Japonské digitální hry Historický úvod 1 Jakou znáte nejstarší hru? •Jakou znáte nejstarší digitální hru? • •Jakou znáte nejstarší japonskou dig. hru? Počátky digitálních her v USA •Počátky ve výzkumných centrech –Tennis for Two (1957) –Spacewar (1962) •Magnavox Odyssey (1972, prototyp 1966) • •Atari (zal. 1972) –Pong (1972) –Atari 2600, (1977) Pac-Man (1982) https://49.media.tumblr.com/bff502de63f8f16709e61c809ef7869f/tumblr_nyk4t2vHjz1qju2zso1_500.gif Kolik mohl stát MO? • "E.T. the Extra-Terrestrial" cartridge Atari šok – důvody? Jakou znáte nejstarší japonskou hru? Počátky digitálních her v Japonsku •Elemecha a jiné hry –Nakamura seisakušo •Mini drive (1959) –Sega •Helicopter (1968) –Nintendo •Kósendžú Duck Hunt (1976) • •Přeprodej amerických zábavních zařízení –Taitó (太東) (1953) – •Vlastní výroba a export –trend z oblasti spotřební elektroniky – • Specifika herních systémů (2. polovina 80. let) æ£çœŸæ£éŠ�ã€�シスã�†ã� 16基盤ã�§ç¨¼å��ä¸ã�®ã€Œã�•ã‚¡ã�³ã‚¿ã‚¸ã�¼ã‚¾ã�¼ã�³IIã€�。「ä¸ã�«PS2ã�¯ 仕込んã�§ã�¾ã�›ã‚“ï¼�笑)ã€�ã�¨ã�®ã�“ã�¨ Image result for pc9801vm Image result for family computer System16: 320x224 1985 4096 barev max. 128 spritů s možností změn velikosti Family Computer: 256x240 1983 25 barev z 52 max 64 spritů, do 8 na řádku PC-9801VM: 640x400 1985 16 barev z 4096 bez spritů možnost ukládání dat Jaké hry byste si na to představili? Kopírování a vlastní produkce •1973 vlna kopií Pongu: Elepong (Taitó), Pong Tron (Sega), Pong (Namco) • •Exportní hry: Basketball, Speed Race DX, Western Gun (Taitó 1974, 75) • •1977 vlna kopií Breakoutu • •Hity: Space Invaders (Taitó 1978), Galaxian ,Pacman (Namco 1979, 1980), Monaco GP (Sega 1979), Donkey Kong (Nintendo 1981) Image result for イã�³ã�™ã�¼ã�€ã�¼ã�–ã�¼ã� PC a hry •70. léta: méně přitažlivé hry •počátek 80. let: víc PC pro domácí užití, roste kvalita her, časopisy •Levnější herní počítače arch. MSX •Firmy: Hudson Soft, Enix, Falcom, Square, Konami –Akční hry, RPG, adventury •Lode Runner, Ys, Dragon Slayer…Metal Gear PC trh v 80. letech •Nezávislá tvorba v 80. letech –Hry pro dospělé •Problémy u tvůrců –Kopírování, roztříštěnost trhu a rozčírenost PC •Proč hraní na PC ztrácí na popularitě? –80./90. léta – počítače v cca 10-12% domácností, v roce 1990 14x víc peněz v konzolích>firmy mění zaměření •Dragon Slayer II – Xanadu (Nihon Falcom, 1985) Příchod domácích konzolí •70. léta: konzole s vestavěnými hrami –Např Kará terebi gému (video), Burokku kuzuši (Nintendo) •Počátek 80. let: tzv. denši gému – digihry? –Donkey Kong (1982) •70./80. léta: konzole s vyměnitelnými hrami –1981 Kasetto bidžon (Casette vision - Epoch) –1983 Family Computer (Nintendo) Family Computer a jeho úspěch •Nízká cena, obstojný výkon –2M do r 1984 • •Dlouhotrvající relevance –1985 Super Mario Brothers > další cca 4M • •Do 2003 prodáno asi 19,3M v JP, přes 40M v zahraničí (NES, 1985) • – • Family Computer a jeho úspěch •Proč je/bylo Nintendo úspěšné? Důvody úspěchu? •3rd party hry • •Kontrola Nintenda nad hrami • •Kvalita her, obraz her? • •Uživatelská přívětivost • •Periferie? •1986 disketový systém – levnější hry, možnost ukládat • •Kolektivismus? – Image result for disk system