Koncepce kurzu „Úvod do studia dějepisu“ dle jednotlivých hodin: I. Uvedení (TM): a) Úvod do kurzu, jeho obsah a účel, požadavky ke zkoušce, povinná studijní literatura. b) Pojem historie, historie jako historiografie (poučená historie) c) Historie a tradice. d) Historismus (historické přemýšlení). e) Předmět historické vědy a vztah k jiným vědám f) Členění historické vědy (hist. disciplíny, periodizace). Diskuse: pojmy dějiny, minulost, dějepis, historiografie. II. Historie jako metoda a věda (JN): a) Historická metoda jako tázání po vývoji v minulosti člověka a lidské společnosti (výchozí otázka, co bylo před tím, co jest). b) Dějiny a dějepis (školní). c) Dějiny a historik (ukotvenost v přítomnosti, hermeneutický kruh). d) Historia magistra vitae? Je úkolem historie předpovídat budoucnost? Historie a politika? e) Může se historik ptát, co by bylo kdyby (omyl či alternativní historie?) f) Historická metodologie (uvedení a výčet základních metod). g) Historie jako literatura? Historiografie. h) Filozofie dějin. i) Smysl historie. Texty: F. Nietzsche, O užitku a škodlivosti historie pro život (Nečasové úvahy, 1873–6); C. Ginzburg, rozhovor v The New History; Bloch, Marc: Obrana historie. Praha 2011, s. 46-49. III. Historie jako sociální věda mezi sociálními vědami (JN): a) Příbuzné vědy (archeologie, dějiny umění, dějiny literatury… Zde také otázka vztahu historie a PVH). b) Obecné versus jedinečné, synchronní a diachronní, krátké, střední a dlouhé trvání (Braudel). c) Historie versus sociologie a historická sociologie. d) Historie versus politologie. e) Historie versus kulturní antropologie. f) Historie versus ekonomie. g) Historie a vztah k dějinnosti v přírodních vědách (evoluce, historická klimatologie…). h) Specializace a interdisciplinarita. Text: J. Le Goff: Paměť a dějiny. Praha 2007, s. 13-20. IV. Členění historických oborů podle zkoumaného období a místa (JN): a) Periodizace dějin a tradiční členění historických oborů (starověk, středověk, raný novověk, moderní dějiny: dlouhé 19. a krátké 20. století, Soudobé dějiny). Instituce a časopisy (domácí i zahraniční), konkrétní příklady historických děl. b) Obecné (světové) a globální dějiny, státní (národní) dějiny, regionální dějiny. Instituce a časopisy, konkrétní příklady historických děl (např. Šustovy Dějiny lidstva, Palacký apod.). Úkol: Zjistit regionální a vlastivědné časopisy z regionů, odkud studenti pocházejí. Text: Le Goff, Jacques: O hranicích dějinných období. Na příkladu středověku. Praha 2014, s. 9-21. V. Členění historických oborů podle hlavního předmětu zkoumání (JN): a) Politické dějiny. b) Hospodářské a sociální dějiny. c) Kulturní dějiny. d) Ostatní (dějiny diplomacie a mezinárodních vztahů, církevní dějiny, právní dějiny, dějiny každodennosti atd.). Vždy úkol a předmět, stručný historický vývoj (kdy se objevují, kdy na vrcholu), příklady a osobnosti, instituce a časopisy, jaké metody se nejvíce využívají. Úkol: Studenti si vyberou odbornou historickou publikaci a zařadí ji k příslušnému historickému oboru. VI. Postup práce historika (TM): a) Základní etapy práce. b) Principy vědeckého jazyka. c) Výstupy historikovy práce. d) Heuristika a etika vědecké práce: bibliografická citace (její smysl a povaha, přehled typů). e) Formální a jiné požadavky na podobu diplomové práce na HÚ FFMU. Diskuse: nad textem o historické interpretaci (Historical interpretation: the traditional basics). VII. Heuristika: literatura a prameny (TM): a) Bibliografie a encyklopedie. b) Historické prameny a jejich členění. c) Kritická edice a její zásady d) Zpřístupnění pramenů v digitálních knihovnách (Manuscriptorium). e) Oborové portály a historická pracoviště. Diskuse: text o povaze historických pramenů (The source: the basis of our knowledge about the past). VIII. Historik a jeho řemeslo (ZS): a) Kritický přístup: neustálá pochybnost. b) Ukázka z Wikipedie a kritika zdrojů. c) Tradované mýty a stereotypy. Jak najít knihu v knihovně?: a) Prostorové uspořádání knih v knihovnách. b) Prezenční knihovny a volný výběr. c) Příručka a sklad. d) Katalogy, druhy katalogů. e) Hledání podle autora či vydavatele. f) Staré tisky. g) Návštěva knihovny HÚ. h) Bibliografická citace a její zásady. IX. Jak najít osobu? (ZS): a) Biografické příručky. b) Ukázka hledání. c) Úskalí interpretace. d) Prameny: Matriky, konskripční listy, sčítací operáty, identifikační listiny X. Jak najít toponymum? (ZS): a) Topografické příručky. b) Ukázka hledání míst. c) Účel hledání toponyma. d) Prameny: Historické mapy, vojenská mapování, indikační skici. XI. Archivy (ZS): a) Archivní síť ČR. b) Archivy státní v ČR. c) Akreditované archivy soukromé. d) Archivní fond a sbírka. e) Archivní pomůcky, ukázka práce s inventářem fondu. f) Citace archivního pramene. g) Specifika pramenů pro středověk, raný novověk, moderní dobu a soudobé dějiny. h) Jak hledat archivní fondy pro vlastní bádání na příkladu tématu z regionálních dějin. Úkol: Proseminární práce z archivních pramenů regionální provenience, vybrané práce předneseny v semináři. XII. Závěrečná hodina (TM+ZS): seminární knihovna HÚ a systém jejího třídění (ve vztahu k MDT); jednotlivé typy publikací; odborné časopisy a příručky; opakování výuky celého semestru (od heuristiky k syntéze). Diskuse: text o smyslu a podobě bibliografické citace (J. Šanderová, Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách). Nejasnosti ohledně výuky a zkoušky. Zkouška Smyslem zkoušky je ověřit, zda studenti porozuměli, co je základním a hlavním úsilím historika a v čem se historikův přístup ke studiu společnosti liší od přístupu jiných vědních disciplín. Studenti mají prokázat, že porozuměli základním principům toho, jak vzniká poznání o lidské minulosti, co je náplní historikovy práce a že se orientují v základních pojmech a disciplínách historické vědy. Zkouška má ověřit, zda studenti vědí, jak a kde vyhledávat pro historika relevantní informace a zda tuto svou znalost dokáží také prakticky uplatňovat. Vedle teoretické části má zkouška i praktickou část. Rozsah požadovaných vědomostí odpovídá obsahu přednášek a dvoudílným skriptům a doporučené literatuře. Praktická část: Orientace v základních typech výstupů historikovy práce. Hledání informací v příručkách. Orientace v inventáři fondu. Teoretická část: Okruh 1: Historie jako věda; historická metoda; základní pojmy (historie, historiografie, minulost); systém historické vědy; periodizace dějin. Okruh 2: Historické disciplíny a metodické přístupy ke zkoumání minulosti; historie a příbuzné obory (sociologie, politologie, ekonomie, kulturní antropologie); historické obory podle dějinných epoch; obecné (světové), státní (národní) a regionální dějiny; politické dějiny, jejich charakteristika a hlavní představitelé; hospodářské dějiny a sociální dějiny, jejich charakteristika a hlavní představitelé; kulturní dějiny, jejich charakteristika a hlavní představitelé; menší směry historického výzkumu; co je historiografie. Okruh 3: Postup práce v historickém výzkumu (heuristika – kritika – interpretace – syntéza); výstupy vědecké činnosti. Okruh 4: Příručky v historickém výzkumu (bibliografie, encyklopedie, naučné slovníky, topografické a toponomastické příručky, biografické lexikony). Okruh 5: Historické prameny (definice, členění, zpřístupnění); příklady významných typů pramenů. Historické mapy. Okruh 6: Archivy, knihovny, muzea (síť institucí v ČR a významné zahraniční knihovny a muzea, organizace a služby, způsob vyhledávání, pomůcky pro práci v archivu a knihovně). Okruh 7: Základní instituce historického výzkumu (Ústavy AV ČR, univerzity, zahraniční univerzitní a neuniverzitní pracoviště s bohemistickým bádáním). Okruh 8: Historická periodika v ČR a v zahraničí (struktura odborného časopisu, příklady zásadních periodik).