Česká sorabistika V důsledku historického vývoje mají Lužičtí Srbové úzké kontakty zejména s Čechy, dále pak s Poláky. Badatelé obou zmíněných národů se zasloužili o bližší poznání kultury a jazyka Lužických Srbů mezi ostatním slovanských národy. Sorabistiku, komplexní vědu o Lužických Srbech, pěstovali také němečtí vědci, jedna v rámci slavistiky, jednak v rámci německé historie a národopisu. Lužičtí Srbové mají k českým zemím a Čechům vybudována pevná pouta, daná existencí společného státu v období vrcholného středověku, nadstandardními vztahy v době národního obrození i neúspěšnými snahami lužické reprezentace po spojení s Čechy v době dějinných převratů, jež přinesl konec první nebo druhé světové války. Úzké kulturní vazby mezi českými zeměmi a Lužicí se projevily v rovině institucionální založením Česko-lužického spolku „Adolf Černý“ v Praze r. 1907, který navázal na starší formy kontaktů po založení pražského Lužického semináře r. 1728 a na programově budovanou slovanskou vzájemnost v době obrozenské. Zásluhou české sorabistiky máme základní lužickosrbskou literární produkci přeloženu do češtiny, k dispozici jsou jak historické práce k dějinám Lužice, tak díla lingvistická a slovníková spolu s literárněvědnými vedle množství popularizačních příruček. Neméně rozsáhlá je také národopisná sorabistika. Vzhledem k tomu, že tradiční lidová kultura naležela vedle jazyka k základním etnoidentifikačním znakům Lužických Srbů, byla jí věnována velká pozornost. Zakladatel české národopisné sorabistiky Adolf Černý (1864–1952) některé své práce publikoval lužickosrbsky ve správním středisku Horní Lužice v Budyšíně · Wobydlenje łužiskich Serbow. Časopis Maćicy Serbskeje 42, 1889, s. 97–135. Též jako separát. Práce o tradičním domu Lužických Srbů, · Narodne hłosy łužiskoserbskich pěsni. Budyšin 1888; Týž: Druha zběrka narodnich hłosow łužiskoserbskich pěsni. Budyšin 1888; Týž: Třeća zběrka łužiskoserbskich pěsni. Budyšin 1894 – sbírky lidových písní · Mythiske bytosće łužiskich Serbow. Časopis Maćicy Serbskeje 43, 1890, s. 3–50 – práce o lužické mytologii. · Už česky Černý vydal další sorabistická díla mezi nimi popis lužickosrbské svatby: Svatba u Lužických Srbů (Praha 1893), který korespondoval s dobovým úsilím badatelů i z jiných slovanských zemí o detailní zaznamenání svatebních zvyků za účelem jejich komparace. · Fejetony čerpající své náměty z tradičního lužického života a kultury vydal souborně jako Různé listy o Lužici (1894) · Odborný a syntetický charakter pak vykazuje jeho Lužice a Lužičtí Srbové (1911), která je rozšířenou variantou hesla v Ottově slovníku naučném. Zhodnocení díla A. Černého provedl Petr Kaleta: Češi o Lužických Srbech. Český vědecký, publicistický a umělecký zájem o Lužické Srby v 19. století a sorabistické dílo Adolfa Černého. Praha 2006. V sorabistickém díle A. Černého pokračovali jako pedagogové na Karlově univerzitě, ovšem už se zaměřením na problematiku filologickou a literárněvědnou Josef Páta (1886–1942), popravený za heydrichiády. · Lužice. Praha 1919; Lužice. Odkaz národu. Praha 1946. Předmluva literárního historika Alberta Pražáka Vybrané kapitoly z dějin Lužice, psané ve vlasteneckém duchu. · Lužickosrbská čítanka. Praha 1920. · V Budyšíně vydal luž.srb. 1929 úvod do studia srbského písemnictví a řadě studií se věnoval česko-lužickým kulturním vztahům (Josef Dobrovský a Lužice. Praha 1929) · Českou odbornou veřejnost informoval o dění v lužickosrbském národopisu. Viz O lužickosrbském národopise. Národopisný věstník českoslovanský 24, 1931, s. 313–317. · U J. Páty najdeme i práce folkloristické (pohádkoslovné) a historiografické, v nichž zhodnotil sorabistické dílo A. Černého nebo L. Kuby (Ludvík Kuba. K šedesátinám slovanského pracovníka. Praha 1923). · Soupis Pátova díla vydali J. Petr – M.Tylová: Josef Páta. Bibliografický soupis publikovaných prací s přehledem činnosti. Praha 1990. Antonín Frinta (1884–1975) – profesor sorabistiky a bulharistky na UK, redaktor Slovanského přehledu (1927–1948), funkcionář Sekce pro studium srbské kultury při Společnosti Národního muzea. · Lužičtí Srbové a jejich písemnictví. Praha 1955 – přehled práce, česko-lužické vztahy. Pozornost věnoval šíření křesťanství z Čech na Lužici v 10. století jako důsledek cyrilometodějské mise. Ludvík Kuba (1863–1956) se o popularizaci lidové kultury Lužických Srbů zasloužil jak svou sběratelskou činností, tak dílem malířským a publicistikou. V rámci cest za slovanskou písní procestoval i Lužici, Lužičanky v lidovém kroji patřily k častým námětům jeho malířských pláten a poznatky a dojmy z cest uplatnil v cestopisných fejetonech. · Slovanstvo ve svých zpěvech V. Písně lužické. Praha 1885–1887; · Nowa zběrka melodiji k hornołužiskim pěsnjam. Budyšin 1887. · O písni slovanské II. Píseň Srbů Lužických. Praha 1922; · Čtení o Lužici. Praha 1926; · Cesty za slovanskou písní I. Slovanský západ a východ. Praha 1933. · Křížem krážem slovanským světem. Praha 1956. Bohatou organizační, přednáškovou a redakční práci rozvinul v meziválečné a poválečné době také Vladimír Zmeškal (1902–1966), spojený se Společností přátel Lužice. Soubor přenášek doplněný fotografiemi vydal jako · Lužice v obrazech. O zemi a životě lužických Srbů (1937, 1945). · Lužičtí Srbové. Praha 1962 – populární charakter, historie, vývoj po r. 1945, popisuje kroj, dům, zvyky a lidové umění. V moravském prostředí je obdobné popularizační úsilí spojeno s činností Karla Kyase (1881–1958) – právník, překladatel z lužické srbštiny, od 1946 lektor lužické srbštiny na Masarykově univerzitě v Brně. Propagátor lužickosrbské kultury · Viktor Velek: Moravsko-lužická vzájemnost – neznámá kapitola česko-lužickosrbských vztahů. In: Sborník Muzea Brněnska. Příloha. Předklášteří 2007, s. 133–140. · Josef Šaur: Karel Kyas (1881–1958). Česko-lužický věstník 18, 2008, č. 11–12, s. 82–83. O další výzkum kulturní historie a popularizaci lidové kultury Lužických Srbů se z mladší generace zasloužili s Karlovou univerzitou spojeni Jan Petr (1931–1989), filolog, docent slavistiky, autor souborného díla: · Jan Petr: Nástin politických a kulturních dějin Lužických Srbů. Praha 1972. Zdeněk Boháč (1933–2001) – historik, historický geograf, vědecký pracovník Historického ústavu ČSAV v Praze, člen Společnosti přátel Lužice, od r. 1975 předseda Sekce pro studium lužickosrbské kultury při Společnosti Národního muzea. Nekrolog (Josef Žemlička: Zemřel Zdeněk Boháč. ČČH 99, č. 3, 2001) · Zdeněk Boháč: České země a Lužice. Tišnov 1993 – antologie z časopiseckých prací, česko-lužické kulturní vztahy, církevní dějiny, národnostní vývoj Lužice, ze života lužických katolíků a evangelíků (popis velikonočních jízd). Český lid informoval o dění na Lužici články: · Förster, Frank: Studium lužickosrbského lidu. Výsledky, projekty a směry rozvoje. Český lid 75, 1988, s. 211–214. · Kasper, Měrčin: Etnické rysy lužickosrbské kultury. Kulturně-historický přehled. Český lid 74, 1987, s. 143–151. Etnickou problematiku sledoval během svého pracovního pobytu na Lužici Leoš Šatava, autor lexikální příručky Národnostní menšiny v Evropě (Praha 1994), kde je uvedena základní literatura k situaci Lužických Srbů. Mezi posledními etnohistorickými díly lze uvést Stopy zapomenutého lidu (Č. Budějovice 2006) olomoucké historičky Libuše Hrabové, popisující osudy polabských Slovanů a Lužických Srbů jako jejich pozůstatku. K současným představitelům české sorabistiky vedle L. Šatavy náležejí pražský literární historik Petr Kaleta, Radek Černý, pražský literární vědec a překladatel, a na brněnské univerzitě působící hudební vědec Petr Kalina a slavista Josef Šaur. · Josef Šaur: Role štěpení a periferiality v lužickosrbských dějinách. In: Sborník Muzea Brněnska. Příloha. Předklášteří 2007, s. 107–112. · Petr Kalina: Velké housle lidového instrumentáře Lužických Srbů. NR 21, 2011, s. 22 – 31. (L. Kuba: Herc Jan Kušk. In: Čtení o Lužici. 1925) V rámci Společnosti přátel Lužice vychází informační bulletin Česko-lužický věstník, přinášející informace o aktuálním společenském dění na Lužici. Vedle toho otiskuje literární díla současných lužickosrbských autorů, odborné příspěvky literárně a kulturně historické, etnickou problematiku a recenzuje vydávanou literaturu.