Inspirativní tendence starořeckých tělesných aktivit a idejí jako zdroj řešení problémů současného sportu základní tendence: - směřování k areté - agón jako vzor - isoi na základě nahoty athlétai - propojenost různých oblastí života - návrat ke Gé - vyhnutí se das Man - Interpretace řeckých typů - „Při studiu určitého jazyka vidíme, že slova, z nichž se skládá, mění se během století dosti pomalu; co se však mění bez ustání jsou představy, jež vyvolávají, nebo smysl, který se jim přikládá. Proto jsem došel […] k závěru, že naprosto přesný překlad z nějakého jazyka, zvláště jde-li o národy zaniklé, je nemožný“ (Len Bon 1994, 74). -„dějinné vědomí“ (Gadamer, 1994) První inspirativní tendence - zdatnost, dokonalost, excelence duše, dobrost, ctnost, poctivost, … - hodnota etická, občanská i praktická ἀρετή - hlavní měřítko kvality občana - přežila ve slávě válečníka/ „sportovce“ - transcendentnost - neuchopitelnost - pro člověka civilizace cizí „Peníze osud a bůh též mužům prasprostým dává, Kyrne, však málokdo jen dostává údělem ctnost“ (Theognis. In: Řecká lyrika 1954, 90) „ARETÉ není ‚clare et distincte‘, není jasné a ohraničené“ (Hogenová 2000, 6) - překážky pro dosažení ἀρετή: - πλεονεξίᾱ - ὕβρις => zakotveno v mytologii (+ σωφροσύνη a ἀρετή, – ὕβρις a πλεονεξίᾱ) - vyústění ὕβρις – μανίᾱ a ἄτη - nárůst ὕβρις a πλεονεξίᾱ – rozvoj profesionalismu CESTA: směřování k ἀρετή, zavrhnutí ὕβρις a πλεονεξίᾱ, které jdou ruku v ruce s komercializací Druhá inspirativní tendence - shromáždění - zápas, závod - „typická forma myšlení“ (Novotný 1922, 14) - ἀγών gymnický, hippický, múzický ἀγών - „sportovní“ zápolení, duch boje, soutěž argumentů/ slovní klání, soutěž v soudnictví, hudbě, sochařství, vázovému malířství, básnictví, dramatu ad. - zkouška síly γενεά s jiným - Symposion „Vídám i v divadlech, jak bývají zápasníci povzbuzováni od dětí, neřku-li od přátel, o kterých lze mysliti, že projevují své pobízení vážně podle své přízně“ (Platón). CESTA: Lidský život by měl být dynamický, plný tvořivé síly a touhy po poznání, „společným hledáním dokonalosti“ (Jirásek, 2005, 237) – měl by to být neust. ἀγών. Třetí inspirativní tendence ισονομία a δημοκρατίᾱ Ισονομία - rovnost práv - ἴσος a ὁμοῑος - ἡ ἀρχή - Maiandrios, Athény Δημοκρατίᾱ - κράτος - ὁ δῆμος, -ου - δῆμος zahrnoval jen ἴσος/ ὁμοῑος - šlo tedy o vládu rovných/ podobných, ne vládu všeho lidu (otroci, cizinci, ženy a děti) - vláda člověka (všeho lidu) by měla znít spíše anthropokracie (ἄνϑρωποκρατίᾱ) - nahota - tzv. ζῶμα, διάζωμα či τρίβων - Orsippos/ Orrhippos z Megary (Akanthos ze Sparty) - dnes: mytologie a rituály, prehistorický lov, zasvěcování mladíků, obdiv mužského těla - Význam: zde se stírala nerovnost. - při ἀγών občany dělila jen jejich vlastní ἀρετή - γυμνός („nahý“, jako neozbrojený i „nahý“ – jako bez svrchního oděvu) - ženy: Sparta a Gortýna, Sokrates a Platón - „sport“ a tělesná cvičení zdarma - otrokářská společnost; primární prostředky Hybrios, monodie Chvála zbraně: CESTA: Ideál Řeků, kdy byl γυμνάσιον a sportování zdarma, dnes neplatí; současný stav otevírá cestu peněžnictví a korupci. Mnohé sporty si pro drahou výbavu a vstupy mohou dovolit jen někteří. Sport má v sobě ovšem velký potenciál a může velmi dobře vést člověka k dokonalosti, k hledání ἀρετή; komerce, přesuny „biologických komodit“ a uplácení – s nimi nemůže být sport prostředkem k dosažení jakéhokoli vyššího transcendentna. Ale kdo bojí se mít svůj meč a kopí, překrásný k tomu štít na ochranu těla – ti všichni padnou na kolena svá přede mnou, svým pánem, mnou svým pánem, nazývat mě budou velikým králem“ (Nejstarší řecká lyrika 1981, 209). „Veliké bohatství mám – meč svůj a kopí, překrásný k tomu štít na ochranu těla, vždyť tím orám lán, tím si plody rvu, tím si šlapu mok sladký z vinné révy, tím se pánem zvu nad otrockou cháskou. Čtvrtá inspirativní tendence - vliv na život celé společnosti - - politika, náboženství a rituály, válečnictví, s básnictví , drama, vázové malířství, sochařství, … - ἀθλεται: zobrazování (vzor, propagace) - Socha kúra „se stala symbolem dokonalosti Řeka, který se nenechá překvapit ani vnějšími událostmi (je připraven jim čelit), ani vnitřním hnutím vlastní duše (Šíp 2008, 23). Zobrazení úspěšného sportovce prostřednictvím plakátu či televizní reklamy je dnes naopak symbolem „dokonalosti“ určitého produktu, symbolem komerce a civilizace. - Theagenes z Thasu - Astylos z Krotónu/ Syrakús - Dikón z Kaulónie/ Syrakús CESTA: Honba za výkony a penězi, ne za vlastní dokonalostí, sport jako prostředek propagace produktů a komerce, kupování/prodej sportovců v rámci klubů a reprezentací neumožní nahlédnout jeho pravou podstatu. Tento stav nás nemůže přiblížit k pravé podstatě sportu, agonálnímu principu, k hledání ἀρετή. propojenost všech oblastí ve společnosti „Každá slavnost všeřecká byla svátkem mimořádně významným. Nejslavnější básníci řečtí skládali zpěvy na závody a na vítěze, a největší vyznamenání, které mohli Řekové uděliti cizinci, bylo pozvání k těmto slavnostem“ (Groh 1928. In: MZA, f. Sokol – krajský výbor Brno, k. 351, č. f. 30). Pátá inspirativní tendence - Neoddělitelnost od Γαῑα X Antaios X dvojí podoba boha Pana X Mínotaurus, Kentauři, Gorgony, harpyje X Afrodita, Daktylové, Kyklópové, Hekatoncheirové - pohyb ἀθλεται vedoucí k vítězství byl „výsledkem dialogu s Gaiou“ (Hogenová 2000, 150). – Výchova • zkoušky dospělosti (např. krypteia – κρυπτω v Γῆ) • pobyt v přírodě jako součást lidské každodennosti CESTA: Sportu nemůžeme navrátit jeho pravý význam, když se odcizujeme přírodě a zapomínáme na ni. V dětech neprobouzíme lásku ke Γῆ, pobyt v přírodě je pro ně trestem – tuto potřebnou každodennost dětem nahrazuje počítač. V určitém smyslu zde můžeme mluvit o Heideggerově Seinsvergessenheit, zapomenutosti na bytí. Γῆ/ Γαῑα/ Φύσις Šestá inspirativní tendence • klíčem k pochopení našeho bytí je čas – jsoucna – autenticita – v našem bytí netoužíme po ἀρετή - př. kámen - ἀρετή, čas - nevyhnutelně směřujeme do konečnosti, ale jednáme, jakoby se nás čas netýkal, nezdokonalujeme se tělesně a duševně ve smyslu směřování k ἀρετή a καλοκἀγαθία - odosobněný „kdokoliv“ (das Man) CESTA: Odosobněný das Man jen těžko správně rozumí Dasein a Sorge. Čas pro něj není klíčem k uvědomění si. Das Man netouží po ἀρετή, ale po komerci. Das Man vytvořil náš současný sport. odmítnutí das Man 𝐬𝐭𝐚𝐫𝐨ř𝐞𝐜𝐤á 𝐭ě𝐥𝐞𝐬𝐧á 𝐜𝐯𝐢č𝐞𝐧í + 𝐤𝐨𝐦𝐞𝐫𝐜𝐢𝐚𝐥𝐢𝐳𝐚𝐜𝐞 + 𝒅𝒂𝒔 𝑴𝒂𝒏 𝒂𝒈𝒐𝒏á𝒍𝒏í 𝐩. + ἀ𝝆𝜺𝝉ή + 𝐯𝐳. 𝐩𝐫𝐨𝐩𝐨𝐣. + 𝐩ř𝐢𝐫𝐨𝐳. 𝐯𝐳𝐭. 𝐬 𝚪ῆ + 𝜾𝝈𝝄𝝂𝝄𝝁𝜾𝜶 + … = současný sport => Sport • Co je to? ---- AA (čas) • Činnost v čase, realizace vlastního bytí • Pohyb – jednotlivých segmentů x celého těla?? – Šachy – Kde je ta mez ---- aporie hromada – Statické posilování, jóga – Agón x sport • současný a římský sport --- komerce x agón • jednostrannost – kyborgizace • chybí praktičnost – ne jen lov výkonů • cíl (Schopenhauer) – převrácení hodnot – cílem areté?? • to je excellence a nemůže být strnulé, nemůže být clare et distincte – odvrhnutím současného pohledu a vyzvednutím praktičnosti a hloubky agón najdeme cestu k dokonalosti • via est scopus habrosyné • cesta je habrosyné – ctnost je zde výsledkem meleté a těžké askesis • důraz na ponos a epimeleia a vyhnutí se hedoné, malachia, tryfé a též jednostrannosti (tělesné i duševní či jen jedné této složky) – zde se harosyné dotýká kalokagathia --- jen přijetím takovéto habrosyné může být člověk KkA – kráčením po cestě habrosyné se posouváme i po cestě kalokagathia a areté – s tím ale ještě souvisí pokora, tedy cesta sófrosyné (x hybris, pleonexie) sport? • podrobení jednotlivých disciplín této kritice = agón, sport se svou hloubkou, ne jen povrchní pomíjivost • soupeření se sebou samým • calisthenics? RW?