1 CZECH ORAL HISTORY ASSOCIATION (COHA) ČESKÁ ASOCIACE ORÁLNÍ HISTORIE Vlašská 9, 118 00 Praha 1 – Malá Strana Tel: +420 257 286 358 E-mail: czechoralhistory@gmail.com Web: www.oralhistory.cz Etický kodex České asociace orální historie1 Česká asociace orální historie je nezisková nevládní organizace založená za účelem podpory a prezentace vědeckých výzkumů a projektů vedených metodou orální historie (OH). Mezi její hlavní zásady patří mj. vytvoření metodických pravidel a návodů pro využití orální historie ve vědeckém výzkumu za účelem „chránit“ ji před nevědeckým používáním a důsledné zastávání etických pravidel výzkumu vedeného metodou OH. COHA rozumí orální historií metodu, jíž se dokumentuje a uchovává lidská zkušenost prostřednictvím rozhovorů nahraných s účastníky historických událostí nedávné minulosti. Sdružuje badatele z různých oborů a snaží se získávat a archivovat autentické, hodnotné a spolehlivé historické prameny. Aby se tak stalo, je nutné dodržovat jistá pravidla a povinnosti vůči narátorům, stejně jako vůči vlastní profesi a oboru, či veřejnosti a finančním garantům. Výzkumy vedené metodou orální historie mají mnoho účelů a jejich výsledky jsou různorodé. Získávání vědomostí o nedávné minulosti prostřednictvím této kvalitativní metody je dynamický a kreativní proces vyžadující neustálé doplňování a vytváření rámcových pravidel výzkumu, což platí i o etice. Badatelé se v terénu setkávají s řadou neopakovatelných a jedinečných situací, jako jsou ostatně samotné „objekty“ jejich bádání. Orální historie je navíc metodou, která se v současné době používá v mnoha vědeckých disciplínách. 1 Tento kodex vychází z etických směrnic Americké asociace orální historie (Oral History Association – OHA, In: OHA Evaluation Guidelines, www.dickinson.edu/organizations/oha.), etického kodexu Australské asociace orální historie (Oral History Association of Australia, http://www.ohaa.net.au/ guidelines.htm), Společnosti orální historie Univerzity v Essexu (Oral History Society University of Essex – http://www.ohs.org.uk/ethics/index.php.) a Americké antropologické asociace (American Anthropological Association – AAA, http://www.aaanet.org/committees/ethics/ethcode.htm). Staženo 31. 8. 2007. 2 Předložené etické zásady vedení orálně-historického výzkumu tudíž nemají být pojímány jako pevná a neměnná pravidla, nýbrž jako soubor směrnic poskytující obecný kontext preferencí a vztahů, které by badatelé měli zohlednit v rámci své výzkumné práce a při konkrétních etických rozhodnutích. Bez ohledu na účel rozhovoru by se orální historie měla používat v duchu kritického bádání a sociální odpovědnosti a se zřetelem na interaktivní a subjektivní povahu této metody. Tazatel, jímž se rozumí individuální badatel, badatelský tým či instituce realizující orálně-historický výzkum, má následující okruh etických a legislativních povinností: Ve vztahu k narátorovi je tazatel (instituce) povinen: - narátora důkladně seznámit s účely, cíli a postupy orálně-historického výzkumu, do něhož přispívá svým příběhem. Vysvětlit mu jeho práva v procesu vznikání nového pramene (např. právo autorizace, anonymizace, copyrightu etc.) a upřesnit jeho následné uložení (např. v archivu). Narátor by taktéž měl být seznámen s plánovanými výstupy výzkumu (publikace, analýza, dokument etc.) a budoucími možnostmi jeho použití (i vzhledem k rapidnímu vzestupu nových technologií); - s narátory uzavřít smluvní vztah upřesňující cíle výzkumu, způsob jeho realizace a využití získaného pramene; - považovat rozhovor a sdělené informace za důvěrné do té doby, dokud narátor neposkytne souhlas k jejich uveřejnění. Ve smluvním vztahu mezi narátorem a tazatelem (institucí) by navíc mělo být vyhrazené místo pro jakákoliv další ujednání dle přání narátora, která se musí respektovat (např. ujednání o anonymitě, o omezení přístupu k rozhovoru etc.); - respektovat narátora jako dárce příběhu a najít vhodnou rovnováhu mezi vlastním přesvědčením a sděleními narátora (cílem orální historie není polemika či dialog, ale narátorův příběh). Tazatel by navíc měl jednat citlivě, jedná-li se o témata týkající se rasy, pohlaví, sociálního postavení, věku, náboženství, etnicity či sexuální orientace; 3 - pečlivě a svědomitě vést výzkum, podrobně probírat otázky a témata vztahující se k výzkumnému záměru, neexploatovat však narátora; - narátorovi umožnit vypovídat pod pseudonymem, pokud by jinak byla ohrožena jeho osoba či nebylo možné zachovat hodnotné svědectví o nedávné minulosti; - v největší možné míře zabezpečit uložení vzniklých nahrávek a umožnit jejich zpřístupnění laické a badatelské veřejnosti za podmínek minimalizujících jejich zneužití; - při jednotlivých etických rozhodnutích jednat svědomitě a reflexivně, tj. jednotlivá rozhodnutí a jejich dopady podrobovat kritickému hodnocení; - dodržovat Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Ve vztahu k veřejnosti a vlastní profesi je tazatel (instituce) povinen: - dodržovat nejvyšší možnou profesní úroveň při realizaci výzkumů a postupovat podle profesních a vědeckých zásad svého oboru/ů; - společně s narátorem se pokusit o pořízení pramene trvalé hodnoty, který bude přístupný, a bude tak moci splnit podmínku hodnotného dokumentu o nedávné minulosti; - realizovat výzkumy jako školený odborník a být profesně, eticky a znalostně kompetentní; - použít nejkvalitnější dostupnou techniku k pořízení audio či video záznamu, který umožní kvalitní a srozumitelnou reprodukci; - nastudovat veškerou dostupnou primární a sekundární literaturu pojící se k sledovanému tématu; - vést kompletní dokumentaci k výzkumu, včetně přepisů a protokolů, která umožní zpětné ověření jeho validity a reliability; 4 - archivovat získané prameny se souhlasem narátorů a pokud možno je zpřístupnit za jistých specifických podmínek ke studiu či za jinými účely stanovenými ve smlouvě mezi tazatelem (institucí) a narátorem; - dodržovat citační normy jako u ostatních historických pramenů; - za každou cenu se vyvarovat senzacechtivosti, investigativního žurnalismu a dezinterpretace rozhovorů (např. vytrhováním vět z kontextu etc.), a to ani při oslovení narátora, v průběhu vedení rozhovorů či během jeho analýzy; - vést pečlivou finanční dokumentaci a při výstupech uvádět sponzory a snažit se o co největší transparentnost rozpočtu; - případné finanční ohodnocení z výstupů se snažit vztáhnout i na narátory. Při realizaci rozhovorů je v českém vědeckém prostředí vyžadováno dodržování aktuálního znění zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a zákona 89/2012 Sb., občanského zákoníku.