Tělesná cvičení v řeckém světě Athény Makedonie Filosofický pohled na tělesnou kulturu - Sokratés - Platón - Aristotelés • wanax nahrazen agorou • nástrojem vládnutí slovo 3 rysy nového myšlení: - oblast myšlení je zcela oddělena od náboženství; přírodní jevy a vznik kosmu je vysvětlován bez božských zásahů (x Hésiodos) - myšlenka kosmického řádu nespočívajícím na moci boha, ale na nomos (pravidlu dělby moci), aby nemohl mít žádný prvek nad jiným kratos - geometrická podoba myšlení „pojímá a promítá svět do prostorového rámce, který už není vymezen náboženským výměrem blahého a neblahého, nebeského a pekelného, nýbrž je dán recipročními vztahy, symetrickými a zvratnými“ (Vernant, 1995, 8). • posel bohů Hermés – berla, pastýři, průvodcem mrtvých a bohem cest, dveří, obchodu a štěstí x – ochránce atletů – dbaní na výsledky olympijských her – řídit olympijské hry „Dobrost těla, projevující se jeho zdravím, krásou a silou, byla Řekům stejně žádoucí jako zdatnost duše.“ • zákonem nařízeno vzdělávat se gymnicky x ztráta občanských práv • gymnasion a palaistra součástí Elysia i Ostrovu Blažených • filonikia (milovnost vítězství, snaha o něj) • „Jen národ zdravý je též národ branný. Zbroj v každé pěsti! Zřízení válečné. Stokrát, tisíckrát to buď řečeno! Avšak k nástroji a k ústroji především též mládež a mužstvo zdatné a bezúhonné. Kdo hodlá ubránit svůj národ v dobách války, ten musí již po čas míru na stráži stát proti vší vloudilé zkáze životní, ten plamenným mečem drť a rozprašuj upíry a netopýry na každém poli!“ (Tyrš, 1946, 22). gymnasia, palaistry a stadiony • cvičení za ztížených podmínek: – běžci • hluboký písek (vyšší rychlost a vytrvalost) • překážky, příkopy • olověné koule velikosti pěstě – zápasníci, boxeři a pankratisté • bláto a prach (měkčí dopad) – olej, pot a bláto (větší kluzkost těl) –síla, silové vypětí, sevření, stabilita a celková síla těla • písek – lepší uchopení soupeře, horší vyklouznutí z jeho sevření (válivá metoda) – další význam – ochrana nahého těla před větrem, bránění silnému pocení – šetřil síly, kůži dodával lesku, odstraňoval z ní špínu Athénský systém tělesné výchovy • soukromé školy, platba, do 16 let • didaskaleion – od 7 let čtení, psaní, počítání, kreslení, hudba (hra na lyru a aulos) a zpěv, recitování Homérových eposů apod. – paidagógos („voditel chlapců“) – učitel psaní a četby, tzv. grammatikos – učitel jiných předmětů, tzv. didaskalos – učitel hry na kitharu a lyru, tzv. kitharistés – učitel hry na píšťalu/ flétnu, tzv. aulétés – zavřeny po západu slunce a před svítáním – soutěže ve zpěvu, hře na hudební nástroj, četbě, recitaci, počtech, … – cílem vychovat vyspělé a ctnostné občany (sófrosyné, andreia, sofia ad.) • gymnasion, palaistra – od 14 let – zdarma – běh, skok, zápas, hod diskem, hod oštěpem, plavání • bohatší se mohli vzdělávat i dále – filosofie, řečnictví, geometrie, astronomie, politika, zákonodárství, umění válečné i vyšší gymnické • harmonický rozvoj občanů, vzdělávání po stránce tělesné i duševní • několik gymnasií (starobylá i obyčejná) – Akademie – Lykeion – Kynosarges – Ptolemaion a Diogeneion (od 3. století př. Kr.) – i výuka filosofie, řečnictví a lékařství • do 18 let každý Athéňan chlapcem (pais) • v 18 letech pais stal jinochem, efébem (efébos, dospělý) – zápis do seznamu občanů – povoláni k vojenskému výcviku (v rámci efébie) • tělesná cvičení • disciplíny pentathlonu • výcvik ve zbrani (hoplomachia) • jízda na koni • vojenská kázeň • efébia (starobylá vojenská instituce) • existovala i v jiných řeckých městských státech (např. Argos, Thespie, Théby, Megara, Sikyón) • 2 roky • 3 nejlepší muži starší 40 let pro každou skupinu – 1 sófronista pro skupinu (vojenská kázeň) – 1 kosmét (velitel všech efébů) – 2 cvičitelé (paidotríbai) – učitelé vojenství (didaskalů) • lukostřelba, hod oštěpem, střelba z katapultu, boj ve zbroji • krátké kabáty (chlamydes) • přísaha na severu Akropole ve svatyni Aglaury, dcery Kekropovy „Přísahali zvláště, že nezneuctí posvátné zbraně, že neopustí své druhy v bitvě a že budou bojovat za bohy a za své domovy; brali si přitom za svědky Aglauru, Euryala a Area, jakož i bohyně Thalló, Auxó a Hégemoné, vesměs archaická božstva více či méně spjatá s mocnostmi podsvětí, což dokládá starobylost tohoto obřadu.“ (Mireaux, 1980, 85). • 1. rok v Pireu, poté v Dionýsově divadle předváděli připravenost k boji – obdrželi štít a kopí, což je oficiálně vřadilo mezi hoplíty • 2. rok na hlídce v pevnostech v hraničních oblastech města • héroi, eponymos ročníku. – celkem tedy deset héroů – eponymů fýl a čtyřicet dva héroů – eponymů ročníků • prošli-li 42letou vojenskou službou, byli nazýváni diaitétové (diaitétés) Slavnosti • Panathénajské hry • Eleusínie, čili eleusinská mystéria – podzim – bohyně Déméter – pořádané v prvním roce olympiády • Délie, poselstva na Délos – 1 za 4 roky v květnu – každého druhého roku olympiády – hlavní slavnosti athénského námořního spolku – oslavována Létó a zrození jejích dětí, Artemis a Apollóna – součástí hekatomba a gymnický, hippický a músický agón • Hérakleie • Héfaistie • Braurónie – bohyni Artemis v Braurónu na východním pobřeží Attiky – průvod z Athén do Braurónu – každý čtvrtý rok olympijských her • ženská slavnost bohyně Déméter (podzim) • slavnost boha Dionýsa (jaro a zima) • Lénaje (lenaia) – k poctě boha Dionýsa – původně svátky „šílených žen“ (lénai) v měsíci gaméliónu (leden/ únor) – průvod: dívky s obětními košíky, muži s náčelníkem (nesl fallos) – basileus: • starobylé oběti • pochodňové i jiné závody • Oschoforie – chlapci (20 – 2 z každé fýly, z nej. ath. rodin) • běh na 7 km • deset vítězů jednotlivých závodů (1 za fýlu) • průvod vítězů – závod v běhu – pronásledování nosičů hroznů • slavnost u mysu Súnia – závody lodí – každých 5 let – k poctě Poseidóna ceny pro athlétés • drachmy • Panathénaje – veslování • Solón – Isthmos 100 drachem – Olympie 500 drachem • ročním výnos z velkostatku „Sportovní“ výchova a výcvik Makedoňanů • víme málo • vliv Řecka • spojení s vojenským výcvikem • lov – na býložravce – na divoké šelmy • denní pochody (300 stádií, nad 57 km) – štít, sarissa, denní příděl potravy, příděly obilí na třicet dní – nasazeny holenice a přilby – vliv na Gaia Maria („muli Mariani“) • otužování – ženy po porodu – Aristotelés – AV • výcvik se zbraněmi a různé taktické manévry – Arriános. Tažení Alexandra Velikého: „Nejprve rozkázal těžkooděncům držet kopí kolmo do výšky, pak je na dané znamení spustit k útoku a zamířit je v těsném spojení hned napravo, hned zas nalevo. Samotnou falangu vysunul rychle kupředu a poručil jí provést obraty na křídla, brzy na jednu stranu, brzy na druhou. Takto provedl v krátké době s četnými oddíly falangy několikrát změnu postavení, načež zformoval falangu v klín a vedl ji na levé křídlo proti nepřátelům.“ Alexandrova armáda popisována jako sešikovaný kataplektikos, „vzbuzující děs či úžas“. Lov jelena na mozaice z Pelly Lov na lva na mozaice z Dionýsova domu z Pelly; snad postavy Alexandra a Kratéra Filosofický pohled na tělesnou výchovu • souvislost • kalokagathia • filosofové – sportovci, trenéři: – Pýthagorás ze Samu – Milón z Krotónu – Plútarchos z Chairóneie, cvičení pro seniory: „Nesmíme přitom zanedbávat ani pohyb a tělesný výcvik. Nemůžeme se ohánět motykou a haltéry, házet diskem či šermovat zbraněmi, můžeme se však pohybovat, procházet nebo – jak to někteří dělají – hrát lehce s míčem či vést rozhovory, cvičit dech a udržovat tělesnou teplotu. Nesmíme propadnout naprosté nečinnosti a zcela vychladnout“ Sokrates • výchova k lásce k pohybu, péči o duši a ctnostem, zdrženlivosti, odmítání chamtivosti a stálému zdokonalování • odmítání přejídání i přetěžování těla • důležitost tělesných cvičení x tělesná slabost: – její vinou zemře, je zraněno nebo vzato do otroctví mnoho mužů – budí zdání zbabělosti, což přináší špatnou pověst • ten, kdo cvičí, je zdravý a tělesně silný, má větší šanci přežít válku, zachránit přátele a prospět obci; jen tito mohou dosáhnout nejvyšších poct a být vzorem ostatním i svým potomkům; kdo má vycvičené tělo, nikdy kvůli tomu v ničem neprodělá (Xenofón, 1972). „Tělo je totiž nástroj, jehož lidé užívají, ať dělají cokoliv, a je velmi důležité, aby byl tento nástroj dokonale připravený, ať ho bude použito k čemukoliv. I tam, kde se zdá, že upotřebení těla je nepatrné, totiž při myšlení, i tam, jak každý ví, mnozí dělají velké chyby právě proto, že jejich tělo není zdravé. Zapomnětlivost, ztráta odvahy, mrzoutství a šílenství zachvacují často myšlení mnoha lidí právě proto, že jejich tělesné podmínky jsou špatné, takže až zatemní jejich vědomí“ • kritika: – tréninku běžce – trénink boxera • vyzvedávání např. tance: – cvičení, u kterého dochází k harmonickému vývoji celého těla • Sokratův pohled: „Ōrandum est, ut sit mēns sāna in corpore sānō“ (Juvenális) Platón • význam her: – důležitost pro zákony • novoty jako pohroma • tytéž hry s týmiž pravidly • strážci – po celý život, i matka dítěte – nepodobnost soudobým atletům (hodně spí) – bdělost, zdraví, sluch a zrak, teplo, chlad – odmítání pochoutek „Nezrodila tedy pestrost tu nevázanost a onde zase nemoc, zatímco jednoduchost zrodila v oblasti músického vzdělávání v duších rozumnost a v oblasti gymnastického vzdělávání v tělech zdraví?“ (Platón, 1993, 151). • odhlížení: músické vzdělání (surovost a tvrdost), gymnastické vzdělání (mírnost a změkčilost) – vzájemný soulad (rozumná a statečná duše) • ženy: – 1. ženy, děti a majetek by měly být v obci společné – 2. přirozená podstata muže a ženy je stejná – výchova mužů = v. žen (i gymnos) • 1 den v měsíci – jako válečný stav • hry jako nápodoba bojů (oslava x pohana) • zápasník, co porazí přesilu – útoky a úhyby, přivázané koule, neživý panák, stínový box • cvičení beze zbraní denně x se zbraněmi měsíčně – lžiústavy a touha po bohatství • doporučení: – cvičení vhodná pro válku • rozvoj rychlosti nohou a paží, běh – ve zbroji (hoplítodromos chlapců, jinochů a mužů) • dromos, diaulos, běh na délku hippodromu, dolichos, běh v těžké zbroji na délku šedesáti stadií na rovné dráze, běh ve zbroji lučištníků na sto stadií krajinou i horami • chlapci: 1/3 a jinoši: 1/2 délky dráhy mužů v lehké i těžké zbroji • dívky: vše krom běhu ve zbroji, dospělé:(13-20/ provdání): vše • pro muže i ženy: boj ve zbroji 1 na 1, 2 na 2 a až 10 na 10 • závody s luky, praky, kameny, oštěp a štíty • odmítnutí: závodu vozů x doporučení: dostihů (od hříbat), jízdních lučištníků i kopiníků (ženy nemusejí) Aristotelés • tělesná cvičení: – do jedné ze 4 skupin dober (vše, co dobra uchovává) – prostředkem pro uchování některého z dober • rozdělení cvičišť pro muže dle věku – starších na náměstí u úřadů • děti – mléko + pohyb – výchova řízená státem – otužování, navykání chladu – do 5 let jen pohyb (lenost) – hra – paidonomoi – báje a pověsti – nezakazovat křik a pláč „Neboť jako při těžkém tělesném výkonu zatajení dechu dodává síly, tak je tomu i u dětí, když napínají hlas.“ – doma do 7 let, mimo otroky – špatné a nemravné – 5-7 předměty + 7-18 + 18-21 let • lehčí cviky + přirozené stravování – ---- seznam vítězů OH: „Najdeme jen asi dvě nebo tři jména těch, kteří zvítězili jako muži i jako hoši, poněvadž nepřirozeným cvičením v mládí vyčerpali svou sílu.“ • gramatika, tělocvik, hudba, kreslení • tělocvik – vede k mužnosti, zdraví a síle – s hledem ke statečnosti, ne divokosti – volný čas (těl. + hudba) • vzor – Achilles – ne filosof-král • Lykeion: – dopoledne: filosofie, logika, metodologie vědec. výzkumu – odpoledne: politika, etika, rétorika