Základy vedení psychologického rozhovoru
Mgr. Bc. Lucie Slivečková
Základy vedení psychologického rozhovoru
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 6/10/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/10/2019 to 20/10/2019.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/10/2019 to 3/11/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/11/2019 to 17/11/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/11/2019 to 1/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/12/2019 to 15/12/2019.
Teacher recommends to study from 16/12/2019 to 29/12/2019.

Úvodní setkání

Milí studenti, blíží se naše první společné setkání, které proběhne již v pondělí příští týden - dne 23.9. v učebně C42. Předmět bude v délce plných 2 hodin, počítejte tedy s časem od 16:00 až do 18:00.


Úkol na úvodní setkání:

Zapřemýšlejte, jakým způsobem vstupujete do kontaktu s druhými lidmi - co děláte, když chcete někoho oslovit? brání Vám v kontaktu něco? používáte nějakou větu či gesto při vstupu  do kontaktu? doprovází Vás nějaká myšlenka? co Vás v kontaktu podporuje? a co Vám naopak brání do kontaktu vstoupit? je vstup do kontaktu odlišný s lidmi, které znáte a s těmi, které ne? děláte něco jinak? ...

Z úvahy si vypište pár bodů, které jste si v procesu úvahy zvědomili a přineste je s sebou do výuky.

Pozornost a zodpovědnost

(Úkol naleznete na konci textu)


Na základě našeho prvního setkání vzešlo ze společné diskuse téma zodpovědnosti. Kdo je za co zodpovědný psychologickém kontaktu? Je to psycholog, který má potřebné vzdělání, náhled, drží se etického  kodexu, "nesmí" ublížit.../ nebo je to klient, který rozhoduje o tématu, o pravdivosti sdělení, o časové, energetické i finanční investici...?

Na tuto otázku jsem se ptala některých svých kolegů a jejich odpovědi s Vámi nyní sdílím (další vyjádření budu postupně doplňovat). Snad Vám pomohou se v tématu zodpovědnosti lépe ukotvit:

1) "Když o tom tak přemýšlím, připadá mi, že psycholog nabízí určitý terapeutický prostor (pole), ve kterém se vše odehrává. Musí vymezovat hranice a má ze své role moc, které by neměl využívat. Za to má zodpovědnost.
Klient přichází s tématy a řídí tak, co se v prostoru děje. A má velkou zodpovědnost na výsledku.
Zodpovědnost teda mají oba.
...neliší se to taky náhodou směr od směru? Jakože u direktivnějších směrů má terapeut více zodpovědnosti za to, co se v procesu děje? 
Myslím si však, že klienti by si měli uvědomit, že zodpovědnost na jejich straně je obrovská a zásadní. Když klient ne(spolu)pracuje, tak se terapeut může postavit na hlavu a bez valného výsledku...

Myslím, že to jsou prostě spojené nádoby, které jedna bez druhé nefungují, a že dominantu určit nelze, protože povahy zodpovědnosti klienta a terapeuta se liší..."

2) "Ja treba ze sveho pohledu, kdy jsem byla v roli klienta, to vnimam tak, ze zodpovednost je prevazne na strane terapeuta. Vkladam do nej duveru tim, ze jsem si ho vybrala a oteviram se mu.Zodpovida za svou praci uplne stejne, jako ja nebo kterykolik  jiny pracovnik, ktery se prezentuje jako klasifikovany, za svou praci si zada penize a na jeho chyby nedoplaci nikdo jiny, nez klient sam. Jiste, pokud si zaplatim osobniho trenera a nebudu se na treninku snazit a nebudu na sobe pracovat i mimo treninky, nesu si sama zodpovednost za to, ze se neposouvam a stagnuji na miste. Ale pokud se trener nechova zodpovedne (nevzdelava se, nepristupuje ke me adekvatne k memu fyzickemu stavu), muze se stat, ze svym pristupem me uvede do jeste horsiho stavu a to je spatne. A za to je zodpovedny on i v pripade, ze to nebylo umyslne"

3) "Pro mě se tyto dvě zodpovědnosti zcela liší. Psycholog má zodpovědnost za svou pozici - má určitý vědomostní a kompetenční balík, který klientovi nabízí a je na zodpovědnosti psychologa, aby nenabízel něco, co v balíku nemá a aby k tomu, co nabízí přistupoval zodpovědně, věděl, proč to či ono dělá a jaký užitek to má klientovi přinést. Současně klient má zodpovědnost za to, jakou energii do procesu vloží. Vnímám to podobně jako v obchodě - pokud přijde klient do obchodu s tím, že chce oblečení, je na jeho zodpovědnosti, jakým způsobem bude nakupovat, aby byl spokojený. Pokud nebude v hledání aktivní, spokojí se třeba s prvním obchodem do kterého vleze a přitom tam nic vhodného nenajde, nebo vleze třeba do sportu když hledá eleganci, nebo na nákup nemá dostatek času nebo financí aj. tak ho nakoupené zboží nejspíš neuspokojí a za to nese zodpovědnost zákazník. Prodavač pak nese zodpovědnost za to, aby zákazníkovi například poradil, nasměřoval ho do správného oddělení, nenabízel mu nějaký kousek oblečení jen proto, že ho potřebuje prodat i když ho klient nechce, poradil klientovi s materiálem, střihem či velikostí... aj. Nese také zodpovědnost za provozovnu, za to, aby měli na skladě všechny velikosti oblečení nebo za to, že i když něco chybí, tak se to pro zákazníka dodatečně  objedná. Je zodpovědný za to, ze je v práci přítomný a netelefonuje třeba s kadeřnicí, když má v obchodě klienta, atp. To, jakým způsobem však člověk nakoupí je už jeho zodpovědnost"

ÚKOL na téma POZORNOST:
Milí studenti, zkuste do příštího setkání věnovat pozornost své vlastní pozornosti při kontaktu s druhými. Vyberte si jednoho člověka (například budete mít setkání s kamarádem, se členem rodiny, potkáte někoho jen tak na ulici nebo v hospodě, na praxi aj). Věnujte vědomou pozornost tomu, co Vám daný člověk, kterého si v duchu vyberete, bude říkat. Soustřeďte svůj zájem na jeho sdělení. Zkuste se oprostit od vlastních názorů a očekávání a naopak empaticky reagovat na obsah sdělené informace. Nemusíte vést v tomto duchu celý rozhovor, a kontakt může mít také velmi epizodickou podobu (například pomoc staršímu člověku přejít přechod a u toho jen poslouchat, co Vám při přecházení sděluje).

Vašim postřehům se budeme v hodině věnovat.

Sebe-upozadění

Milí studenti, v minulém semináři jsme se věnovali aktivnímu naslouchání. 

Na příští hodinu si přečtěte následující článek od C. Rogerse, jež se aktivnímu naslouchání věnuje.

http://files.teachingjedi.webnode.com/200000004-6f61f705bf/ActiveListening_RogersFarson.pdf


Prezentace z hodiny:

Nácviky

Úkol 1

Milí studenti. Na příští seminář si každý z Vás zkuste vymyslet kazuistickou situaci (role klienta) pro nácviky. Promyslete si, jaká osobnost byste mohli být, jakou máte osobní a zdravotní historii, zájmy, zdroje, s jakými tématy se nyní v životě potkáváte, co řešíte, co vás trápí (jinak řečeno s jakým tématem jdete do psychologického kontaktu)


Úkol 2

Zamyslete se (a nejlépe sepište), v jakých oblastech vnímáte, že máte v rámci rozhovorů "deficit" - jinak řečeno co vám nejde. Zda je to směřování pozornosti ke klientovi a oproštění se od vlastních názorů, reflektování a práce s emocemi, plynulé vedení rozhovoru, pocit nejistoty..atd atd


Úkol 3

Podobně jako v předminulém týdnu, zkuste věnovat pozornost své vlastní pozornosti při kontaktu s druhými. Vyberte si jednoho člověka (například budete mít setkání s kamarádem, se členem rodiny, potkáte někoho jen tak na ulici nebo v hospodě, na praxi aj). Věnujte vědomou pozornost tomu, co Vám daný člověk, kterého si v duchu vyberete, bude říkat. Soustřeďte svůj zájem na jeho sdělení. Zkuste se oprostit od vlastních názorů a očekávání a naopak empaticky reagovat na obsah sdělené informace. Nemusíte vést v tomto duchu celý rozhovor, a kontakt může mít také velmi epizodickou podobu (například pomoc staršímu člověku přejít přechod a u toho jen poslouchat, co Vám při přecházení sděluje).

Finální setkání

Milí studenti,

na základě domluvy bude naše poslední společné setkání příští týden v pondělí prodlouženo. Klasický seminář proběhne v čase 16 - 18.00, následně v čase 18 - 20.00 proběhne prodloužení semináře pro zájemce.

Opět si přineste připravené kazuistiky a introspektivní zamyšlení nad vašimi silnými a slabými stránkami rozhovorů.

Úkol:

- termín odevzdání: 8.1.2019

- na základě vlastního výběru přečtěte odborný text (kniha, kapitola knihy, kazuistika, výzkumná studie...), který se zabývá vedením psychologických rozhovorů, psychologickými kompetencemi, osobnostní psychologa aj....

Na text sepište krátkou reflexi (v rozsahu max 1A4 normostrany). Součástí reflexe by mohlo být následující (samozřejmě dle charakteru textu):

1) o čem Vámi přečtený text pojednává?

2) co Vás v textu zaujalo (pozitivním či negativním způsobem)

3) lze informace přečtené v textu aplikovat praxi?, jsou pro vás užitečné a v čem?

4) jaké informace Vám v textu chybí?

aj.

Semestrální úkol

Milí studenti.


Blíží se konec semestru a s ním i ukončení naší spolupráce.  Ačkoli jsme neměli mnoho společného prostoru věnovat se intenzivněji praktickým nácvikům a též prostoru k prohlubování Vašich dovedností, vnímám, a doufám, že jste mohli načerpat alespoň následovné: větší porozumění či vhled do rozdílu mezi rozhovorem klasickým a psychologickým, zvědomění si některých důležitých principů, možnost pozorovat a zkoušet aplikovat tyto poznatky i v běžném životě, a především prostor zamyslet se (nikoli nutně ovlivnit či změnit) nad vlastními silnými a méně silnými oblastmi.

Věřím, že budete mít nadále příležitosti více prohlubovat tyto poznatky a dovednosti.

A abyste si ještě lépe zvědomili to "ono", co vlastně máte prohlubovat, vymyslela jsem pro vás následující úkol, uzavírající vaši semestrální práci:

Sedněte si jeden klidný večer se sklenicí dobrého vína či hrnku čerstvého čaje/ horké čokolády se šlehačkou a marshmallowny, zapalte si svíčku a nohy si zabalte do teplých ponožek a zamyslete se nad Vaší semestrální prací. Pojděte si v myšlenkách, jaká jste měli očekávání, jaké informace pro vás byly důležité, co Vás možná překvapilo, co nového jste se o vedení rozhovoru dověděli, co jste měli možnost si vyzkoušet a jak to na Vás působilo? Co z toho si můžete s sebou odnést?

Promyslete si ale také, co se Vám nelíbilo, co byste potřebovali jinak, Vám chybělo v průběhu semestru a co Vám potenciálně chybí nyní, co byste dále potřebovali k prohlubování Vašich dovedností/ zmírnění pochybností/ nabytí dovedností...?


Z vaší úvahy poté sepište reflexi Vaší půlroční práce, zamyšlení nad sebou samým i psychologickými rozhovory obecně, a to v rozsahu 2 - 3 normostrany.


A až budete mít hotovo, odměňte se masáží od Vašeho partnera či spolubydlícího, za zvuku příjemné hudby si dopřejte horkou relaxační koupel plnou bublin, kupte si nějakou maličkost, která Vám cvrnkne přes nos a sami sobě si nahlas řekněte "dobrá práce".

Týden 7