ISu (podrobnosti na webových stránkách Filozofické fakulty). Absence z důvodu plnění povinností do předmětu Referenční služby se do limitu neomluvených absencí nezapočítává, ale je nutné termín nepřítomnosti z tohoto důvodu předem oznámit vyučující předmětu. b. Studenti kombinovaného studia Studenti musí být přítomni alespoň na pěti přednáškách. ___________________________________________________________________________________________________ 2. Ukončení Podmínkou pro úspěšné ukončení předmětu je (kromě docházky) a. pro studenty prezenčního studia vytvoření 2 digitálních artefaktů různého typu ke 2 odlišným přednáškám v semestru. b. pro studenty kombinovaného studia vytvoření 4 digitálních artefaktů (minimálně 3 různých typů) ke 4 odlišným přednáškám. (Předpokládá se, že půjde o ty přednášky, kterých se zúčastníte.) 3. Digitální artefakty a. Postup při tvorbě, odevzdání a hodnocení digitálního artefaktu 1) Pečlivě si pročtěte, jaké typy artefaktů existují a jaké jsou na ně kladeny požadavky. Možná díky tomu předejdete vrácení a přepracovávání úkolu. Pamatujte, že musíte vytvořit artefakty různého typu. 2) Zapište své jméno a příjmení do tabulky k vybrané přednášce (2 či 4 za celý semestr) a k vybranému typu artefaktu, a to ideálně nejpozději v den uskutečnění dané přednášky (případně, nelze-li jinak, i po ní). Pozor, počet typů artefaktu u jednotlivých přednášek je kapacitně omezen. Není problém své jméno přesouvat, buďte ale kolegiální a cizí jména prosím nemažte. 3) Po vyslechnutí přednášky vytvořte svůj digitální artefakt a publikujte jej na libovolné platformě tak, aby byl veřejně přístupný, případně se řiďte formou odevzdání uvedenou níže. Nenahrávejte artefakty na uloz.to ani jiné služby určené pro sdílení souborů. 4) Nejpozději do týdne po uskutečnění dané přednášky — do pátečního večera (23.00) — odevzdejte úkol (artefakt) do příslušné Odevzdávárny v ISu, která bude nazvána vždy podle jména přednášejícího (jako odkaz, dokument, dle typu artefaktu). Tip: Do ISu lze přímo zadávat odkazy. 5) Hodnocení najdete v příslušném Poznámkovém bloku do týdne po posledním možném termínu odevzdání (tedy do dalšího pátečního večera). Nejzajímavější artefakty budou publikovány na Mediu. Pokud s publikací nesouhlasíte, uveďte to prosím u daného artefaktu. 6) Pokud vám bude úkol vrácen k přepracování, odevzdejte opravenou verzi do odevzdávárny Opravy. b. Co je a co není digitální artefakt a jak má vypadat? Digitální artefakt rozvíjí témata přednášky. Zaměřte se při jeho vymýšlení na detail, dílčí část tématu, netvoříte komplexní shrnutí přednášky. Zabývejte se něčím, co vás zaujalo. Krom docházky se jedná o jediný výstup z předmětu a jeho tvorba by vám měla zabrat alespoň dvě hodiny. Stále se jedná o VŠ práci, proto se při citování řiďte normou a dejte pozor na gramatiku a stylistiku. Inspirujte se při vytváření artefaktů na nastroje.knihovna.cz nebo v seznamu nejpopulárnějších vzdělávacích nástrojů. Artefakty např. z předchozích semestrů Bloku expertů najdete na blokexpertu.tumblr.com nebo na Inflow.cz. ● Seznam anotovaných zdrojů: obsahuje nejméně čtyři zdroje, které souvisí s tématem přednášky. Odpovídá na otázku: Co bych si měl/a o tématu přečíst? Může se jednat o publikace, články v časopisech, webové stránky. Obvykle půjde o důvěryhodné zdroje (ne nutně odborné), pokud ale bude přednáška např. o bulvárních médiích, lze uvést také (patřičně okomentovaný) Blesk.cz. Každá anotace je odborným textem, má jeden delší odstavec o min. 5 řádcích (anotace napište vlastní, nekopírujte je z internetu, nepřekládejte doslovně z angličtiny) a záznam podle normy. Forma odevzdání: dokument ve formátu doc, docx, odt apod. (ne pdf) ● Odborný esej: o délce min. 2 normostran. Nesouhlasíte s přednášející/m? Chcete něco doplnit? Nejedná se o shrnutí bez komentáře popisující, co přednášející řekl/a. Esej má mít polemický charakter, obsahovat více pohledů na problematiku. Nezapomeňte uvést, z jakých zdrojů při práci vycházíte. Něco o psaní a charakteru eseje najdete třeba tady nebo tady. Forma odevzdání: dokument ve formátu doc, docx, odt apod. (ne pdf) ● Q&A (Otázky a odpovědi): nejméně tři netriviální otázky související s tématem přednášky, na které si sami odpovíte, v celkové délce min. 2 500 znaků. Opět by mělo jít o doplnění přednášky. Pokud přenášející představil/a svůj Projekt XY, neměla by jedna z vašich otázek být „Co je to Projekt XY?‟, ale třeba „Jaké podobné projekty existují?‟. Nezapomeňte uvést, z jakých zdrojů jste čerpali informace. Forma odevzdání: dokument ve formátu doc, docx, odt apod. (ne pdf) ● Infografika: promyšlená a obsáhlejší než jeden koláčový graf. Při tvorbě myslete na to, co má být cílem infografiky. Jaké informace chcete předat? Jakým způsobem to uděláte a proč zrovna takovým? Může být vytvořená v libovolném nástroji nebo třeba kreslená ručně. Nezapomeňte uvést, odkud jste data získali (citační záznam např. drobným písmem do patičky), a bibliografickou citaci své infografiky. Tip: Dejte si pozor, zda vámi zvolené písmo zvládne českou diakritiku. Forma odevzdání: exportovaný soubor / veřejný odkaz přímo na službu, přes kterou byla infografika vytvořena / nahrání obrázku na Imgur (nebo podobnou službu) ● Myšlenková / Tematická mapa: nejvíce se blíží shrnutí přednášky. O čem přednášející mluvila/a, jak to spolu souviselo, případně jak to souvisí s jinými tématy? Mějte na paměti, že by mapa měla být srozumitelná i tomu, kdo nebyl na přednášce.Nezapomeňte uvést bibliografickou citaci své mapy. Forma odevzdání: exportovaný soubor / veřejný odkaz přímo na službu, přes kterou byla mapa vytvořena / nahrání obrázku na Imgur (nebo podobnou službu) ● Liveblogging z přednášky: nestačí jen zapisovat, co přenášející říká. Liveblogging by měl čtenáře bavit a přinášet něco navíc. Jak se dělá (nebo aspoň dělal nedávno) si můžete přečíst třeba tady. Použít můžete ověřený nástroj blyve.com, bude potřeba si předem vytvořit účet. Tip: Ve dvou se bloguje lépe, domluvte se a jděte do toho spolu. Motivace: Nejen, že vyzkoušíte něco nového. Pokud zvolíte liveblogging, započítá se jako dva jiné artefakty. Forma odevzdání: předem nasdílený odkaz na chystaný liveblogging ● Video / Animace: může jít o prezentaci s hudebním podkresem (nezapomeňte ověřit, pod jakou licencí je zvolená nahrávka distribuována a řiďte se jí) a minimem animace, nebo si s ním můžete více pohrát. Při tvorbě můžete využít libovolný online nástroj. Tip: Dejte si pozor, zda vámi zvolené písmo zvládne českou diakritiku. Forma odevzdání: veřejný odkaz na video / exportovaný soubor ● Audio nahrávka: Napíšete/nakreslíte si poznámky, a na základě nich namluvíte podcast — minimálně 2 minuty, maximálně 7 minut. Pouze v tomto případě se může (ale nemusí) jednat o shrnutí (svého druhu reportáž) z přednášky. Forma odevzdání: veřejný odkaz na nahrávku / exportovaný soubor ● Něco úplně jiného: Prosím domluvte se předem s vyučující předmětu na mazacova@kisk.cz. Září 2017 dr. Pavlína Mazáčová vyučující