Vynález knihtisku – tištěná kniha • Přechod od svitku ke knize a vynález knihtisku byl obrovským pokrokem lidského poznání • http://www.youtube.com/watch?v=0Cd7Bs p3dDo KNIHTISK • tisk z výšky • umožňuje rychlé vyhotovení knihy v mnoha exemplářích, její rozšíření a zlevnění. • Protože nejstarší tisky nejsou datovány ani označeny jménem tiskaře, vznikly o vynálezci knihtisku různé domněnky. • vynález knihtisku se datuje do roku 1440 (První známý doklad Gutenbergova tisku datován 1447 v Mohuči) Johann Gensfleisch zv. Johann Gutenberg (1397/1400 Mohuč – 1468 Mohuč) • Příjmení si změnil podle rodiště „Hof zum Gutenberg“ • brusič drahokamů, výrobce zrcadel, zlatník • 1428 odchází do Štrasburku • 1440 vynález knihtisku • 1448 návrat do Mohuče • 1450, 1452 vypůjčoval peníze od Arnolda Gelthuse a Jana Fusta • 1455 spor – propadnutí dílny Janu Fustovi • 1465 ve službách mohučského arcibiskupa Adolfa Nasavského • Sám Gutenberg svůj vynález tajil, žádný svůj tisk nepodepsal a o jeho tisku se dozvídáme jen ze soudních jednání. • Šlo mu o přesnou nápodobu rukopisných knih, vzorem písma mu byla textura Princip vynálezu knihtisku • Vycházel ze zákonitostí tisku z výšky • Pohyblivé litery (samostatné kovové litery podle jedné matrice – sériově vyráběné) • Vynález liteřiny, slitiny z níž se písmena odlévala (olovo + cín + antimon) – měděné formy • Vynález nového typu barvy (lněná fermež + saze) • Vynález tiskové formy (sazba) • Sestrojení tiskařského lisu • Princip fungoval víceméně beze změn až do 19. století Písmolijec Hans Sachs, Eigentliche Beschreibung aller Stände aus Erden. Frankfurt 1574 Dřevořezy Josta Ammana Samostatné kovové litery Sazebnice (jinak též loďka) pro skládání hotových řádek a sazítko. Sazebnice existovaly v několika velikostech. Sloužily k úpravě a přenášení hotových částí sazby. Otevřené strany byly určeny pro nasouvání a vysouvání sazby. Ukázka vyskládaného textu, který se dal následně rozmetat a písmena znovu použít – text připravený k tisku Tiskař Hans Sachs, Eigentliche Beschreibung aller Stände aus Erden. Frankfurt 1574 Dřevořezy Josta Ammana Replika Gutenbergova tiskařského lisu z 19. století (Lipsko) Jedno z prvních vyobrazení ručního lisu Většina tiskáren byla založena na dělbě práce => • majitel tiskárny • písmolijec • sazeč • ballenmeister – nanášeč barvy • tiskaři – pressmeister • pomocníci a tovaryši • korektor • ilustrátor • vydavatelé • knihkupci Podoba knihtiskáren zůstala prakticky stejná až do 19. století Gutenbergovy tisky • zlomek knih Sibyliných (Sibylina proroctví) 1445–1446 • Almanach na rok 1448 • Latinská bible z roku 1454/55 o 42 řádcích: dvoudílná, knihy v rozsahu 641 stran => 1282 stran. Odhadovaný náklad 150–240 exemplářů na papíře, 30–35 exemplářů na pergamenu • Catholikon – latinský slovník Jana Blaba (Mohuč 1460/1468) • latinská bible 36 řádková, v rozsahu 882 stran (Bamberg? 1458–1460) • Odpustkový list pro Kypr • Turecký kalendář na rok 1455 • Protiturecká bula papeže Kalixta III. • Donatus Ars minor Gutenbergova Bible z roku 1454/55 o 42 řádcích • dvoudílná, tzv. 48řádková bible tištěná v Mohuči r. 1462 za pomoci zařízení a materiálu někdejší Gutenbergovy tiskárny. Ozdobná iniciála "F" byla doplněna po vytištění knihy ručně (ze sbírek Knihovny knížat Kinských NM) Mohuč • Johann Gutenberg (1397/1400–1468) • Johann Fust (1400–1466) od roku 1456 majitel Gutenbergovy dílny • Petr Schöffer (1425–1503) od roku 1451 Gutenbergův žák, roku 1455 si vzal jedinou Fustovu dceru Christinu a postupně přebral Gutenbergovu dílnu Videa – tisk • Tisk a výroba knihy • https://www.youtube.com/watch?v=rIxmZ CPsnV8 Šíření knihtisku • 1447 Německo • 1465 Itálie • ca 1468 Švýcarsko • 1470 Francie • 1472 Španělsko • 1473 Belgie, Maďarsko, Nizozemsko, Polsko? • 1476 (1468?) Čechy • 1477? Slovensko • ca 1480 Portugalsko • 1482 Dánsko, Rakousko • 1483 Švédsko • 1486 Morava • 1491 Chorvatsko … • Do roku 1500 existovalo přes 1100 dílen ve více než 250 evropských městech. Vynález knihtisku Franciscus Philelphus: „Předsevzal jsem si koupit z těch knih, které se dnes bez námahy a psacího náčiní, pouze pomocí určitých forem, jak zní odborný výraz, vytvářejí tak, aby člověk mohl věřit, že vyšly z ruky nejšikovnějšího opisovatele.“ Tiskař Žaltáře z roku 1487 (tiskař dříve označován jako Jan Jonata z Vysokého Mýta): „ Jsú pak knihy tyto ne perem psány ani obyčejem obecným skrze písaře způsobeny, ale rytými ve tvrdém kovu literami velmi vtipným během učiněny a vytiskány“ Mathias Huss: Danse macabre (Lyon 1499) – Tanec smrti – na jednom z dřevořezů se nachází nejstarší vyobrazení tiskárny a knihkupeckého krámu PRVOTISKY Tisky vydané do roku 1500 = in cunabulis = v kolébce (v plenkách) = Wiegendruck pojem INKUNÁBULE poprvé použil münsterský děkan Bernard von Mallinckrodt ve svém traktátu v roce 1639 „De ortu et progresu artis typographiae“ V 19. století Václav Hanka přeložil termín inkunábule jako prvotisk. PRVOTISKY Tisky vydané do roku 1500 (1447–1500) v celé Evropě na 252 místech více než 1100 tiskáren (jedná se ca o 27 500 titulů – dochováno ca 500 000 sv.) průměrný náklad prvotisků – 300 ks • Tiskař závislý na individuálních objednávkách • Tisk = živelný proces omezený maximálně vrchnostenskými privilegii a cenzurou Produkce prvotisků: Itálie 37% ; Německo 32% ; Francie 19% ; Čechy 39 prvotisků ; Morava 26 prvotisků Prvotisky - produkce Produkce: 50% teologie a náboženská výchova 30% antičtí autoři 10% právnické spisy 10% naučná díla Autoři: Donatus, Alexander de Villa Dei, Cicero, Albertus Magnus, Vergilius, Aristoteles, Jacobus de Voragine • Bible, hodinky, misály, minuce (nástěnný kalendář s vyznačenými dny vhodnými pro pouštění žilou – lat. minutio sanguinis = vypouštení krve) PRVOTISKY - Nápodoba psané knihy (tiskaři zpočátku nemají jinou ambici) - prázdná místa pro iniciály, místa pro iluminace… => vizualizace sazby byla individuálním dílem rubrikátora, liniový dřevořez zdokonalovali iluminátoři a koloristé - členění textu => biblické texty tištěny dvousloupcově, antičtí klasici v jednom sloupci - členění textu – Gutenberg standardizoval délku řádku i mezer mezi slovy - tiskové písmo vychází z psacího – textura, antikva, švabach, bastarda, rotunda, gotikoantikva - první prvotisky nemají titulní stranu (chybí údaje o autorovi, názvu… – informace v incipitu a excipitu) - První tiskařské a autorské údaje se objevují na konci textu KOLOFON Prvotisky • Tiskaři prvotisků zpočátku neměli jinou ambici než napodobit psanou knihu => podoba sazby i tiskové písmo vychází z psacího, v tištěných knihách jsou vynechána prázdná místa pro domalování iniciál, místa pro iluminace apod. => vizualizace sazby byla individuálním dílem rubrikátora, liniový dřevořez zdokonalovali iluminátoři a koloristé. • První prvotisky nemají titulní stranu (chybí údaje o autorovi, názvu, tiskaři (občas je jeho autorství naznačeno signetem = tiskařská značka), datu vydání…), postupně se objevují jednoduché titulní listy a první tiskařské a autorské údaje, které většinou najdeme na konci textu v tzv. kolofonu. Titulní listy prvotisků Domalované iniciály a rubriky Iluminace reprezentanty Červeno-černý tisk Kolofon a signet 70. léta 15. století – EMANCIPACE PSANÉ KNIHY • snižování ligatur, minimalizace zkratek • odpadají rukodělné zásahy • propojení sazby s iniciálou, dekorem, ilustrací • zavedení titulního listu • knižní formáty, typizace knih (např. kvartový formát pro novinové letáky,…) • kodifikování grafické konstrukce knihy (němečtí a italští tiskaři) • spolupráce mezi tiskárnou a knihařem => jednotící prvky, které vizualizovaly vnitřní strukturu knihy (číslování listů, kustod, norma, reprezentanta, archová signatura, záhlaví) Dřevořezy v tisku • 15. století – tiskař, nakladatel a knihkupec jsou jedna a táž osoba. • Nakladatel a tiskař potřeboval odbyt pro tištěný náklad – hledal pro něho co nejširší oblast. • Tiskař sám zodpovídal za distribuci nezávadných tisků • Tiskaři měli ve svých službách pevně placené cestující, kteří obchodovali s knihami, navštěvovali církevní slavnosti a výroční trhy. • Vedle cestujících vedli obchod s tisky, zvláště lidovými, také kramáři. • Nakladatelé poskytovali již roku 1498 prodavačům rabat. DISTRIBUCE KNIH Prezentace knih = nakladatelské seznamy a knižní oznámení • Knihkupci vydávali o prodávaných knihách nejprve psané seznamy, později je tiskli. • Struktura: oslovení klientely a stručná výzva ke koupi („Ti, kdo mají zájem … Ti kteří chtějí číst/koupit zajímavé knihy … , ať příjdou …“), kniha/seznam knih, vzorník písma nebo výzdoba, adresát, prodejní místo, prosby • V prvních tištěných seznamech se veřejnosti sdělovalo, co vyšlo, co vyjde, nabízené spisy se vychvalovaly; bylo v nich ponecháno prázdné místo, aby obchodní cestující mohl vepsat svou adresu v místě, kde obchodoval • V seznamech také nebývá uvedena cena knih • Knižní oznámení byla tištěna v plakátové jednostranné formě v latině, němčině, příp. dalších jazycích První jednotlivé vydavatelské knižní oznámení: Johann Mentelin, Štrasburk, 1469 – oznámení na dílo Astesana de Asta: Summa de casibus (Příručka pro řešení výčitek svědomí) • 1447-1450 první rukopisné oznámení Diebold Lauber: „Kdo by rád získal velké anebo malé knihy, světské anebo duchovní, krásně malované, ten je všechny najde u Diebolta Laubera, písaře na hradě Hagenau“ • 1469 první tištěné knižní oznámení – Johann Mentelin: „Ti kdo chtějí koupit skutečně zajímavou knihu …“ • 1470 Petr Schöffer v Mohuči vydal seznam svého nákladu bez udání cen. • 1470-1471 tištěný seznam knihkupce Heinricha Eggesteina ve Štrasburku. • 1471 seznam vydává augsburský tiskař Gunther Zeiner a uvádí na něm i místo prodeje – stálé knihkupectvív tiskárně • 1501 vydal olomoucký knihtiskař Konrad Baumgarten seznam svých knih. Prezentace knih = nakladatelské seznamy a knižní oznámení • Variantou seznamů je propagace jednotlivé knihy s důrazem na její vyhotovení, kvalitní zpracování i zajímavost díla • Na vydání významné publikace byli čtenáři upozorňováni předem = ohlášení knihy (mohučský Peter Schöffer 1470 oznamuje vydání Listů sv. Hieronyma: „budou kompletnější, přehlednější, hodnověrnější jak všechny předtím vydané …“) • Knižní oznámení nesloužila jen čtenářům, ale i knihkupcům KOČOVNÍ TISKAŘI • fenomén 15. a poč. 16. století • mění místo podle zakázek – poptávka • mobilní zařízení tiskárny, které umožnilo přesun a tisk tam, kde se tiskárny objevují až později • Simon Bevilacque (Pavie, Vicenza, Benátky, Lyon) • Konrad Baumgarten (pocházel z Rottenburgu, Gdaňsk, 1500 Olomouc, kde vydává latinské a německé tituly, 1503 Vratislav, Frankfurt nad Odrou) • Jan Alacraw (Vimperk 1484 – tři tisky (dva latinské a česká Minuce na rok) tištěné rotundou, český text s chybami) Knihtisk v Německu Německo bylo centrem knihtisku odkud se knihtisk šířil do Evropy centra: Mohuč, Bamberg, Štrasburk, Kolín nad Rýnem Filiálky německých tiskařů mimo své město i mimo Německo (Fust , Schöffer, Koberger – Paříž) Štrasburk – tamní písař a notář Johann Mentelin zde roku 1460 založil tiskárnu, latinská a německá Bible 1466 Německá bible byla první tištěnou biblí v národním jazyce Bamberk – Heinrich Keffer vytiskl 1458–1460 36-řádkovou bibli, podoba jeho knih ovlivnila české tisky Albrecht Pfister byl první, kdo tisk opatřil ilustracemi – bajky Ulricha Bonera: Der Edelstein (1461) s 203 dřevořezy Anton Koberger (1440/1445 – 3. 10. 1513) • Norimberský tiskař • rozmach ilustrace • Jako jeden z prvních spojil tiskárnu s nakladatelskou a knihkupeckou činností – rozsáhlá distribuční síť – k jeho tiskárně příslušelo asi 16 knihkupectví • vlastnil asi 20 lisů, disponoval nejméně třiceti druhy tiskového písma, zaměstnával ca 100 pracovníků • Známe od něj přes 220 titulů – Norimberská bible, Schedelova Liber chronicarum (1493) Knihtisk v Itálii Do Itálie zavedl knihtisk roku 1465 Konrád Swendheym a Arnold Pannartz, kteří zřídili tiskárnu v benediktinském klášteře sv. Scholastiky u Subiaca zdokonalení tiskového písma – antikva Vysoká úroveň tisku Italští tiskaři (Řím, Benátky) Nicolas Jenson, Lucantonio Giunta, Erhard Ratdolt a Aldus Pius Manutius, Giambattista Bodoni Aldus Pius Manutius (1449–1515) • Benátky • Pro jeho tisky se vžilo označení ALDINKY • Jeden z nejslavnějších humanistických tiskařů – obklopen okruhem učenců • Vydávání klasiků a latinských i italských autorů • Shromáždil kolem sebe učenou společnost – vydává jejich díla, jejich zakázky = tzv. nová Akademie • Jeho tisky mají vysokou typografickou úroveň – uplatnil široký repertoár interpunkčních znaků. Sazba a dekor se vzájemně doplňovaly – propojenost tisku jako celku. => umělecká úroveň tisku • Ediční kritická vydání, bezchybné korigované texty • V dílně Alda Manutia byla vytvořena kurziva • Tiskne na folia i osmerkový formát • Činnost tiskárny doložena ca 150 tituly Knihtisk ve Francii centra: Paříž, Lyon 1470 Ulrich Gering, tiskárna při Sorboně první francouzský tiskař byl Pasquier Bonhomme 1481 tiskl v Paříži Jean Dupré 1485 Guy Marchant Další tiskaři: Mathias Huss, Jodocus Badius Ascensius, Geoffroy Tory, Fournier, Didotové… Henri Estienne = Henricus Stephanus (1460–1520) Nicolas Jenson (1420–1480) • Karel VII. jej údajně poslal do Mohuče, aby se vyškolil v umění knihtisku (u Petra Schöffera) a zavedl ho ve Francii. • Jenson působil v Benátkách, kde spolupracoval s Aldem Manutiem • Vydává knihy všech žánrů, v latině, italštině, řečtině Působil v Benátkách, kde vytvořil spolu s Manutiem antikvu (již nejde o reprodukci humanistických kaligrafických předloh, jedná se o písmo přímo určené pro tisk). Mathias Huss – Danse Macabre, Lyon 1499 JOHANN FROBEN (1460–1527) • Basilej • Tiskárna vydala přes 320 publikací – vysoká úroveň výzdoby (např. Hans Holbein ml.), ediční, sazečské i korektorské práce • Ediční politiku i estetickou úroveň knih ovlivnilo jeho přátelství s Erasmem Rotterdamským Knihtisk v Čechách První český tisk: Guido de Colonna: Kronika trojánská, Plzeň 1467/1468 Ze 44 prvotisků vzniklých v Čechách je jen 5 latinských, 39 českých => vývoj literatury v národním jazyce. V oblibě jsou řečtí a římští klasikové, Bible a náboženské texty, praktické příručky zásluhy za rozšíření knihtisku v Čechách: pražské tiskařské dílny, měšťané, univerzita Centra: Plzeň, Vimperk, Praha, Kutná Hora, Brno Plzeň • Guido de Colonna: Kronika trojanská (Historia destructionis Troiae), Plzeň 1467/nebo 1468 – 1sv., 195 fol., jednosloupcová sazba černou barvou, bez ilustrací. Rukopisná předloha = tzv. Osecký rukopis. • Statuta synodalia Arnesti, Plzeň 1476 – příručka pro kněžstvo od Arnošta z Pardubic ; Tisk i úprava jsou značně nedokonalé, sazba je jednosloupcová, pravé okraje stránek nezarovnané. • Pasionál, Plzeň 1498–1499 tiskař – plzeňský měšťan Mikuláš Štětina Bakalář • Dlabačův Nový Zákon • Pražský misál, 1479 – Kniha modliteb, zpěvů a mešních čtení vysázených ve 2 sloupcích na foliovém formátu Guido de Colonna: Kronika trojanská (Historia destructionis Troiae), Plzeň 1467/nebo 1468 – domalovaná a jediná tištěná iniciála Vimperk • Jan Alakraw – kočovný německý tiskař • ve Vimperku 1484 vznikly tři tisky (dva latinské a českou Minuci na rok 1485 = nástěnný kalendář s vyznačenými dny vhodnými pro pouštění žilou – lat. minutio sanguinis = vypouštení krve) • Všechny tisky jsou tištěny rotundou, kterou Alacraw přinesl z Pasova, čeština je bez diakritiky se značnými chybami. Tractatus peroptimus de animabus exutis a corporibus … Pataviensi : [Johann Alakraw et Benedictum Mayr], 1482 Brno • 1486 Konrad Stahel a Matthias Preinlein • V Brně se usadili pravděpodobně na pozvání olomouckého biskupa Jana Filipce • První tištěná kniha na Moravě – Agenda Olomucensis 7. října 1486 – sbírka formulářů sloužící kněžím olomoucké diecéze při liturgických úkonech. • Kolofon: „Agenda podle pravé rubriky olomouckého kostela: ve slavném městě Brně vytištěná: končí šťastně: léta spásy 1486: dne 7. října.“ • Tiskaři uvedeni nebyli, objevují se až v ostřihomském misálu z roku 1491 o 308 listech, kde bylo uvedeno, že jej vytiskli: „Conradus Stahel et Matheus Preinlein impressores Veneti.“ Agenda Olomucensis 7. října 1486 • Johann Thurocz: Chronica Hunganorum (Brno 1488). Tisk s 41 dřevořezovými portréty uherských králů – první kniha s tištěnými ilustracemi na našem území. • Pro potřeby triviálních škol vytiskli několik donátů (Aelius Donatus: Ars minor), učebnice latinské gramatiky, latinské a německé kalendáře, odpustkové listiny a minuce • V roce 1499 Stahelův společník Matthias Preinlein přestěhoval tiskárnu do Olomouce • Psalterium Olomucense z roku 1499 – dedikace biskupovi Stanislavu Thurzovi Johannes Thurocz: Chronica Hungarorum. Brno: [Konrad Stahel et Matthias Preinlein], 20.3. 1488 Praha • nejstarší tisky 1487–1500 se tiskly ve 3 tiskárnách: • Tiskař Žaltáře z roku 1487 • Tiskař Pražské bible • Tiskař Korandy Tiskař Žaltáře z roku 1487 • Tiskař Žaltáře z roku 1487 (dříve označován jako Jan Jonata z Vysokého Mýta). Žaltář je první pražskou tištěnou knihou. Druhou jeho knihou je ve stejném roce vydaná Kronika trajánská. – Obě knihy jsou tištěné bastardou, v textu jsou vynechána místa pro iniciály. Tiskař Pražské bible • Tiskař Pražské bible (Jan Kamp), známý je majitel tiskárny - Jan Severýn, který dílnu provozoval do roku 1515. Tiskař začal tisknout 1488 a do roku 1500 vytiskl celkem 17 prvotisků: Pražská bible, která je prvním kompletním vydáním tištěné bible u nás o rozsahu 610 fol., Kronika zv. Martimiani, Ezopovy bajky, Pasionál z roku 1495 – bohatě ilustrovaný se 170 dřevořezy – ryté podle Schedelovy Kroniky, Kalendář na rok 1497 a 1498, Nový Zákon z přelomu let 1497/1498 – rozsáhle ilustrován, inspirace v Kutnohorské bibli. Minuce na rok 1491 Tiskař Korandy • Tiskař Korandy je anonymní název pro tiskaře třetí pražské tiskárny (Beneda), kde se tiskly drobné tisky jako Minuce a praktika, které byly vydány pro léta 1493, 1496, 1497. Traktát o velebné a božské svátosti oltářní od Václava Korandy mladšího z roku 1493. Kutná Hora • 1489 zde byl uveřejněn jediný tisk ve dvou vydáních – Kutnohorská bible, tiskařem byl Martin z Tišnova • 612 listů s 116 dřevořezy Starší vydání Kutnohorské bible má na konci umístěn znak Kutné Hory s korunovaným W. Ve všech exemplářích je slovně uvedeno jméno města i tiskaře. 16. století • V roce 1480 vyšlo 8000 knih v průměrném nákladu ca 200 kusů. Knihy se hromadily ve skladech, nenacházely kupce a tiskárny končily úpadkem • Čas knihy jako přepychového předmětu skončil a z knihy se stal užitkový předmět • V 16. století se zvyšuje nabídka knih na trhu, ale i poptávka po knihách • Knihtisk ztrácel individuální umělecký charakter a do poloviny 16. století se transformoval na principech kolektivní práce • Od 16. století platilo, že vznik tiskárny zakládalo privilegium panovníka, od 18. století koncese udělovaná nejvyšším státním orgánem (gubernium) • Renesanční kniha definitivně opouští od nápodoby rukopisů. Písmo nekopíruje kaligrafické předlohy, je konstruováno v souladu s možnostmi výroby kovové litery