FAVp009 Provoz kina KINO = sdílený zážitek sledování audiovizuálního obsahu. Odevzdání úkolu. Doplňující otázky, konzultace. Změna času přednášky v termínech 12. 11. 2019 Začátek přednášek v 14.00 hodin. 8. 10. 2019 Téma přednášky: Dramaturgie kina Co je dramaturgie kina? Je dramaturgie nutná? Kdo je dramaturg kina? Dramaturgie je spektrum, barvy. •nedílná součást provozu kina •součást, nikoli hlavní část •nedá se obsáhnout v jedné přednášce •spíše úvod do problematiky •můžeme se k tématu vrátit Dramaturgie kina •tipy kin •lokalizace •jaké kino chci •typologie obsahu •vlastní program •jak programovat •pro koho programovat Dramaturgická východiska •Multiplexy - čistě komerční dramaturgie (Cinema City Velký Špalíček) • •Klasická kina - od čistě komerční po až po artovou dramaturgii (Svratka Tišnov Karlovy, Central Hradec Králové) • •Artová kina - různě nastaven pohled na komerční film (Světozor Praha, Scala Brno) •Archivní kino - (Ponrepo) •Repertoárové kino - (Aero Praha) • •Letní kina - od komerční dramaturgii v klasických letních kinech po artovou v nepravidelných kinech ve velkých městech • •E-cinema kina - dramaturgie dána dostupností obsahu pro tento druh kin Tipy kin Kde vlastně jsem? •velké město, střední město, malé město •vesnice a městys •jiná kultura ve městě (divadlo, galerie, festival, letní kino) •spádová oblast •tradice •silná osobnost •dostatek mateřských, základních, středních a vysokých škol •dostatek seniorů •dostatek rodičů s dětmi Lokalizace dramaturgie Dobré kino? •kvalitní komerční filmy •kvalitní artové snímky (filmový klub) •všechny druhy dokumentu •animované filmy •krátké filmy •filmy pro děti (Dětské dílny) •filmy pro školy •filmy pro seniory •filmy pro rodiče s dětmi (Baby Bio) •alternativní obsah •experimenty •nefilmové projekce (přednášky) •premiéry s delegacemi • Celovečerní hrané filmy • Pohádky • Dokumenty • Alternativní obsah (Opera, Balet, Divadelní představení, Koncert, Výstava) • Nezávislá – amatérská tvorba • Krátké filmy • Přednášky • Živé divadlo • Živé koncerty • Distribuční nástroje, princip filmové distribuce • Zahraniční obsah bez českého distributora • Filmové festivaly a přehlídky Typologie audiovizuálního obsahu Obecné programové možnosti a východiska •je rok 2019 •společenské a sociální změny •neomezená nabídka programu všude kolem nás Netfilx, HBO a další pro nás dobré motivace •krácení plánování volného času •mobilita diváků nejen mobilními telefony •kdo má přímý vliv na program kin? •kdo může změnit vnímání programu kina? •kdo může zamezit modernizaci programu kin? •vyhovuje současný (nepružný) program kin? •jaká bude dramaturgie (jaký obsah do ní zařadím) •14 denní nebo měsíční programovací cyklus •časy projekcí •typy filmů dle dní v týdnu •opakování •změny v programu •dlouhodobé programování •programování od premiéry nebo zpožděně Jak prakticky naprogramovat kino? Ukázka programu Scaly Snímek obrazovky 2019-10-08 v 12.09.56 (2).jpeg Proč (ne)přemýšlet o flexibilním programovém schématu •co kinu přináší měsíční program •co kinu nepřináší měsíční program •jak se chová divák, když hledá svůj film •co je pro diváka důležité při hledání filmu •jak dlouho dopředu divák film hledá • •digitální kino je technologicky absolutně flexibilní •flexibilní není současný způsob práce s ním •je třeba tuto flexibilitu využít bezezbytku •jednoznačně se nabízí flexibilita programu 14denní program jako přijatelné východisko •považuji za přijatelný a odpovídající formát •umožňuje flexibilitu a přitom zachovává delší období •technicky zvládnutelný i při současných podmínkách •respektuje rytmus čtvrtek - středa •průběžný kontakt dramaturga s premiérami •proaktivní přístup dramaturga •výrazně větší možnost “hrát si” s programem •vstřícný krok vůči (důležitým) diváků kina •víme, co programujeme •formát odpovídající dnešnímu tempu života Dotazy, diskuze k probrané problematice. Konzultace průběžně. Odevzdání úkolu 10. 12. 2019 Formát minimálně 5 stran formátu A4 Zadaný úkol Doporučená internetové zdroje www.ufd.cz www.prokina.cz www.fondkinematografie.cz www.mkcr.cz www.digitalnikino.cz www.kinoprokazdeho.cz www.novekino.cz www.kinomaniak.cz www.acfk.cz www.mediadeskcz.eu www.mediasalles.it www.unic-cinemas.org www.europa-cinemas.org www.boxofficemojo.com www.dcimovies.com Doporučená literatura ·SKOPAL, Pavel a Lucie ČESÁLKOVÁ. Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016. 338 s. ISBN 978-80-7004-176-5. · ·ČVANČARA, Miroslav a Jaroslav ČVANČARA. Zaniklý svět stříbrných pláten : po stopách pražských biografů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. 597 s. ISBN 9788020019691. · ·DANIELIS, Aleš. Svět filmu bez perforace. Hrozby a příležitosti digitální filmové distribuce. Iluminace, 25, 2013, č. 2, s. 89-101. Vyd. Praha: Národní filmových archiv. ISSN 0862-397X. · ·DANIELIS, Aleš. Česká filmová distribuce po roce 1989. Iluminace, 19, 2007, č. 1, s. 53-104. Vyd. Praha: Národní filmový archiv. ISSN 0862-397X. DAVID, Ivan. Filmové právo. Vyd. Nová beseda, z.s., 2015, ISBN 978-80-906089-0-0