Kategorie japonských her 5. přenáška Zamyšlení •Výhody a nevýhody dělení her na žánry? • •Jaké jsou podle vás základní žánry her? (uveďte 5 žánrů) • •Podle čeho tyto žánry kategorizují hry? • •Podle čeho lze ještě kategorizovat hry? Kategorie •Žánrové dělení •Action, Adventure, RPG, Simulation, Shooting… • • •Jiné kategorie •označení podle místa (?) původu •označení podle tematiky •označení podle způsobu hraní •označení podle kvality Action •Dot eat •Platform •Bojové hry •Belt scroll (Beat em up) •Crime •Stealth… Adventure •Textové •Sound novel •Visual novel •Únikové hry? Definice vizuálního románu??? •Na základě uvedených faktů je v této práci vizuální román tedy definován jako hra, která je primárně postavena na četbě textu a volbě možností rozhodnutí hlavní postavy. Zpravidla v těchto hrách existuje více možných konců. Žánr příběhu ani grafika v definici zohledněny nejsou, protože jsou velmi různorodé, dá se ovšem říci, že naprostá většina vizuálních románů jsou dating sim a grafika je stejná jako u japonských animovaných seriálů a komiksů. •Japonské adventury, pokud jsou v nich znatelné výrazné další herní prvky, jako puzzle, hlavolamy nebo hádanky, či otevřený svět a podobně, tedy za vizuální román v této práci považovány nejsou, přestože jsou dále v textu několikrát zmíněny v návaznosti na vizuální román jako typ hry, který je jim zdaleka nejblíže. Vizuální novely? •Jaké existují druhy a pojmy? •Saundo noberu •Noberu gému •Darkige, nakige, ucugé, erogé, nukigé •Dating sim? Ren‘ai gému •Gjarugé x otome gému Szczepaniak: Jak byste definoval rozdíl mezi adventure game a vizuálním románem? Učikoši: Pojem vizuální novela neoznačuje žánr v Japonsku. Ten pojem se používá v zahraničí. V Japonsku o tom smýšlíme jako… Máme adventure games, máme zvukové novely, a máme žánr bišódžo. Ale samotný žánr vizuální novela nemáme. Když jsem dělal hry 999 a Virtue‘s Last Reward, neříkali jsme jim vizuální novely ale adventure games. V zahraničí je ale označují za vizuální novely. V Japonsku mezi tím ale nerozlišujeme. Hmm… myslím, že je to celkem obtížná otázka. Řekl bych, že hlavním rozdílem by mohlo být, kolik tam je textu. Szczepaniak: Tak teď jste mi trochu nadělal starosti. Mám celou kapitolu o vizuálních novelách. Učikoši: (směje se) Na vizuální novely byste se tedy asi měl zeptat jiných japonských vývojářů, ale já moc o vizuálních novelách neslýchám. Přemýšlíme o nich jako o zvukových novelách nebo adventure games, což zahrnuje i žánr bišódžo. Szczepaniak: Existuje hodně subžánrů a dělení. Vizuální novely, zvukové novely, adventure games, nukige, eroge, darkige, nakige atd. Přijde vám, že se některým nedostává dost pozornosti? Ryukishi7: Nepřemýšlím konkrétně o těchto subžánrech, alepřemýšlím o vizuálních novelách jako o celku, jako o jednom širším žánru. Když dnes někdo řekne vizuální novela, soustředí se dnes téměř jen na nukige nebo eroge. Myslím, že bychom měli tu definici rozšířit, vizuální novely toho nabízí víc. Osobně doufám, že žánr vizuálních novel se více zažije. (dříve v rozhovoru): V Japonsku dnes většina lidí vnímá vizuální novely jako milostné příběhy s erotickou tematikou. Takže většina si představí hry s pěknými dívkami. Pro mě je to ale něco jiného. Pro mě je Otogirisó a Kamaitači no joru počátkém žánru vizuálních novel – temnější hororové vyprávění, kde je třeba někdo záhadně zavražděn. RPG •3D Dungeon RPG (Wizardry…) •Hack and Slash •Rouguelike •MORPG •MMORPG Fushigi no dungeon •Co je podle vás JRPG? •nutné podmínky •pomocné podmínky JRPG •Standardizace japonského RPG po vydání Dragon Quest (1986) •Hodnocení Wizardry a Ultimy: Je tam moc svobody a nevím co mám dělat; musím si toho moc pamatovat… > DQ bere dobré a upravuje pro JP •Standard pro herní mechaniky, ale ne pro podání (svobodnější, méně důrazu na postavy) •Komando njúrjokušiki tángata sentó? •Equip, expy, itemy •Sutórísei, kjarakutásei, nalinkovanost, romantika?, cestování anime světem?, 群像劇 Tales, Megami tensei, Persona Simulation •Strategie (Tahové, Real-time, Tower defense, MOBA, 4X) •Simulace •Válečné, historické, ekonomické, výchovné, miniscape (Sim city), letecké, železnice, jezdecké, pracovní • Shooting •Danmaku •Gun (arkádové – Silent Scope…) •First person (MMOFPS) •Third person Ostatní •Puzzle •Action puzzle (očimono, match3), Pencil (picross, súdoku, labyrinty..) •Ostatní •Sporty (wrestling), Závody (závodní simulace), Hudební •Kombinované žánry •Action RPG, Action adventure, Simulation RPG SRPG:Fire Emblem, Super Robot Wars, Disgaea Action Adventure: Zelda Action Rpg: Ys, Tales, Monster Hunter, Kingdom Hearts…. • • •Jaké jsou podle vás typické rysy japonské hry? Co jsou to jógé? 洋ゲー •Rozhovor s fanouškem v TUHoJGD3: •Nevodí hráče za ruku, neúprosné •Nejsou tak barevné a veselé •Realističtější •Méně sexu? •Anketa GameSpark: •Doom, FPS, Střelné zbraně, Násilí, Mod, Postarší pán v hlavní roli, lepší kvalita než v 90. letech (jóge=kusogé?) •Skyrim, GTA, Oblivion, Wizardry, Borderlands, Ultima, MK, Diablo, Fallout •Pixiv encyclopedia: •GTA5 a Minecraft přesáhly 1M, ostatní hity 200-400k •Stereotypy •násilí a japonské zákony překračující brutalita •Přísnější vůči zobrazení náboženství, alkoholu a tabáku a sexu •FPS a hodně her s válečným námětem •Neregulují vyobrazení zločinu ve hrách •Náročnější na HW – bez hi-end PC nelze hrát (rozšíření s novou generací konzolí) •Mužské postavy jsou chlapáčtější, ženské hrdinky hrubší (poslední dobou mizící trend?) • Niconico: (https://dic.nicovideo.jp/a/%E6%B4%8B%E3%82%B2%E3%83%BC) Plešatý voják hvězdné pěchoty kosí kulometem mimozemšťany Jiné kategorie •téma •ren‘ai gému •styl hraní •oboe gé •kvalita •kuso gé •baka gé