Kurikulum Rámcové vzdělávací programy Kurikulum je… … obsah vzdělávání, který zahrnuje veškeré zkušenosti, které žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, zejména jejich plánování, zprostředkovávání a hodnocení. (Průcha, 2005) CO? OBSAH CO? JAK? OBSAH METODA CO? PROČ? JAK? OBSAH CÍL METODA Formy kurikula Zamýšlené Formy kurikula Zamýšlené Realizované Formy kurikula Zamýšlené Dosažené Realizované Formy kurikula Zamýšlené SkrytéDosažené Realizované Formy kurikula Zamýšlené SkrytéDosažené Realizované Nulové K zamyšlení … Jak by mělo vypadat kurikulum na současném gymnáziu? Think-Pair-Share Nepředávat žákům co největší objem dílčích poznatků, fakt a dat. Cíle vzdělávání v RVP G Připravit žáky k celoživotnímu učení a profesnímu, občanskému i osobnímu uplatnění. Vybavit je klíčovými kompetencemi a širokým vzdělanostním základem. Klíčové kompetence jsou… … přenosný a univerzálně použitelný soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. Proč klíčové kompetence? 1. Na základě nemožnosti předvídat budoucnost a vyhodnocovat jaké vědomosti a dovednosti budeme nadále potřebovat, by měla škola vybavit žáky dovedností hledat vlastní řešení v nastalých situacích. Důraz na vědomosti by tak měl být nahrazen důrazem na kompetence k jednání (Weinert, 2001). 2. Mezinárodní komise pro vzdělávání pro 21. století při UNESCO identifikovala čtyři základní cíle vzdělávání v moderní společnosti, kterými jsou učit se znát, učit se konat, učit se žít s ostatními a učit se být (Delors et al., 1996). 3. Členové tété komise poukazovali na skutečnost, že vzdělávací systémy mají tendenci upřednostňovat nabývání vědomostí na úkor ostatních typů učení se. Klíčové kompetence • kompetence k učení • kompetence k řešení problémů • kompetence komunikativní • kompetence sociální a personální • kompetence občanská • kompetence k podnikavosti Vzdělávací oblasti • Jazyk a jazyková komunikace(Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk) • Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) • Člověk a příroda(Fyzika, Chemie, Biologie, Geografie, Geologie) • Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ, Dějepis; Geografie) • Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) • Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor) • Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) • Informatika a informační a komunikační technologie (Informatika a informační a komunikační technologie) Očekávané výstupy Závazně stanovené výstupy učiva, kterých mají žáci dosáhnout a učitel může ověřit míru dosažení. Jsou prakticky zaměřené, mají činnostní povahu a jsou využitelné v běžném život. Průřezová témata jsou… Aktuální témata, která mají ovlivňovat hodnoty a postoje žáků. Realizace • samostatný předmět • začlenění v jiných předmětech • projekt Průřezová témata • Osobnostní a sociální výchova (poznání a rozvoj osobnosti, komunikace, morálka…) • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (globalizační a rozvojové procesy, humanitární pomoc…) • Multikulturní výchova (sociokulturní rozdíly, spolupráce…) • Environmentální výchova (člověk a životní prostředí…) • Mediální výchova (média a mediální produkce a jejich účinky…) Mediální výchova K zamyšlení II. … Shoduje se kurikulum na současném gymnáziu (dle RVPG) s tím, jak by podle vás mělo vypadat? Kurikulum minulosti a budoucnosti ? Kurikulum minulosti a budoucnosti Každé kurikulum musí být do jisté míry kurikulem minulosti, neboť úlohou školy je předávání existujícího vědění nové generaci. Jde tedy o to, nalézt správný poměr mezi předáváním minulosti a snahou reagovat na potřeby společnosti budoucí. Co dále? Odkaz na RVPG: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/PDF/RVPG_2007_06_final.pdf Na základě RVP školy vytváří vlastní Školní vzdělávací programy (ŠVP), které musí být zveřejněny, např: https://www.cmgp.cz/wp-content/uploads/SVP-G-2016-3.pdf