A (max. 31 bodů, min. 20 bodů {z toho min. 6 bodů z otázek III. a IV}) Jméno a příjmení..................................... UČO ..................... Datum .................... Sudcie y gednoho negmyegiechu, nebo òobye nekradyechu. Pakly òye kdy òtala která òwada, v òtarzieyòòieho byla rada, aby prawo vczynyly, prawemu òòkody polepòòyly. I Proveďte transkripci (3 body) II Text přeložte (1 bod) III Proveďte rekonstrukci hláskového vývoje (slova v textu zvýrazněná tučně) (6 bodů) *sǫdьca> *nejьmějaachǫ > *sę > *staŕějьšajego> *była *prawujemu> IV Proveďte rekonstrukci morfologického vývoje uvedených gramatických kategorií, popř. flektivních forem (v textu jsou zvýrazněny podtržením) (5 bodů) negmyegiechu (vývoj gramatické kategorie) òtarzieyòòieho (vývoj gramatické/derivační kategorie) by vczynyly (vznik a vývoj gramatické kategorie) prawemu (vývoj deklinace, její původ a rozšíření) òtala (vývoj této slovesné formy) V U uvedených tvarů určete gramatické kategorie a flexi (16 bodů) Sudcie – gednoho – negmyegiechu – nebo – òobye – nekradyechu – kde – òtala òye – která – òwada – òtarzieyòòeho – byla – by vczynyly – by polepòòyly – prawemu – òòkody – Slovníček súdcě, súdcě m soudce rada, -y f porada krásti, kradu, kradeš krást učiniti, učiňu, učiníš učinit, udělat; vytvořit, stvořit sváda, -y f spor, různice roztržka, hádka pravý, -ého m správný; mající; pravdu, nevinný stařější, -ieho m starší rodu, kmet polepšiti, polepšu, polepšíš polepšiti škody = napravit škody