You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Týden 1 - Seznamovací
Úkoly na příští hodinu
Open for enrolment: to 8/10/2019
You are not enrolled in any topic.
Nejpozději do 30. 9. se v Rozpisech témat pod názvem Historie fantastiky_seminář_témata přihlaste k vybranému tématu a k jednomu dalšímu se přihlaste na koreferát.
Při koreferátu si připravte podněty do diskuze k tématu, promyslete si, jakým způsobem a s pomocí jaké literatury byste prezentaci připravili a v semináři doplňte hlavní prezentující o své postřehy a návrhy k tématu.
Jak by mělo a nemělo vypadat vystoupení na semináři
(Nepíšu prezentace, protože to příliš připomíná powerpointovou prezentaci – kterou můžete, ale nemusíte použít.)
DOPORUČENÁ STRUKTURA (nejde o pořadí, ale uvedené aspekty by se ve vašem vystoupení měly vyskytnout)
Autor - představení autora a zařazení textu do kontextu díla
Zařazení do historického kontextu, sekundární zdroje
Poměr fantastických a „realistických prvků“
Podoba a účel fantastických prvků v textu
Podoba fikčního světa – světa literárního textu
Jazyk a styl - forma
Poselství textu
Osobní interpretace, osobní hodnocení kvality textu – co mne na textu zaujalo, co ne a proč
....
Délka - ne méně než 15 minut v případě jednoho referujícího, ne méně než 30 minut, pokud referují dva či více:-)
Při rozebírání povídek mějte na paměti, že všichni v semináři by měli mít povídky přečtené – nemusíte tedy rozebírat, co se v povídce děje, a přejít rovnou k analýze a interpretaci.
U románů budou vaši spolužáci znát úryvek z textu, budou tedy mít povědomí o stylu psaní, částečně o postavách a o ději, bude jim ale chybět úplná znalost příběhu. Před interpretací je tedy uveďte do kontextu a text jim představte.
Ale ani v tomto případě vystoupení nemá stát na rekapitulaci děje.
Není potřeba líčit podrobně život autora – stačí pár základních informací a případně odkaz na zdroje, kde se dá dozvědět více. Leda by život autora představoval důležité hledisko při interpretaci textu – ale i tak vytáhněte z životopisu jen to podstatné (jméno navštěvované střední školy obvykle nic zajímavého nepřinese).
Sežeňte si sekundární literaturu – recenze a kritiky autorova díla apod. Popřemýšlejte nad metodou rozboru a o vhodném zdroji. Nejste si jistí? Pošlete mi návrh ke konzultaci!
Zkuste nečíst z papíru, ale víc mluvit spatra – s podporou textu, obrázků, prezentace a kolegů – je to mnohem živější a hodí se zvyknout si na to.
Vystoupení by mělo mít strukturu – není to přehršel pozoruhodných faktů. Zkuste podávat informace tak, aby jedna navazovala na druhou.
Nezapomínejte na úvahu o stylu díla – i když pracujeme většinou s překlady, o stylu se dá ledacos říci.
Fantazii se meze nekladou – můžete ostatním zadat úkoly, moderovat diskuzi a pracovat s cílenými otázkami, využít technik tvůrčího psaní, zahrát pasáže z rozebíraného textu jako divadelní vystoupení…
Kde hledat sekundární literaturu?
S fantastikou obecně je, co se relevantní sekundární literatury týče, trochu problém. Spíše než knihovna často pomůže internet, online recenze a kritiky, studie věnované konkrétním autorům a podobně.
Neškodí podívat se mimo jiné sem: