ZÁKLADY NEUROPSYCHOLOGIE: POZORNOST & PAMĚŤ Přednáška 4 POZORNOST • umožňuje a udržuje chování zaměřené na cíl • Funkce: výběrově rozdělit kognitivní zdroje mezi podněty, odpovědi, vzpomínky a myšlenky • Problém: nejednotná definice, nejednotné uchopení a měření • Aspekty pozornosti: 1. Kapacita – množství jevů postihnutelných v jednom okamžiku 2. Bdělost – Vigilita – připravenost k akci 3. Udržení – Vigilance - při delší zátěži vigility 4. Selektivita – výběrovost – zvýraznění důležitých/ potlačení méně důležitých 5. Koncentrace - soustředění 6. Distribuce – rozdělení pozornosti mezi více jevů (přepínání- switching) SOUVISLOST POZORNOSTI S OSTATNÍMI KOGNITIVNÍMI FUNKCEMI • pozornost souvisí s efektivitou mentálních procesů, ale sama o sobě nemá výsledný produkt • kvalita pozornostních funkcí přímo ovlivňuje kvalitu informačního zpracování • souvisí tedy s: 1. Smyslové vnímání 2. Informační zpracování 3. Pracovní paměť 4. Paměť 5. Exekutivní procesy NEURONÁLNÍ PODKLADY POZORNOSTI • rychle a bohatě rozvíjející se oblast neurověd • Neuroanatomické struktury: • pozornostní sítě (rozsáhlé korové, limbické a podkorové) • Retikulární formace – mozkový kmen komunikace s talamem (bdělost) • Parietální lalok (zaměření, výběrovost, orientace pozornosti) • Frontální laloky (zj. DLPFC; řešení úkolů s potřebou výrazného soustředění, navzdory rušivým podnětům aj.) •Neurochemické modulátory: • Acetylcholin – výběrovost, přesun • Noradrenalin – výběrovost, orientace pozornosti na neočekávané podněty • Dopamin – síla odpovědi na podnět, výběr druhu odpovědi na podnět • pravá hemisféra reguluje pozornostní procesy v obou hemisférách MIRSKÉHO NEUROPSYCHOLOGICKÝ MODEL POZORNOSTI • 90. léta 20. století: Mirsky et al. • čtyřsložkový model pozornosti • na základě FA výkonů v různých neuropsychologických zkouškách • Kódování • Zaměření a exekuce • Udržení a stabilita • Přesunutí Komponenta Popis funkce Neuroanatomické koreláty Metody testující funkci Kódování Pracovní paměť; udržení informací pro další kognitivní operace Limbický systém: hipokampus, amygdala Opakování čísel (WAIS-III) Zaměření a exekuce Zaměření a úkol, ignorování dis traktorů, rychlé provedení odpovědi Horní tempor. gyrus, dolní pariet. kůra, striatum Stroopův test, Test cesty Udržení a stabilita Setrvání u úkolu, udržení pravidelného rytmu odpovědí Retikulární formace Test stálosti výkonu Přesunutí Flexibilní a efektivní přesun pozornosti DLPFC Wisconsinský test třídění karet TEST POZORNOSTI – TMT: TRAIL MAKING TEST Nejčastěji používaný test pozornosti Preiss (2006): Test cesty: příručka -česká adaptace TMT A – psychomotorické tempo TMT B – flexibilita, shifting ADMINISTRACE TRAIL MAKING TEST: ČÁST B Instrukce: „Na této stránce jsou čísla a písmena. Začněte u jedničky a kreslete čáru od jedničky k A (ukážeme A), od A ke dvojce (ukážeme dvojku), od dvojky k B (ukážeme B), od B k trojce (ukážeme trojku), od trojky k C (ukážeme C) atd., až do konce (ukážeme kolečko s nápisem „cíl“). Pamatujte si, začnete u čísla (ukážeme 1), pak písmeno (ukážeme A), pak zase číslo (ukážeme 2), pak zase písmeno (ukážeme B) a tak dál. Jde o to, pracovat co nejrychleji. Připravte se – teď.“ Pokud pacient udělá chybu, ukážeme mu ji a vysvětlíme, co udělal špatně. Obrátíme papír na část B a řekneme: „Budete dělat to samé. Začnete u jedničky (ukážeme 1) a kreslíte čáru k A (ukážeme A), od A ke dvojce (ukážeme dvojku), od dvojky k B (ukážeme B), od B ke trojce (ukážeme trojku), od trojky k C (ukážeme C) atd., až se dostanete ke konci (ukážeme kolečko s nápisem „cíl“). Připravte se – teď.“ (Začneme měřit čas). NEJČASTĚJŠÍ ONEMOCNĚNÍ S PORUCHAMI POZORNOSTNÍCH FUNKCÍ • Neglekt syndrom • Neurodegenerace – AD, HD, FTLD, PD, LDB, MS • ADHD • chronický abúzus návykových látek • chronický únavový syndrom NEGLEKT SYNDROM • unilaterální neglekt/ syndrom opomíjení • léze zj. v pravém spodním parietálním laloku • ignorování kontralaterální strany • není porucha senzorických či motorických funkcí •Příčina: nejčastěji CMP (a. cerebri media) Kreslení obrázku a) Viewer-centered b) Object-centered ANOZOGNÓZIE • popření nebo nedostatečné uvědomování si vlastního onemocnění • často u neglekt syndromu • snižuje účinnost terapie/rehabilitace ADHD • jádrové symptomy • začíná před 7. rokem věku • trvá nejméně 6 měsíců • Potíže jsou trvalé - objevují se ve více situacích HISTORIE • Biologická etiologie- G. F. Still (1902) – studie dětí s těžkými poruchami pozornosti a chování často pocházejících z „dobré výchovy“ - vyloučena ryze „nurture“ složka • LMD= lehká mozková dysfunkce • LME= lehká mozková encefalopatie (Kučera, 1961) JÁDROVÉ PŘÍZNAKY A PROJEVY www.adhd.cz www.adhd.cz www.adhd.cz NEUROANATOMIE 1/2 o porucha prefrontálně-striato-thalamického kortikálního okruhu o Hypo/hyperarousal mozkových struktur o 3-8 % redukce objemu mozku zj. pravé mozkové hemisféry o Až 12 % redukce objemu mozečku o Až 9 % redukce prefrontální kortex: 1. orbitální - sociální desinhibice, impulzivita 2. dorzolaterální - porucha organizování, plánování či pozornosti 3. mediální - poruchy inhibice chování NEUROANATOMIE 2/2 o abnormality BG- poruchy neurotransmise oZvýšený počet dopaminových transportérů a zároveň snížený vazebný potenciál pro dopaminový transportér v mezimozku až o 16% Hypoxie • Často v anamnéze ADHD Striatum • citlivost k perinatální hypoxii • Vysoký obsah dopaminu a synapsí Ncl. Caudatus • Redukce o 5- 19% Dopamin • Nedostatek dopaminu • Podpora poruchy neurotransmise NEUROANATOMIE 3/3 EEG • Difúzní nespecifické změny - zpomalená základní aktivita • Biokcipitální abnormality - zvýšený výskyt pomalých vln delta a théta • Paroxysmální abnormality - podobnost s temporální epi Výhody o neinvazivní o info o maturaci mozku, školní zralost aj. o podpora výsledků diagnostiky o volba léčebného postupu (paroxysmy & stimulancia? ) Nevýhody o pro dítě s ADHD je velmi těžké být chvíli v klidu a EEG je velmi citlivé na artefakty (sedativa ovlivní elektroencefalogram) o nálezy nejsou dostatečně specifické, aby se mohlo jednat o signifikantní důkazy pro diagnózu PAMĚŤ CO JE TO PAMĚŤ • schopnost mozku měnit se v důsledku zkušeností • ≈ učení • ≈ plasticita • neuronální úroveň: posilování synapsí • ≠orgán/area/jádro/struktura • „děje se“ na mnoha částech mozku – dle typu paměťových procesů • jedna část mozku se může účastnit více paměťových procesů i druhů paměti CO JE TO PAMĚŤ • učení = získávání nových informací • výsledek učení = paměť • Niesser: „Kognice jsou všechny procesy, kterými je senzorický vstup transformován, redukován, propracován, uložen, vybaven a použit.“ • čím paměť je, lze nejlépe pochopit v situacích, kdy je poškozena (amnézie) AMNÉZIE • a = ne + mnasthai = schopnost si vzpomenout • vážná porucha paměti • retrográdní / anterográdní • organická / funkční • Kazuistika H.M. – typický amnestický syndrom https://youtu.be/_7akPs8ptg4 •Pozn. Hypermnézie = extrémní schopnost ukládat a vyvolávat z paměti (mnemonici) Brenda Millner, 15. 7. 1918 – Letos dovršila 100 let věku BRENDA MILLNER: PŘÍPAD H.M. • 1954: zpráva o výsledcích bilaterální resekce mediálního temporálního lobu: „…nebyly zaznamenány žádné fyziologické ani behaviorální změny až na jednu výjimku – velmi závažná ztráta paměti. Závažnost této poruchy je tak silná, že pacientovi absolutně znemožňuje zapamatovat si umístění svého bytu, jména svých nejbližších nebo dokonce cestu na toaletu.“ • rozsah paměťového deficitu závisel na velikosti odebraného mediálního temporálního lobu •Pouze bilaterální resekce hipokampu znamenala závažnou amnézii •Nevytvářejí se žádné nové dlouhodobé vzpomínky – porucha transferu informací z STM do LTM ÚROVNĚ PAMĚTI KÓDOVÁNÍ • Zpracování stimulů ze senzorických orgánů • Senzorický nárazník (pozornost?) • Akvizice › konsolidace USKLADNĚNÍ • krátkodobý/dlouhodobý sklad paměti VYBAVENÍ • Schopnost nalézt (oživit) paměťový záznam • použít paměťový záznam (např. v podobě motorického činu) • Rozlišujeme znovuvybavení (recall) a znovupoznání (recognition) BIOLOGICKÝ ZÁKLAD PAMĚTI Roviny zkoumání paměti v neurovědách: •Biochemická •Neuroanatomická •Elektrofyziologická •Kazuistická MOLEKULÁRNÍ A BIOCHEMICKÝ ZÁKLAD PAMĚTI Dlouhodobá potenciace (LTP) – long term potentiation • neurobiologický mechanismus, který vede k tvorbě paměti na metabolické úrovni • dlouhodobé zvýšení transmise signálu mezi dvěma neurony • jeden ze základních projevů plasticity • vznik dlouhodobé paměti 1. Raná fáze (1-3hod.) – uvolňování mediátoru 2. Pozdní fáze (až 24 hod.) – proteosyntéza (LTM) Aktivace genů Proteosyntéza Synaptogeneze MEDIAL TEMPORAL LOBE MEMORY SYSTEM • paměťový systém středního spánkového laloku • poprvé popsán v roce1953 – operace pacienta H.M. epileptika – odstranění obou temporálních laloků • skládá se z: • hippocampus (a struktur s ním provázaným:) • entorhinální kortex • perirhinální kortex • parahippocampální kortex • mamilární tělíska • přední thalamická jádra HIPPOCAMPUS • záhyb ve střední části temporálního kortexu • bilaterální mozková struktura • součást limbického systému • tvoří jej dvě části: 1. Cornu Ammonis (C1-C4 area hippocampalis) 2. Gyrus dentatus ROLE HIPOKAMPU V PAMĚŤOVÉM SYSTÉMU • základní převodní struktura z STM do LTM • vytváří paměťové stopy – ukládání informací • převádí paměťové stopy do dalších fází zpracování • paměťovou stopu uchovává několik dní/měsíců • umožňuje tvorbu trvalých paměťových stop ZAPOJENÍ HIPOKAMPU V CNS Aferentní spoje •Gyrus parahypocampalis •Area entorhinalis •Amygdala •Neocortex •Talamus •Gyrus cinguli •Fornix (septum) Eferentní spoje • fornix (téměř vše) PAPEZŮV OKRUH • stm do ltm ALZHEIMEROVA NEMOC – AN/AD • neurodegenerativní onemocnění • v pozdních stádiích vede k demenci • nejčastější forma demence (60%) • nejvýraznější narušení: deklarativní paměť • rychlé zapomínání v prvních desítkách minut • snížený efekt učení – nefunguje nápověda PREVALENCE AN •V ČR trpí Alzheimerovou nemocí přibližně 120-130 tisíc lidí •výskyt onemocnění v populaci rapidně narůstá s věkem: •60 let - 2-3 % populace •70 let - 20 % •80 let - 30 % a více TYPY AN a) Familární – dědičná forma (1%) • Brzký začátek (45-50 let) • Genetické faktory způsobí nadprodukci Aβ v brzkém věku • Genetické markery: • amyloidový prekursorový protein – APP na chromozomu 21 • presenilin 1 a 2 – PSEN 1 na chromozomu 14 • PSEN 2 na chromozomu 1 b) Sporadická forma STÁDIA ALZHEIMEROVY NEMOCI 1. Preklinické stádium • Klinicky asymptomatické • Biomarker + 2. Subjektivní stížnosti na paměť (SMC)  Není objektivní deficit  Heterogenní skupina  Longitudinální sledování 3. Mírná kognitivní porucha (MCI-AD) • Objektivní deficit • Progrese do demence vyšší 4. Alzheimerova demence  Narušena soběstačnost, aktivity denního života SYNDROM DEMENCE: ABC A – aktivity B – behavior (chování) C – kognice A - Narušení běžných denních aktivit:  ADL = activities of daily living B - Nekognitivní příznaky též neuropsychiatrické:  poruchy chování - psychiatrické příznaky C - Kognitivní příznaky ( ≥ 2 ):  Amnézie (porucha paměti)  Afázie  Agnozie  Apraxie  Exekutivní funkce SOBĚSTAČNOST: BĚŽNÉ DENNÍ AKTIVITY (ADL) MAKROSKOPICKÉ ZMĚNY U AN •Kortiko-subkortikální atrofie mozku •Ztenčení gyrů •Rozšíření sulků a komor K atrofii dochází již v raných stádiích Hipokampus (CA1) a entorhinální kortex Temporo- parietální kortikální atrofie Celková atrofie MIKROSKOPICKÉ ZMĚNY •Extracelulární: kumulace Aβ – vznik neuritických plaků •Intracelulární: tau a fosfo tau – vznik neurofibrilárních klubek Toxicita, zánětlivost, oxidativní stres, smrt buněk BIOMARKERY AD • beta amyloid • tau protein • atrofie kortikální • atrofie hipokampální •Genetické – alela ApoE4 /ApoE3 REYOVA – OSTERRIETHOVA KOMPLEXNÍ FIGURA KOGNITIVNÍ SCREENING •Minimental State Examination (MMSE) •Autor: Folstein (1975) •Gold Standard (13-25 bodů – inhibitory cholinesteráz) •26 bodů – cut off demence •Adminsitrace trvá cca 10 minut NEUROPSYCHOLOGICKÝ VÝZKUM AN •Užití zobrazovacích metod •Sledování neuromediátorových a neurochemických aberací •Genetické studie •Farmakologicky orientované studie •Neuropatologické studie PARADIGMATA VE STUDIÍCH S AN HC vs. osoby s kognitivním deficiem (demence/MCI) Rizikové faktory (pro vznik i průběh)  Prospektivní  Retrospektivní Validace nástrojů pro odlišení HC/MCI/Demence  Úskalí: inclusion/exclusion criteria