
Začátky a rozdělení 
Fungování arabských médií můžeme rozdělit do tři fází: 

- koloniální 

- post-koloniální 

- devadesátá léta a dál 

Psaná média byla podporována křesťanskými misionáři a Turky. Hlavními tématy byly většinou politika a 

náboženství. Evropští kolonizátoři využívali médií zejména k šíření své agendy a propagandy. 

První arabské tiskoviny vznikly v Aleppu, v Sýrii, v roce 1706, v Egyptu pak až 20 let po vpádu Napoleona, 

a to v roce 1819. Pak se to začalo poměrně rychle šířit do ostatních arabských států a měst. 
Morocco (1820), Egypt (1828),Tunisia (1838), Syria (1865), Iraq (1869) and Libya (1866) (Abdal -Rahman 1996: 16–22) 

Předpokládalo se, že bude sloužit vládnoucí politické straně, nikoliv lidu.  

Poté, co se arabské státy zbavili nadvlády evropských mocnosti a získali nezávislost, tištěná média a 

rozhlasové vysílání bylo pod správou jednotlivých států. Zaměřilo se na vývoj a budování vlastní 

nacionální identity. Ani soukromé stanice a noviny se nemohli vyhnout státnímu vlivu, protože byl 

ospravedlněn budováním něčeho vlastního jako opozice předešlým kolonizačním proudům a 

myšlenkám. 

Jelikož arabská kultura od začátku své existence má velmi silnou kulturu mluveného slova, 

nejpopulárnějším médiem se brzy stalo rádio. Prvním státem, který spustil rádiové vysílání, byl Egypt 

v roce 1920. 

Televizní vysílání přišlo do arabských zemí v polovině padesátých let.  

S rozvojem posledních dvou a nárůstu vzdělanosti, lidé začali víc sledovat a spoléhat na mezinárodní 

zprávy, i když pořád sledovali i lokální stanice. 

V té době dochází i k větší státní podpoře vzdělání budoucích profesionálů v oblasti médií. Otvírají se 

nové fakulty a obory, které mají připravit studenty na žurnalistickou praxi.  

Vzhledem k narůstající popularitě rádia a televize, majitele těchto médií kontrolovali a cenzurovali jejích 

obsah. Ve zprávách převládali záležitosti vnitřní politiky a reportáže o státních výročích a oslavách.  

A jelikož to byli státní televize, velkým trendem se stala nadnárodní média, která se zabývala děním 

v regionu, ale měla sídlo v zahraničí. 

Nejvíce jich bylo ve Francii, nebo v Anglii, v Londýně. Arabská státní média, obzvláště v 70. letech silně 

cenzurovala obsah, takže pro novináře, kteří chtěli psát o současné politice bez cenzury a nesouhlasili se 

statutem quo, nebylo jiného zbytí než si založit exilové médium se sídlem v zahraničí a odtud šířit své 

myšlenky.  

Mezi nejvlivnější satelitní kanály patřili:  

Middle Eastern Broadcasting Centre (MBC) v Londýně, Orbit Television and Radio Network v Římě, 

ArabRadio and Television Network (ART), Future Television International (Libanon), the Lebanese 

Broadcasting Corporation (LBC), Al-Jazeera, Arab News Network (ANN) v Londýně a Al-Arabiya 

s centrálou ve Spojených Arabských Emirátech. 

Arabská média se sídlem v zahraničí se ale vyvíjela ve vlnách. Kvůli vysokým nákladům na život 

v Londýně, mnohé kanály zanikaly. Ale v obdobích krize vznikali zas nové. 

V devadesátkách s vědomím rozvoje digitální éry arabské země začali investovat do vzniku nových 

satelitních kanálů. Ke konci tisíciletí jich bylo přes šedesát. 



Pro lepší pochopení můžeme rozdělit Arabské rádio a televizi na dvě skupiny. Propagandistickou a 

kontrolovanou. 

V mnoha státech, lidé vnímali televizi a rádio jako legitimní prostředek k mobilizaci občanů a vysílání 

politických sdělení. 

Dobrým příkladem je rádiová stanice po Egyptské revoluci, kterou založil Gamal Abdel Nasser v roce 

1953 Voice of the Arabs, chtěl pomocí ní oslovit Araby po celém světě a šířit svou nacionalistickou 

ideologii. Mimo jiné napadal například Saudskou vládu, která založila své vlastní rádio, aby se postavila 

výpadům do opozice. Stejně tak i další Arabské země, proti kterým vysílalo Nasserova stanice, si založili 

vlastní satelitní televizi, aby hájili svou pozici. 

Nepovedený příklad: Al-Hurra (TV) a As-Sawa (rádio) podporovalo politiku spojených států v konfliktu 

s Iráckou vládou a apelovalo na jejich občany, aby se osvobodili a povstali proti své vládě.  Nicméně podle 

sledovanosti a poslechovosti lze soudit, že tento projekt nebyl mezi Araby úspěšný. 

Média v té době hájila myšlenky pan-Arabismu a snažila se sjednotit všechny Araby na základě. 

Krize v Perském zálivu učinila z Londýna opět odrazový můstek pro satelitní zpravodajství. Arabská 

televize MBC a BBC, oba saúdsko-sponzorované kanály, dokázaly ovlivnit jejich arabské diváky; tento 

dopad však netrval dlouho poté, co byly kanály vzaty do vzduchu kvůli neshodám ohledně redakční 

nezávislosti. BBC vysílala 4. dubna 1996 epizodu Panorama, která velmi kritizovala postoj Saúdské Arábie 

v otázkách lidských práv. Saúdská vláda obvinila BBC, že nezohlednila saudskoarabské city. To vedlo k 

ukončení arabské smlouvy BBC. Kolaps arabské MBC umožnil vznik Al-Jazeery, která nesmírně těžila z 

odborných znalostí a profesionality zaměstnanců MBC. 

Tisk 
Kvalita a vývojové stádium novin v Arabském světě se liší podle gramotnosti obyvatelstva. Jsou zde státy, 

kde až polovina obyvatelstva je negramotná, a tak cirkulace a vývoj denního tisku je značně zaostalý.  

Negramotnost je důvodem pro větší zálibu v televizi a rádiu, ale analytici se často shodují na tom, že 

negramotní diváci nedokážou kritický posoudit obsah, který přijímají, takže by se měli hodnotit spíše 

jako pasivní diváci. 

Zároveň k zaostalosti tisku v arabských zemích přispívají přísné a rigidní zákony a cenzura. 

Maroko – nehledě na to, že se tato země řadí mezi ty s největším procentem negramotných lidí 

v arabském světě (teď je to 33%), tištěné noviny jsou tam velmi rozvinuté. Dostává se jim velké 

nezávislosti a jsou velmi různorodé napřič politickým spektrem. 

Alžír – většinou ve Francouzštině. (50 léta) Nejdřív anti-kolonizační noviny byly po roce zakázaný, ale po 

získání nezávislosti na Francii, Alžír se vyhlásil jako stát jedné politické strany a tisk byl znárodněn ý. Což 

mělo velký negativní dopad na různorodost tisku. Nacionalistické myšlenky se podporují a soukromé 

noviny jsou zakázané. 

Tunisko – tisk vzkvétal a nacionalistický tisk nebyl podporován. Zákony nejsou moc přísné, a tak je dnes 

více novin. Jsou ve francouzštině nebo arabštině. V porovnání s jinými státy je počet denního nebo 

měsíčního tisku menší. Zároveň je Tunisko platformou pro Evropský tisk, který se dováží. 

Egypt – od roku 1996 měli noviny relativně velkou autonomii a svobodu.  

Libye – státní tisk, který reprezentuje oficiální politické postoje. Wakalat Al-Anba’ Al-Jamahiriya 

(Jamahiriya News Agency [JANA]) má monopol na šíření domácích a zahraničních zpráv. Libyjský tisk je 

jedním z nejméně vyvinutých v Arabském světě. 



Súdán – tisk je pod státní kontrolou z důvodu dlouhotrvajících politických nepokojů. Stát spustil i týdeník 

v angličtině, ve kterém se snaží o vysvětlení oficiálního stanoviska státu. Stát vlastní i mnohé další 

týdeníky a deníky. 

Sýrie – tisk převážně ovládá vládnoucí strana. 

Irák – Během Irácko-Íránské války všechny noviny museli podporovat oficiální stanovisko státu. Pokud 

tomu bylo jinak, tak se mělo za to, že je médium na straně Íránu. Od začátku nového tisíciletí se však 

zrušilo ministerstvo informací a vznikly nové kanály, kterých v důsledku bylo kolem šedesátí. 

Reprezentovali různé politické a náboženské názory. Je zde Al-Hurra, celostátní kanál, který je 

sponzorován Spojenými státy. Vládnoucí strana ale založila kanál Al -Iraqiya, který hlásá oficiální 

stanovisko Irácké vlády. 

Jordánsko – noviny jsou relativně nezávislé a mají větší svobodu než ty v Iráku nebo Sýrii. V honbě za 

ekonomickým růstem, vláda povolila a podpořila částečnou privatizaci mediálního trhu. Vydavatelství 

však musí získat od státu licenci, aby mohli fungovat. Nejvlivnějšími novinami je Al -Ray, který je ve 

vlastnictví státu. 

Jemen – zdejší noviny můžeme rozdělit do dvou skupin. První podporuje liberální Jih, druhá podporuje 

konzervativní sever. Jižní noviny byly pod striktním dohledem vlády, kdyžto severní se těšili relativní 

svobodě. V posledně době se oboje spojily a reprezentují oficiální linku státu jako jednoho celku. 

V současné době jednotlivé noviny reprezentují jednotlivé politické strany.  

Libanon – nejvyvinutější a nejsvobodnější z celého regionu díky velkému počtu gramotných lidí a dobrým 

podmínkám pro novinářskou práci. Jsou zde noviny ve francouzštině, angličtině a arabštině. Některé 

noviny reprezentují politické strany, některé zase vládu. Nejzajímavější na situaci v  Libanonu je 

různorodost medií od velmi liberálních po konzervativní.  

Státy zálivu – Saudská Arábie, Irák, Kuvajt, Bahrajn, Katar, Oman, Spojené Arabské Emiráty 

Saudská Arábie – velmi striktní a konzervativní. Média jsou vlastněná státem. Existuje speciální rada, 

která examinuje a schvaluje domácí tisk a zahraniční, který míří do království. Některé Saudské noviny se 

vyváží do dalších zemí.  

Kdysi saudské noviny produkovaly jedny z nejsofistikovanějších politických debat v regionu. Už ne. Pod 

Mohammedem bin Salmanem, mladým korunním princem, nestačí, aby novináři šli po oficiální linii. 

Musí ji důrazně bránit nebo trpět následky.1 

Kuvajt – novináři mají relativně velkou svobodu a tisk je na lepší úrovni.  

Emiráty – různorodé listy. V posledních letech narostl počet anglicky mluvicích přistěhovalců, což dalo 

podnět k založení dalších. 

Palestina – měla pomalé začátky kvůli politickým rozepřím a okupaci, ale v současné době má velkou 

nabídku různorodých tiskovin, které reprezentují různé názory, od liberálních po konzervativní.  

Rádio a Televize 
Kvůli velké negramotnosti je rádio a televize důležitějším a populárnějším zdrojem informací pro Araby 

než denní tisk.  

Toto si velmi brzy uvědomili vlády arabských států a využívají tento komunikační kanál k  šíření svých 

oficiálních politických postojů a zároveň brání opozici využívat tohoto kanálu skrz cenzuru. 

                                                                 
1 https://www.ft.com/content/3aafa152-db7a-11e8-9f04-38d397e6661c  

https://www.ft.com/content/3aafa152-db7a-11e8-9f04-38d397e6661c


Vysílání je převážně konzervativní. 

Jak už jsem zmiňovala, jsou zde dvě skupiny: čistě propagační státní televize (to se týká Algeria, Egypt, 

Iraq, Syria, Libya, Yemen and Sudan). V těchto zemích televize vybízí lidí, aby podporovali současnou 

vládu a režim.  

Nebo televize, kterou přísně kontroluje stát a schvaluje či neschvaluje obsah. Tam patří zbylé státy, 

vyjma Maroka a Libanonu – tam si vybudovali celkem svobodnou strukturu médií. Existují tam jak státní 

kanály, tak i komerční.  

Lidé si také naladí satelitní vysílání z jiných zemí a pro získávání informací využívají i internet (i když 

v menší míře, protože mnozí si to nemohou finančně dovolit).  

Vývoj 
Arabská média se vyvíjela velmi pomalu, někdy dokonce stagnovala hned z několika důvodů: a to 

ekonomická nestabilita, finanční potíže a úzká spolupráce s politickými stranami. Kvůli tomu nemohli 

investovat do svých médií a osvojovat nové technologie a zároveň ztratili důvěru lidí.  

Nicméně dostupnost zahraničních a exilových médií nabádala arabské novináře k tomu, aby se zamýšleli 

nad nezávislosti médií, právem na svobodu projevu a povinnosti pravdivě informovat veřejnost.  

Palestinian intifáda – Al Jazeera měla monopol na vysílání. Státní televize nemohli konkurovat. To spojilo 

názor Arabů na dění v Palestině, protože měli jeden zdroj. 

Satelitní kanály umožnili Arabům nezáleže na tom, odkud jsou, aby diskutovali o kontroverzních 

tématech. Představili publiku nový formát, který otevíral debaty o politických lídrech, způsobech 

vládnutí, náboženství a ženských právech. Mimo jiné tyto kanály vytvořili i zábavní a edukativní pořady, 

které nebyli přítomné na státních televizích. 

Alžírsko – když se vláda myšlenkově rozešla po volbách v roce 1992 s Islamisty. Během nepokojů, 

žurnalisti, kteří pokrývali tyto konflikty, ať už hájili jednu nebo druhou stranu, tak byli perzekuování. 

Zákaz kritiky vlády se hned rozšířil i na do té doby nezávislá média. Je důležité podotknout, že v  Alžírské 

ústavě je garantovaná svoboda projevu. Nicméně vláda přijala dekrety, které hájili agresi vůči novinářům 

(granted immunity to perpetraitors during a conflict (občanská válka)) a umožňovali zatýkat novináře za 

jejich texty. (exploiting the wounds of National Tragedy). 

Současné vlastnictví 
Arabská média jsou mezi dvěma finančně silnými soupeři - Saúdskou Arábií a Katarem. Hodně v regionu 

je buď financováno Saúdskou republikou, nebo je podporováno vládami nebo stranami, které jsou 

loajální vůči Rijádu.  

Až donedávna bylo vlastnictví saudských médií rozděleno mezi členy královské rodiny, přičemž některým 

- například dubajskému kanálu Al Arabiya nebo pan-arabským novinám al-Hayat bylo dovoleno trochu 

víc. Vlastnictví Al Arabiya se ale nyní dostalo pod kontrolu společnosti podporované princem 

Mohammedem, zatímco al-Hayat se radikálně zmenšil. V celé oblasti, když se kritici přesunuli do 

sociálních médií, vlády vytvořily nová nařízení a vytvořili trolly, aby šířili propagandu a diskreditovali 

disidenty. 



Aneb je velkým mediálním hráčem Katar, v menší míře pak Írán. Katar spravuje mezinárodně známou 

nadnárodní televizi Al-Jazeera.2 Al-Jazeera – spuštěná v roce 1996. Jejích reportáže porušovali mnohá 

pravidla a tabu arabských zemí. Kritický mluvili o vládcích, režimech, zvycích a konfliktech.  

Velmi výrazně přispěli k událostem Arabského jara. Říká se, že nebýt Al-Jazeery, ani sociální sítě by 

nezvládli podpořit a „koordinovat“ protesty, natož o nich rozsáhle a do hloubky pozitivně informovat. 3 

Nicméně čím dál víc podléhali nátlaku Kataru a to, co porušovali v souvislosti s jinými státy, si nemohli 

dovolit vůči Kataru. Několik incidentů vměšování Katarské královské rodiny do obsahu vysílání 

podkopalo víru diváků v nestrannost a objektivitu tohoto média. Ve výsledku se z toho stal silný kanál, 

který posiloval roli Kataru na Blízkém Východě. 

Taktéž pozitivně informovali a podporovali Muslimské bratrství v Egyptě a Ennahdu v Tunisku, to se 

mnoha Arabům nelíbilo. Když ale vyjádřili podporu svrhnutým Muslimským bratrům, na kterých se často 

konalo bezpráví a kteří čelili velké agresi ze strany nového režimu, tak slova Al-Jazeery byla vnímaná jako 

politický postoj. 4 

V reakci na tyto postoje Spojené arabské emiráty v roce 2017 zakázaly projevy soucitu vůči Kataru. Těm, 

kdo je poruší, hrozí trest odnětí svobody až na 15 let. 

Zákon 
Pravidla vysílání a svoboda médií je regulována zákony, které jsou schválené parlamentem. Dodržování 

těchto pravidel je striktně kontrolované a jejích porušení se trestá až vězením.  

Tyto zákony mají chránit vládu a kulturu. Mnohdy znamenají, že novináři nesmí kritizovat ani vládu, ani 

uspořádaní státu. 

Například v Jordánsku za to, že se novinář opováží navážet do státu, mu ze zákona hrozí pokuty nebo 

uvěznění a médiu odebrání licence.  

V Egyptě zase můžou zavřít zpravodajskou společnost nebo konfiskovat všechny výtisky. 

Arabské státy také adaptovaly speciální trestní zákoník pro případy difamace vlastního státu za 

hranicemi a poškození tak jeho reputace. 

Lze také říci, že ekonomická situace arabského světa má vliv na fungování arabských médií. Vzhledem k 

nedostatku finančních prostředků, média nemohou vyškolit kvalitní novináře, a tak se některá arabská 

média spoléhají na tradiční způsoby a cíle vysílání.  

Zároveň spoléhají na finanční podporu státu, což logicky ovlivňuje obsah, jelikož nechtějí přijít o pří jem. 

Jako například v Tunisku, tam ekonomická situace zanechala média v bezvýchodném postavení.  

Všechny hlavní noviny a televizní stanice na Blízkém východě ztrácí peníze, s výjimkou Libanon 

Broadcasting Corporation, vysílá zábavné programy jako „Survivor“ a „Star Academy“.  Ostatní spoléhají 

na vládní dotace, aby přežily. Výsledkem je, že jediná skutečně nezávislá média jsou na internetu. 

Internet 

                                                                 
2 https://www.ft.com/content/3aafa152-db7a-11e8-9f04-38d397e6661c  
3 https://www.independent.co.uk/voices/al -jazeera-qatar-saudi-arabia-diplomatic-freedom-of-journalism-arab-
journalism-existence-important-a7938871.html   
4 https://www.independent.co.uk/voices/al -jazeera-qatar-saudi-arabia-diplomatic-freedom-of-journalism-arab-

journalism-existence-important-a7938871.html   

https://www.ft.com/content/3aafa152-db7a-11e8-9f04-38d397e6661c
https://www.independent.co.uk/voices/al-jazeera-qatar-saudi-arabia-diplomatic-freedom-of-journalism-arab-journalism-existence-important-a7938871.html
https://www.independent.co.uk/voices/al-jazeera-qatar-saudi-arabia-diplomatic-freedom-of-journalism-arab-journalism-existence-important-a7938871.html
https://www.independent.co.uk/voices/al-jazeera-qatar-saudi-arabia-diplomatic-freedom-of-journalism-arab-journalism-existence-important-a7938871.html
https://www.independent.co.uk/voices/al-jazeera-qatar-saudi-arabia-diplomatic-freedom-of-journalism-arab-journalism-existence-important-a7938871.html


S nástupem internetu se narušily pevné hranice cenzurovaného obsahu a spousta mladých lidí (ve 

školách a na univerzitách) najednou měla přístup k nadnárodním zpravodajským společnostem, 

zahraničním zprávám a opozičním myšlenkám. Samozřejmě to zabralo nějaký čas, mnozí si dlouhá léta 

nemohli dovolit zaplatit za připojení k internetu, nicméně v současné době, firmy, které poskytují 

internet, udělali vše, aby zajistili své služby ve většině arabských států, když viděli poptávku.  

S rozšířením internetu se stal hlasitější i opoziční hlas, rychlé reakce a informovanost společností, což 

vedlo k mnohým stávkám, snadnější organizaci a podněcování ostatních národů, aby se stavěli proti 

diktaturám.  

Obsah, ke kterému mají přístup občané, však některé vlády dokážou omezovat nebo kontrolovat. Patří 

k nim Libye, Saudská Arábie, Sýrie a Tunisko, Emiráty a Jemen. (2007) 

Saudové blokují stránky, které můžou propagovat pornografii, drogy, hazard, nebo také stránky, které 

propagují konverzi ke Křesťanství. Vzývají ke svým občanům, aby hlásili i jiné stránky, které by mohly 

porušovat státní zákony a pořádek.  

V Emirátech je stejná situace, blokují stránky, které můžou pohoršovat „politické, morální a náboženské 

hodnoty“. Zbytek je stejný jako u Saudů. 

Hodně mluví o strachu, že Západní kultura, která přichází do Arabských domovů přes internet, má zlý 

potenciál zničit tradiční rodinné hodnoty a vazby. 

Sýrie se připojila na internet jako poslední země. Stalo se to rok po nástupu Bashara al -Assada. Nově 

vzniklé Syrské Počítačové Společenství však blokovalo veškerý nekorektní materiál. Mimo jiné 

zablokovali stránky velmi populárních novin Al-Hayat a Al-Quds Al-Arabí. Porušení těchto pravidel mohlo 

znamenat měsíce vězení. 

Trochu slabší je regulace v zemích, jako je Jordánsko, Bahrajn a Katar, nicméně pornografie a politická 

opozice je taktéž blokovaná.5 

V roce 2005 velmi populární způsob kritizovat režim nebo se podělit o své myšlenky o tradicích a 

ostatních věcech, které byli tabu, bylo psaní blogů. Zrodil se Best Arab Blog Award. Mnohá západní 

média využívala těchto blogů jako zdroj informace pro pokrývání arabského světa. 6 

Po Arabském jaru lidé ve spoustě arabských zemí demonstrovali svou touhu po svobodě vyjadřování a 

médií tím, že více používali sociální sítě pro šíření informací a hledali dostupná nezávislá media. 

V některých státech se situace zlepšila. Nicméně jsou země na Blízkém východě stále jedněmi z nejvíce 

nebezpečných pro žurnalisty.7 

Doporučení v hodině: Teresa Pepe – Blogging from Egypt (kniha o blogerství v Egyptě)8 

Stíhání novinářů 
Podle Committee to Protect Journalists v roce 2018 největší počet uvězněných novinářů byl v Egyptě a 

Saudské Arábií. Turecko je stále na vrcholu v počtu uvězněných žurnalistů. Tento rok osvobodilo jen pár. 

Od roku 2016 po rok 2018 Turecko, Egypt (19 lidí za fake news) a Čína mají na svědomí vice než polovinu 

všech zatčených novinářů ve světě (250 za rok). 

                                                                 
5 Lahlali, E. M. (2011). Contemporary Arab Broadcast Media. Edinburgh: Edinburgh University Press. 
6 https://www.uscpublicdiplomacy.org/blog/no-independent-arab-media-exist-say-arab-journalists  
7 http://www.ipsnews.net/2019/04/hard-battle-ahead-independent-arab-media/  
8 https://edinburghuniversitypress.com/book-blogging-from-egypt.html  

https://www.uscpublicdiplomacy.org/blog/no-independent-arab-media-exist-say-arab-journalists
http://www.ipsnews.net/2019/04/hard-battle-ahead-independent-arab-media/
https://edinburghuniversitypress.com/book-blogging-from-egypt.html


Egypt – bloger Mohammed Oxygen, za zprávy o porušení pravidel voleb a brutalitě ozbrojených složek je 

zadržen na 15 dní, akorát se to každých 15 dní znovu obnovuje. Čeká na soud, kde se bude řešit jeho 

obvinění z šíření fake news a členství v zakázaných skupinách. 

Fotograf Mahmoud Abou Zeid – byl zadržen v roce 2013, když pokrýval ozbrojené střety bezpečnostních 

složek a zastánců odstaveného presidenta Mohameda Morsi. Dva roky seděl bez obvinění, pak ho 

obvinili z držení zbraní, nezákonného shromáždění, vraždy a pokusu o vraždu. V září 2018 ho odsoudili za 

vraždu a členství v teroristické skupině na pět let. To už ale odseděl. Nicméně podle slov jeho právníka 

mu pak dali ještě půlrok za nespecifikované škody během protestů v roce 2013. 

Saudská Arábie – vražda exilového novináře Khashoggiho na Istanbulském konzulátě.  

Turecko – vězní nejvíc novinářů. Za rok 2018 je to 68, ale číslo se pořád mění. Věznění jsou za protistátní 

projevy.9 

Inforgrafika: https://cpj.org/reports/Prison_2018_Graphic_Web.jpg  

Články o ohrožení novinářů v regionu: https://rsf.org/en/thematique/internet?countries%5B5%5D=5  

Nezávislá média 
Od arabského jara se objevilo zhruba deset nezávislých novinářských platforem jako Daraj10, Nawaat11 

v Tunisku, Mada Masr v Egyptě a bejrútský Raseef2212, který nabízí alternativní příběhy, čelí státní 

propagandě a autocenzuře tradičních médií. Výzvy pro tyto organizace jsou však velké - mnozí běžní 

čtenáři považují takové weby za elitářské a zacílené na „intelektuály“ - a jejich peníze. 13 

Daraj, byl uveden na trh díky evropským nadacím pro podporu demokracie, dosáhl prvního úspěchu jako 

partner při vyšetřování úniků peněz za hranice.  

Ale musí to byt větší, aby dostali dostatek peněz od předplatitelů. Přitažlivost pro podnikatele je však 

nepravděpodobná. Když v roce 2015 spustil saúdský businessman, princ Alwaleed bin Talal, nový 

televizní kanál v Bahrajnu (s Khashoggim v roli editora), kanál okamžitě zavřeli a princovy peníze přišly 

vniveč.14 

Velkou výzvou jsou tedy finance, je potřeba hledat nové udržitelné business schémata, která umožní 

fungování médií nezávisle na státě.  

Moderní technologie a trendy diktují nárůst zájmu o podcasty. Obzvláště v dlouhé historii a tradici 

ústního předávání informací v Arabském světě mnozí predikují velký úspěch tohoto formátu. Díky 

evropským grantům vznikají i takové projekty, které se zabývají palčivými otázkami tradicí, politiky a 

genderu. Jedním z takových je projekt Sowt, který vydává podcasty v podobě příběhů, což je 

v blízkovýchodním kontextu jeden z prvních a nejúspěšnějších projektů.1516 

 

                                                                 
9 https://cpj.org/reports/2018/12/journalists-jailed-imprisoned-turkey-china-egypt-saudi-arabia.php  
10 https://daraj.com 
11 http://nawaat.org/portail/  
12 https://raseef22.com  
13 http://www.ipsnews.net/2019/04/hard-battle-ahead-independent-arab-media/  
14 https://www.ft.com/content/3aafa152-db7a-11e8-9f04-38d397e6661c  
15 https://www.niemanlab.org/2018/01/arabic-language-narrative-podcasts-connect-with-a-new-generation-in-a-
region-with-a-rich-oral-tradition/  
16 http://sowt.com  

https://cpj.org/reports/Prison_2018_Graphic_Web.jpg
https://rsf.org/en/thematique/internet?countries%5B5%5D=5
https://cpj.org/reports/2018/12/journalists-jailed-imprisoned-turkey-china-egypt-saudi-arabia.php
https://daraj.com/
http://nawaat.org/portail/
https://raseef22.com/
http://www.ipsnews.net/2019/04/hard-battle-ahead-independent-arab-media/
https://www.ft.com/content/3aafa152-db7a-11e8-9f04-38d397e6661c
https://www.niemanlab.org/2018/01/arabic-language-narrative-podcasts-connect-with-a-new-generation-in-a-region-with-a-rich-oral-tradition/
https://www.niemanlab.org/2018/01/arabic-language-narrative-podcasts-connect-with-a-new-generation-in-a-region-with-a-rich-oral-tradition/
http://sowt.com/


Informovanost a důvěra 
V roce 2017 Katarská univerzita udělala průzkum, ze kterého vyplynulo, že většina Arabů čerpá zprávy ze 

sociálních sítí. Zabývala se státy jako Spojené Arabské Emiráty, Libanon, Saudská Arábie, Jordánsko, 

Katar, Tunisko a Egypt. 

Studie měřila důvěru v média a způsoby získávání informací.  

Vlastnictví smartphonů je zde velmi velké, 84 procent lidí vlastní mobilní zařízení. ¾ lidí tedy získávají 

zprávy skrz mobily. Dvě třetiny lidí řekli, že sledují zprávy ze sociálních sítí každý den.  

Používají na to WhatsApp, Facebook . přes 60 procent, Youtube 50 a Instagram přes 30%. I když ve 

státech jako je Saudská Arabie (76-55), Emiráty (83-70) a Katar (43-22) používání Facebooku celkově 

kleslo o desítky procent. 

Co se týče důvěry v média, tak je dvakrát vyšší než mají Američané. Pokud jde o zprávy ze sociálních sítí, 

tam se důvěra liší v závislosti na věku a je všeobecně nižší. Mladší a vzdělanější lidé (18-24) věří soc. sítím 

v 50% případů, kdyžto ti starší a ti, kdo má pouze druhý stupeň vzdělání pouze v 36.  

Je to ale spíš proto, že mladší uživatele sociálních sítí jsou zkušenějšími uživateli a umí si nastavit news 

feed podle svých potřeb. V tom případě se ani neliší sociální sítě a masová média. Protože noviny a 

televizní kanály sdílí svůj obsah i na sociální sítě.17  

Full report here 18 

Doporučení v hodině: Básim Júsif – Škádlení Goliáše (film o nezávislosti médií v arabském světě).19 

                                                                 
17 https://www.niemanlab.org/2017/09/media-in-the-middle-east-a-new-study-shows-how-the-arab-world-gets-
and-shares-digital-news/  
18 http://www.mideastmedia.org/survey/2017/about/  
19 https://www.promitejity.cz/detail -fi lmu/66-skadleni-goliase  

https://www.niemanlab.org/2017/09/media-in-the-middle-east-a-new-study-shows-how-the-arab-world-gets-and-shares-digital-news/
https://www.niemanlab.org/2017/09/media-in-the-middle-east-a-new-study-shows-how-the-arab-world-gets-and-shares-digital-news/
http://www.mideastmedia.org/survey/2017/about/
https://www.promitejity.cz/detail-filmu/66-skadleni-goliase

