CO JE TO PEDAGOGIKA? Pedagogika je… Věda o výchově a vzdělávání. Pedagogika je… Věda o výchově a vzdělávání. Věda je… Systematické poznávání reality. Pedagogika jako věda Má-li být pedagogika vědou, neobejde se bez teorie a musí se opírat i o výzkum. Pedagogika má charakter a) Explorativní: jaké to je: poskytuje data a zdůvodnění pro popis a explanaci b) Explanační: proč je to takové: objasňování procesů a jevů edukační reality c) Normativní: jaké by to mělo být: normy, ideály, vzory, doporučení, jak realizovat edukaci Pedagogický výzkum Kvalitativní výzkum Objevování neobjeveného - Rozhovory - Pozorování - Experiment - … Kvantitativní výzkum Ověřování objeveného - Dotazníky - Pozorování - Experiment - … Dělení pg disciplín Základní - např. obecná pedagogika, dějiny pedagogiky, metodologie pg výzkumu, srovnávací pedagogika, pedagogické teorie, obecná didaktika… Aplikované - např. předškolní pedagogika, školní pedagogika, andragogika, gerontopedagogika, muzejní pedagogika, pedagogika volného času, pedagogika rodiny, speciální pedagogika, oborové didaktiky… Hraniční - např. sociální pedagogika, filozofie výchovy, vzdělávací politika, pedagogická psychologie… Pedagogika je… Věda o výchově a vzdělávání. Výchova je… … proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s jeho individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. (volně dle Průcha, Walterová, & Mareš, 2003, s. 277 – 278). Co je to výchova? Výchova jako… A) Rozvoj přirozených vloh: výchova rozvíjí potence jedince svobodný rozvoj dětské přirozenosti bez společenských zásahů a nátlaku. „Vše vychází dobré z rukou stvořitelových, vše se kazí v rukou člověka.“ (Rousseau) B) Překonávání přirozených sklonů a jejich nahrazování návyky: výchova je formativní činnost - výchova je konverze lidské přirozenosti (dětská nehotovost) a vše, co člověka dělá člověkem, je společenského původu (Durkheim) Dojemný Igor Hnízdo? Pedagogika je… Věda o výchově a vzdělávání. Vzdělávání je… … je proces záměrného získávání a osvojování vědomostí, dovedností a postojů v dlouhodobém časovém horizontu. (volně dle Průcha, Walterová, & Mareš, 2003, s. 277 – 278). Co je vzdělávání? Neplést si vzdělávání s… Vzdělanost: celkový stav vzdělání v sociální skupině. Vzdělání: osvojené vědomosti, dovednosti, postoje. Vzdělavatelnost: souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání, neboli schopnost jedince vzdělávat se. Vyučování: organizační struktura vyznačující se cílevědomostí, systematičností a plánovitostí. Výuka: cílevědomý, záměrný, organizovaný a plánovitý proces, při kterém dochází ke zprostředkování poznání, k rozvoji schopností a dovedností. Učení: záměrně navozovaná činnost s cílem systematicky získávat jisté vědomosti, dovednosti, návyky, ale také formy chování a osobních vlastností.