e-Gov a přístupy k jeho hodnocení David Špaček david.spacek@econ.muni.cz listopad 2017 Obsah 1.Terminologie, specifika služeb e-gov, aktuální trendy a výzvy 2.Přístupy k hodnocení e-gov 3.Z praxe v ČR 1. TERMINOLOGIE E-GOV nCO TO JE E-GOV? n„globální“ termíny jako e-government, e-governance ... (m-, t-) pracují se stejnými prvky: A) zkvalitnění vztahů G2C, G2B n (front-office) n B) zkvalitnění činností uvnitř veřejné správy (G2G) (back-office) n PROSTŘEDNICTVÍM ICT Specifika elektronických služeb a služeb e-gov nSlužby vs. e-služby n nDefinice: „interaktivní a na internetu založená služba, jejíž poskytnutí řídi zákazník v prostředí vytvořeném poskytovatelem služby, do jehož procesu je do určité míry integrována“ nDefiniční charakteristiky e-služby podle Rowleyové (2006) ¡zprostředkování pomocí technologie (zrak a zvuky) ¡informační povaha e-služby a self-service ¡ SPECIFIKA ELEKTRONICKÝCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB? POKUD SE CHCEME ZABÝVAT KRITÉRII HODNOCENÍ E-GOV, MĚLI BYCHOM PATRNĚ ZAČÍT JINDE… SPECIFIKA VEŘEJNÉ SPRÁVY §jaký charakter především mají instituce veřejné správy? kdo stanovuje funkce a cíle veřejné správy a jaká je jeho motivace? n (goal ambiguity, average target syndrom... averze k riziku … anti-inovační DNA VS, pravidlo 80/20 ... path dependency...) §kdo je „stakeholderem“ / kontrolorem veřejné správy? shodnou se na hodnotících kritériích veřejné správy? §je řízení veřejné správy jednoúrovňové? jak samostatné / soběstačné jsou jednotlivé články systému VS? asymetrie povinností? § §jaký je rozsah konkurence a loajality (stability stálých) zákazníků ve veřejné správě? §má veřejná správa pouze „pečovatelskou“ funkci? služba komu? §a co motivace zaměstnanců? ... (ŘADA TEORIÍ) Kategorie služeb e-gov Odvětví služeb e-gov (VS / linie státní správy…) A TRENDY E-GOV Aktuální trendy nRevize / vytváření portálů pro různé cílové skupiny nm-government (vč. e-votingu) neIDs ncloud computing nE-participace nSmart cities nICT podpora PM nEvidence-based/-driven policies nRacionalita (vč. core PA services), lepší koordinace a řízení ndigital by default n… cybersecurity … interoperabilita n Výzvy pro implementaci a rozvoj e-gov – co naznačuje existující literatura a výzkum §velký potenciál ... móda – velká očekávání – velká zklamání? (“hype vs reality”) §širokost a mezioborovost e-gov n růst složitosti projektů … jak nastavit politiku, implementaci, koordinaci a evaluaci? + trend? „failures in large-scale projects often leads not to project cancellation“ §charakter e-služeb a accessibility (user-centricity, ale kde je uživatel a ”evidence-driven” politika?) §e-gov není e-obchodování §nikoliv pouze přetahování přes existující správní struktury §... Výzvy pro implementaci a rozvoj e-gov – co naznačuje existující literatura a výzkum n... §může přinést “technocracy“ (e-gov by default), vs. povědomí a preference občanů §role netechnických bariér rozvoje (ICT productivity paradox, řízení velkých a malých projektů), řízení e-gov není jen o řízení IS, ale také o řízení změny... §oligopolní praktiky na trhu ICT §prostředí veřejné správy (např. OECD, 2003: E-gov musí být zasazen do prostředí veřejné správy a proto je limitovaný tím, co je veřejná správa schopná a ochotná dělat.) Výzvy pro implementaci a rozvoj e-gov – co naznačuje existující literatura a výzkum n... summa summarum – “INFORMAČNÍ SYSTÉM“ V ŠIRŠÍM SLOVA SMYSLU n n 2. PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ E-GOV (VS) KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY POPTÁVKY („USER“) KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY NABÍDKY SLUŽBA A JEJÍ E-SOFISTIKOVANOST/ PLATFORMA / TECHNOLOGIE VYBERTE SI E-SLUŽBU A ZAMYSLETE SE, CO VŠECHNO MŮŽETE HODNOTIT PŘÍKLAD MODELU KVALITY E-SLUŽEB PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ eGOV … možné perspektivy … nMotto: „There is no use in delivering eGovernment services if these are not used or do not deliver the expected benefits to users.“ (Capgemini et al., 2009) n3 základní skupiny navzájem komplementárních přístupů n (čím začít? … uživatelem? …) A.ekonomické analýzy veřejných projektů B.hodnocení kvality e-služeb C.statistická měření a benchmarking D.hodnocení nastavení a účinnosti projektů a jejich rizik (rovina mikro a makrořízení) ... SNAHA INTEGROVAT RŮZNÉ PŘÍSTUPY nKRONOS n (davidspacek) [USEMAP] 3. Problémy a výzvy v ČR nKontext: ca 7400 registrovaných IS, celkové N: 110 mld. Kč, roční N na provoz 25,3 mld. Kč nNedostatky v následujících oblastech: §Strategický rámec a vize politiky e-governmentu §Stabilita mechanismů pro řízení a koordinaci e-governmentu na ústřední úrovni §Zapojení stakeholders do přípravy národních projektů §Zadávání veřejných zakázek na projekty e-governmentu §Vyhodnocování politiky a klíčových projektů [USEMAP] Rozsah publikovaného hodnocení eGov v ČR nČSÚ ndomácnosti, jednotlivci, podnikatelské subjekty a ICT male nikoliv aspekty TAM (vč. gramotnosti, spokojenosti občanů) msoučasné projekty jen omezeně nvyužití ICT ve VS mne vždy malé obce mnikoliv aspekty TAM mne aktuální projekty nMV nomezený rozsah hodnocení npředevším zaměření na nabídku, ALE nepropojeno s hodnocením ČSU, EU i českými suplujícími projekty njen omezené informace o Czech POINTech + informace mimo oficiální platformu (např. ISSS) Suplující projekty hodnocení eGov (NGOs + ...) nNapř. nInfoliga nBlind Friendly Web neGovernment.cz nZlatý erb n... www.egov.cz nakademické studie … EU eGovernment Report ... UN … OECD … n n n n n n- DÍKY ZA POZORNOST -