Ř E Š E N Í P R O B L É M Ů : G E S T A L T P S Y C H O L O G I E , T E O R I E P R O S T O R U P R O B L É M U , M O D E L A C T - R E X P E R T I Myšlení Řešení problémů Myšlení – obecné aspekty — formy myšlení: řešení problémů, rozhodování, posuzování, deduktivní a induktivní usuzování — vědomá složka — zaměřenost — nároky na znalosti — metody zkoumání – ekologická validita Dobře vs. špatně strukturované problémy — dobře strukturované problémy – jasný počáteční stav, kroky k řešení i samotné řešení ¡ logické hádanky, bludiště — špatně strukturované problémy – většina problémů každodenního života — problém Montyho Halla - příklad dobře strukturovaného, na znalosti nenáročného problému ¡ většina osob řeší chybně Raný výzkum řešení problémů — konekcionistické zákony učení (Thorndike) — postup řešení problémů pokus-omyl Gestalt psychologie — Wolfgang Köhler -výzkumy na zvířatech (šimpanzi) — produktivní vs. neproduktivní myšlení — Karl Duncker – introspektivní výzkum řešení problémů (svíčka, dva provázky, 9 bodů) — funkční fixace Řešení pomocí vhledu — teorie monitorování postupu ¡ v průběhu řešení problému analyzujeme vzdálenost mezi aktuálním stavem řešení a cílovým stavem ¡ pokud je vzdálenost příliš velká, dojde ke kritériu selhání ¡ hledáme alternativní řešení — teorie změny reprezentace ¡ reprezentace problému ovlivňuje vybavení informací z dlouhodobé paměti ¡ změna reprezentace pomocí elebaorace, uvolnění překážky, překódování Role transferu při řešení problémů — transfer pozitivní i negativní — v běžném životě významný především oddálený transfer — faktory: ¡ podobnost úlohy (povrchní, strukturální, procedurální) ¡ kontext řešení ¡ čas Teorie prostoru problému — Simon, Newell 1972 — prostor řešení problémů: cílový stav, počáteční stav, operátory, přechodné stavy — algoritmy vs. heuristiky — analýza prostředků a cílů Model ACT-R — Adaptive control of thought - rational — teorie kognitivní architektury — kombinace komputačního přístupu a přístupu kognitivní neurovědy — specializované, víceméně nezávislé moduly Experti — dobře vs špatně definované problémy — problémy náročné na specifické znalosti — experti ¡ lepší dlouhodobá pracovní paměť, více strategií, lepší reprezentace problému – teorie šablon, více znalostí, dlouhý trénink (deliberate practice) — oblasti výzkumu – šachy, programování, fyzika, lékařské diagnózy