1 HUDEBNĚ RÉTORICKÉ FIGURY (výběr) FIGURAE SUPERFCIALES 1) Hypotyposis = figury se zřejmou názorností. Zobrazení pomocí vztahu hudba-obraz, optická alegorie figura význam popis příklad slovní příklad notový poznámka Anabasis anb stoupání, nanebevzetí, atd. (pozitivní) zobrazuje vše, co stoupá stoupá vzhůru… mírné tempo (pohyb v šestnáctinách jen výjimečně!) lat. ascendus, znamená stoupání, je to stupňovitě (diatonicky, případně také chromaticky) stoupající linie spíše v mírném tempu, která zobrazuje vše, co stoupá, a to v doslovném i přeneseném slova smyslu, ale také vše pozitivní a radostné Katabasis kat klesání, hříchy, atd. (negativní) zobrazuje vše, co klesá sestupuje… mírné tempo lat. descendus, je opakem anabasis, vyjadřuje klesání, vše negativní, neradostné, cestu do pekla, hříchy aj. Kyklosis kyk obklíčení, kruhy, dokonalost, krása vše, co jde kolem dokola… býva používána na začátku hudební fráze (Bach:Janovy pašije, sbor Herr, unser Herrscher) lat. circulatio, znamená něco jako „obklíčení". Je to melodické „kroužení" okolo jednoho tónu, dále zobrazuje všechny kruhy (prsten), ale přeneseně i dokonalost, krásu Tirata tir tah, závan, běh, vrhnout, blesk, šíp, pramen stoupající nebo klesající dlouhá stupnice, tempo rychlé, nikoli mírné plamen stoupá k nebi delší a rychlejší než Anabasis/Katabasis kratší než Exclamatio rychlá dlouhá stupnice (škála), stoupající nebo klesající, rychlý běh, který vyjadřuje vrhnout, spadnout, klesnout, ale také blesky, šípy, seknutí mečem apod. Rozsah tiraty je delší než u anabasis či katabasis, většinou přesahuje sextu. 2 2) Emphasis = vyzdvižení. Figury zdůrazňující. Jde o zdůraznění, většinou pomocí opakování. Opakují nebo podtrhují obsah textu nebo slova, a to prostřednictvím různých uměleckých prostředků, nepracují však s obrazem. Existuje jich velký počet, jsou to figury nejdůležitější a nejpoužívanější. Epizeuxis epi opakování opakování skupiny hned za sebou anděl-anděl musí začínat na stejné notě (do r. 1700) Epizeuxis je jednou z nejčastějších a také nejsnáze rozpoznatelných figur.Epizeuxis znamená "opakování". Je to „rétorická figura, při níž se jedno nebo více slov opakuje ihned za sebou emfatickým způsobem." (Walther 1732) Anaphora anp opakování opakování skupiny nikoli po sobě či způsobem ostináta anděl-Bůh-anděl Klimax klx stoupavé opakování 1) skupina tónů opakovaná stoupajícím pohybem 2) stoupání dvou hlasů ve stejných intervalech ťap ťap ťap lat. Gradatio, neboli „žebřík, schody", má v hudební rétorice dva významy. Buď je to skupina tónů (nebo celá fráze) opakovaná několikrát za sebou ve stoupající linii, nebo také dva, event. více hlasů stoupá ve stejných intervalech Paronomasia par rozšířené opakování úsek je při opakování rozšířen o důležitý dodatek na tomto místě, na tomto místě, na tomto místě najdeme štěstí v překladu „udání přízviska“, jedná se o opakování určitého úseku, které je rozšířeno o podstatný dodatek. Augmentatio aug opakování úseku se změnou (zmírněním) tempa (    ) 3 3) Intervalové figury (Figurae intervales) Exclamatio exl výkřik, zvolání sextový skok směrem nahoru, při silnější emoci může být i větší - až oktáva (zvolání „Erbarm es Gott!") proč!?! ne každý skok je exl, důležitý je kontext! Interrogatio int otázka stoupání na poslední slabice, obvykle o velkou sekundu, při silnější emoci může být interval větší co? důležitý je kontext! Passus duriusculus p.d. krutější (drsnější) průběh chromatika v harmonickém smyslu, tj. průchod k zmenšenému či zvětšenému intervalu proč to tak musí být? ne každá chromatika je p.d.! je nutno řídit se zejména harmonií Pathopoiia pat vzrušení z velké vášně utrpení, hněv,strach (negativní) výjimečně: radost,smích,jásot (pozitivní) půltonový postup zemřu žalem (má radost je nesmírná) Saltus duriusculus s.d. naléhavost velký skok (nejméně malá sexta) často také dolů, pak zdůrazňuje negativní emoce ach ne! kontext! harmonický průchod Figury pomlkové Suspiratio, „hluboké vydechnutí" nebo „vzdech". Nejčastější pomlková figura, pomocí níž se vyjadřuje smutek, zadýchání ze spěchu nebo námahy, neschopnost promluvit údivem nebo jiným zážitkem. Tmesis, „rozstříhání", rozdělení hudebního úseku, který by byl jinak plynulý, pomlkami. Aposiopesis znamená „oněmění, zmlknutí", generální pomlka. Vyjadřuje především smrt, mlčení, ale také prázdnotu, věčnost, dlouhé trvání apod. 4 4) Figury v sazbě (Figurae compositiae) Polyptoton poly mnohotvárnost opakování fráze a to a) v různých hlasech b) na různých stupních a) imitace b) sekvence nezaměň s aug! Multiplicatio mult znásobení zmírnění disonance přidáním většího množství not tebe, i když jsme mnoho krásného prožili, opouštím Fauxbourdon faux (falešný bas) lež, faleš paralelní sextakordy z hlediska kompozičního jej nacházíme hlavně v době renesance FIGURAE FUNDAMENTALES (PRINCIPALES). Nejedná se o skutečné figury ve smyslu hudební rétoriky. Nazývají se také colores, tj. plní funkci zabarvení. syncopatio rozvedená opora transitus, průchodná dlouhá nota dále sem patří např. trylek, střídavé noty atd.