Obecné vymezení období · 30 př. n. l.–529 (pád Alexandrie a následné začlenění Egypta do římské říše–uzavření athénské Akadémie Iústiniánem); · klasicisticky orientovaná rétorika x vzestup nového ideového světa, spoluurčovaného orientem; · křesťanství; · proměnlivý postoj císařů k řeckému prvku; Drama · v klasické podobě skomírá (efemérní snaha o obnovu v Hadrianově); · tragédie určeny převážně pro čtení; · autoři řeckých tragédií i mezi Římany: C. Asinius Pollio; Plinius Secundus; · přednes jambických pasáží v divadle (zanedbávány sborové písně); · kontaminace děl různých autorů i přes hranice žánru; · scénu ovládl mímos (žánr který nalézáme již v helénistickém období); převládá improvizace; známý autor: Filistión z Níkaie (doba Augustova): Srovnání Menandra a Filistióna (Μενάνδρου καὶ Φιλιστίωνος σύγκρισις); souvislost se sbírkou vtipů zvanou Filogelós?; · zbytky mímů na papyrech: Ox. Pap. 413 imitace Ífigeneie u Taurů + záletná žena, odsuzující k smrti otroka a hodlající otrávit svého muže; Londýnský papyrus (1383 P.): děvče v nouzi (téma jako z Nové komedie); · pantomímos: orchestr a sbor doprovází jednoho tanečníka v masce; známí tanečníci: Pyladés (pocházel z Kilikie; Augustovo období); Alexandrijec Bathyllos; Lyrika Epigram (jména nejsou pro vás důležitá) · Krínagorás z Mytilény: v letech 45 a 25 př. n. l. vyslanec v Římě, klient Octavie, Augustovy sestry; tvůrce epigramatické školy – témata z každodenního života, epigramy vztahující se k soudobým známým osobnostem; · Antipatros z Thessaloníky (1. stol. př. n. l. – 1. stol. n. l.), přítel L. Calpurnia Pisona, a Filippos z Thessaloníky (1. stol.) (autor díla Στέφανος /Stefanos/ – Věnec, tedy sbírky epigramů různých autorů; F. navázal na stejnou sbírku Meleagra z Gadar – okolo 70 př. n. l.): búkolicko-idylická tematika, chvála hrdinské minulosti a velikosti Říma; · Lúkillios (za Nerona – 1. stol.): skóptické a příležitostné epigramy – srov. Martialis; · Leónidás z Alexandreie (1. stol.): ἰσόψηφα (isopséfa): epigramy, jejichž verše dávají stejné cifry, pokud se písmenka vezmou jako znaky pro čísla (jinými slovy: součet čísel v jednom distichu = součtu ve druhém distichu); Níkodémos z Hérakleie – (1. nebo 2. stol.): ἀνακυκλικά (anakyklika): básně, které lze číst i pozpátku – tzv. ráčci; · Stratón ze Sard (za Hadriana – 2. stol.): 11. a 12. kniha Anthologie Palatinae: láska k chlapcům; · Balbilla (dvorní dáma Hadrianovy manželky – 2. stol.); · od 4. stol. křesťanské epigramy: např. Řehoř z Nazianzu; · Palladás z Alexandreie (okolo 400): opětovný rozkvět pohanské epigramatiky: gnómicko-filozofický tón; · Paulos Silentiarios (Iústiniánův dvořan – 6. stol.) + jeho přítel Agathiás z Myriny (6. stol.): hravě smyslné epigramy (viz 5. kniha AP: 216–302); · anakreonteje; · elegická disticha Poseidippa z Théb (snad 1. stol.): modlitba k Múzám a Apollónovi s nářkem nad stářím; Hymnická poezie: · na magických papyrech; · Mesomédés z Kréty (Hadrianův propuštěnec – 2. stol.): prooimion ke Kalliopeii; hymny na Hélia a Nemesis + 8 básní v různých lyrických metrech; částečně dochovány notové zápisy; · Synesios z Kyrény (asi 370–413) novoplatonik a pozdější biskup; · Proklos (412– 485): novoplatonik – pokus o zařazení starého polytheismu do systému; · Orfické hymny: 87 básní na různé bohy; nejranější možný počátek: sklonek 2. stol.