§ § §ŽÁDOST O PSYCHODIAGNOSTICKÉ VYŠETŘENÍ: • •škola • •příbuzní klienta • •praktický obvodní lékař • •psychiatr • •orgán vyšetřování § •klient § § § § > § §STANDARDNÍ PRŮBĚH PORADENSKÉHO PROCESU: • •žádost • •úvodní rozhovor • •anamnéza • •stanovení dalšího postupu 5s > § § §VLASTNOSTI PORADENSKÉHO PROCESU: § •terapeutická atmosféra • •záruka klientovy svobody • •klientova cesta k zodpovědnosti • •záruka přijetí klienta poradcem • •záruka důvěrnosti poradenského procesu § § > § § §FÁZE PORADENSKÉHO PROCESU: § § § § 1)navázání vztahu, vytvoření terapeutické atmosféry a zjištění skutečného důvodu klientova příchodu 2) 2)diagnóza klientova problému 3) 3)řešení problému – zásadní cíl a alternativy 4) 4)klientovo konečné rozhodnutí, závěr poradenského procesu § > § § ŽÁDOUCÍ OSOBNOSTNÍ CHARAKTERISTIKY PORADCE: § § §* inteligence * otevřenost * flexibilita * optimismus * životní energie * životní zralost * vnitřní poctivost * respekt pro lidská práva * pevná hodnotová struktura * snaha pomoci * § § §…přesně pochopit smysl klientových výroků i neverbálních signálů § (objektivní obsah výroků i jejich emotivní zabarvení) § 1) > • • • •aktivně naslouchat • •shrnout obsah klientových výroků a opatrně interpretovat jejich smysl • •taktně klientovi oponovat • •dávat klientovi přesné a srozumitelné informace • •zahajovat a končit poradenské rozhovory a stimulovat klienta ke spolupráci • § Drapela, 1983 > § § §PSYCHODIAGNOSTIKA v PPS: § •diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí • • • • • •vztah diagnostiky a psychokorektivního procesu § 9small19listopad08-(8)_tm > § § §Diagnostické kategorie jako východiska specifických odborných intervencí: § § §ZÁKLADNÍ TYPY DIAGNÓZ: § •poruchy psychického vývoje § •poruchy chování a emocí • •neurotické poruchy • •behaviorální syndromy (fyziol. + somat. faktory) • •mentální retardace § > § §NEJČASTĚJI DIAGNOSTIKOVANÉ PSYCHICKÉ JEVY: § • •školské schopnosti • •psychický vývoj • •intelekt • •paměť • •vnímání • •osobnost • •neuropsychologické jevy • •patologie osobnosti • •nadání a tvořivost § Děti ve škole > § § §TYPY UŽÍVANÝCH PSDG METOD: § •výkonové testy • •projektivní metody • •dotazníky • •posuzovací škály D18F89E7-CCCE-0F3B-84C0A496AFF54B00 > § § NEJPOUŽÍVANĚJŠÍ PSDG METODY: § o inteligenční testy • •Raven •PDW •IST •T-M § 9small19listopad08-(10)_tm > § o vývojové škály o •Gesellova vývojová škála (Gesell a Amatruda, 1941, 1947; originální vydání poslední revize v roce 1980). Metoda je určena pro vyšetření dětí od 4 týdnů do 36 měsíců věku. Vývoj je hodnocen v pěti širších oblastech: adaptivní chování, hrubá a jemná motorika, řeč a sociální chování. • •Škály N. Bayleyové, Bayley Scales of Infant Development (BSID) (Bayley, 1983). Metodu lze použít k vyšetření dětí od 1 měsíce věku do 3,5 let. Obsahuje mentální škálu, motorickou škálu a záznam o chování dítěte. • § § § § § § > o specializované testy schopností • •školní zralost •lateralita •kognice • •Edfeldův Reverzní test •test obkreslování •test zrakové percepce •úroveň čtení •Kern-Jiráskův test § > § oprojektivní testy § •kresba postavy •Baum test •kresba rodiny a začarované rodiny •Lüscherův barvový test •semiprojektivní test Antony-Bene •projektivní interview •Test nedokončených vět •Scénotest § > § o zjišťování patologie: o •CMAS •CDI •Beckova škála deprese •MMPI… § o organicita: o •Bender-Gestalt test •Grassiho test organicity § > § ointerpersonální vztahy: § •Anthony-Bene test amerických autorů pro měření citového vztahu dítěte k členům rodiny. Dítě si v jeho rámci sestaví z figurek širokou rodinu a do schránky u každé figurky vkládá lístky se vzkazy •ICL •ADOR •Začarovaná rodina •Dotazník stylů výchovy… § Děti > § §PORADENSTVÍ OD NAROZENÍ AŽ PO UKONČENÍ §ŠKOLNÍ DOCHÁZKY § 9small19listopad08-(12)_tm > § §OBDOBÍ PRENATÁLNÍ A NEONATÁLNÍ § • •S touto životní etapou se v poradnách, nebo speciálně pedagogických centrech setkáváme pouze zprostředkovaně – pomocí anamnézy. • •V diagnostických úvahách je třeba zvážit všechny významné faktory ovlivňující průběh těhotenství (včetně vzájemného ovlivnění matka-plod). § § § > • • •Důležitý je nejen fyzický, ale i psychický stav matky v těhotenství • •Z anamnézy poznáváme rovněž průběh neonatálního období, které lze hodnotit dle příslušných vývojových škál: škála chování novorozence, hodnocení nedonošeného dítěte, atpod. § > § VÝVOJOVÁ DIAGNOSTIKA RANNÉHO VĚKU § •Má specifické rysy, spočívající v tendenci zjišťovat obvyklé, běžné, každodenní formy chování v situacích, které jsou dětem známé nezjišťují se maximální výkony • •Vyšetřující podněcuje děti většinou k určitým formám hry a stimuluje i jejich věkově typické chování • § § § § § IMGP4931 (3) > § Vývojové testy musí umožnit vyšetření v krátkém čase – doba vyšetření nesmí překročit jednu hodinu § § § Optimální doba vyšetření: § •půlroční kojenec – 20-40 min • •roční dítě – 40-90 minut • •dvouleté dítě – maximálně 2 hodiny • •tříleté dítě – maximálně 2,5 hodiny § § § > § § DĚTI V KOJENECKÉM VĚKU § •Rovněž o průběhu tohoto vývojového období získáváme informace převážně od rodičů. • •U dětí s odchylkami ve vývoji v tak časném věku probíráme s rodiči kromě anamnézy také otázky přijetí dítěte – jak se vyrovnávali se složitou situací, jaké kroky podnikli a jaká opatření učinili (odborná vyšetření, rehabilitační postupy, aj.), co se jim osvědčilo a jaké mají zkušenosti. § § § § § § § Davídek 3.2.2009 > §KOJENCI – děti od narození do 1 roku věku § §3 měsíce § § §6 měsíců § § §9 měsíců § § BUDU NÁMOŘNÍK (Kubíček 3 měsíce) půlroční Davídek Jakoubek kramaří (8,5měsíce) > §V průběhu prvního roku života dělá dítě velký vývojový pokrok: § •rozvíjí se řeč od prvního broukání až k prvním slovům • •koncem kojeneckého období zvládne první krůčky (čímž významně rozšíří své teritorium) • •naučí se počátečním dovednostem ruky • •vytváří si vztah k nejbližším lidem (první projevy separační úzkosti) § > § § § Vývoj v prvním roce života dítěte rodiče obvykle pečlivě sledují a proto jestliže mají pocit, že vývoj jejich dítěte je odlišný (v motorických projevech, nebo chování), přichází zpravidla již koncem kojeneckého období za dětským lékařem. § § § § § § § § § § § § § > § Odlišnost od „normy“ v kojeneckém věku může být podmíněna nejrůznějšími vlivy: § • •motorické poruchy ve smyslu dětských mozkových obrn, • •či odlišnostmi způsobenými nedostatky ve sluchovém, nebo zrakovém vnímání. § > §VĚK BATOLETE § •S dětmi v batolecím věku se setkáváme ve speciálně pedag. centrech i poradnách, základ vyšetření spočívá v pohovoru s rodiči (probereme schopnosti, dovednosti a projevy chování dítěte v nejrůznějších situacích) • •Ke zpřesnění diagnostiky lze využít příslušné vývojové škály (Gessel, Bayleová), pozorování a hru. § § > §BATOLATA – děti ve věku od 1 do 3 let § §1 rok § § §2 roky § § §3 roky Jakoubek slavil 1rok Dorotka v poli Adélka na skluzavce dítě holka skluzavka > § Testy pro malé děti mají převážně behaviorální charakter – z vnějšího chování usuzujeme na vnitřní pochody: § •testy obecné – zjišťují úroveň celého komplexu chování, • •testy speciální – zjišťují jen určité stránky celkového chování. § § Řeč jako prostředku ke zjištění celkové úrovně vývoje dítěte lze použít jen v omezené míře. § § > §CELKOVÉ OPOŽDĚNÍ VÝVOJE § oVývoj dítěte se opožďuje rovnoměrně ve všech složkách (nejčastěji mentální retardace) § § Zde je zapotřebí zejména: § •pozorně sledovat vývojový trend (opakovat vyšetření po 3 měs, po půl roce) • •probrat s rodiči různé formy stimulace dítěte v jednotlivých oblastech § > • • •předat dítě do péče speciálně pedag. centra – individuální plán Portage a jiné. § § Uvedený problém se týká nejčastěji osvojených dětí, dětí v pěstounské péči, dětí svěřených do ústavní výchovy, dětí ze slabých sociokulturních podmínek. § § > oVývoj dítěte se opožďuje nerovnoměrně – významně výrazně nejčastěji zejména v jedné ze složek... § > §OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI, MOTORIKY, ČI SOCIALIZACE § § oVývoji se vymyká pouze některá z výše uvedených složek – uvažujeme o pervazivních vývojových poruchách. § § Individuální rozdíly mezi dětmi mohou být velmi výrazné – opožděný, či odlišný vývoj může v budoucnu doznat změn a dítě se může vrstevníkům vyrovnat. § § § § § § > § NEJČASTĚJI DIAGNOSTIKOVANÉ VÝCHOVNÉ OBTÍŽE: § •problémy okolo jídla • •spaní a usínání • •udržování tělesné čistoty (enuréza, enkopréza) • •zvládání období vzdoru • •poruchy chování § § § > § § Průběh návštěvy v poradně má nejčastěji podobu konzultace, při které s rodiči probíráme situace, které s dítětem zažívají a následně se snažíme hledat možné přístupy k dítěti, které mohou rodiče zvolit. § > § §PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ § •V tomto věku je dítě zpravidla poprvé zařazeno do výchovy ve školské instituci – MŠ. • •Poslední rok před nástupem ŠD je pobyt v MŠ považován za natolik důležitý, že zákon ukládá obcím povinnost zajistit pro dítě v MŠ místo. • •Významný je především rozvoj dovedností a schopností, které bude dítě potřebovat pro zvládnutí školy. § > § Práce s dětmi předškolního věku má své specifické rysy: § § •dítě se dokáže soustředit a pracovat kratší dobu, • •snáze se unaví, • •je zapotřebí používat odpovídající slovní výrazy. § § § § § § Motorická cvičení > §ŠKOLNÍ OBDOBÍ § § §mladší školní starší školní §věk věk § § § § § § Předškolní období i školní období řeší na úrovni odpovídající věku dítěte ještě některé další shodné dg. kategorie: § Práce se skupinou školáků > § § ODLIŠNOSTI VE VÝVOJI PSYCHICKÉM pervazivní vývojové poruchy § •DĚTSKÝ AUTISMUS • •ATYPICKÝ AUTISMUS • •RETTŮV SYNDROM • •ASPERGERŮV SYNDROM • •SCHIZOIDNÍ PORUCHA V DĚTSTVÍ… > § §ÚZKOSTNÉ PORUCHY V DĚTSTVÍ q §strach (konkrétní) x úzkost (nemá určitý podnět) q • •Separační úzkostná porucha v dětství • •Fobická úzkostná porucha v dětství (školní fobie) • •Sociální úzkostná porucha v dětství § § > § §Pro vyšetření je velmi důležitý pohovor s rodiči, ve kterém se spolu s nimi snažíme přesně postihnout a popsat situace, které v dítěti vyvolávají nepříjemné prožívání. § § §Zjišťujeme jak se problém projevuje doma, jak u prarodičů, jak ve škole a mezi kamarády. Je-li možnost, využijeme informace jiných osob. § § § § § § § §PSDG: rozhovor s dítětem, pozorování, projektivní metody: tematická kresba, ROR, Scénotest § Motorická cvičení > ADOLESCENCE profesní orientace, sebepojetí, sebehodnocení, identita, sexualita, sourozenecké vztahy, rodinné vztahy, poruchy příjmu potravy aj… poradenstviIPSVyskov4_M_290 > OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ: §Vývoj řeči a poruchy řeči. § •Narušení článkování řeči – dyslálie, dysartrie •Narušení fluence řeči – koktavost, breptavost •Poruchy vývoje řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, mutismus •Další poruchy řeči – afázie, symptomatické poruchy řeči § § > § §SYSTÉMOVĚ-INTERAKČNÍ PŘÍSTUP vznik rodinné terapie základní koncepty a pojmy § §Rodinná terapie se začala zvolna vyvíjet po 2. světové válce § §Výzkumní i kliničtí psychologové si více všímali významu současné pacientovy rodiny při utváření a udržování jejich psychických poruch § § > § §K tomuto rozvoji přispělo zkoumání vlivu rodiny na vývoj schizofrenie § §na počátku 50. let se mu intenzivně věnoval antropolog G. Bateson a skupina z Palo Alto § §kteří zkoumali patogenní vliv dvojné vazby ve vztazích dítěte k rodičům > §T. Lidz a jeho spolupracovníci na Yale zkoumali malé skupiny mladých schizofreniků. § §Povšimli si nezralosti rodičů, která vedla u dítěte k pocitům nejistoty a následnému obtížnějšímu odpoutávání. § §Nezralost rodičů zkoumal v této souvislosti i M. Bowen v Bethesdě, který si povšiml emočního odstupu mezi rodiči schizofreniků. > § §Jeho nástupce L. Wynne se zabýval vytvářením identity jednotlivých členů rodiny a souběžné rozvíjením obecné teorie systémů L. von Bertalanffyho. § > § §Kontext systemických terapií tvoří předpoklad, že jedince je možné pochopit pouze v sociálním kontextu, v němž žije. § § §Abychom pochopili fungování celého organismu, musíme se zabývat nejen jeho jednotlivými částmi, ale i vztahy mezi nimi. > §Rodinný systém tedy netvoří jen jeho členové a jejich vzájemné vztahy, ale i celý rodinný kontext a pravidla rodiny. § §Rodinné systémy mají vlastní mechanismy, jejichž primárním cílem je udržení přijatelné rovnováhy uvnitř rodiny. § §Funkční rodiny vykazují stabilní míru slovních interakcí (Reiss, 1977) §Vysoce interakční rodiny udržují vysoký podíl mluvení v průběhu terapeutického sezení. § > §V návaznosti na výzkumy schizofrenních rodin se začala rozvíjet i praktická terapeutická práce s rodinami § §S. Minuchin – se zaměřoval na rodinné subsystémy a zdůrazňoval jejich hranice § §jasně definovaná rodinná struktura, která je pružná a kohezivní x rušivé rigidní koalice tzv. Strukturální terapie rodiny z chudinských čtvrtí New Yorku ohrožené disociálním vývojem synů § § § § > §Do praxe poradenských psychologů začaly pronikat klinické zkušenosti psychoanalytiků § §N. Ackerman kladl důraz na získání náhledu na opakování nevyřešených problémů z dětství § > §Výrazný vliv na poradenskou práci měly i přístupy zdůrazňující kladnou emotivitu a její projevování § §V. Satirová definovala 4 nesprávné rigidní vzorce v komunikaci členů rodiny: §obviňující, §usmiřující za každou cenu, §chladně racionální a §nevěcnou-rušivou. § > §Rovněž behaviorální přístup významně ovlivnil práci poradenských psychologů § §R. Liberman se zaměřil na trénování otevřené a pozitivní komunikace a na racionální řešení problémů § § § > §M. Bowen považoval za těžiště poradenské práce skutečnost, že cílem terapeutické práce je dosažení diferenciace každého člena rodiny, jehož představa o sobě není závislá na mínění rodiny – tzv. Terapie rodinných systémů § § §Systémové myšlení §zdůrazňuje cirkulární kauzalitu • • • • > §Vývojové poruchy řeči. Vývoj v řeči v normě a patologii. Poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči. Poruchy gramatické stavby věty. Poruchy sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. § §Pervazivní vývojové poruchy. Dětský autismus. Rettův syndrom. Aspergerův syndrom a schizoidní porucha v dětství. § §Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Zejm.: Nadměrná úzkostná porucha. Fobická úzkostná porucha. Školní fobie. Separační úzkost. Sociální úzkostná porucha. § § >