shrnutí problematiky stylu a základních přístupů, které byly uplatněny v semináři: Karel Hausenblas: Od tvaru k smyslu textu. Stylistické reflexe a interpretace, Praha 1996 Petr Mareš: Styl, text, smysl. O slovesném díle Josefa Čapka, 1989 - funkční stylistika obohacená o sémiotiku a teorii komunikace – nejedná se tedy jen o prostředky jazykové, ale rovněž o otázky po vztahu stylu a významu Þ styl tedy není jen „sumou odlišností“, ale principem výstavby textu: „Jazykovým stylem rozumíme charakteristický a jednotný princip organizace, výstavby jazykových projevů, projevující se ve všech jeho plánech ve výběru, uspořádání a eventuálním přizpůsobení systémových prostředků jazyka (zřídka tvorbou nových)“ (Hausenblas) stylotvorné prostředky – prostupují všechny roviny textu: - paralingvální (fonické, grafické): tempo řeči, barva a velikost písma, konvence v poezii - jazykové: fonetické, lexikální, syntaktické (jednoduchá vs. složitá souvětí) - tektonické: opakování, gradace, kontrast, kompoziční rovina - tematické: vztah motivu a tématu, tematická výstavba textu druhy stylu rozlišujeme podle: - stupně zobecnění: singulární – autorský - stylotvorných faktorů: jaká je funkce sdělení (např. průvodce po městě vs. básnický cestopis) - společenské prestiže: vysoký – nízký - dominantních rysů ztvárnění: lapidární – složitý, jasný – temný Zdeněk Kožmín: Styl a obsah, in: Umění stylu, Praha 1967 „Jazyk díla ještě není styl, stylem se stává teprve v sepětí s ostatními složkami celku.“: „Které složky jsou vlastně nositeli stylu? Zdá se, že literární styl je možno považovat za svérázný aspekt formy. Styl je ovšem zvláštním způsobem pojatá a vnímaná forma. Tímto specifickým prizmatem, jímž se forma „mění“ ve styl, je jazyk díla. Stylem tedy budeme rozumět takovou organizaci složek díla, v níž zaujímá jazyk specifickou „tmelící“ funkci. Není proto styl prostě souhrnem složek díla, v nichž přísluší jazyku úloha jako jakékoli jiné složce, nýbrž jazyk je vlastní průmětnou, kde se odrážejí vztahy jednotlivých složek. To ovšem neznamená, že jazyk je vždycky dominantou stylu, neboť v řadě děl může stát v spíše v „pozadí“, avšak jazyková výstavba je nezbytnou složkou díla a problém stylu nastoluje každé literární dílo.“ „Při stylistické analýze není nutné vysledovat všecky vztahy mezi jazykem a ostatními komponentami díla, nýbrž podstatné je určit základní princip, jímž se jazyk podílí na hlavním směřování významové výstavby.“