Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Tematické okruhy ke kolokviu 1 Seznam tematických okruhů k závěrečnému kolokviu VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy (podzim 2018) Zadání: Ze skupiny otázek z oddílu A nebo B si vyberte jedno téma, a pojednejte o něm formou souvislého představení zvolené problematiky v jejích základních rysech. Příspěvek by měl být zhruba na 5 minut (odpovídá přípravou 1 straně formátu A4 souvislého textu). Pro ilustraci si můžete přinést libovolné ukázky, obrazové materiály, publikace, metodiky, sbírky, hudební nástroje, i jiné entity, jimiž svůj vstup podpoříte. A) TEORETICKÁ TÉMATA 1. František Sušil - dílo, badatelský přínos, význam sběratelského odkazu 2. František Bartoš - dílo, badatelský přínos, význam sběratelského odkazu 3. Leoš Janáček - teoretické, literární a folkloristické dílo 4. Leoš Janáček - sběratelské iniciativy a přínosy; Janáčkovi spolupracovníci a žáci 5. Leoš Janáček - význam folkloru pro artificiální tvorbu 6. Národnostní vlivy, motivace a koncepce ve sběratelství moravské lidové písně v 19. a 20. století - definice a stav bádání, geneze problému, autoři (badatelé, literáti, sběratelé...), díla; slavistické koncepce; mezinárodní perspektiva 7. Artificiální vlivy moravské lidové písně - vývoj, autoři, díla, estetiky, oblasti působení, prvky 8. Sběratelství a folklorismus 2. třetiny 20. století - autoři, díla, instituce, edice a projekty, specifika a inovace 9. Sběratelství a studium moravské lidové písně od 60. let 20. století do současnosti 10. Paradigmata výzkumu lidové písně v současnosti a jejich dilemata - hl. paradigmata, těžiště zájmu jednotlivých přístupů, pojetí výzkumu podle tradic a škol, cíle výzkumu, metody a techniky zpracování zkoumaného repertoáru, hlavní rozdíly 11. Etnomuzikologické instituce a kolektivní sběry se zaměřením na studium moravské lidové písně - vývoj, proměny, badatelé, přínosy, současnost 12. Hudební složka moravské lidové písně - charakteristika základních složek, teorie a teoretici, analytické přístupy, základní specifika a zvláštnosti 13. Navrhněte systém klasifikace teoretických hledisek studia moravské lidové písně Filosofická fakulta MU VH_328 Moravská lidová píseň - teorie, koncepce, přesahy Podzim 2018 Tematické okruhy ke kolokviu 2 B) PRAKTICKO-ANALYTICKY ZAMĚŘENÉ TEMATICKÉ OKRUHY Délka exkursu může být, vzhledem k povaze zadání, mírně delší než v předchozím případě. Podklady (ukázky, prameny, vizualizace, notové příklady...), relevantní a nutné pro pochopení Vašeho záměru, prosím přineste s sebou - můžete přinést i materiály pro ostatní (handouty, ukázky...). 1. Srovnání 3-4 sbírek (zpěvníků, výborů písní... - upřesnění bude součástí srovnání) moravských, či slezských, písní, z hlediska jejich celkového pojetí, záměru autora, a podle Vámi zvolených, dalších kritérií (- např. autenticita, míra stylizace, hodnocení harmonizace apod.). → Zamyslete se nad důsledky Vámi hodnocené koncepce pro úroveň jednotlivé písně (případně jejích sub-úrovní); repertoárového celku; celkové prezentace repertoáru, a způsobu jeho klasifikace a třídění. 2. Srovnání zápisu jedné, či více písní, alespoň ve 3 různých pramenech. Komentujte specifika zápisu, prezentace a pojetí sběru v konkrétním prameni, jejich důsledky pro podobu fixace Vámi zvolené písně; přibližte Váš názor na specifika sběratelského přístupu a možné subjektivity autora/původce/ pramene; upozorněte na zajímavosti, či nejasnosti (např. sběratel kontra editor/zadavatel sbírky, tónina, rytmika apod.) 3. Vlastní exkurs do Vámi zvolené problematiky, ideálně pojatý jako případová studie. Téma musí být odlišné od tématu Vaší seminární, i Vaší diplomové (bakalářské, magisterské, minulé i budoucí) práce - shodné téma nebude uznáno. Pojednání tématu by mělo být problémové, nikoli v rovině vstupního teoretického výkladu pokud máte zájem pojednat o teorii/teoriích, či např. epistemických dilematech výzkumu, pak prosím postavte svůj pohled na problém především kriticky. 4. Formulace zásad pro výzkum repertoáru moravské lidové písně, podložených relevantní teoretickou perspektivou (a dalšími argumenty vztahujícími se k problematice)