Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 1 PPookkyynnyy kk zzáávvěěrreeččnnéémmuu pprroojjeekkttuu -- sseemmiinnáárrnníí pprrááccii VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Projekt individuální seminární práce do předmětu VH_328 Moravská lidová píseň teorie, koncepce, přesahy, pro období podzim 2018, má formu zpracování vybrané problematiky formou elektronicky odevzdávaného textu, podle zadaných kritérií, a s dodržením specifikovaných formálních náležitostí výsledného tvaru. Student volí téma ze 3 tematických okruhů, a výslednou formu zpracování ze 3 nabízených projektových variant. Termín odevzdání prací je do 25.12.2018 (vč) do příslušné Odevzdávárny v ISu. Práci odevzdejte ve formátu textového souboru (doc, docx, rtf). Zadání témat: Zpřesněná témata studentů jsou po domluvě uvedena v individuálním poznámkovém bloku studenta (u předmětu v agendě Student), a přehled témat jednotlivých studentů, v rámci obecnějších tematických okruhů, je vyvěšen v tabulce v Org. pokynech k předmětu. Čtení pozn. bloku je přístupné pouze danému studentovi, složka v Org. pokynech má pak nastavena práva čtení pouze pro studenty zapsané v předmětu v daném semestru. _____________________ Pokyny k vypracování prací: a) Tematické okruhy Student si téma volí (sám blíže specifikuje) v rámci 3 tematických okruhů: Tematický okruh č. 1 - Etnomuzikologické charakteristiky vybraného areálu, či zájmové lokality Výsledná práce podá obraz etnomuzikologické charakteristiky hudebního života, potažmo repertoáru, ve vybraném areálu, či v rámci vybrané lokality. Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 2 Tematický okruh č. 2 - Hudebně-strukturní charakteristiky, a hudební jevy repertoáru moravské lidové písně Student se zaměří na specifický fenomén, či téma, zakotvené v hudební tradici moravské lidové písně, a podá jeho kriticky vnímaný, a zdrojově (příp. příklady) podložený obraz; v závislosti na bližší specifikaci zvolené varianty, v níž vypracování formuje a odevzdává. Tematický okruh č. 3 - Socio-kulturní souvislosti, dimenze a okolnosti repertoáru moravské lidové písně; jejich modely a vysvětlující teorie Tematický okruh nejšeřeji koncipující hudební jevy v kontextu své doby, kultury, podmínek ovlivňujících provozovací praxi, život lokality, život (a životnost) udržování repertoáru (jako celku i jeho vrstev), jeho přenos, obměňování i genezi. Zahrnujeme sem i teoretické konstrukty a vysvětlující modely, týkající se uvedeného. Student vybraný jev definuje, vymezí, reflektuje doposud provedený výzkum a popíše nutné souvislosti problematiky, případně výskyt jevu problematizuje - a to vč. zásadních důsledků ovlivňujících jak hudební materiál samotný, a jeho přímou podobu, tak význam jevu pro hudební život lokality, i možnosti badatelské reflexe fenoménu. Přínosem práce tohoto zaměření budou také otázky, jimiž student - v syntéze řečeného - nastíní další možné směry uvažování o problematice a případné perspektivy jejího výzkumu. Všechny okruhy mohou být zpracovány v rámci všech variant. U okruhu č. 1 nicméně doporučujeme zpracování ve variantě „Encyklopedické/slovníkové heslo“. b) Varianty zpracování Ohledně koncepce zpracování tématu si student vybírá ze 3 možných variant:  Varianta 1 - Encyklopedické/slovníkové heslo  Varianta 2 - Esej  Varianta 3 - Analýza Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 3 Varianta 1 - Encyklopedické/slovníkové heslo  faktografické, co nejvíce objektivizující typ zpracování  zhuštěný, faktografický styl psaní, text spíše konstatuje  při uvádění typologií, paralelních směrů bádání nebo rozličných koncepcí výzkumu nehodnoťte, ale uveďte zdroje, které mohou další přehled problému poskytnout  pokrytí tématu v základních kategoriích a liniích  tem. okruh č. 1 - např. (!!! kategorie a úplnost pokrytí Vámi zvolené lokality závisí na konkrétní oblasti, a té je nutné je, po rešerších zdrojů a literatury, přizpůsobit - následující výčet je spíše inspirativní...) vymezení a rozloha zvoleného areálu/lokality, jak se vymezuje, čím je vymezení podloženo, odkdy se takto vymezuje...; jaké celky (správní, politické, etnografické...) byly na daném území v minulosti - a jak se případně odrazily do folk. tradice zde; jaké společenství na území žije, jaké jsou hl. charakteristiky života (sídelní struktura, etnické charakteristiky atd.); důležité obecné charakteristiky lidové kultury, historické momenty, působení význ. osobností, politicko-kulturní souvislosti; jak souvislí územní, etnografické a etnomuzikologické vymezení; hlavní konstituenty hud. života v lokalitě, hlavní specifika a příznačné hud. jevy a typy provozovací praxe; postavení a význam lokality v rámci studia hud. folkloru a jeho udržování - dříve vs. dnes; jací sběratelé se v lokalitě pohybovali, jaké sběry provedli, jaká díla byla vydána, kdo repertoár a hud. život dané oblasti popsal, pojednal a zpracoval, jaké další národopisné zmínky o oblasti můžeme najít; vývojová linie badatelského zájmu o oblast; repertoárová charakteristika, repertoárové celky, repertoár k příležitostem, sezónní repertoár; typy hud. uskupení, char. hud. interpretace a její znaky; hudební nástroje - původní, dnes;výrobci nástrojů, nástrojové hráčské techniky (...); hudební příležitosti, akce a události; instituce a aktéři udržování repertoáru; hudební ikonografie; tematika repertoáru a význačné soubory písní; vlivy jiných oblastí, sdílené charakteristiky s dalšími oblastmi a působení repertoáru jinde; problémová témata, zájmy výzkumu, otázky autenticity; dokumentace repertoáru; péče o repertoár... atd. Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 4  tem. okruhy 2 a 3 - definice zvoleného tématu; obecné zařazení, do jakého obecnějšího badatelského okruhu, oborového segmentu, či disciplíny patří, jaké obory se mu věnují nejčastěji; stav bádání - hlavní konstitutivní linie bádání o problému a oborové tradice, význam tématu a jak bývá jeho zkoumání obhajováno; řešené otázky a perspektivy; hlavní související termíny - zařaďte; kde se fenomén vyskytuje/bývá pozorován a dokladován; jaké momenty, či etapy, jsou pro charakteristiku a pochopení významu/rozsahu jevu nejdůležitější; hlavní užívané typologie a kategorizace fenoménu; kde se jev udržuje dnes a jaká dokladová praxe jej provází; popis a vysvětlení - základních procesů problematiky; příklady konkrétních děl, sbírek, aktérů či jednotek, které fenomén uvádějí, reprezentují a podílejí se na něm (či se ve zvoleném období, ev. lokalitě, podílely); hlavní autoři, kteří se na popisu, sledování a analýze jevu podíleli, jakou terminologii ustavili, jaké souvislosti byly popsány; jakou metodologii používali; jaký je charakter prezentovaných teorií problému; jaké výzkumné strategie a analytické modely/postupy se u problému uplatňovaly a uplatňují; hlavní kontroverze, rozpory, dilemata a nejednoznačné oblasti tématu; jak je téma reflektováno v zahraničí, v současném výzkumu, v rámci vzdálenějších disciplín; jaké aktuální projekty, či iniciativy k tématu vznikají atd. (inspirujte se u systematických hesel Slovníku české hud. kultury - př. heslo „Hudební sociologie“ )  dílčí témata doporučuji odsazovat do jednotlivých odstavců, ty je možné uvést tučným dělícím nadpisem, který bude součástí toku textu, přímo na začátku odstavce (např. „Hudební nástroje: na Valašsku jsou popsány...“)  rozsah - min. 3 strany, ideálně 3-4 strany  okraje normální, pokročilé, či úzké  písmo Times New Roman, vel. 12, proložení znaků normální  řádkování jednoduché, velikost 1  citace buď dle citační normy s uvedením odkazu v závorce, nebo lépe nechat celý pozn. aparát pod text, za heslo Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 5 Další inspirace k podobě zpracování slovníkových hesel naleznete v ISu: Studijní materiály předmětu - Organizační pokyny - Organizační pokyny-instrukce k ukončení - složka „Slovníková a encyklopedická hesla - podklady a inspirace“ Varianta 2 - Esej  akademický text kriticky, úvahově, reflektující vybrané téma  ! nenechat si psaní na poslední chvíli, je to opravdu hodně poznat  důležitá je vypointovanost úvahy - tj. myšlenky by měly směřovat k argumentaci, či rozporu vybraných tezí, vycházejících ze zpracovanosti pojednávaného tématu/problému  předložené teze, s nimiž polemizujete, je nutné zdrojově a kontextuálně ukotvit  součástí práce by tedy měl být stručný nástin zpracovanosti problému (stav bádání), vymezení problému podle různých tradic a škol atd., odvisle od toho, na jakém tématu pracujete  k práci musíte mít načteno, abyste měli co reflektovat, rozporovat, hodnotit  doporučuji postup: přípravu začít sumarizací základních faktů, jako v přípravě varianty č. 1 a sestavením seznamu literatury - poté o tématu nanečisto uvažujte, stanovte si základní úvahový postup (načrtnete jednoduchou kostru toho, jak Vy, ze své perspektivy, téma uchopujete, a které jeho části Vás nejvíce zajímají), a položte si 3-4 pracovní otázky, které Vás ve vztahu k tématu zajímají, nejsou Vám jasné nebo - s ohledem na pokročilost stávajícího výzkumu... - potřebují z Vašeho pohledu další rozvedení  podle zaměření Vašeho tématu si potom v literatuře vyhledáte momenty, či argumenty reflektující Vaše pracovní otázky, a průběžně rozvíjené další úvahy, a pasáže v textu (příp. stanoviska pamětníků, autorů, sběratelů a dalších entit v problému) již budou sloužit pro Váš výsledný text  i když esej začínáte již nějakou tezí, či stanoviskem, musíte si být vědomi, na základě čeho jste k němu dospěli - a jaké zdroje, případně teoretické tradice, Vás ovlivnily  úvaha může být vedena jak deduktivně (od obecnějšího ke konkrétnějšímu; popsáno výše), tak induktivně - s východiskem u konkrétní jednotliviny Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 6 (sbírka, sběratelský přístup, teoretická teze, hudební projev a jeho klasifikace, hudební událost), nemělo by se však jednat o text publicistický, popularizační, či pouhé řazení faktů, ale je pravidlem, že v eseji zkoumáte hlubší vrstvy problému a dobíráte se syntézy, či závěru, s obecnější platností a širšími aplikačními důsledky (- tj. závěrem by měla být pointa nazření nové skutečnosti, kterou v úvaze pomůžete ustavit)  doporučuji citovat způsobem s poznámkovým aparátem, literaturu můžete přímo v odkaze dále komentovat nebo upřesnit, jaký má pro Vás odkaz význam  rozsah - 4-7 stran; může být i více (může být i několik menších, vzájemně provázaných esejů, či experimentovat s formou - aby vyhovovala sdělení)  okraje normální, pokročilé, či úzké  písmo Times New Roman, vel. 12, proložení znaků normální  řádkování jednoduché, velikost 1, 5  citační normu dle Vašeho výběru, doporučuji poznámkový aparát Varianta 3 - Analýza  text rozborového charakteru  prezentované zaměření na daný problém se opírá o shromážděné fakty, s nimiž analyticky pracujete  jádrem textu bude proces analýzy - pod kuratelou v úvodové části nastíněného stanoviska, sledujete v analyzovaném materiálu kontexty problému, které Vám, po analytickém hodnocení (...Vámi stanovenými, argumentovanými kritérii, či za použití zvolené teorie), umožní potvrdit, či vyvrátit vlastnosti, charakter, či předmětnost, zkoumaného jevu, který považujete za nedostatečně zpracovaný, či potřebný přezkoumat  pozor, není nutné tímto způsobem psát jen témata technická, hudebněstrukturní, či ověřující hypotézu, ale lze se věnovat i např verifikaci tvrzení dvou protichůdných badatelských směrů, či se zabývat komparací vybraných entit (např. hudební ikonografie) Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 7  lze analyzovat i přesahy a vlivy - např. hodnotit styl skladatele, či artificiální hud. tvrobu, prismatem folklorních vlivů atd.  hlavním přínosem je analyticko-kritické zaměření na daný materiál; nemusí se přitom jednat nutně o empirii, můžete analyzovat i teoretické premisy, axiomy i argumentační postupy  práce bude mít (jedná se o části, které by se měly objevit v každé práci tohoto zaměření, nikoliv však úplný výčet - k tématu by mělo být přistupováno komplexně): (všechny formální náležitosti podle bodu c) tohoto textu) úvod - s nastíněním problému, uvedením analytických motivací, východisek, hlavního směru vedené analýzy; lze přiblížit předběžný postup analýzy (redukce tématu, výběr určité výseče, či skupiny pramenů) cíl analýzy a výzkumná otázka - může být i za úvodovou částí, shrnující stav bádání úvodová část - vymezení pojmů, charakteristika stavu bádání (výzkumné linie, argumentační perspektivy), sumarizace a popis zákl. pramenů/zdrojů; lze zmínit i zahraniční tendence, a klíčové širší souvislosti problému, typicky, mají-li vliv na Váš analytický přístup podrobnější deskriptivní část - zde již pracujete s konkrétním výběrem toho, co je pro Vaši analýzu konstitutivní; prezentujete Vámi vybrané skutečnosti, sloužící jako podklad, případně i jako materiál pro vlastní analýzu; uvedete všechny charakteristiky, vlastnosti, souvislosti a důsledky analyzovaných entit, které Vám pomohou zkonstruovat analytický přístup (který využije co nejvíce z dostupných atributů zkoumané látky) a postihnout ve výsledné interpretaci co největší mocnost daného problému (včetně potenciální a pravděpodobnostní) analytická kritéria - stanovení teoretických perspektiv a funkčních kategorií, jimiž, na podkladě stavu bádání a znalosti problematiky, proložíte Vámi zkoumanou materii systémem v analytickém procesu zkoumaných kategorií; tj. analytický proces budete provádět postupně, a o problému budete rozvažovat za pomoci systému, který Vám pomůže Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 8 převést zkoumanou látku na teoretické - a výsledně interpretované kategorie se zakotvením ve stavu bádání; ...může se jednat o kritéria, teoretické aspekty (např. rozklad problému podle zvolené, či vlastní, typologie), dílčí výzkumné otázky, hierarchii, hodnotovou analýzu... atd. metodologické stanovisko - sumarizujete jaké všechny podklady do analýzy vstupují, čím je jejich výběr veden (kterou z v úvodu nastíněných premis - tj. jaké má ve Vaší analýze konkrétní důsledky), jakou volíte - pro Váš analytický cíl a výzk. otázku - teoretickou perspektivu; upozorníte na případné terminologické volby; proces analýzy - jeho fáze a očekávání od jednotlivých etap vlastní analýza - provedete naznačený postup, lze jej dále utřídit pomocí dílčích výzkumných otázek, rozborem problému podle jednotlivých analytických kritérií, či perspektiv sumarizace výstupů z analýzy - utřídíte, k čemu jste, v rámci které analytické kategorie, došli, či jak se Vaše analytická kritéria vyprofilovala; dobré vložit pro přehlednost, pracovní shrnutí interpretace - výsledky analýzy dosadíte do teoretických kontextů a úvahových kontur naznačených v úvodových částech zodpovězení výzkumné otázky a zhodnocení naplnění cíle analýzy zzáávvěěrr - důsledky provedené analýzy pro stávající poznání problému a doporučení pro další výzkum problematiky ...další části lze přidat podle vlastní úvahy, případně lze některé části uvést opakovaně - např. používáte-li více hledisek a teoretických perspektiv najednou obrázky, notové příklady, tabulky, grafy atd. je dobré uvádět přímo v textu, zadaný rozsah práce počítá s tím, že tyto komponenty textu budou jeho nedílnou součástí  rozsah 7-16 stran  okraje normální, pokročilé, či úzké  písmo Times New Roman, vel. 12, proložení znaků normální  řádkování jednoduché, velikost 1, 5 Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 9  citační normu dle Vašeho výběru  obrázky, tabulky a grafy v textu lze kombinovat se soustavou příloh (př. fotografie pramenů k úvodové a deskriptivní části přiložit do příloh, obrázky a schémata využívané v analýze nechat u textu) - pravidlo pro umisťování je dobré v práci zmínit (např. kvůli kvalitě a výši rozlišení atd.)  podkapitoly je dobré průběžně číslovat  je dobré přiložit obsah c) Formální náležitosti prací (co v práci nesmí chybět) Práci do Odevzdávárny prosím vložte v textovém formátu (doc, docx, rtf), případně v kombinaci textový formát-pdf (pokud uvidíte, že systém Vaši práci do formátu pdf sám automaticky nepřevedl nebo chcete mít jistotu správnosti zachování Vámi koncipovaného formátování). Neodevzdávejte jen pdf formát. Všechny práce budou obsahovat: titulní list/hlavičku s uvedením: názvu tématu, tematického okruhu zvolené varianty vypracování identifikační údaje studenta (jméno, příjmení, UČO, obor) záhlaví se jménem studenta a názvem tématu očíslované stránky. (Bez číslování stránek prosím práci neodevzdávejte.) jsou-li v práci obrázky, ilustrace, schémata, či tabulky - popis obrázku, případně vysvětlení, o co se jedná, při jejich umístění do příloh rovněž popis a specifikace seznam literatury a odkazovaných zdrojů specifické prameny (nahrávky, CD, rozhovory s pamětníky, periodika...) uvádějte ve zvláštních seznamech zpěvníky a sbírky uveďte do zvláštního seznamu - nejedná-li se o odkaz na vložený hudebně-teoretický text; takový hudebně-teoretický text citujte případně zvlášť, jako uvedený ve sbírce. citační norma - lze si zvolit variantu s pozn. aparátem, i variantu s citováním v závorkách Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Pokyny ke zpracování sem. práce 10 formátování - text zarovnejte do bloku, srovnejte nadpisy, upravte atd. v závislosti na zvolené variantě lze: vložit obsah pokud nevkládáte obsah, lze i pod hlavním nadpisem uvést bodovou osnovu obsahu (jako je tomu např. u slovníkových hesel v Českém hudebním slovníku osob a institucí) uvádět podnadpisy/podkapitoly a průběžně je číslovat (- platí zejm. pro variantu „analýza“, nicméně i u eseje mohou podnadpisy text výrazně zpřehlednit) pod odevzdaný text lze (volitelně) doplnit Váš komentář: (nicméně, doporučuji) co ohledně pojednávané problematiky by z Vašeho pohledu v dalším jejím rozpracování potřebovalo více prostoru, či pozornosti kde vidíte, např. v porovnání s vlastní, praktickou zkušeností, největší nedostatky a problémy současného stavu bádání jaké otázky, termíny, či vymezení, vnímáte jako sporné jak byste, při prezentaci tématu neodborné veřejnosti, Vámi sledované linie, dokladované teze, či problémy z Vašeho pohledu mohli nejlépe přiblížit, či demonstrovat jaký vnímáte přesah/význam tématu pro současnost (v čem konkrétně), čím by bylo možné laikovi obhájit potřebu dané téma zkoumat ...lze naznačit i vztah k jiné, z Vašeho pohledu související, problematice nebo uvést další, relevantní postřehy !!! Doplňující komentář se nepočítá do povinného (min.) rozsahu práce.