VIKBA32 Informační vzdělávání Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. 21. 9. 2018 Organizace předmětu •Vzdělávací obsah předmětu –Obsah pojmu informační vzdělávání (IV) v kontextu –Koncepty IV –Modely informační gramotnosti a jejich aplikace v IV –Cílové skupiny vzdělávání, jejich charakteristika, potřeby, bariéry –Kurikulární a strategické dokumenty v provazbě s IV –Učící knihovník - pedagogické a didaktické aspekty IV –Metodika IV se zaměřením na různé cílové skupiny – •Cíle předmětu z pohledu studenta –Teoretický: získat dostatečné kompetence v odborném pojmosloví, modelech IG, standardech, didaktických a metodických přístupech k informačnímu vzdělávání –Aplikační: v dílčích krocích aktivizačními metodami výuky v jednotlivých hodinách získat kompetenci navrhnout metodiku lekce IG, použitelnou v reálné edukaci – Organizace předmětu Docházka •studenti prezenčního studia: 2 absence (+nezapočítávaná absence kvůli jiné vzdělávací povinnosti na KISKu) •studenti kombinovaného studia: čtyři z pěti účastí v termínech pro kombinované studenty: 21. 9. / 12. 10. / 2. 11. / 23. 11. / 14. 12. – (+ nezapočítávaná absence kvůli jiné vzdělávací povinnosti na KISKu) •S případným problémem týkajícím se docházky se prosím na mě obracejte. • •1.) Kritická četba a odborný esej (rozsah 3 A4 + navíc seznam zdrojů) • •Výchozí zdroj: •vybraný odborný text v ČJ / Aj / (Nj) – odborný článek o rozsahu minimálně 7 normostran, výzkumná zpráva, výzkum, kapitola odborné monografie, odborná monografie, on-line konference – podmínkou účast, konference – podmínkou účast • •Výchozí zdroj - obsahově se týká informačního vzdělávání a informační gramotnosti –studenti si vyberou konkrétní text / texty, výběr případně mohou konzultovat s vyučující předmětu –student napíše odborný esej (v podobě kritické analýzy, komparace, syntézy, přehledové studie aj.) –odborný esej obsahuje otázku/, na kterou/é student hledá odpověď •Esej studenti odevzdají do Odevzdávárny v ISu 15. listopadu 2018 •Hodnocení od vyučující + od jednoho spolužáka odevzdají do Odevzdávárny 15. prosince 2018 • – Organizace předmětu - úkoly –2a.) Hodnoticí (evaluační) zpráva – podmínkou je absolvování prezenční či online aktivity týkající se informačního vzdělávání v libovolné knihovně nebo vzdělávací či jiné instituci –NEBO –2b.) Evaluační zpráva – podmínkou je absolvování výuky připravené spolužákem např. na Křižovatce –NEBO –2c.) Zpracovaný polostrukturovaný evaluační rozhovor s učícím knihovníkem – –Struktura zprávy: viz sylabus –Studenti vloží do Odevzdávárny v ISu nejpozději 21. 12. 2018 • Organizace předmětu - úkoly •3) Úkol syntetizující: •Návrh vzdělávací aktivity: –v konkrétním typu knihovny –pro definovanou cílovou skupinu –se vzdělávacím obsahem, který reflektuje modely a standardy IG nebo kurikulární dokumenty –s návrhem evaluace – •Syntetizující úkol je součást zkoušky, bude odevzdáván průběžně, •vždy nejpozději 5 dní před termínem zkoušky (bude následně přidáno hodnocení od vyučující) Organizace předmětu - úkoly Organizace předmětu - úkoly •Varianta úkolu 2+3: • Student/ka v průběhu semestru připraví a zrealizuje vzdělávací aktivitu týkající se informačního vzdělávání, k ní vytvoří návrh (přípravu) –nemusí dělat evaluační zprávu na jiné vzdělávání –na tuto aktivitu může spolužák/spolužačka psát evaluační zprávu •Ukončení předmětu –Zpracované a včas odevzdané průběžné úkoly –Ústní zkouška (znalosti + rozprava) •Provazba předmětu s jinými předměty/ aktivitami KISKu: -Terénní projekt -Praxe, stáže -Účast na konferencích -Publikace v oborových časopisech a na Mediu •„Prerekvizita“ předmětu –informační gramotnost na úrovni Kurzu práce s informacemi (e-kurz MU) - - – Organizace předmětu •Reflektovat poptávku praxe po pedagogicko-didaktických kompetencích knihovníků na pozici lektora informačního vzdělávání (korespondují s obsahovou náplní oboru ISK – absolvent bakalářského studia má mít znalost informační gramotnosti v kontextu současného celoživotního vzdělávání a koncepce knihoven) •Poznat širší perspektivu zahraničních i českých informačních politik, vzdělávacích a strategických dokumentů a modelů, které se týkají informačního vzdělávání a informační gramotnosti •Porozumět informačnímu vzdělávání jako cestě/procesu získání či výuky informační gramotnosti, a to v prostředí knihoven všech typů i v prostředí dalších paměťových i vzdělávacích institucí •Zužitkovat teoretické poznatky a postavit aktivity informačního vzdělávání podle různých kritérií, s ohledem na cílové skupiny, témata apod., a tedy umět aplikovat didaktiku informačního vzdělávání s ohledem na praxi Cíle předmětu z pohledu studenta •Zadání: –Vymyslete pro spolužáka pretest s 5 otázkami směřujícími k tématu předmětu –Otázky jednoznačné – 3 uzavřené, 2 otevřené –K testu si vymyslete klíč správných odpovědí –Test zadejte spolužákovi a poté ho vyhodnoťte –Vypracování a návrat textu do rukou tvůrce; hodnocení odpovědí –Společná reflexe, záznam nejzajímavějších otázek na flip Společná aktivita - pretest •Obsahová část úvodní hodiny (zbyde-li čas) Vzdělávací prostředí v ČR (dle společnosti EDUin, 2013) •Informační vzdělávání • •Proces vzdělávání k informační gramotnosti jedince i skupin (cílový stav informačního vzdělávání) •Vzdělávání k informační gramotnosti není jednorázovou záležitostí, není omezeno na určitou fázi vývoje osobnosti ani na určitý stupeň vzdělávání •Je celoživotní proces •Jedna ze stěžejních činností ve znalostní společnosti •Zásadní v rozvoji klíčových kompetencí pro kvalitní osobní i profesní život • •Edukační obsah informačního vzdělávání = komplexní práce s informacemi Základní terminologie • •Záležitost, se kterou se setkáváme každý den, ale mnozí v ní stále tápeme... •Informační vzdělávání je vzdělávání v oblasti toho, kde informace vyhledat, jak je zpracovat a efektivně předávat. • Informační vzdělávání je něco, co mi pomůže se lépe vyrovnat s výzvami • mého studia:) •Informační vzdělávání vede k informační gramotnosti, která je potřebná ke zpracování širokého kruhu informací. • Snaha naučit někoho, aby dokázal pracovat s informacemi •Návod, jak pracovat s informacemi, aby to dávalo smysl a bylo to efektivní. •Informační vzdělávání není pojmem, je způsobem, jak žít. • Jedná se o vzdělávání v oblastech, která často nejsou součástí učebních • osnov jednotlivých studijních oborů. • Informační vzdělávání dle studentů VŠ (TIV, KISK 2016) •Informační gramotnost / information literacy / IG •Obecně: –informační gramotnost je znalost a uvědomění si, kdy a proč potřebujeme informace (definování informační potřeby), kde můžeme informace najít a jak je máme vyhodnotit, použít a etickým způsobem sdělovat • Základní terminologie •Informační gramotnost - konkrétněji •Paul Zurkowski – poprvé použil pojem IG (1974) •Informačně gramotný je jedinec připravený používat informační zdroje při práci, který se při řešení problémů naučil využívat širokou škálu technik a informačních nástrojů stejně jako primární zdroje • •Odborná komise IVIG (Informační výchova a informační gramotnost) při AKVŠ (Asociaci knihoven vysokých škol) - 2007 •Informační gramotnost chápána jako funkční gramotnost v informační společnosti, společnosti založené na rozvoji technologií. K funkční gramotnosti proto přidáváme ICT gramotnost jako schopnost uživatelské práce s počítačem (a dalšími nástroji) a sítěmi (zejména internetem), zdůrazňujeme však, že práce s ICT je vždy práce s nástroji a podporuje ostatní složky informační gramotnosti. • • Základní terminologie •Informační gramotnost •Nejčastěji používaná definice informační gramotnosti: zveřejněná roku 1989 ve zprávě Komise pro informační gramotnost (vytvořená v rámci Asociace amerických knihoven – ALA): •"K dosažení informační gramotnosti musí být jedinec schopen rozeznat, kdy potřebuje informace, a dále je vyhledat, vyhodnotit a efektivně využít. Informačně gramotní lidé se naučili, jak se učit. Vědí, jak se učit, protože vědí, jak jsou znalosti pořádány, jak je možné informace vyhledat a využít je tak, aby se z nich další mohli učit. Jsou to lidé připravení pro celoživotní vzdělávání, protože mohou vždy najít informace potřebné k určitému rozhodnutí či k vyřešení daného úkolu." • Základní terminologie •Gramotnost - v přeneseném významu nějaká konkrétní znalost či dovednost, resp. soubor znalostí či dovedností • •Funkční gramotnost (vztažená ke kulturnímu kontextu) - schopnost takové znalosti či dovednosti použít, schopnost aktivně participovat na světě informací •- zájem o ni od 50. let 20. století •Rozčleněna do tří složek: •gramotnost literární - schopnost nalézt a porozumět informaci z textu •gramotnost dokumentová - schopnost vyhledat a využít přesně definovanou informaci •gramotnost numerická - schopnost manipulovat s čísly •+ jazyková gramotnost •+ přesah - etický přístup a znalost právních aspektů (použité zdroje je třeba citovat a zacházet s nimi s ohledem na autorské právo) Základní terminologie Základní terminologie Přístup k informační gramotnosti dle IVIG •KLÍČOVÉ KOMPETENCE (dovednosti) •integrované schopnosti a dovednosti uplatňované v profesním i osobním životě •nejsou striktně vázány na jednotlivý obsah učiva v kurikulárních dokumentech (tedy dokumentech vytvářejících vzdělávací obsah / osnovy v primárním, sekundárním i terciárním školství), jsou součástí obecného základu vzdělání jedince v informační společnosti: –komunikativní dovednosti, včetně znalosti cizích jazyků; personální a interpersonální dovednosti; –schopnost řešit problémy a problémové situace; –schopnost využívat při řešení problémů matematických postupů; –schopnost využívat informační technologie, pracovat s informacemi! Základní terminologie •Kompetence informačně gramotného člověka •identifikuje informační potřeby, •volí nejvhodnější strategii pro získání informací , •využívá odpovídající zdroje a informační systémy, •v informačních zdrojích vyhledá požadované informace, •získané informace kriticky hodnotí, •informace vhodně zpracuje a využije, •informace zprostředkuje jiným lidem v různých podobách a prostřednictvím různých technologií, •posuzuje morální a právní aspekty využívání informací • Základní terminologie •Informační vzdělávání – kde se děje • •Formální oblast vzdělávání: -MŠ (preprimární stupeň), ZŠ (primární stupeň), SŠ (sekundární stupeň), VOŠ + VŠ (terciární stupeň) • •Neformální oblast vzdělávání: -knihovny, volnočasová centra, neziskové organizace, spolky apod. -specifikum informačního vzdělávání: různé cílové skupiny mají rozdílné potřeby v tématech informačního vzdělávání a v míře osvojení kompetencí informačně gramotného jedince - •Informální učení – individuální, každodenní, sebeurčující a sebeřízené učení • • • Základní terminologie •Počáteční vzdělávání musí tvořit základy k dalšímu vzdělávání, tzn. žáky vybaví funkční gramotností a klíčovými kompetencemi (komunikace, týmová práce, schopnost učit se, schopnost řešit problémy, ICT, informační gramotnost apod.) – nástrojem je výzkum OECD PISA •Klíčové kompetence se dosud nestaly integrální součástí kurikula - jejich rozvíjení totiž vyžaduje zásadní změnu pojetí výuky • • Formální školství a informační vzdělávání v celoživotním učení • •Informační gramotnost v prostředí VŠ •Jedna z nejvýznamnějších oblastí obecné akademické edukace • •Cíle: –1) vybavit absolventa vědomostmi a dovednostmi tak, aby měl lepší uplatnění na trhu práce, –2) aspekt směřování dovnitř univerzity, růst kvality a excelence VŠ (studenti budou schopni lépe dohledávat zdroje, samostatně se rozvíjet nebo psát lepší kvalifikační práce a grantové žádosti) –3) rozvoj informační společnosti směrem k aktvnímu občanství, kritickému myšlení či umění • Základní terminologie •Národní program rozvoje vzdělávání – Bílá kniha –schválený vládou v r. 2001 –rozvoj vzdělávací soustavy, avšak se zřetelem k celoživotnímu učení •„Vzdělávání pro každého po celý život“ –zaměřen na uspokojování vzdělávací potřeby dětí, mládeže a dospělých odpovídajícím usměrňováním kapacit ve školách a dalších vzdělávacích zařízenich •zajištěna dostupnost všech úrovní vzdělávání a poskytována spravedlivá příležitost k maximálnímu rozvoji různorodých schopností všech jedinců v průběhu celého života • Strategické dokumenty a rozvoj (také) informačního vzdělávání •Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v České republice - MŠMT v r. 2005, v r. 2007 –rozvoj celoživotního učení jako podmínky ekonomického a společenského rozvoje –celoživotní učení nadřazeným pojmem pro počáteční i další vzdělávání –v kontextu počátečního vzdělávání je koncept celoživotního učení stavěn do protikladu s tradiční jednorázovou, úzce zaměřenou přípravou na konkrétní povolání • • Strategické dokumenty a rozvoj informačního vzdělávání Strategické dokumenty a rozvoj informačního vzdělávání •České dokumenty a publikace •Státní informační a komunikační politika e-Česko 2006. Praha: Ministerstvo informatiky České republiky 2006. •- iniciativa v rámci Akčního plánu eEurope 2005; objasňuje význam informační společnosti a její prioritní oblasti, mezi něž zahrnuje také informační vzdělanost, problematiku informační gramotnosti, e-learningu a řešení problému digital divide; součástí dokumentu je akční plán. •Strategie celoživotního učení ČR. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 2007. •- dokument definuje základní pojmy, analyzuje současný stav v oblasti celoživotního učení v ČR, definuje priority dalšího vývoje a předkládá návrhy řešení. Pojem informační gramotnost se v dokumentu nevyskytuje. •Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období 2006 - 2010. •- definuje hlavní úkoly rozvoje vysokého školství v určeném období v souladu se státní vzdělávací politikou; dlouhodobý záměr je každoročně aktualizován a doplňován; soustřeďuje se i na celoživotní vzdělávání a distanční a kombinované formy vzdělávání, které zvláště vyžadují jistou úroveň informační gramotnosti. •Koncepce rozvoje knihoven v České republice na léta 2011-2015. Praha: Ministerstvo kultury České republiky 2011. •- Koncepce zdůrazňuje úlohu knihoven v procesu celoživotního vzdělávání a podporu vzdělávání na internetu a navrhuje vytvářet podmínky pro zajištění informační výchovy uživatelů ke zvýšení jejich funkční gramotnosti. V současnosti se připravuje koncepce na období 2016-20. •Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v České republice. Doporučující materiál Asociace knihoven vysokých škol ČR. Praha: AKVŠ IVIG 2008. •- Koncepce je určena akademickým funkcionářům, vysokoškolským pedagogům a vysokoškolským knihovníkům; vysvětluje význam informační gramotnosti, zdůvodňuje implementaci informačního vzdělávání do učebních plánů, popisuje priority a opatření k jejich dosažení. Její součástí je návod, jak postupovat při přípravě projektů na podporu informační gramotnosti. • Strategické dokumenty a rozvoj informačního vzdělávání •Zahraniční strategické dokumenty týkající se rozvoje a podpory informačního vzdělávání a gramotnosti: •http://www.infogram.cz/findInSection.do?sectionId=1114&categoryId=1127 Strategické dokumenty a rozvoj informačního vzdělávání • •Strategie digitální gramotnosti ČR do roku 2020 (platná od r. 2015), MPSV, MŠMT –http://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf – •Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (platná od r. 2014), MŠMT –http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020 – • • Další strategické dokumenty pro rozvoj celoživotního vzdělávání a IG Doporučené zdroje – odkazy výběr •Strategické dokumenty: • –Strategie digitální gramotnosti ČR do roku 2020 (platná od r. 2015), MPSV, MŠMT •http://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf • –Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (platná od r. 2014), MŠMT •http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020 – –Strategie vzdělávací politiky ČR 2020 •http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020 • –Koncepce rozvoje knihoven na léta 2017-2020 + její implementace •http://ukr.knihovna.cz/koncepce-rozvoje-knihoven-cr-na-leta-2017-2020/ • – – • •