Informační chování

Týden 1: Úvod do kurzu

Organizační pokyny

Vyučující: PhDr. Michal Lorenz, Ph.D., hosté
Kontaktní mail: lorenz@phil.muni.cz
Předmět je vyučován formou týdenních přednášek (G24, 9:10-10:40)

Cíle kurzu

Kurz je zaměřený na problematiku informačního chování, především chování při vyhledávání informací. Informačním chováním lze rozumět interakce mezi lidmi, rozličnými formami informace, které se dějí v určitém sociálním kontextu, často v~rámci složitých sociotechnických systémů.

Cílem kurzu je především pomoci studentům:

  • zorientovat se v problematice studií informačního chování a interdisciplinární povahy jeho výzkumu,
  • podpořit jejich schopnosti kritické analýzy textů a trendů ve výzkumech informačního chování,
  • poskytnout základnu pro jejich vlastní výzkum v oblasti informačního chování.

Přehled témat kurzu

 

Téma

Literatura

Kdo vyučuje

22. 9.

Úvod do kurzu: Co je to informační chování a informační interakce? Základní pojmy a souvislosti

Fidel, R. (2012). What is human information interaction? Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. MIT Press. (pp. 17-43)

Michal Lorenz

29. 9.

Perspektivy, paradigmata, teorie

Bates, M.J. Úvod do metateorií, teorií a modelů. ProInflow [online]. 31.05.2011 [cit. 12.02.2015]. Dostupný z WWW: <http://pro.inflow.cz/uvod-do-metateorii-teorii-modelu>. ISSN 1804–2406.

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Chapter 7 Perspectives, Paradigms and Theories, p. 141-169.

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 3 Theoretical Construct and Models In Information Seeking Behavior, 49-82, Chapter 8 Theoretical Traditions in HUman Information Behavior, p. 167-183.

Michal Lorenz

6. 10.

Teorie informačního chování

Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. – vybrané kapitoly

Michal Lorenz

13. 10.

Metody výzkumu informačního chování

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. Part IV Methods for Studying Information Behavior, p. 173-234.

Michal Lorenz

20. 10.

Metody výzkumu informačního chování II

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 6, 7 Two Generation of Research, In-Context Research, p. 145-182.

Michal Lorenz

27. 10.

Výzkumy informačního chování ve specifických kontextech I - (Výzkum informačního chování seniorů)
(přednáška hosta)

Mgr. Tomáš Bouda (Honeywell). Fenomén četby digitálních dokumentů na tabletu 
Anotace: Zamyslíme se nad důsledky, které přináší dopad digitálního prostředí na čtení jako takové. Krátce prodiskutujeme možnosti výzkumu čtení. V neposlední řadě se budeme věnovat výsledkům autorova výzkumu, který si klade za cíl popsat fenomén četby odborných textů na tabletu z pohledu intenzivních uživatelů této technologie.

 

3. 11.

Výzkumy informačního chování ve specifických kontextech II
(přednáška hosta)

Mgr. Alena Chodoubská (NTK Praha). Za zdmi akademické knihovny: kombinovaná etnografická studie informačního chování osmi studentů techniky

 

10, 11,

Výzkumy informačního chování ve specifických kontextech III
(přednáška hosta)

PhDr. Iva Zadražilová (FF UK, UISK). Informační potřeby seniorů
 

 

17. 11.

Státní svátek

 

 

24. 11.

Trendy ve výzkumu informačního chování
Cognitive Work Analysis

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Chapter 11, 12 Cognitive Work Analysis

Michal Lorenz

1. 12.

Trendy ve výzkumu informačního chování II
Ekologický přístup k informačnímu chování

Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. Part V An Ecological Approach to Information Behavior, p. 253-272.

Michal Lorenz

8. 12.

Trendy ve výzkumu informačního chování III
(přednáška hosta)

PhDr. Pavla Kovářová Ph.D. (KISK). Informační bezpečnost žáků základních škol.
Výsledky evaluačního výzkumu Kurzu práce s informacemi se zaměřením na míru učení a spokojenosti studentů.

Pavla Kovářová

 

Základní literatura

Case , Donald O. Looking for Information: A Survey of Research on Information Seeking, Needs, and Behavior. San Diego, CA: Academic Press, 2002. 
Fidel, R. (2012). Human Information Interaction: An Ecological Approach to Information Behavior. Cambridge, MIT Press. 
Fisher, K. E., Erdelez, S., & McKechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, N.J.: Information Today. 
Spink, A. & Heinstrom, J. (2011), New Directions in Information Behaviour. London, UK: Emerald.

Výstupy a hodnocení kurzu

Celkové hodnocení kurzu je složené ze čtyř částí:

  • 40 bodů – test
  • 10 bodů – první úkol
  • 10 bodů – druhý úkol
  • 40 bodů – závěrečná práce

Pro absolvování kurzu je zapotřebí získat minimálně 60 bodů ze 100:

  • 100-92 bodů: A
  • 84-91 bodů: B
  • 75-83 bodů: C
  • 68-74 bodů: D
  • 60-67 bodů: E
  • 59 a méně bodů: F

Upřesnění úkolů:

První úkol
  • Sestavte tým 4-5 výzkumníků.
  • Vyberte si z nabízených témat jedno nebo navrhněte téma vlastní.
  • Vytvořte rešerši zdrojů souvisejících s tématem. Zpracujte dosavadní vědecké texty k tématu. Všímejte si, jak předchozí výzkumy s tématem pracovaly, jaké teoretické rámce a metody používaly. identifikujte bílá místa v předchozích výzkumech nebo příležitosti k pokračování. Pokud nenaleznete přímo texty k tématu, pokuste se najít co nejpodobnější témata. 
  • Orientační rozsah: min. 5 NS
  • Odevzdejte do Odevzdávárny do 5. října do půlnoci.

Druhý úkol
  • Navrhněte a specifikujte výzkumnou otázku, kterou budete řešit prostřednictvím vlastního výzkumu. 
  • Sestavte plán výzkumu:
    • identifikujte výzkumné metody, které budete používat,
    • navrhněte výzkumné nástroje, které budete požívat (scénáře rozhovorů, návrhy dotazníku, šablony pro výzkumné deníky, plán pozorování, datové matice pro sběr dat atd.)
    • sestavte si harmonogram výzkumu,
    • určete si role v týmu,
    • navrhněte způsob, jakým budete analyzovat a interpretovat data.
  • Odevzdejte do Odevzdávárny do 26. října do půlnoci.
Závěrečný úkol
  • Proveďte vlastní výzkum. 
  • Nezapomeňte, že průběhu výzkumu můžete individuálně konzultovat s vyučujícími. 
  • Sepište o svém výzkumu článek do sborníku, který bude mít podobu klasického vědeckého článku (řídit se můžete například metodou IMRAD).
  • Závěrečné úkoly odevzdávejte do Odevzdávárny nejpozději do 12. ledna 2017 do půlnoci.

Informační chování a informační interakce - základní pojmy

Témata:
  • Chování a informační chování
  • Informační chování jako vědní disciplína
  • Nejvýznamnější modely a definice informačního chování (Wilson, Belkin, Bates, Dervin...)
  • Informační potřeby
  • Způsoby hledání informace / informační styly
Prezentaci z hodiny naleznete ve Studijních materiálech.