Financování NNO Fundraising 1 / 16 PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal 322799@mail.muni.cz ESF MU, Katedra veřejné ekonomie (kancelář č. 416) Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising OBSAH PŘEDNÁŠKY qFundraising qco je to fundraising a k čemu slouží? qkdy a proč dávají lidé / firmy peníze? qjaké jsou základní metody fundraisingu? 2 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising FUNDRAISING qjak úspěšně přesvědčit druhé, že by měli přispět právě Vaší organizaci • qzahrnuje různé postupy a metody, jak získat finanční a nefinanční prostředky na činnost organizace (resp. jak získat přátele?) q qjak na to? qpřesvědčit druhé dokáže jen ten, kdo je sám přesvědčený q qpotřeba vytvořit pocit důvěry v naší efektivitu a vhodnost q qzákladem je otázka – proč by někdo dával? qkdy a proč jsem dával já? qkdy jsem řekl „ne“? qco jsou důvody, proč nám dát? qco je lákavé pro okruh mých známých? Dali by oni? q q q q 3 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising HODNOTY A OBECNÁ MOTIVACE qŽebříček hodnot: qJaký je můj žebříček hodnot? qJaký je žebříček hodnot lidí v mém okolí? q qČasto uváděná motivace: qradost z dávání, qpocit užitečnosti, qvyjádření postojů, morálních hodnot a stanovisek, qosobní uspokojení, qchuť pomoci jiným, qsnaha vyřešit problém. 4 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising KDY LIDÉ DÁVAJÍ PENÍZE? 5 qobecné vzorce: qkdyž k tomu mají významný a neodkladný důvod; qjsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti; qvidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a prostředky; qvědí, že jim bude poděkováno; qvědí, že budou pravidelně informováni o rozvoji a činnosti organizace; qvědí přesně, na co budou jejich peníze použity, a že budou využity rozumně a šetrně; qvědí, že podpořená organizace je prosycena nadšením a optimismem, a že jistě získá potřebné finance i od ostatních q… FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising CO VÍME O INDIVIDUÁLNÍCH DÁRCÍCH 6 qprůměrný roční dar se pohybuje okolo 2 % ročního příjmu dárce q qprocento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce! q qrelativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce q qlidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní q qčlenové různých NNO a věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří do těchto skupin nepatří q qlidé, kteří někdy dobrovolně vypomáhali v NNO dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising CO VÍME O FIREMNÍCH DÁRCÍCH 7 qopět, lze znalosti zobecnit: FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising JAK SE HLEDÁ DÁRCE? 8 qje třeba hledat všude! qje třeba správně odhadovat potřeby qje třeba vhodně oslovit qje třeba komunikovat qje třeba nabídnout vhodnou protihodnotu q q qtři stupně žádosti organizace k dárci: qnemáme, co nabídnout – prosíme qnabízíme protihodnotu – nižší (kvazipartnerství) qnabízíme protihodnotu – srovnatelnou (obchodní jednání) q FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising CO NÁSLEDUJE? 9 qotázky oslovených: qProč je Vaše činnost důležitá a proč je důležitější než jiná? q qProč na svou činnost potřebuje organizace peníze? q qProč Vám mám dát zrovna já? q qČeho chcete konkrétně za částku, kterou po mě žádáte, dosáhnout? q qProč nepřijdete za měsíc? Proč jste nepřišli před rokem? q qProč to neděláte jinak? q qKolika lidem jste už pomohli? q qV čem jste lepší, než druzí? q q… q FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising METODY FUNDRAISINGU I. qInzerce qnejméně účinná metoda (anonymní kontakt) qširoké spektrum oslovených (tedy i možné zachycení dárců) q qDirect mail (tj. přímý poštovní styk) qhromadné adresné nebo neadresné oslovení qmožná forma vyžádání odpovědi (poštovní poukázka?) q qVeřejná sbírka (výzva neurčitému okruhu dárců) qširoké spektrum oslovených qnezbytná organizační příprava a následná propagace qzákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách q qKampaň qpodobné veřejné sbírce pouze více agresivní 10 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising METODY FUNDRAISINGU II. qBenefiční akce qširoký předem neznámý okruh oslovených qvyžaduje zajímavý program s přesným naplánováním qnezbytná dostatečná prezentace účelu celé akce q q„Od dveří ke dveřím“ qvstupování do soukromí jiných – „vtíravým způsobem“ (podobné direct mailu) q qOsobní dopis / telefonický rozhovor qnezbytná předchozí znalost dárce (již poskytnul dar v minulosti?) q(žádost o obnovení předchozího daru?) q qGrantový fundraising qbyrokratický přístup qmožná vysoká návratnost s dlouhodobou spoluprací 11 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising METODY FUNDRAISINGU III. qČlenství qdlouhodobý vztah s dárcem qnezbytné udržovat pravidelný kontakt (dopis / telefonáty / výroční zprávy) q qOsobní setkání qnezbytná předchozí znalost dárce (?) qvhodné vytipování nového dárce qvelmi účinný způsob (spolu s grantovým fundraisingem nejvýznamnější) q qVlastní příjmy (samofinancování) qmožná cesta k dlouhodobé stabilitě q qZe závěti – testament fundraising qvelmi citlivá avšak účinná metoda, v našem prostředí spíše nevyužívána –(150 mil. Kč vs. 2 mld. GBP, resp. 20 mld. USD v roce 2012) q qonline fundraising, DMS, vlastní činnost… 12 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising FUNDRAISINGOVÝ KOLOBĚH 13 qidentifikace poslání organizace (stručnost, jasnost, výstižnost – znalost členů organizace) q qstanovení konkrétních a měřitelných cílů (jasných a dosažitelných) q qvypracování realizačního časového plánu aktivit (podklad pro roční rozpočet) q qověřit potřebnost naší organizace (skutečně reagujeme na potřeby?) q qzvážit personální možnosti organizace v rámci fundraisingové akce (dobrovolníci?) q qvolba nejvhodnější fundraisingové metody q qujasnění si skladby možných zdrojů q qujasnění si možného okruhu dárců q qžádost q qudržování kontaktu (informovat o užití daru) q qnová žádost FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising OVĚŘENÍ ÚSPĚŠNOSTI? 14 qčistý příjem (absolutně) q qnávratnost investic (poměr mezi získaným a vynaloženým) q qnávratnost (procento odpovědí) q qprůměrný příspěvek q qnáklady na získání dárce q q… FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising SHRNUTÍ qodkud pochází hlavní zdroje financování českých NNO? qco spadá do přímé a co do nepřímé veřejné podpory? qkolik peněz české NNO získají každoročně z veřejných rozpočtů? q qco je to fundraising a k čemu slouží? qkdy a proč dávají lidé / firmy peníze? qjaké jsou základní metody fundraisingu? 15 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising PÁR PŘÍKLADŮ? qTričko v akci za 50 korun? Nikdo si ho nekoupil… q qFollow the Frog q qObuj se do toho q qKühnův dětský sbor q qCholera for Sale in New York! (Dirty Water Vending Machine) 16 FF: PBSNPB2 / PBM120: Jakub Pejcal, 29. 10. 2019: Fundraising