NĚMČINA PRO HISTORIKY První hodina Skupina 2 CÍL SEMINÁŘE - naplnit studenty odvahou k práci s prameny a literaturou v němčině J - aneb jak hledat a kde najít - není vyžadována aktivní znalost gramatických jevů SICH VORSTELLEN… Name Alter Geburtsort Hobbys Forschungsinteressen JAK POROZUMĚT CIZÍMU JAZYKU? Gramatika Slovní zásoba SLOVNÍ ZÁSOBA - konce prokrastinace - paměťové techniky https://www.2000slovicek.cz/?s=wpp https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/kreativni-techniky/pametove-techniky https://www.sogoodlanguages.com/cs/5-overenych-zpusobu-jak-si-zapamatovat-slovicka/ http://www.pametauceni.cz/clanek-2346-biflovani-cizich-slovicek-je-pro-opice/ - slovníky: www.slovnik.seznam.cz, www.slovnik.cz, www.duden.de - korpusy: www.linguatools.de - výslovnost: www.forvo.com GRAMATIKA http://www.kj.fme.vutbr.cz/studopory/de/grammar/bag.pdf Konjugace: http://konjugator.reverso.net/konjugation-deutsch-verb-kennenlernen.html www.slovnik.cz Čtení! Die Schule ist neben der Familie eine der bedeutendsten Sozialisierungsinstanzen im Leben eines Menschen. Sie gibt dem Schüler das Wissen, das er später in der Gesellschaft braucht. Zugleich lernt der Schüler in der Schule, dass neben der privaten Autorität (seinen Eltern), noch andere, öffentliche Autoritäten existieren: die Lehrer und der Staat, den diese Institution repräsentiert. Nach Pierre Bourdieu ist eine wichtige Kompetenz des Staates, den Schülern Denkkategorien zu geben. Die Schüler lernen diese Kategorien gut kennen und applizieren sie wieder auf die Welt und den Staat. Die Schule hat dabei nach Bourdieu eine zentrale Funktion: Vor allem beim Unterrichten der Geschichte und der Literatur lernen die jungen Menschen die dominante Kultur kennen, die der Staat als legitime Nationalkultur präsentiert. Auch in der Tschechoslowakei nach 1948 übergibt die Schule den Schülern nicht nur das Wissen, sondern erzieht die Kinder zu loyalen Bürgern, also zu Menschen, die sich mit den herrschenden Werten identifizieren. PODMÍNKY UKONČENÍ - aktivní účast (Geistesanwesenheit) J - chybět max. třikrát (nahrazování vlastně nelze, oba semináře jsou zároveň) - jednou za semestr: vybrat jeden text dle své specializace - po každé hodině: vypsat si 15 nových slovíček z textu, na další hodinu donést papír s českými ekvivalenty, v hodině doplnit německou verzi - na konci semestru: zvládnout test (15 slovíček z vašeho seznamu + překlad jednoho textu z probíraných) TERMÍNY 7.10. Markéta Knápková 14.10. 21.10. 4.11. 11.11. 18.11. 25.11. 2.12. 9.12. 16.12. VÝBĚR TEXTU - oborný článek/kniha - minimálně půl strany A4 - vybrat a zaslat do čtvrtka před Vaším termínem KONZULTACE Čtvrtek, 9 – 10.00, místnost J4001 (doktorandovna germanistiky) nebo po domluvě e-mailem Nebojte se přijít, pokud byste měli jakékoli otázky ke kurzu nebo potřebovali dovysvětlit probíranou látku.