JSB_SLAV55 #6 1. hovor., publ. vysoké, privilegované postavení, funkce 1: upevnit si svůj p. 2. sport. slang místo, umístění: nový hráč na postu levého obránce †post, -a m. (z něm. < lat.) slang. člen (vojenské, vězeňské aj.) stráže: stál tam p. (Haš.); post, -u v. půst post = příspěvek psaný na sociální síti (Napsat šest postů). ●paradoxně nezodpověditelná otázka ○vychází z podstaty postmodernismu “Postmodernism is a period in which we are too uncertain to say that one thing is a definitive break from what came before.” (Sara Upstone) ●postmodernismus se vymyká narativu “plynoucích dějin” Obyvkle mluvíme cca o přelomu 60. a 70. let 20. stol. 1)období PO modernismu v časovém smyslu 2)období PO modernismu s myšlenkovém smyslu Styčné body: -proud vědomí -nepřímá řeč -nelineární narativ -ZVIKLÁNÍ PRAVDY ●silnější spojení s kulturním kontextem ●přesahuje sebe sama Modernista hledá ztracené pravdy a řád zničený válkou/pokrokem etc. Postmodernista zpochybňuje, že jakákoliv pravda kdy existovala a oslavuje zničení starých pořádků. ROZDÍL je v PŘÍSTUPU k pravdě (attitude), ne ve stylu psaní. “postmoderna” = termín z konce 70. let 1984 = Jean-François Lyotard: Postmoderní situace “Neuvěřitelnost metanarativů.” KONEC VELKÝCH PŘÍBĚHŮ METANARATIV = rámcový “příběh”, prostřednictvím kterého promýšlíme svět. 1)smazání hranice mezi společností a kulturou 2)zdůraznění stylu před podstatou 3)smazání hranice mezi vysokou a populární kulturou 4)složitější chápání času a prostoru 5)konec velkých příběhů Nedůsledné dělení…. POSTMODERNA = kulturní epocha POSTMODERNISMUS = filozofický směr (Lyotard aj.) Neužívá se důsledně (zcela v duchu postm.) Jean Baudrillard: “Simulakrum je kopie kopie kopie kopie kopie kopie… bez originální předlohy.” ●narušení vztahu mezi originálem a kopií ●smazání hranice mezi skutečností a ne-skutečností ●“ztráta reality” = HYPERREALITA 1)Obraz reprezentuje skutečnost. 2)Obraz není reprezentací skutečnosti, ale jejím zkreslením. 3)Skutečnost je zamlžená, neviditelná, ale skrze obraz ji tušíme. 4)Je jasné, že za obrazem žádná skutečnost není. ●“ztráta reality” není vždy jen “oslavována” ●“ztráta reality” je také zdrojem problémů Thomas Pynchon Don DeLillo ANTROPICKÝ PRINCIP vs SIMULAČNÍ HYPOTÉZA = MODERNISMUS vs POSTMODERNISMUS Baudrillard: Válka v zálivu se nebude konat / se nekoná / se nekonala ●západní média “stvořila” válku, která nikdy “nebyla” ●podobně: Bosna, Rwanda, Kosovo, Ukrajina, Somálsko, Súdán, Chile, Venezuela… Frederic Jameson: Postmodernismus: Kultura pozdního kapitalismu “Picasso, Joyce a jiní, už nejsou hnusní… stali se mrtvými klasiky…” (a to vinou akademické institucionalizace) Podle Jamesona typický jev postmodernismu. “Vše se stává zbožím určeným k vydělávání peněz, to je poslední fáze kapitalismu.” “Jako individua jsme ztracení v síti vztahů, jimž nerozumíme, jsme otroci těchto sítí.” “Postmodernismus není fáze kultury, postmodernismus JE kultura, a je to kultura pozdního kapitalismu.” Je snazší žít v hotelu, než v ulicích kolem. ●zkreslený čas ○zmatení v časoprostoru ●metafikce ○autoreference ○sebereflexe ○nespolehlivé vyprávění (Wayne Booth, 1961) ●pastiš ○parodie ○anti-reference ○intertextualita ○metafikčnost ●hyperrealita ○nejistota skutečnosti ○umělost kultury ●ironie ○reakce na smrt metanarativů ●narušení reality ○magický realismus (s výhradami) ○absurdita v “normálním” světě Postmoderní literatura nemá jednotný postoj k současné kultuře, ale spojuje ji její nazírání. Linda Hutcheon: The Politics of Postmodernism (1989) ●zpochybnění role textu jako nositele “pravdy” ●nespolehlivost textu je uměleckým prostředkem (bez ohledu na pravdivost) Salman Rushdie: Děti půlnoci = text je nespolehlivý Don DeLillo: Libra = historie je nespolehlivá Julian Barnes: England, England = realita je nespolehlivá ●nic není jisté ●vše je dovoleno (až do extrému) ●interpretace jsou “hry” či “zboží na trhu”