NOTE: To change the image on this slide, select the picture and delete it. Then click the Pictures icon in the placeholder to insert your own image. VÝVOJ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY Jan Činčera K:\000\weec\P1010036.JPG Foto: SustainEd (JAR). Foto: JČ „…Já koukám kdo jak třídí a pak vlastně když tam třeba nemá něco bejt, tak se je snažíme o tom poučit…...No děti maj prostě asi strach že dostanou vynadáno...Tak se nepřiznaj...Nepřiznaj se prostě, nám jde o to je poučit, ale oni prostě asi maji strach nebo...Ale my je nechceme třeba tady je tejrat , my jim za to nechceme dát trestnej bod, my je chceme prostě jenom poučit o tom, že to nemaj dělat...jenom říct aby to tam nehodili...říct jim kam to patří...“ Člen Ekotýmu na 7. r. venkovské ZŠ „…já jsem vlastně dělal prováděl ty, stavební architekty a to už jsme to prostranství měli hotový tak jsme tam dělali vlastně prohlídku co jsme tam všechno vlastně změnili. Co jsme tam zařídili… třeba že, jsme si tu zahradu, měli před tím takovou škaredou a my jsme jí stihli jako za krátkou dobu prostě takhle jako, že je teďka jako strašně pěkná.“ Člen Ekotýmu na 7. r. venkovské ZŠ Teorie židle a puzzle C:\Users\User\Pictures\Finsko\IMG_3888.JPG Lesní škola Harraka (Finsko). Foto JČ C:\Users\User\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\VN5PL58S\MC900383832[1].wmf MS Office kolekce Čím je environmentální výchova? Foto: A. Kočí (Divizna) O, PRO A V PŘÍRODĚ 1880’ 1960’ 1940’ 1970’ 1930’ C:\Users\User\Pictures\Finsko\IMG_3902.JPG C:\Users\User\Pictures\2011-11-01\001.JPG „Poznej přírodu“ Lektor řídí proces. Žáci se prožitkem učí, jak funguje příroda. Denní program v lesní škole Harakka (Fin). Foto. JČ 5denní program ve FSC centru v Kindroganu (UK). Foto. JČ V BOV žáci vedou vlastní výzkum a tak se učí ekologické koncepty. Hlavním cílem je ochrana přírody. Výstupem je konkrétní změna. Výchova k ochraně přírody: „Poznej a chraň“ Letní tábor na North Ronaldsay (UK), 1990. Archív: JČ Tradiční pojetí i u nás… Prázdniny s Brontosaurem, 1992/4/2012., Kurz globální výchovy Archív JČ Outdoorová výchova: příroda jako učebna Kurt Hahn – zakladatel hnutí Outward Bound Foto: Wikipedia Outdoorový teambuilding. Foto JČ Osobnostní rozvoj překonáním přírodních výzev Vztah k přírodě v důsledku pobytu v přírodě Tradice outdooru u nás… Prázdninová škola Lipnice. Kurz Archa, 1994. Tramping. 1988, Archív JČ Výchova o Zemi jako reforma EV K:\fotky_pracovni\Matre\100_9260.JPG Šuplíky, ne nálepky! Programy, ne aktivity! Znalosti nestačí. Steve van Matre Foto: A. Kočí C:\Users\User\Documents\Projekty\7horky\fotky102012\galerie-4786.jpg Větrní tanečníci / Procházky po Zemi. Strážci Země. Foto. V. Beňková PROBLÉMY A KONFLIKTY 1997 B. B. Jensen: Cílem výchovy není změna chování, ale rozvoj kompetencí. Foto: LinkedIn 80/90..: H. R. Hungerford: Environmentální vědomí nemotivuje k odpovědnému chování Od problému ke konfliktu K:\fotky_pracovni\DenZeme07\P1010062.JPG Den Země 1970 nastartoval zájem o problémy ŽP. Den Země v SEV STŘEVLIK. Foto JČ Deklarace z Tbilisi 1977: cílem EV je formování environmentálního vědomí a chování. Tohle místo, tihle lidé, tahle příroda 1957 1880’ 1990’ 2000’ Foto: JČ Interpretace je rozhraní mezi místem a návštěvníky C:\Users\User\Documents\staze\Nizozemi\Fotky\IMG_4232.JPG Interpretativní program v NP De Hoge Veluwe (NL). Foto :JČ C:\Users\User\Documents\dovolena\Rakousko072013\P7260577.JPG Cedule naučné stezky ve Fuschl am See (Rak). Foto JČ http://www.nps.gov/history/bestideapeople/images/tilden_people.jpg Cílem interpretace není předávat informace, ale provokovat. Široké spektrum interpretativních programů… Tematická interpretace chráněného území NS Přirozený les. CHKO Jizerské hory. Foto JČ, 2014 Místně zakotvené učení: Co můžeš učit v místě, uč v místě C:\Users\User\Documents\Google\Projekty\jizerky\Koreny\Závěrečné projekty\Turnov\DSCN8453.JPG Prezentace závěrečného projektu z programu Kořeny. Foto D. Kavan http://www.antiochne.edu/wp-content/uploads/2012/08/dsobelheadshot.jpg David Sobel Zdroj: antiochne.edu Propojení školy a komunity Praktické projekty Učení službou (service learning) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bc/Fritjof_Capra.jpeg/220px-Fritjof_Capra.jpe g Fritjof Capra Zdroj: Wikipedia Součást ekologické komunity Výchova musí vést k hluboké přeměně… Vzdělávání pro udržitelný rozvoj 1992 Kritická EV 1970’ Hlubinná ekologie 1970’ Transformativní pedagogika 1990’ Emancipační přístup k EV 2000’ Globální výchova 1970’ Výchova k environmentálnímu občanství 2018- C:\Users\User\Documents\Google\Brno\fotky\P2181118.JPG Globální rozvojová výchova. Globální snídaně. Foto JČ Kritická reflexe společnosti nebo/a transformace sebe? https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1/1467300_521394991289033_1097064075_n.jpg Wilderness Education. Foto Markéta Dvořáková Prožitkem ke změně paradigmatu Prožitkem k osobnostní proměně. V 90. letech se v ČR rozšířily simulační hry… hdoubra8 P1010009 Boj o Horni Doubravu / Rybí břehy, cca 2004, Foto JČ Osobní transformace: hledání živlů v přírodě a v sobě Hora snů. CEA Sluňákov. Foto JČ, 2015 Vzdělávání pro udržitelný rozvoj (ESD, EfS, ESE…) „ výchova usilující o rovnováhu lidského a ekonomického blahobytu s kulturními tradicemi a respektem pro přírodní zdroje Země” Výsledek obrázku pro SDG goals Vzdělávání pro udržitelný rozvoj: kompetence VUR §Strategická §Anticipační §Interpersonální §Normativní §Systémové myšlení Skupina nadšenců naplánovala a realizovala udržitelnou obytnou čtvrť EVA-Lanxmeer (Nizozemí) Foto: JČ Sociální učení, komunity praxe NOTE: To change the image on this slide, select the picture and delete it. Then click the Pictures icon in the placeholder to insert your own image. DÍKY ZA DNEŠNÍ VÝDRŽ! Jan Činčera, e-mail: honzacincera@gmail.com 037.JPG