You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Úvodní setkání
Milí studenti, blíží se naše první společné setkání, které proběhne již v pondělí příští týden - dne 23.9. v učebně C42. Předmět bude v délce plných 2 hodin, počítejte tedy s časem od 16:00 až do 18:00.
Úkol na úvodní setkání:
Zapřemýšlejte, jakým způsobem vstupujete do kontaktu s druhými lidmi - co děláte, když chcete někoho oslovit? brání Vám v kontaktu něco? používáte nějakou větu či gesto při vstupu do kontaktu? doprovází Vás nějaká myšlenka? co Vás v kontaktu podporuje? a co Vám naopak brání do kontaktu vstoupit? je vstup do kontaktu odlišný s lidmi, které znáte a s těmi, které ne? děláte něco jinak? ...
Z úvahy si vypište pár bodů, které jste si v procesu úvahy zvědomili a přineste je s sebou do výuky.
Pozornost a zodpovědnost
(Úkol naleznete na konci textu)
Na základě našeho prvního setkání vzešlo ze společné diskuse téma zodpovědnosti. Kdo je za co zodpovědný psychologickém kontaktu? Je to psycholog, který má potřebné vzdělání, náhled, drží se etického kodexu, "nesmí" ublížit.../ nebo je to klient, který rozhoduje o tématu, o pravdivosti sdělení, o časové, energetické i finanční investici...?
Na tuto otázku jsem se ptala některých svých kolegů a jejich odpovědi s Vámi nyní sdílím (další vyjádření budu postupně doplňovat). Snad Vám pomohou se v tématu zodpovědnosti lépe ukotvit:
1) "Když o tom tak přemýšlím, připadá mi, že psycholog nabízí určitý terapeutický prostor (pole), ve kterém se vše odehrává. Musí vymezovat hranice a má ze své role moc, které by neměl využívat. Za to má zodpovědnost.
Klient přichází s tématy a řídí tak, co se v prostoru děje. A má velkou zodpovědnost na výsledku.
Zodpovědnost teda mají oba.
...neliší se to taky náhodou směr od směru? Jakože u direktivnějších směrů má terapeut více zodpovědnosti za to, co se v procesu děje?
Myslím si však, že klienti by si měli uvědomit, že zodpovědnost na jejich straně je obrovská a zásadní. Když klient ne(spolu)pracuje, tak se terapeut může postavit na hlavu a bez valného výsledku...
Sebe-upozadění
Milí studenti, v minulém semináři jsme se věnovali aktivnímu naslouchání.
Na příští hodinu si přečtěte následující článek od C. Rogerse, jež se aktivnímu naslouchání věnuje.
http://files.teachingjedi.webnode.com/200000004-6f61f705bf/ActiveListening_RogersFarson.pdf
Prezentace z hodiny:
Nácviky
Úkol 1
Milí studenti. Na příští seminář si každý z Vás zkuste vymyslet kazuistickou situaci (role klienta) pro nácviky. Promyslete si, jaká osobnost byste mohli být, jakou máte osobní a zdravotní historii, zájmy, zdroje, s jakými tématy se nyní v životě potkáváte, co řešíte, co vás trápí (jinak řečeno s jakým tématem jdete do psychologického kontaktu)
Úkol 2
Zamyslete se (a nejlépe sepište), v jakých oblastech vnímáte, že máte v rámci rozhovorů "deficit" - jinak řečeno co vám nejde. Zda je to směřování pozornosti ke klientovi a oproštění se od vlastních názorů, reflektování a práce s emocemi, plynulé vedení rozhovoru, pocit nejistoty..atd atd
Úkol 3
Podobně jako v předminulém týdnu, zkuste věnovat pozornost své vlastní pozornosti při kontaktu s druhými. Vyberte si jednoho člověka (například budete mít setkání s kamarádem, se členem rodiny, potkáte někoho jen tak na ulici nebo v hospodě, na praxi aj). Věnujte vědomou pozornost tomu, co Vám daný člověk, kterého si v duchu vyberete, bude říkat. Soustřeďte svůj zájem na jeho sdělení. Zkuste se oprostit od vlastních názorů a očekávání a naopak empaticky reagovat na obsah sdělené informace. Nemusíte vést v tomto duchu celý rozhovor, a kontakt může mít také velmi epizodickou podobu (například pomoc staršímu člověku přejít přechod a u toho jen poslouchat, co Vám při přecházení sděluje).
Finální setkání
Milí studenti,
na základě domluvy bude naše poslední společné setkání příští týden v pondělí prodlouženo. Klasický seminář proběhne v čase 16 - 18.00, následně v čase 18 - 20.00 proběhne prodloužení semináře pro zájemce.
Opět si přineste připravené kazuistiky a introspektivní zamyšlení nad vašimi silnými a slabými stránkami rozhovorů.
Úkol:
- termín odevzdání: 8.1.2019
- na základě vlastního výběru přečtěte odborný text (kniha, kapitola knihy, kazuistika, výzkumná studie...), který se zabývá vedením psychologických rozhovorů, psychologickými kompetencemi, osobnostní psychologa aj....
Na text sepište krátkou reflexi (v rozsahu max 1A4 normostrany). Součástí reflexe by mohlo být následující (samozřejmě dle charakteru textu):
1) o čem Vámi přečtený text pojednává?
2) co Vás v textu zaujalo (pozitivním či negativním způsobem)
3) lze informace přečtené v textu aplikovat praxi?, jsou pro vás užitečné a v čem?
4) jaké informace Vám v textu chybí?
aj.
Semestrální úkol
Milí studenti.
Blíží se konec semestru a s ním i ukončení naší spolupráce. Ačkoli jsme neměli mnoho společného prostoru věnovat se intenzivněji praktickým nácvikům a též prostoru k prohlubování Vašich dovedností, vnímám, a doufám, že jste mohli načerpat alespoň následovné: větší porozumění či vhled do rozdílu mezi rozhovorem klasickým a psychologickým, zvědomění si některých důležitých principů, možnost pozorovat a zkoušet aplikovat tyto poznatky i v běžném životě, a především prostor zamyslet se (nikoli nutně ovlivnit či změnit) nad vlastními silnými a méně silnými oblastmi.
Věřím, že budete mít nadále příležitosti více prohlubovat tyto poznatky a dovednosti.
A abyste si ještě lépe zvědomili to "ono", co vlastně máte prohlubovat, vymyslela jsem pro vás následující úkol, uzavírající vaši semestrální práci:
Sedněte si jeden klidný večer se sklenicí dobrého vína či hrnku čerstvého čaje/ horké čokolády se šlehačkou a marshmallowny, zapalte si svíčku a nohy si zabalte do teplých ponožek a zamyslete se nad Vaší semestrální prací. Pojděte si v myšlenkách, jaká jste měli očekávání, jaké informace pro vás byly důležité, co Vás možná překvapilo, co nového jste se o vedení rozhovoru dověděli, co jste měli možnost si vyzkoušet a jak to na Vás působilo? Co z toho si můžete s sebou odnést?
Promyslete si ale také, co se Vám nelíbilo, co byste potřebovali jinak, Vám chybělo v průběhu semestru a co Vám potenciálně chybí nyní, co byste dále potřebovali k prohlubování Vašich dovedností/ zmírnění pochybností/ nabytí dovedností...?
Z vaší úvahy poté sepište reflexi Vaší půlroční práce, zamyšlení nad sebou samým i psychologickými rozhovory obecně, a to v rozsahu 2 - 3 normostrany.
A až budete mít hotovo, odměňte se masáží od Vašeho partnera či spolubydlícího, za zvuku příjemné hudby si dopřejte horkou relaxační koupel plnou bublin, kupte si nějakou maličkost, která Vám cvrnkne přes nos a sami sobě si nahlas řekněte "dobrá práce".