BACHTIN JSB_SLAV55 #2 Michail Michajlovič BACHTIN ●1895–1975 ●literární teoretik, historik a filosof ●zabýval se zejména románem ●Diskurs románu ●Problematika Dostojevského děl ●Francois Rabelais a lidová kultura středověku a renesance ●výrazně ovlivnil literární a kulturní studia, lingvistiku i filosofii románu Epos a román (1941) ●román má PARODICKÝ VZTAH k jiným žánrům (stojí mimo žánry) ●romanizace žánrů ●román VS epos ○nedokončený X ukončený ○kontaktní X nekontaktní ○aktuální X vzdálený ○nejednoznačnost X hotový světonázor ●“Román, to jest tvárnost sama o sobě.” Promluva v románu (1934–1935) ●kritika stylistiky: Současná stylistika neumí uchopit POLYFONNÍ ROMÁNOVOU PROMLUVU ●DIALOGIČNOST - hlavní stylový rys r. ○Rabelais, Cervantes, Dostojevskij ●B. zkoumá v románu nově: ○ideje (zkoušky / vývoje / výchovy) ○typologii postav (pikaro, prosťáček, blázen) ○encyklopedičnost ○kritičnost ○obraznost ●Jazyk r. není jen nástrojem, ale i předmětem zobrazení. Čas a chronotop (1937–1938, 1973) ●Chronotop = “bytostný souvztah osvojených časových a prostorových relací” ●jde o žánrotvornou kategorii umisťující člověka do literárního univerza ●typologie r. chronotopů ○ch. řeckého románu ○ch. mravoličně-dobrodružného románu (Apuleius, Petronius) ○ch. pikareskního a dobrodružného románu ○ch. biografického románu Problém obsahu, materiálu a formy (1924) ●odmítnutí materiální estetiky VS vnímání díla ve vztahu ke světu ●dílo není Z MATERIE, ale V MATERII ●autor = důležitý estetický činitel ○aktivní hodnotový postoj k obsahu díla ○tvůrce nalézá v uměleckém díle sám sebe ●vnímatel (čtenář) = také se podílí na spoluutváření formy ●FORMA ○tvořivý charakter ○její funkcí je završovat obsah (izolovat jej a zároveň vztahovat k přírodě, světu atd.) Obecné postuláty Bachtinova myšlení ●umělecké dílo NENÍ ○hotové ○uzavřené ○inertní ●umělecké dílo JE ○neustále v procesu vzniku ○v dialogickém vztahu k jiným strukturám ●STRUKTURA um. díla je DYNAMICKÁ (vs strukturalismus: statická) ●VYZDVIŽENÍ TVŮRCE vs formalismus a sociologické teorie ●vývoj je neustálý ○tvůrce i vnímatel ○sled neopakovatelných komunikačních aktů ○vývoj tvůrčího vědomí tvůrce i čtenáře ○= neustále se obrozující smysl děl HLAS ●vychází z vypravěčských teorií typu point of view ●nahrazuje pojem “hlediska” (POV) ●důraz na orální ráz (promluvy, světonázoru) ●hlasy = polyfonní struktura ○navazuje na ně intertextovost a pojetí textu jako dialogu textů... DIALOGISMUS a POLYFONIE ●typický pro román, ale také neoficiální promluvy a tzv. “sváteční bytí” ●KARNEVALIZACE JAZYKA ○užívání “smíchových” forem ○jeden z nejvýraznějších projevů polyfonie ○Francois Rabelais: Gargantua a Pantagruel ●hledání významu díla na jeho HRANICÍCH ○kde přesahuje sebe sama (VS v jeho nitru = formalisté) ○nutný vztah ke světu GENEZE ROMÁNU JAKO ŽÁNRU ●de facto odmítnutí monogeneze ●r. vzniká polygenezí (dokonce i mimoliterární = karneval) ●teze o vzniku “shora” (epos) VS teze o vzniku “zdola” BACHTINOVY OPOZICE ●oficiálnost X neoficiálnost ●monologičnost X dialogičnost ●kanoničnost X nekanoničnost ●nezpochybněnost X zpochybněnost ●stylová homogenita X hybridnost ●distanční X nedistanční