Povinná literatura: Ø kol. autorů: Hudba v českých dějinách, Praha 1989, kapitola Pobělohorská doba. Ø Sehnal, Jiří - Vysloužil, Jiří. Dějiny hudby na Moravě. Brno 2001 (část napsaná J. Sehnalem). Ø Bohadlo, Stanislav. Materiály ke studiu dějin hudby, estetiky a sociologie. III: Materiály k dějinám hudby, sociologie a estetiky. III, Období baroka (Variant.). Vyd. 1. Hradec Králové: Pedagogická fakulta, 1988. Zde povinná Zelenkova žádost o místo kapelníka. Ø Kapsa, Václav. Nový hudební druh v Čechách - sólový koncert v tvorbě pražských skladatelů vrcholného baroka, In: Barokní Praha - barokní Čechie 1620-1740, Fejtová, Olga, Ledvinka, Václav, Pešek, Jiří, Vlnas, Vít (eds.), s. 75-86. Ø Kapsa, Václav, Perutková, Jana, Spáčilová, Jana. Some Remarks on the Relationship of Bohemian Aristocracy to Italian Music at the Time of Pergolesi. In Claudio Bacciagaluppi, Hans-Gunter Ottenberg, Luca Zoppelli. Studi Pergolesiani 8. Bern: Peter Lang, 2012, s. 311-340. Ø Kapsa, Václav. Hofmusici a lokajové. K postavení hudebníka na šlechtickém dvoře v Čechách první poloviny 18. století. Theatrum historiae 2011, roč. 6, č. 9, s. 241-255. Ø Niubò, Marc. Leopold I. a hudba císařského dvora v Praze v letech 1679-1680. In: Barokní Praha - barokní Čechie 1620-1740, Fejtová, Olga, Ledvinka, Václav, Pešek, Jiří, Vlnas, Vít (eds.), s. 95-131. Ø Perutková, Jana. František Antonín Míča (kř. 2. 9. 1696 Náměšť nad Oslavou). Nové skutečnosti o známém jaroměřickém skladateli a dalších příslušnících jeho rodu. Musicologica Brunensia. Stanislav Tesař at 70., Brno 2010, roč. 45, 1-2, s. 171-181. Ø Spáčilová, Jana. Nové poznatky k hudbě na dvoře olomouckého biskupa Schrattenbacha. Musicologica Brunensia, 2010, roč. 45, 1-2, s. 189-206. Ø Spáčilová, Jana. K repertoáru italské opery v Holešově ve 30. letech 18. století, Opus musicum, 2012, roč. 44, č. 6, s. 27-35. Ø Tomaštík, Eduard. Giovanni Battista Alovisi a raně barokní hudba na Moravě. Opus musicum, 2005, roč. 37, č. 6, s. 53–54. Ø studie vztahující se k Vivaldimu z Opusu musicum 4/2008 Ø Z časopisu Clavibus unitis, který je dostupný zde: http://www.acecs.cz/media/cu_2014_03.pdf Ø Kapsa, Václav. Šlechtické kapely v českých zemích doby baroka: staré a nové otázky jejich zkoumání. Ø Perutková, Jana. Hudební život v Jaroměřicích za hraběte Johanna Adama Questenberga: shrnutí současného stavu poznání. ostatní studie k Jaroměřicím a Questenbergovi z tohoto časopisu jsou nepovinné. Nepovinná literatura: Monografie (pozor, vyplatí se alespoň prolistovat!): Ø Perutková, Jana. František Antonín Míča ve službách hraběte Questenberga a italská opera v Jaroměřicích, Praha 2011. Ø Perutková, Jana. Der glorreiche Nahmen Adami. Johann Adam Graf von Questenberg (1678–1752) als Förderer der italienischen Oper in Mähren, Wien 2015. Ø Kapsa, Václav. Hudebníci hraběte Morzina. Příspěvek k dějinám šlechtických kapel v Čechách v době baroka. Praha 2010. další studie vložené ve studijních materiálech v ISu. Okruhy ke zkoušce (část přednášená JP): Skladatelé: Hlavní město Vídeň: František Ignác Tůma, bratři Pavel a Antonín Vraničtí, Leopold Koželuh, Jan Křtitel Vaňhal, Karel Krommer (Kramář), Josef Antonín Štěpán aj. Za hranicemi monarchie: Josef Antonín Plánický, Jan Dismas Zelenka, Jan Zach, bratři František a Antonín Bendové, František Václav Stamic, František Xaver Richter, Václav Pichl, Josef Mysliveček, Antonín Rejcha, Jan Ladislav Dusík. Domácí skladatelé a skladatelé působící v českých zemích: Giovanni Battista Aloisi, Adam Václav Michna z Otradovic, Praha: Jan Ignác F. Vojta, Mikuláš František Xaver Wentzely, Bohuslav Matěj Černohorský (minorita), Josef Ferdinand Norbert Seger, Gunter Jacob (benediktýn). Šimon Brixi a František Xaver Brixi, J. J. I. Brentner, Johann Caspar Ferdinand Fischer, F. X. Dušek, J. A. Koželuh, V. J. Tomášek *** Praha Skladatelé hraběte Morzina: Vivaldi, Sehling (včetně jeho působení u sv. Víta), Fasch, A. Reichenauer, F. Jiránek Pražská operní společnost A. Denzia, vazba na Vivaldiho Další řádoví skladatelé: J. V. L. Dukát (laik v premonstrátském klášteře Želiv) G. Melcelius a Antonín Brossmann (premonstráti), V. Pelikán (piarista), A. Mazák (cisterciák) Johann Hubert Hartig jako umělecký mecenáš Instituce: Pražská Hudební akademie (Musical-Academie) Události: Pražská korunovace 1723 a hudební produkce *** Morava: Kroměříž – kapela biskupa Karla Liechtensteina-Castelcorno (Biber, Vejvanovský, dvorští skladatelé ve sbírce) F. A. Míča, V. M. Gurecký, J. Gurecký, Peregrinus Gravani (včetně míst jejich působení). Opera na Moravě a její mecenáši: Jaroměřice (Questenberg), Kroměříž a Vyškov (Schrattenbach), Holešov (Rottal), Brno (městská opera). *** Kantorská hudba českého venkova (pastorely). Linek a jeho sepolkra. Kopřivové - Citoliby. J. J. Ryba (významná i jeho teoretická činnost – spis Počáteční a všeobecní základové ke všemu umění hudebnému). Zámecké hudební kultury – řada moravských lokalit (viz Sehnal), na sklonku 18. století i Slezsko. Z raného 19. století významná Náměšť nad Oslavou. Hanácké opery (kolem r. 1750) - premonstráti v klášteře Hradisko u Olomouce.