PRACOVNÍ MOTIVACE Motivovaný člověk • pracuje pilně • pracuje bez výkyvů • je orientován na důležité cíle • motivace = úsilí + vytrvalost + cíle Cesty k motivovanému pracovnímu chování Zdroje motivace: • vnitřní (pohnutky) • vnější (incentivy) Historický pohled – starší představy o motivaci • teorie instrumentality • humanistické teorie • rozvoj mnoha „konkurenčních“ teorií o povaze pracovní motivace Tradiční teorie pracovní motivace • 1. teorie zaměřené na obsah (teorie potřeb) • Maslow • Herzberg • Alderfer (ERG teorie) • McClelland • 2. teorie zaměřené na proces (tzv. vlastní teorie motivace) • teorie očekávání/ expektační teorie (Vroom) • teorie spravedlnosti (Adams) • teorie cíle (Latham, Locke) 1a) Maslow – hierarchie potřeb • vlastní Maslowovy úvahy neověřené v praxi • v oblasti managementu obecně přijata – stále má velký vliv • je dobrým východiskem pro úvahy o řízení lidí (jednoduchá, přehledná, dává smysl) 1b) Herzberg – dvoufaktorová teorie potřeb • založena na studiu uspokojování potřeb a na deklarovaných motivačních efektech tohoto uspokojování • udržovací (hygienické) faktory / dissatisfaktory • motivační faktory (motivátory, satisfaktory) 1c) Alderfer – ERG teorie • „zahuštěná“ Maslowova pyramida do 3 úrovní + principy teorie systémů: • existenční potřeby (existence) • potřeba vztahů (relatedness) • potřeba růstu (growth) • popíral hierarchii potřeb • „frustrační regresní efekt“ 1d) McClellandova teorie potřeb • 3 hlavní potřeby: • potřeba výkonu/úspěchu (N-Ach – need for achievement) • potřeba moci (N-Pow – need for power) • potřeba sdružování/spojenectví (N-Aff – need for affiliation) • intenzita jednotlivých potřeb se individuálně liší 2a) Teorie očekávání (Vroom) – expektační teorie • motivace = proces řídící volbu • hlavní myšlenka: jedinci vynakládají pracovní úsilí k dosažení takového výkonu, který bude mít za následek žádoucí (preferovanou) odměnu • hlavní proměnné: • volba • očekávání • preference (valence) • dále navázali Porter a Lawler 2b) Teorie spravedlnosti/ ekvity (Adams) • hlavní předpoklad: uvědomění si nespravedlnosti je motivační silou • je založena na principu sociálního srovnávání • Ov /Iv = Od/Id 2c) Teorie cíle (Latham a Locke) • motivace a výkon jsou vyšší, když: • jsou jedincům stanoveny specifické cíle • jsou-li tyto cíle náročné, ale přijatelné • když existuje zpětná vazba na výkon • důležitá je participace jedinců na stanovování cíle • spojena s koncepcí řízení pomocí cílů (MBO – 60. léta) Novější teorie pracovní motivace • teorie (psychologie) zmocnění (empowerment) • zahrnuje: • manažerské postupy • postupy řízení lidských zdrojů • psychologii • motivace pomocí přestrukturování práce Motivace prostřednictvím restrukturování pracovních míst • Snaha o zvýšení: • rozmanitosti • autonomie • ucelenosti • Možnosti, jak toho lze dosáhnout: • rotace pracovních míst • horizontální rozšíření • vertikální rozšíření (posílení) – empowerment • poloautonomní pracovní skupiny • samořízené týmy Model charakteristiky pracovního místa (Hackman, Oldham, 1976, 1980) • 5 zákl. charakteristik pracovního místa: • rozmanitost práce • integrita úkolu • význam úkolu • autonomie • zpětná vazba • 3 kritické psychologické stavy: • zažívaná smysluplnost práce • zažívaná zodpovědnost za výsledky práce • znalost skutečných výsledků pracovních aktivit • výsledky: • vysoká vnitřní motivace • vysoké uspokojení z práce • vysoká efektivita práce Motivační faktory • náplň práce • participace na cílech firmy • delegování • efektivní komunikace a zpětná vazba • informovanost o dění ve firmě • dobré vztahy na pracovišti • možnost osobního o kariérního růstu • spravedlivý a transparentní systém hodnocení a odměňování • sociální politika podniku, zaměstnanecké benefity • styl vedení • pracovní režim a organizace práce • …. Jak tedy motivovat? • poznat a naučit se používat nejobvyklejší modifikace motivačních teorií a způsoby jejich aplikace v praxi • znát své podřízené a jejich potřeby, hodnoty a individuální motivační profily – pracovat s motivačními systémy a programy • propojovat motivační teorie s motivací jednotlivých zaměstnanců i s potřebami a možnostmi organizace jako celku • propojovat motivační systém s ostatními systémy, které mohou pozitivně působit na motivaci zaměstnanců • aktivně rozvíjet potenciál (kompetence) zaměstnanců a vytvářet pro jejich práci optimální pracovní prostředí a podmínky • nezapomínat na sebemotivaci ☺ Literatura: • Armstrong, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002. 856 s. ISBN 80-247-0469-2. • Tureckiová, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. 1.Vyd. Praha: Grada, 2004. 172 s. ISBN 80-247-0405-6. • Dědina, Jiří - Cejthamr,Václav. Management a organizační chování. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 339 s. ISBN 80- 247-1300-4. • Bělohlávek, František. Organizační chování. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996. 343 s. ISBN 80-85839-09-1. • ...a mnoho dalších