ILUMINACE RoSnfk 9,1997, ř. 4 (28) Články T Ý D EN fK AKTUALITA České filmové zpravodajství na začátku, druhé svetové války Pavel Zeman ■V srpnu 1937 vyšlo první číslo Československého zvukového filmového týdeníku Aktua-Jita;.jefiožjoe!Ítakfie..8i;.^^g'.vzala nabídnout tehdejším československým divákům kvalitní domácifilmové zpravodaj s Lví schopné konkurovat zahramctiínVfilmovým týdeníkům." V pozadí jeho vzniku stála současně myšlenka využít tento týdeník jako neoficiální propagační orgán pŕeTIvalečnétercsľ mihisrerstvazahraničí, které se také podílelo na jaře 1937 ha založení komanditní společnosti Aktualita zřízené k výrobě stejnojmenného filmového týdeníku.2' Od svých předchůdců31 se ovšem Aktualita nelišila pouze tím, že byla využívána doma a v cizině'' k propagaci oficiální československé zahraniční a vnitřní politiky, ale k jejím základním rysům patřila i promyšlenější skladba a kvalitnější obsah přinášených informací. Díky tomu měla ve své době podobu moderně redigovaného týdeníku, který se již během prvního roku své existence dokázal prosadit na českém filmovém trhu5' jako výrazné publicistické periodikum plnící svou zábavnou funkci, zprostředkovávající informace ze zahraničí a programově sledující také domácí události a reálie. Toln posravení^i-Aktualita udržela i ve změněných politických poměrech druhé republiky, jejíž vedoucí politická reprezentace také pohlížela na Aktualitu jako na vhodný nástroj státněpolitické propagandy. Výstižně se k tomu vyjádřil i tehdejší ministerský předseda Rudolf Beran: „Jsou to zejména filmové týdeníky, které mohou svým rychlým 1) Ze zahraničních filmových týdeníků se v předválečné ČSR pravidelně promítaly německý týdeník Ufa a americké P1DC, Foxflv zvukový týdeník a Zvukovýlýdeník Paramountu. 2) Ke vzniku Aktuality a jejímu napojení na předmnichovské čs. ministerstvo zahraničních věcí viz Pavel Zeman, Třetí říše, sudetští Němci a Rakousko v československém zvukovém týdeníku. Aktualita 1937 -1938, v tisku. 3) Aktualita navazovala na Československý filmový týdeník promítaný v letech 1930 - 1937 v němé verzi. Podle A. Navrátila byl tento týdeník kvůli nedostatku peněz a malému zájmu diváka nakonec promítán jeho spolumajitelem Karlem Pečeným pouze ve dvou kopiích ve dvou pražských kinech. Viz Antonín _i_ K-a-vrá ti). Gesty k pravde & lži. 70 let čs. dokumentárního fdmu. Praha 1968, s. 75 - 76. 4) Aktualita si pravidelně vyměňovala filmové materiály s filmovými společnostmi ve Spojených státech, Francii, Anglii, Rakousko, Maďarsku, Švédsku, Polsku, Rumunsku, Španělsku, Sovétském svazu, Itálii a Německu. 5) V srpnu 1937 začala Aktualita vycházet ve dvou kopiích v české a německé verzi, kterou nahradila v srpnu 1938 od Čísla 36 (ročník XIV.) druhá česká verze s označením B. V listopadu 1938 se Aktualita promítala již ve 25 kopiích. 67 mm lijí ILUMINACE: ■ . . Pavel Zeman; Týdeník Aktualita a pravidelným zpravodajstvím soustavně pracoval ruku v ruce s úřady, tlumočit veřejností názorné doklady o budování státu, propagovat akce celostátního významu a dávat i veřejným Činitelům příležitost vcházet ve styk s občanstvem. Jest proto ovšem nutným předpokladem, aby autoři byli lidé prodchnutí duchem národní myšlenky a křesťanské trudi-ce."S) Na začátku roku 1939, kdy tato slova pronášel, ovšeni nemohl ještě tušit, stejně jako samotná redakce Aktuality vedená Janem Kučerou^jaká budoucnost čeká Aktualitu po nacistické okupaci českých zemí 15. března 1939 a následném vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava. P»o nacistické okupační úřady představovala Aktualita jakožto domácí filmový týdeník s pravidelnou periodicitou,'" pevným místem na českém filmovém trhu a oblibou u čes- ; kých.fílmových,diviků-.víl.anoij.;ířrle-/i[nxt, jnfc--iiRm*rrC«v«t ff^li ■■,r,y»nlf.]-jty" Protektoráte prostřednictvím jeho vlastního zpravodajství. Pravdepodobne z tohoto důvodu nebyla akciová společnost Aktualita'''jako výrobní filmová společnost převedena, na rozdíl od jiných českých filmových společností, do německých nikou. Podle poválečného svědectví Jindřicha Elbla"" se navíc snažil majitel Aktuality: Karel Pečený zabránit tomuto převodu přesunem akciových podílů uvnitř společnosti. Mezi ním a dalšími -akcionáři Aktuality, k nimž patřili Miloš Havel-a-nakladatelství Melantrich a Orhis-rrněla- -být sjednána.na-začálku druhé světové války listní dohoda o"tom,žeiíaiel-Poroný pře-vczmeínajoritiií.podíly obounakladatclství bez náhrady,povede společnost tak dlouho, jak to bude možné, a po válce tyto podíly vrátí původním majoritním podílníkům. Tento krok, si nímž nesouhlasil poverenec pro filmové záležitosti Úřadu říšského protektora (dále URP) Hermann von Glesgen,"! ovšem nemohl nic. změnit na tom. že se Aktualita •staläisoučástí legálního prolektorátního zpravodajství, formovaného podle potřeb, zájmů acílůnaoistické-politiky-v Protektorátu. - Proměnu obsahové skladby Aktuality (nyní již Českého zvukového týdeníku Aktualita) po 15. březnu 1939 symbolicky ohlašovalo hned její první prolektorátní vydání zc i7-.března-i939.Nabídlo návštěvníkům kin mj. reportáže z obsazování Čech a Moravy německou-aimádoii~(Č.42-Bi r^.X.Vi}.a.příjezdu-prvních-německých vojáků do Prahy (i. 12 A, r XV) V dalších dnech dominovaly všem vydáním Aktuality až do 7. dub-naT939~(?"."]3~Xä B7H"A' a"B7T5"A"ä"B"~ r. ÄV.rrepôrtá^läfli7<íující nacistické ■-6) Statni' propagafntvýžnam filmového týtteníku. ,,Veěer" 25,6.1.19i!8,: f.T>. s. 4.'; ......... 7) Jan Kurem redigoval již Československý filmový týdeník (1930- 1937) a před ním na konni dvacátých lei i jeho předchůdce lílektajournal. " 8) ,V prfiběhu roku 1939 se obě .vydání Aktuality, vycházející pravidelně každý týden, promítala každé v deseti kopiích po dobu asi osmnácti týdnů. Viz Betriffi: „Aktualita" Kommanditgesellschaft Karl Pe- ,.caiy:&Co.Prag.VorspracUam20. 0W)erI9.?<). Národní filmový archiv (dále nfa). fond Aktualita, inv. ř. 2, 1944. Podle J. Havelky byla aktualizace lýdcníkô změněna v dubnu 1940 z 2« na 16 týdnu. Tir.m Rave]]ís,FUrtwvéhospodářstml9S<>-J945.Pxs\\íi\9i6.s..A2 9) Z komanditní společnosti (společnost v níž alespoň jeden společník ručí celým jměním a ostatní jen svými vklady) ve společnost akciovou sc Aktualita proměnila 5. 1. 1939. Viz „Úřední list Republiky Čiwkn-Slovcr.ske" ">. 1.1939, 5. 5, s. 45. ■•lW$^~RlblrPa$ntel«-JUnw&poUiikrl933-J94S..J. <'. 7. s. 343. .ll}MizJBetnfft;^^iktuaiUa'' KommandilgeselkchaflKarl Pečeny & Co. Prag. Vorsprache am 20. Október 7jc»rNrA, joiuixBiKinsinivrc'.'zrim.' ILUMINACE Pavel Zeman: Tftienft Aktualita přebírání moci v Protektorátum a od 21. dubna do 5. května 1939 (c. 17 A a B, č. 18 A a B, č. 19 A a B - r. XV.) věnovala Aktualita pozornost Hitlerovým 50. narozeninám ^jeholOTJívTrv-fféském sněmu. Po tomto úvodním jarním ataku na české filmové diváky, doprovázeném v dubnu 1939 cenzurním zákazem řady starších filmových šotů Aktuality,'" se stalo politické zpravodajství z Říše a Protektorátu trvalou součástí programů Aktuality až do května 1945. Podle Antonína Navrátila"' byla příčinou tohoto stavu skutečnost, že zatímco redakce Aktuality měla právo natáčet a redakčně zpracovávat pouze tzv. nepolitické události z Čech a Moravy, o volbě, natáčení a redakci čes- "Eých i říšských politických snímků rozhodoval zmocněnec ÚŘE Politické zatížení -Aktuality se ovšem v předválečných měsících roku 1939 neprohlubovalo pouze uváděním domácích politických šotů13' a filmového zpravodajství z Třetí říše, které Aktualitě dodávala na podzim 1938 a v průběhu roku 1939 německá filmová společnost Tobis Čineniu Film 'vydávající filmový týdeník Tobis-Tonwoche."1 Přispívalo k němu i častej- -šfzařazování filmových -zpráv /, fašistické Itálie a filmových reportáží o japonských vo- ^řiÍklřctrúsp"ěŠrc1i-T€fn-č-a^'ftězslvífiatikistňA--c-španálskéobčanské válce.'7' Vedle těchto zpráv bylo nedílnou součáslí Aktuality, stejně jako i dalších filmových ■^-týdeníků proiiiílaných[.v roce 1939 .v. protcktorútních kinech,181 také tzv. nepolitické zpravodajství, které vnášelo do kin oddych, poučení a zábavu a tvořilo nemalou část programové náplně týdeníku. Volné prolínání zábavy a informací bylo ostatně hlavním znakem filmových týdeníků od jejich počátků a tento rys provázel filmovětýdeníkové zpravodajství s rfiztiou imenzitou.po celou dobu jeho existence. Dominantní postavení mezi reportážemi z různých oblastí společenského, kulturního a sportovního života si pak především v meziválečném období udržovaly americké filmové aktuality. Tak tomu bylo i při vyběl u zahraničních příspěvků pro programy Aktuality až do začátku druhé světové války. Současně s nimi Aktualita do svých programů zařazovala také zprávy domácí, 68 IIIÍIÍI 12} 24. 3. 1939 uvedla Aktualita v č. 13 Ä i B reportáž z vojenské přehlídky na Václavském náměstí, 31. 3. v ŕ. 14 A i B z uctění památky Neznámého vojína na Staroměstském náměstí generálem Blaskowitzem a 7. 4. v ě. 15 A i B z příjezdu říšského protektora Neuratha do Prahy. 13) Filmovou cérmirou českého ministerstva vnitra byly zakázány filmové šoty s presidentem Benešem, Vos-l kovrem a Werichem, ís. vyslancem v Moskvě Fierlingerem, z války v Číně ad. Blíže viz Zakutanéfdmy ' v dubnu- 1939.^Věstníkministerstva vnitra" 21, 15. 5. 1939, ě. 5, s. 114-120. 14) A. Navrátil, ord, s. 119. 15) K prvním patřily projev předsedy výboru Národního souručenství Adolfa Hrubého (č. 14 A, r. XV., 31. 3.). výzvy ke vstupu do Národního souručenství (£. 17 A a B, r. XV, 21.4.) a reportáž z prvního za- ~ sedání této organizace s projevem prolektorátního presidenta JUDr. Emila Háehy (ě. 18 A a B, r. XV., 28.4). 16) Viz úřední korespondence Aktuality a Tobis Cinema Filmu uložená v NFA, fond Aktualita, inv. ě. 2, 1944. 17) Viz Český zvukový lýdeník Aktualita, 1939, roěník XV.: 6. 13 A a B (24. 3.), é. 14 A (31. 3.), č. 17 ---A a b (21.-4.), ž. 1» a » b (5. 5J, b.tlX b.), fc,21 a.t b-(-19r-5:).-.iS. 22 A a B (26. 5.), t. 23 A.. B (2. 6.), ě. 25 A a B (16. 6.), ě. 29 A (14. 7.), ó. 31 A (28. 7.), č. 33 B (11. 8.). 18) V íw 1939 byly v Čechách a na Moravě distribuovány kromě dvou ěeských vydání Aktuality také slovenský filmový týdeník Nástup, německý týdeník Wa v české a německé verzi a americké týdeníky Koxftv zvukový týdeník ve verzi české a Zvukový týdeník Paramountu ve verzi české i německé. Americké týdeníky se přestaly promítat v roce 1940 a až do konce druhé světové války se v Protektorátu promítaly obě ěeské verze Aktuality a česká a německá verze Ufy. 69 í. 17 B, r. XV. (21. dubna 1939) ILUMINACE Pavel Zenmi): T/da-ník AklualiiQ do 15. březnu 1939 ovšem v menší míře než tomu bylo před tím. V průběhu roku 1939 ni'ezi nimi zaujímaly zvláštní postavení šoty zachycující významné národní slavnosti a připiuiLÍnajÍGÍ-slavné-postayy. českých dějin, kultury a umění: např. převoz ostatku IGula Hynka Máchy z Národního divadla na Vyšehrad 6. a 7. května 1939 (č. 20 A, rrXV., 12.5.), vzpomínka na zesnulého operního pěvce Otakara Mařáka (č. 28 B, r. XV, 7. 7.) a malíře Alfonse Muchu (č. 30 A, r. XV., 21. 7.), pouť ke svatému Vawinečku u Domažlic 13. srpna 1939 (S. 34 A a B, r. XV, 18. 8.), pouf na Hostýn 20. srpna 1939 (ř■ 35 B, i XV, 25.8.) a svatováclavské výročí 28. září 1939 {č. 40 A a B, r. XV, 6.10.). •Tím se redakce-Aktualityzapojila do národně obranných aktivit české společnosti, která hledala východisko z tíživé reality německé okupace v kulturních hodnotách české minulosti a v návratech ke kořenům české existence. Současně však promlouvala k čes-':ým filmovým divákům.prostřednictvím uvedených šotů i oficiální česká protektorátní deologie odvolávající se v duchu svého úsilí o zachování české autonomie v rámci Třetí ríšo-na stejnou národní symboliku. Výstižně komentoval v této souvislosti práci redakce yauality^i^JcvětruiJi>3aČeský„^ český filmový týde- ník Aktualita se snaží v nových poměrech přispívat svým dílem samostatnému kulturními vvvoii českého národa a připomíná veřejnosti pravidelně kulturní hodnoty české minulosti.a přítomnosti. Oživuje tu někdy vzpomínky na díla předních českých výtvarníků, jindy sbližuje diváky a představitele českého písemnictví a jindy zase dává zaznívat ve vzorné interpretací-melodiím české hudby. Tyto kulturní vložky, které Aktualita pravidelně přináší,: získaly.již tomuto domácímu filmovému týdeníku velkou oblibu u širokého obecenstva."1*1 Na rozdíl od reportáží věnovaných projevům české národní sounáležitosti se nesetkávalo u českých návštěvníků kin v roce 1939 s pochopením filmové zpravodajství Aktuality etí říše. Stejně reagovali čeští diváci na obdobné zpravodajství týdeníků Ufy, Foxova zvukového týdeníku a Zvukového týdeníku Paramounlu. Nejen v Praze, ale i v dalších místech ProtektorátuMMocbázeIo k~ru%řu^ří promítání týdeníků21' obsahujících úryvky litlerovýeh projevů, a záběry s německými vojáky. Tento specifický způsob protestu proti stávajícím poměrům, projevovaný kašláním, šoupáním nohou, hlasitým smrkáním nebo. výkřiky do tmy kinosálů nebyl pochopitelně nacistickými okupačními úřady vítán. Již 26. května 1939 konstatoval státní tajemník ÚŘP K. H. Frank ve svém návrhu opatření k zamezení nepokojů v kinech: „Jak se opět ukazuje, využívá část českého ohvvatclstva promítání německých filmů jako záminky k protiněmeckým demonstracím.'""" A požadoval, aby se přikročilo v případě opakování nepokojů během filmových představení k vyklizení dotyčného kina a jeho přechodnému uzavření na osm dní 19) Národriě-kultumí poslání filmového týdeníku. „Český filmový zpravodaj" 19, 27. 5. 1939, č. 18, s. 4. 20) K tomu viz např. Protiněinecké projevy českého obyvatelstva při biografických představeních (dále Pro- " nwmfvMiwujTvj) ňufáiiYeríe"~ "loto naše veřejní vysvětlení postačí, aby byl zajištěn klid a pořádek ve všech biografech a tak zôstalanedotčena základna naší kinematografie vůbec."2''1 Frankem navržená opa-třeník zamezení nepokojů při filmových představeních pak byla uplatněna v nezměněné podobě ve výnosu českého protektorátního ministra vnitra z 13. července 1939,"' adresovaném všem okresním a policejním úřadům a zveřejněném v rozhlase i tisku."8' Přesto protinemecké demonstrace neustávaly, byly 'doprovázeny svévolnými zásahy majitelů kin a promítačů do obsahů jednotlivých týdeníků,"' a zůstaly součástí protektorátníreality i v dalších letech.™' K zamezení těchto projevů v kinech nepřispělo ani nařízení Zemského svazu kinematografů o pevné struktuře všech filmových představení, která měla být povinně sestavena z filmového týdeníku, krátkého filmu a celovečerního -hranéhoifilmíiŕTôto nařízení z.21, červenci; 1.939,1'' zavádějící do kin povinné hraní fil-......mových týdeníků, bylo součástí dalších změn v česko kinematografii v letních měsících 7.3) Tamti* 24) Tamtéž. 25) ■ zs.-y Nerušený průběh představeni. „Filmový kurýr.'1 13,26. 5. 1939,c.21,s. 1. 26) -us.-, Výzva všem návštěvníkům kin: „Filmový kurýr" 13,23. ó. 1939, č. 25, s. 2. ■ 27) Korespondence mezi URP, předsednictvem ministerskí rady a českým protektoiátníin ministerstvem .....vnitra v: dotyčná cause a uvedený výnos vu složka Protinemecké projevy. SUA, PMR. k. 3549 a SUA, ÚŘP, k. 276,1-la 1574. 28) -Viz-KjOTffiřřem^ 29) Viz Prolměinecké projevy. SUA, PMR, k. 3549 a výzvy publikované např. ve Filmovém kurýru: Neupra-- - vujte-svévolně filmy! „Filmový kurýr" 13,1. 9.1939, č. 35; s: 1 a Neupravujte svévolněfdmyl„Filmový .........kurýr" 14, 26.4.1940. f:. 17. i. 30) K rôznym případům rušení filmových představení v letech 1939 - 1941 viz např. Proliněmcoké' projevy. SUA. PMR, k. 3549. ................. 31) Naŕí/.ení z 21. 7. určovalo i pravidla výběru filmfi k promítání a zákaz uvést během jednoho představení dva celovečerní filmy. Viz Všem kinám v Cechách a na Moravě. „Filmový kurýr" 13, 21. 7. 1939, ......£.29,-8.-1........... ILUMINACE Pavel Zeman: T/tkník Aktualita - roku 1939,52> a předznamenávalo ještě výraznější zapojení filmového zpravodajství Aktuality do služeb nacistické propagandy, ke kterému došlo již zanedlouho v důsledku za- íTSátkcrdruhé světové války. * České obyvatelstvo Protektorátu reagovalo na dramatické mezinárodněpolitické udá-fiosti konce léta 1939 a stále zřetelnější německé přípravy na válku s Polskem se zvýšeným zájmem a do blížíeího se válečného konfliktu, který neměl zůstat podlé očekává-ní omezen jen na Německo a Polsko, vkládalo nemalé naděje. Pro německé okupační i úřady v Protektorátu bylo ovšem v této době hlavním příkazem dne udržení klidu mezi ""českým obyvatelstvem a zajištění normálního chodu všech oblastí života Protektorátu. Tomu také odpovídala příslušná opatření podniknutá německými i českými pro-i tektorátními orgány. Česká protektorátní vláda uveřejnila své první prohlášení vy-~ zývající české obyvatelstvo ke klidu již 23. srpna 1939 a uvedla je slovy: „Všemu ~ občanstvu! S osudem Německé říše spjat, prožívá náš národ období plné rušných udá-—losttVve kterém-je třeba zachovali naprostou disciplinovanost všech občanů.""' Na ně ~Tiaváyařa"^adn^ emigra-; ci a vstupu českých občanů do čs. zahraniční armády,31' oběžník ministerstva vnitra — z 12. září 19.19-o.ziLizu poslechu zahraničního rozhlasu na území Protektorátu3s' a rozhlasový projev ministra vnitra generála Josefa Ježka z 22. září koncipovaný opět jako —výzva k zachování klidu a pořádku. Německé bezpečnostní orgány pak začaly 1. září 1939 s preventivním zatýkáním „politicky nespolehlivých" osob, mezi nimiž byla řada " významných představitelů českého veřejného a kulturního života. Ve stejný den také převzalo kulturněpolitické oddělení ÚŘP filmovú cenzuru od protektorátního ministerstva vnitra36' a začaly platit zvláštní pokyny o vojenské cenzuře, které nařizovaly přijímat pouze zprávy německé tiskové kanceláře DN B (Deutsche Nachrichten Biiro) a zakazovaly uveřejňovat informace o německé armádě. Pod vojenskou cenzuru rovněž _ spadaly zprávy o zpravodajství, špionáži, sabotážích, nepřátelských útocích, veškerý obrazový materiál německé armády a vojenské, zpravodajství ze zahraničí.1'' Uvedená , opatření nakonec: doplnilo vydání zvláštního tajného nařízení pro denní tisk Souborný přehled pokynů pro tiskovou přehlídku, které zcela podřídilo český protektorátní tisk německému vlivu.'"' Vstup Třetí říše. do války provázený německými obavami z případných nepokojů ' v Protektorátu, jejichž vyjádřením byla výše uvedená opatření, se odrazil ve filmovém 32) 17.8. 1939 došlo k vyloučení neárijcrí z českého filmu (návštěva kin byla židovským obyvatelům zakázána 24. 8.), 18. 8. byly upraveny premiéry českých filmů s účinností od 6. 3. 1940 a 22. 8. bylo zřízeno Filmové tístředí v Čechách a na Moravě. Viz např. Zdeněk Š t á b 1 a, Data afaktiiz dějin čs. kinematografie J896 - 1945, sv. 4. Praha 1990, s. 175 - 176. 33) Viz „Úřední list. Amtsblatt" 24. 8. 1939, č. 191, s. 2657. 34) K pozad! prohlášeni z B. a 9r^rT1^39"TráTrapřr-Tomáš--Pa s í k, Pod ochranou říše. Rukopis, s. 152 -154. 35) Poslech zahraničních rozhlasových stanic v Protektorátu Čechy a Morava. SUA, PMR, k. 230. 36) Z. Štábla, c. d., s. 178 -179........................ 37) Tomáš' Pasák, Soupis legálních novin, časopisů a úředních věstníků v českých zemích z let 1939 - 1945. Praha 1980, s. 55. 38) B10.e viz tamtéž, s. 55-61. 72 73 ...... ■ ___...............ILi.MIN'ACF —----~~~ Pavel Zcmsn: Tfjtnlk Aktualita zpravodajství Aktuality v září a říjnu 1939 v proměně jeho obsahoví skladby a jeho intenzívnejším využitím pro potřeby nacistické protektorátní propagandy. Příčinou bylo zapojení Aktuality do protipolské kampaně protek torátního zpravodajství,-zařazen ní tendenčního válečného filmového zpravodajství Třetí říše do jejích programů a podíl Aktuality na vytváření iluze o nerušeném životě české protdktorátní společnosti. I přes výrazné propagandistické zatížení Aktuality v průběhu německc-polské války, nabízely její programy v září a říjnu 1939. českým filmovým divákům i nadále nepolitické zpravodajství a přinesly dokonce také filmové reportáže s výrazným českým národním akcentem. ——-——'— Tematicky lze rozdělit filmové zpravodajství Aktuality promítané v období od 25. srpna -i9S9-áG 20: říjnu 1939 do těchto skupin: -— úspěchy německé zahianičm'-polrtilQi-ft^jŕí!p^<;rtcÍ "~"~ ■-.....-.........- — utrpení Němců v Polsku ^: : : . ........ — drtivé německé vítězství v Polsku i......................... ............. ................• — nerušený vývoj v Protektorátu a příklady klidného českoriiěmeekého soužití ••• — český národní a kulturní život .......... -—nepolitické'zpravodajství - ••- ......_____________ O německé zohraniční-politice (spojenci Třetí říše byly Áktualitoupřipomínáni prostřednictvím italských, japonských a španělských reálii) promítala Aktualita na přelomu srpna a září 1939 dva převzaté zahraniční šoty o podpisu německo-sovětského paktu o neútočení 23. srpna 1939 (Německo-sovétský pakl o neútočení, ň; 35 A, r. XV., uveden 25. 8.;Podepsání nžmccko-Mvětskélw paktu o neútočenia konsuUaci, č. 37 A, r. XV, uveden 8.9.). Oba prezentovaly nečekaně uzavřenou německo-sovělskou smlouvu o neútočení na koncLsrpna] 939 jako velký úspěch německé diplomacie, který zásadně mění celkovou mezinárodní situacirZatímco první šot o odletu německého ministra zahraničí Ribbentropa do Moskvy byl uveden ve zpravodajství Aktuality již druhý den po podpisu smlouvy (25. srpna 1939 a jeho úkolem bylo přinést včasnou informaci o tomto kroku.aěmeiíké:zahraniční"politiky)j druhý, o jednárií.v Moskvě a Ribbentro-pově -nrfvratu;do.:B.eřlíiia.--promítala~Ákt!íalita až 8. září 1939. Jeho zařazení na úvod sedmi dalších filmových reportáží. ;kler& pod~názvem_7¥vabt~ -»*dtSostecir?rjo^teSřIíri^ týdne roku 1939 a vstupuNěniecka do války, při- soudilo podpisji-jM^«i<íke-«m'ětskitl!nTtt»rvv vvžnätň rozhodující události před zaháje- ním války: Týden rozhodnuli (č.37 A, r. XV., uveden 8. 9.) - Podepsání německo-sovětského paktu o neútočení a konsultaci - Vůdce a říšský kancléř Adolf Hitler vrátil se z Beighofu do Berlína - Angličtí diplomaté horečně jednají - Ruch před francouzským ministerstvem zahraničí v Paříži , - V. táboře pro uprchlíky. Dôkazy o utrpení německých obyvatel v Polsku - Gdaňsko — ohnisko evropské krize - Německo se připravilo na rozhodný čin - Javorina vrácena Slovensku Z obou šotů se dochoval pouze první, vyrobený společností Tobis, a jeho obrazová montáž sestavená ze záběrů dychtivých čtenářů novin, titulních stránek deníků s palcovými 74 _ - ' . ^ j 23 a 24 8 19J9- Viz napf. 39) Pcdobnéreägo,al „a podepsaní ^^{^^^ n^d^s^a- 75 II f ■T" ILU-MINACE P*vel Zeman: T^denň: Aktualita 10 ji 2 detail titulní strana překvapen celý deníku B. Z. svět. . Mittag Říšský ministr zahraničních věcí s titulky šlechtic oznamujícím ľ Ribbenlrop podepsání německo- ; odcestoval sovětského paktu do Moskvy, •.......... Q neútočení ........................... -aby jednání 12 • ukončil;.................. detail titulní stránky - - ■ _ --českých :....... -.......-protektora)nich novín —- --oznamující- —- podepsání německo- sovĚtského paktu o neútočení 3 ■ polodetail německý.ministr................ . : zahraničí Ribbenlrop se loučí na ---berlínském letiSfi - před odletem do Moskvy s Hermannem Ooiiiigom 20 .........poloceltsk německý ministr obrat zahraničí doprava- se loučí na . americký. letišti před .......... plán —odletenrdo~ Moskvy a se svým doprovodem - nastupuje do letadla 3 celek stanující letadlo 40) Viínapř. ProUněmecké výtržnosti v Polsku. „Národní politika" 57, 5. 5. 1939, č. 125, s. 2; Pobká vláda ■ bude postulát proti SimcSm cl&slalně. „Národní politika" 57, 21, & 1939; f: 172, s: 2- Ohlas týdne Polskopwu nlmeckýmfilm&m. „Filmový kurfr" 13, 4. 8. 1939, ŕ. 31, s. 1; Žádné iLe ópolském. Sovi-- .-lusttickém režimu. „Venkov" 34; 24. 8.1939, i. 197. 3. 76 Obraz utipení nemeckého obyvatelstva v Polsku pronásledovaného Poláky, který píines---tý^řčpornft^^^^ německé) Aktuality 8. a 29. září (Víábohpro uprchlíky, £. 37 A a BH*3a~WW,i iM>jxhnrÍVdlc?Z-nO-K?ř XX^J^rsoúíMí^Uhofe nacistické profipolské propagandy od jara 1939, kdy Hitler ?ah,ýil v dusledku'butského garantování polské nezávislosti 31. března 1939 silnou kampaň proti Polsku, stupňovanou az do nemeckého přepadení Polska v září 1939. Tato kampaň měla podobu německých požadavku na zavedení železničního spojení Třetí říše s Gdaňskem, vypovězení němec-to-polské smlouvy o neutralitě z voku 1934 a incidentů mezi polským a německým obyvatelstvem v „německém" městě Gdaňsku. V předválečných měsících pak před ní nebylo uchráněno ani české obyvatelstvo Protektorátu, které četlo od května 1939 v protek-lorálním tisku zprávy o protiněmeckých výtržnostech v Polsku401 a u kterého nacistická ILUMINACE Pavel ikmarii.iydfrnrk Aklualiu propaganda předpokládala protipolskou zášť přežívající z doby Mnichova. Uzděné filmové reportáže ze září 1939,*° z nichž se dochovala pouze druhá z 29. záři, byly pokračovánímtohoto trendu, přitvrzeného ve válečných zářijových týdnech roku 1939. Jc ovšem otázka, jak byly takovíto obrazy „osvobozována polských Němců (viz obraz •německého vojáka ro zdávaj fcího dětem čokoládu v osmém záběru následujícího záběrového protokolu), opakující v různých vydáních stejná propagandistická klišé, přijímány . v kinech Českými diváky. Záběrový protokol první zprávy Českého zvukového týdeníku Aktualita c. 40 B, r. XV. z 29. září 1939 (celková dělka 356 metru, délka první zprávy 25 metru): Záběr' Doba Kamera Obsah obrazu Komentář Hudba Li Lulek: Český zvukový týdeník znělka titulek: Aktualita znělka elek , celek obrat ďoprava-obrat . —dolevu americký plán detail zeny se zavazadly a dětmi na rukou jdou po cestě davy lidí stojí na— hrází u řeky, loďky připlouvají s dalšími lidmi ke břehu starého muže s vratkou chůzí podpírá mladší muž, přihlíží početný dav dalších muisfi hlava muže s nateklým -*TřbrníejieTri-- Do měst a vesnic, která říšská vojska dobyla, vrací se ■ němečtí uprchlíci. Mnozí 7. nich .mají Ještě památky na to, jak s nimi Poláci krutě zacházeli. podklad podklad dramatická dramatická a páskou přes obočí 41) Tematicky stejné reportáže tvořily náplň Hlínových týdeníku i v Německu. Viz např. Hilmar H o f f m a n n, »Und die Fahne führt uns in die Ewigkeit" Propaganda im NS-Füm. Frankfurt a. M. 19ÖSf s. 204 - 205. 77 ľ ILUMINACE ; T i Pavel Zeman: Týdendc Aktuaiila í. i 7 3 polodetail ženy dostávají dramalická najíst z polních . misek ' 1 8 4 polodetail německy voják dramatická rozdává dětem ěokoládu 9 3 polocelek lidé sedí na zemi a jedí í polních misek 10 2 polodetail starší muž Jí dramatická 1 z polní miskv ....... n ......4 ... polodetail starý muž dramatická dostává další -. — ífdlo s Válečné filmové záběry vstoupily do zpravodajství Aktuality poprvé 8. září 1939 a zůstaly jeho nedílnou součástí až do 20. října 1939. Jejich dodavatelem bylo německé válečné zpravodajství zorganizované vc Třetí říši již v zimě 1938/39 dohodou říšského ministerstva propagandy a lidové osvěty a německého generáJ^^p_šiálMj,Jctera^tanov4la^e-v-pff"" padě zahájení války budou přiděleny k jednotlivým armádním skupinám propagandistické jednotky mající/.a úkol pořizovat válečné filmové zpravodajství."'Uvedené jednotky také natáčely v září 1939 v Polsku i na západní frontě a jejich záběry cenzurované vojenskou cenzurou říšského ministerstva propagandy se pak promítaly i v prolektorálhích kinech v rámci válečného filmového zpravodajství Aktuality. Stojné záběry uváděly i Foxův zvukový týdeník, Zvukový týdeník Paramountu a týdeník Ufy. Filmové reportáže věnované válce v Polsku, na západní frontě i na moři se v jednotlivých číslech Aktuality promítaly, s jedinou výjimkou (č. 42 13, r. XV, 13. 10.),'v rámci programových bloků složených z více reportáží, jejichž délka se pohybovala od 46 do 168 metru a které tvořily až 40 % programové náplně jednotlivých čísel Aktuality. K častému zařazování těchto bloků válečných reportáží na úvod filmového týdeníku (napr. Aktualita č. 38 A a 13, r. XV., 15. 9.; č. 39 A a B, r. XV., 22. 9.; č. 41 A, _jL&L6.-lfc.č--42. A a.B,.i.JCy..43»4a)- ^uttSmT^B'ěz-~". prostredné působil na filmové diváky v kinech.a ymiUl-jim.požadovaný-výklad zobrazované reality. Válečné kampani na západní frontě byly věnovány v Aktualitě na podzim 1939 pouze dva šoty o sestřelených anglických a francouzských letcích (Francouzské letadlo sestřeleno, č. 39 A, r. XV., 22. 9.; Sv&kctuí anglického pilola, č. 40 A, r. XV, 29. 9.) a námořní válce pouze jeden šot o návratu německé ponorky do Německa (Návrat ponorky, která potopila britskou letadlovou loď„Courageous", č. 42 B, r. XV., 13.10.). 0 válce v Polsku naproti tomu pojednávalo 71 z celkového počtu 184 filmových šotů uvedených Aktualitou od 25. srpna do 20. října 1939. Ty zachytily následující významně události prvního měsíce druhé světové válkv: ....■amfSliSív,... 42) Vi,. Han- Barkhausen, Fdmprcpagandajur Deutschland im.Ersten und Zweiten Weltkrieg. Hildes-iieim-Zurich-Nisw York l'J82,s. 211 -218. Externí kameraman Aktuality Jindřich Brichla a její šéfredaktor Jan. Kučera pri natáčení na Pražském hradě Foto archiv - zahájení německého útoku na Polsko (č. 37 A, r. XV., 8. 9.) - projev ATHitTěrav říšském sněmu 1.9. (c. 38 A, r. XV, 15. 9.) - obsazení Javoriny slovenskou armádou (č. 37 Ä, r. XV., 8. 9.) -■ připojení Gdaňská k Ríši 1. září (5. 38 A, r. XV, 15. 9.) - ostřelování Westerplatte (č. 38 A, r. XV, 15. 9.) - kapitulaci přístavu Gdyně 14. září (č. 39 A, r. XV., 22. 9.) - návštěvu A. Hitlera v Lodži 13. září (č. 40. A, r. XV., 29. 9.) - společnou německo-sóvětskou vojenskou přehlídku v Brest Litevsku 22. září (č. 41 A, r. XV, 6. 10.) - návštěvu A. Hitlera v Gdaňsku 19. září (č. 41 A, r. XV, 6. 10.) - kapitulaci Varšavy 28. září (ě. 42 A, r. XV, 13. 10.) - vojenskou přehlídku v dobyté Varšavě za účasti A. Hitlera 5. října (č. 43 A, r. XV, 20. 10.) —■Jcapihlkri [wwnnsti MnHlin 2ft mSH^..ÍA A, r. xv,............ - dobytí poloostrova Hel 1. října (č. 43 B, r. XV, 20. 10.) Tyto i další válečné filmové reportáže podávaly týž obraz dění v Polsku jako novinové a rozhlasové prbtektorátm zpravodajství. „Zachycovaly" vítězné tažení německé armády, která postupovala navzdory těžkým bojům neustále kupředu, a vrchní velení německé branné moci mohlo proto po 18 dnech oznámit ukončení polského válečného 78 79 rar--■or He;- IE Sít"" II- IT ■r APT II! it-is— fi' -..............- ILUMINACE Pavel Zemani T/dentk Aktualita taženy"1 Sebejisté prohlášení o nžmeckém vít&stvf, zaznívající na začátku října 1939 i z filmových pláten v Protektorátu (Vítězné tažení do Polska, t. 41 B, r. XV., 6. 10.), mělo ovšem stejnou hodnotu jako dřívější německé zprávy z 8., 11. a 20. září 1939 o tom, žc němečtí vojáci již vnikli do Varšavy.11' Ve skutečnosti Varšava kapitulovala až 28. září a poslední polští vojáci 6. října 1939."' Tyto nejznámější případy předčasného oznámení německých vítězství jsou klasickým příkladem sebevědomí nacistické propagandy zc září 1939. Propagandy, v jejímž halasném vytrubováníněmeckých úspěchů zaniklo, že válka v PoUu trvala do zaěátku října ]939 a jejímu vítězi přinesla nemalé poěetní ztráty.1'" .. ._____________.---- Khojně opakovaným s-teieolypum německé válečné piopagandy, uváděné na podzim 1939 v Aktualitě, pak patřily filmové repottáže z Hitlerových návštěv v dobytých městech a-především-na frontěrkterrrjarozOTHr^^ tele armády s řadovými vojáky (napr. Vôdcc a říšský kancléř Adolf Hitler zdraven nadšené na frontě, ě. 39 B, r. XV., 22. 9.). Dále se k nim řadily filmové šoty o rostoucích počtech polbkýVh válečných zajatců {njpľ Tisíce zajatých Poláků. (. 3TO>sriipTostícd--- řeky polocelek němečtí vojáci /Ziizr~......." sp°jujř rozbité částí mostu novými pražci 83. Komentář Hudba znělka hluk stroju hluk strojů hluk strojů hluk strojů hluk stroju tm aitir lil 12 14 13 3 14 - 6- 15 2 16 2 17 5 -I-fcU-MINACE PúvdZemari: Týden fk. Aktualita velký ncmeiští vojáci celek/ přejíždéjí pohyb opravený most vpravo- s děly taženými celek: koňmi celek vfiz tažený německými vojáky na koních vjíždí ita opravený most celek léfátVSžy ■ tažené německými vojáky na koních : přejíždějí opravený most, za nimi běží dva pěší vojáci polocelek ■l upraveného mostu . vyjíždí vůz tažený vojákem na koni polodctail civiíní obyvatelstvo zdraví německé vojáky velký-celek velká vojenská kolona nákladních aut a pěších .....německých vojáků postupuje ..polskou krajinou..... slavnostní slavnostní -slavnostní - slavnostní" slavnostní —KJT7SřrWí59 uvedla Aktuálna ve svých, programech filmovou reportáž o návštěvě německých vojáku v klášteře nu Jasné Hoře [Před obrazem Matky Boží v Čenstochovc, ě. 38 A a B, r. XV.). Její filmové záběry byly natočeny krátce po obsazení Censlochové 5. září 1939 a měly celému světu dokázat, žc zprávy polského rozhlasu a zahraničního tisku o zničení kláštera s posvátným obrazem Černé Matky Boží jsou nepravdivé. Uvedením této reportáže, kterou doprovázela paralelní tisková kampaň obviňující Anglii z úmyslu klášter zapálit a svalit pak vinu na Němce,'1' tak i Aktualita konfrontovala české filmové diváky s obrazem německého vojáka ochraňujícího polské národní ktilturní dědictví. V:obrazové skladbě reportáže navíc umocněného kontrastem polského válečného Štvaní (polský válečný plakát na zdi v prvním záběru) s klidnou návštěvou německých vojáku 47) Viz TH Poláci chtěli miíit Semodumký obraz Matky Boží. Anglický agent jim dal peníze, aby mhlili pc-~":jB^-a°-raB^^^P»lediif-Náwidnf politika"57,19.9.1939. S.261.S. 1. 84 ŕ ILUMINACE :E- Pavel Zeman: Týdeník Aktualita sv kláštere (záběry 3, 11 a 12 s německými vojáky). Každodenní válečná zkušenost poličského obyvatelstva byla ovšem jiná, jak ukázalo například nepřetržité desetiřiodinové Ebombardování obležené Varšavy 25. září 1939. Ta ale nezapadala do propagandistických schémat německého válečného filmového zpravodajství, jak ukazuje záběrový -protokol „čenstochovské" reportáže z filmového týdeníku Paramountu (verze promítaná «v Aktualitě se nedochovala). Zábčíov) protokol páté /.piávy Zvukového týdeníku Paramount ze září 1939 (celková délka 315 in, délka třetí zprávy 38 m): Záběr Doba (sek.) Obsah obrazu titulek: -čenstoettova:-- Proti lživému tvrzení zůstal. . "posvámr obraz-....... Černé Matky Boži zcela neporušen.. 12 detail/ polský válečný pohyb nahoru plakát polocelek/ průčelí pohyb dolů klášterního celek kostela v Čenstochovc ___S-.věží,___________....... /. kostela vycházejí němečtí vojáci celek věřící se modlí vkleČe v kláŠiemí chodbě před vchodem do kostela s obrazem ěenstochovské madony cfl-k přicházející a odcházející věřící...... v kostele a obrazem cens-tocho* *-kě madon) 85 Komentář Hudba znělka' kostelní zvony Ccský zvukový týdeník l}?sJD]JSŠňtcce_ _ •„.„VlastnLzvukovA. aparatura Vydává AKTUALITA PRAHA II, Václavské nám. 61 Teíefon: 290-51/52 Telegramy: Aktualita Praha průčelí klášterního kostela v Censlochové, 7, kostela vycházejí němečtí' vojáci a nasazují " ocelové-------— 86 12 celek/ pohyb dolu celek celek průčelí klášterního kostela v Čéňstochóvé; z kostela - - •:-vycházejí němečtí vojáci němečtí vojáci vycháxejí z hlavní brány kláštera v ČenstočTíove" varhany varhany kostelní zvony kostelní zvony Současná s& zapojením Aktuality do válečné propagandy Třetí říše bylo využito její filmové zpravodajství také v protektoiálm propagandistické kampani s cílem vytvářet xtlání klidného vývoje v Protektorátu v dobé války v Polsku. Protektorální tisk publikoval řadu článku a komentářů vyzdvihujících klid a rozvahu českého obyvatelstva ILUMINACE Pavel Zeman: Tfdenft Aknuliu ILUMINACE Pavel Ücman: Týdeník Aktualita. ' • m i. / y Kameraman Aktuality Jvscf čcpelák ................................................................................................................. Fotoarchiv v osudových chvílích Třeli říše'"J a česká vláda se obrátila na české obyvatelstvo prostřednictvím několika prohlášení vyzývajících ke klidu a varujících před vslupem do čs. vojenských jednotek v zahraničí {8.. 9. a 22. září). Jejím vyvrcholením bylo na konci září pozvání dvaceti sedmi zahraničních novinářů (na podnít nemeckých úřadů) do Protektorátu, aby sc přesvědčili o klidu v Čechách a na Moravě,'" a propagandistický zájezd českých a německých novinářů do Polska na začátku října 1939."" Aktualita reagovala na tyto akti-. vity .uvedením rozhlasového-projevu ministra vnitra generála J. Ježka z 22. září 1939 (Projev vlády Protektorátu Cechy a Morava, č. 40 A a B, r. XV, 29. 9.), reportáže z příjez- 29. 9.) a odjezdu českých a německých hrmsAi^R^nJUäi^j/^^r^^rt-nritá^Áh na návštěvu do Polska, č. 41 B, r, XV., 6. 10.). Současně zařadila do svých programu i dva šoty ze zahájení 39. Pražského vzorkového veletrhu, které dokládaly nerušený chod českého hospodářství a zachytily, vedle návštěvy státního-presidonta Emila Háchy na veletrhu, 48) Viz např. V celých Čechách je naprostý klid. „České slovo" 31, 3. 9.1939, l. 208, s. 5; Klid a rozvaha českého obyvatelstva^ Odmítání polské politiky.rJ^esVé slovo" 31, 5. 9.1939, ě. 209, s. 5; Českým země-dllcum. Výzva Zemédčlské rady. „Večerní České slovo'- 21,6. 9.1939, í. 199, s. 6; Klid v protektorátu. „České slovo" 31,26. 9.1939, í. 483, s. 1. 49) Vík Zahraniční imvináři v Praze. „Lidové noviny" 47, 24! 9. 1939, č. 479, s, 2 - 3; Tato akce byla odpovědí na propagandistickou kampaň v britském tisku a BBC vyvolanou neuskutečněným anglickem plánem na vyvolání nepokoju v Čechách. Rakousku a Německu současně st; zahájením velké angheko-rfrnnouzské ofenzivy na západní frontě: Blíže viz např. Jan Gebhart - Jan Kuklík, Dramatické "' i vSednídhý Protektorátu. Praha 1996, s. 77 - 82. 50) K tornu např, Tomáš Pasák, fhrkýpodzim 1939. Ohlas německo-ptihké války, „lilas revoluce" 23, ------5; o:W.°, ?:&>.;. 6. ' " .......................... „veletržní" projev říšského protektora Konstantina von Neuratha obsahující slova & zvlášt-—-ním „uznání českému národu za rozmyslné chování v posledních týdnech" (39. Pražský ~_ vzorkový veletrh, č. 40 B, r. XV, 29. 9. a Říšský protektor svobodný pán v. Neurath na Praí-. stém vzorkovém veletrhu, č. 41 A, r. XV., 6. 10.). Účast Aktuality v celé kampani pak " - symbolicky odstartovala od 1. září 1939 promítaná reportáž o českých žních, přfkterých pomáhali společně čeští a němečtí studenti a „přičinili se o vytvoření mostu mezi městem a venkovem, Čechy a Němci" (Ceskéžně, č. 36 A, r. XV., 1. 9.). ==i-Ved)c uvedených šotů uváděly programy Aktuality v září a na začátku října 1939 také tzv. nepolitické filmové zpravodajství z různých oblastí společenského a sportovního života, které tvořilo necelou třetinu jejich programové náplně.''1' I ono mohlo sice přispívat 7 k vytváření iluze ničím nerušeného života české společnosti na začátku války, ale jeho " úkolem bylo především vnášet do kin i v době války zábavu a oddych. Poslední skupinu „.šotů promítaných v této době Aktualitou pak tvořilo následujících šest šotů věnovaných rr-rfeskému-Tiároflrifmii dJoú^iimmiijiij'IU"-__ -- - — Národní beseda na staročeských dožínkách v Libčwích n. Vltavou, (č. 35 A, r. XV, 25. 8.) _-_/Wna Svatý Hostýn (č. 35 B. r. XV. 25. 8.) ~ - Zahajovací představení v Prozatímním divadle v Praze (č. 37 A a B, r. XV., 8. 9.) — Svěcení nové školy v Horoměřicích (c. 39 B, r. XV, 22. 9.) - ^Archiv země české-(č. 39 A, r. XV„ 22. 9.) • .V/. Václav -patronzeme České (č. 40 B, r. XV, 29, 9.) — Oslavy sv. Václava, patrona zemi české (č. 41 A, r. XV, 6. 10.) Tylo šoty odrážely výmluvně snahu české společnosti (mimo její odbojové kruhy) hájit v půběhu roku 1939 svoji „autonomní" národní existenci v Protektorátu zvýšenými kulturními a národně manifestačními aktivitami. A současně tvořily, byť jich Aktualita uvedla v období od 25. srpna do 20. října 1939 pouze šest, společně s filmovými reportážemi o českých výrobcíchapod,,52' protiváhu tendenčnímu politickému zpravodajství Aktuality z Protektorátu a Třetí říše a jejímu válečnému filmovému zpravodajství přebí-ranému z německých zdrojů. Jejich natáčení pak vypovídalo i o snaze redakce Aktuality pokračovat v tvorbě původního českého filmového zpravodajství, i když v okleštěné podobě a pod silným eenzumím dohledem německých prolektorátních úřadů. Mgr. Pavel Zeman (1966) Vystudoval obor čeština a dějepis na Pedagogické fakultě v Českých Budějovicích (1985 - 1990). Zabývá se dějinami českého filmu v jeho historicko-poliíickýcb souvislostech v pivní polovině 20. století a moderními československými dějinami se zaměřením na česko-německé vztahy v meziválečném období. Pracuje v oddělení teorie a dějin filmu NFA. (Adresa: NFA, Bartolomejská 11, 11001 Praha 1) 51) Např.Noyíchovanci pražské zoologické zahrady(č. 36 B, r. XV,, 1, 9.); /. cyklistické kriterium, Péče o ryby a rybntkářství (i-.&S A, r. XV., 15. 9.); Svatováclavské filmové ceny li. *\-\ B,r.XV.,6. 10.). 52) Péče o ryby a rybníkdfslvi (S. 38 A, r. XV., 15. 9.), Pe.rhiäŕi v Žirovnici (č. 39 A, r. XV., 22. 9.), České peří- nejleplí na světe (č. 40 A, r. XV., 29. 9.), Úspěch českého vědce: zlato z kukuřice (c. 42 B, r. XV., 11 10.). Dobrý lesky jazz (i. m li, r. XV., 20. 10.), Dobré českň reklama (ě. 43 A, r. XV., 20.10.). 89 ILUMINACE ^^maí^^^No^ (28}..... SUMMARY THE NEWSREEL AKTUALITA A Czech Film iWem in the Beginning of WW 11 Pavel Zeman - Mter-the-mibtary occupationof Bohemiaand Moravia on March 1 4939 and following formation of (he Pro--tectorate of-Bohem ia-and-Morari— sitioiK Although the company Actualily. (ho producer of (lie ncwsrecl of the same name, was not. unlike a number of'other Czech film-making companies, transferred into German hands, it did not escape Nazi attention. The Czech editorial board of ihe newsreel Actuality led by jan Kučera was allowed to continue wajjLcj3nU:oHed_byjhe^ Reich Protector, Even under these circumstances, thfr Actuality, was duringthe spring and summer months s nazvem Past*' jsou obsaženy pouze tři scény zakomponované do podstatně rozšířeného scenáristického tvaru. Režiséři Ján Kadár - (1918— 1979) a Elmar Klos (1910- 1993) na scénáři svého osmého společného filmu pracovalLs-autor_em_ceié jři_ roky (mezitím natočili filmy Smrt si říká Engelcken, 1963 a Obžalovaný, 1964), Ke Grosmanove próze přivedl Kadára zcela osobní zájem, tykající se židovské tematiky; její scenáristické zpracování postoupil podle vlastní výpovědi spis Klosovi, kterého daná látka tak subjektivně nevtahovala (ostatně Klosova účast v jejich Kromě Oscara - Ceny Americké akademie filmových věd a urhéní za nejlepší cizojazyčný film v roce i966 hyiObchod nakorze oceněn řadou dalších cen. Získal Výroční cenu newyorské filmové kritiky jako nejlepšf zahraniční film. u vedený v USA v roce 1966, dále Zlatou plaketu Donatellova Davida v Itálii za nejlepŠi zahraniční film. V anketě listu New York Times byl Obchod na korze zařazen mezi deset nejlep-ších filmů roku 1966. V roce 1968 na filmové přehlídce Finále v Plzni byl vyhlášen podle ankety českého časopisu Kino za nejlepšf film posledních dvaceti let, Ladislav Grosman (1921 - 1981), původně pedagog, publicista a redaktor v řade Českých a slovenských časopisů, v letech 1965 — 1968 působil jako scenárista ve Filmovém studiu Barrandov. V roce 1968 emigroval do Izraele, kde přednášel na universitě v Tel Avívu slovanské literatury a scenaristiku. V exilu také zemřel. ........ ... ~ — ' "................... Ladislav Grosman, Past. „Plamen" 4,1962, Č. 4, s. 66 - 75. Tuto prózu autor rozpracoval do podoby literárního scénáře nazvaného Obchodná kerze, který vyšel v revui „Divadlo" 30,1964, Č\ 4, s. 81 - 114. Rok nato byla poprvé vydána knižní verze Obchodu, na fcorze (Mladá fronta, Praha 1965). Ve své studii vycházím z dosud posledního (třetího) vydání Grosmanovy prózy {Obchod na korze. Volvox Globator, Praha 1994), z něliož také cituji. Povídka, scénář i kniha byly vydány v českém jazyce (povídku ze slovenštiny přeložil Gabriel Laub). 90 91