Dr. Klára Hübner, Ustav pomocných věd historických a archivnictví, metodika III 1 Metodika III. Metahistorie I. břemeno historie Hayden White – Metahistorie očima Petra Čorného 2 Hayden White (*1928, Martin/Tennessee, + 2018) - Americký historik a literární vědec - Katedra pro „dějiny svědomí“ (consciousnes) na University of California, Santa Cruz. - Profesor pro literární komparatistiku na Univerzitě ve Stanfordu. Vědecké zaměření: - Analýza historiografických textů s pomocí literárních teorií. - Kritikové mu předhazují „the most damaging undertaking ever performed by a historian of his profession“ - Metahistory: Historie má svojí vlastní poetiku; historické vyprávění podléhá poetologickým kategoriím, všechna historiografie je narativní, i když tvrdí, že není – Klio vypráví! Co je to narratvita? Antropologicky: Lidská schopnost Lingvistický: Forma diskurzu narrativita literárně: Vyvedená povídka Kognitivně: Ukládací systém Pro naše vědomostí Příběh/vyprávění událost analistika kronikářství událost Symbolický význam Konstrukce události Vytváření formy historiografem Vědomosti o události https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Freytags_pyramid.svg/265px-Freytags_pyram id.svg.png •Gustav Freytag (1863) •Všeobecné schéma narativní struktury převažující v •západní kultuře narrativ moralita legitimita mocenské vztahy přenáší obsah, má též subtext Výrok o minulosti/dějinách Pomáhá zařazovat vlastní zkušeností do známých kategorií Heuristika Odhalit badatelskými metodami podstatu věci i přesto že nám chybí informace Dosáhneme tedy pouze přibližného (ne optimálního) výsledku Whiteovi poetické kategorie Úroveň konceptualizace = vytváření logické struktury vysvětlení a textace Kontextualismus: průzkum kontextu (sociálního, etického, ekonomického atd.) historického dění Formismus: Zohlednění formy, A její role (stupně abstrakce) Organicismus: Redukce na zásadní výpovědi Mechanicismus: Základem všeho poznání jsou neměnitelné axiomy (přírodní vědy) Diskurzivní argumentace Konstrukce zápletky Whiteovi poetické kategorie romance komedie Šťastné a smířlivé vyústění dějin Dramatický příběh končící triumfem dobra nad zlem Odhaluje síly člověku nepřátelské (síly osudu) Poznání že svět již zestárl satira tragédie Poměr části k části Malý úvod do rétoriky Jazykový prostředek, rétorická figura: nahrazení pojmu jiným slovem, které s ním nesdílí významové pole (sémantika) metafora Ne doslovný ale přenesený význam pojmu, postavený na principu podobnosti a Imaginace porovnání Příčina pro následek: Škodovka pro auto značky „Škoda“ Silný jako lev Šedá eminence Materiál pro použití: Dát si skleničku Země/místo propojené s dějstvím, které se tam odehrává: Afrika haldoví Brusel rozhoduje Nástroj uchopení skutečnosti Velitel za vykonavatele Napoleon obsadil Rusko metonymie Tropy Vyslovuje něco podstatně jiného Než skutečně míní: Přehání nebo říká přímí opak Malý úvod do rétoriky Tropy Jazykový prostředek, rétorická figura: nahrazení pojmu jiným slovem, které s ním nesdílí významové pole (sémantika) Integruje a konstituje základní povahu všech částí k celku Antifráze: Ty jsi ale hrdina…“ Pars pro toto Toto pro pars Vést domácnost Vztah druh/typ Čech = český občan Prsten = sňatek Hyperbola = nadsázka, přehánění, zveličování: Vím toho tolik, že si nemůžu na nic vzpomenout Nástroj uchopení skutečnosti Litotes = vyjádření pomocí popření opaku: Nemůžu neříct, že tě nemám nerad ironie Parodie = napodobení za účelem výsměchu Paradox/absurdita synekdocha Tropologické mody tvoří neredukovatelnou metahistorickou podstatu všech historických textů Historie = filozofie dějin Každá filozofie dějin v sobě obsahuje část opravdové historie stejně jako v sobě každá historie obsahuje součásti plně rozvinuté filozofie dějin Metahistorie, S. 548 Kacířské otázky Rogera Chartiera 1 . Je možné sloučit přesvědčeni , že jazyk determinuje myšlení se svobodou historika jako literárního tvůrce? 2. Jsou čtyři základní tropy apriorními kategoriemi západního myšlení? 3. Pokud historický diskurz souzní s fikčním vyprávěním, neznamená potom historiografická operace ztrátu času a zbytečnou námahu? 4. Nevede poznání Barthese, že fakt má pouze lingvistickou existenci (fakta existují jenom v jazyce) k extrémnímu historickému relativismu, který pomáhá popírat holocaust a obhajovat nacistické zločiny? Rogera Chartier *1945 Co vy na to? = břemeno historie