Dr. Klára Hübner, Ustav pomocných věd historických a archivnictví, Metodika V 1 Metodika V. Hledá se badatel… I. Profesionalizace a institucionalizace dějin II. Jak si vybrat „svého“ badatele? III. Příprava prezentace: jak na to Dr. Klára Hübner, Ustav pomocných věd historických a archivnictví, Metodika V 2 I. Profesionalizace a institucionalizace dějin Dr. Peter Lambert - Učí moderní evropské dějiny na Aberystwyth University (Anglie, Wales) - Specializace na moderní dějiny Německa (20. stol.) anglo-německé historiografické vztahy I. Profesionalizace a institucionalizace dějin: práce historika ‚Mimooborové‘ vlivy •Správný poměr mezi dějinami faktů, dějinami struktur, metodologií •Pluralita dějin: padesát odstínů minulosti •Interpretace a kritika faktu: Jev / Událost Pramen historik Zobrazeni události > ? I. Profesionalizace a institucionalizace dějin: záhady historické práce Metodologie analýza diskurzu Genealogie Archeologie myšlení M. Foucault Dobová mentalita Dobové možnosti (přístup k pramenům) Dobová recepce • minulost se manifestuje v jednotlivých událostech, a zároveň v dlouhodobém vývoji -> longue durée (Marc Bloch) •Přemet historického badání jsou pozůstalosti (prameny) jednotlivců a dlouhodobé struktury, které mají vliv na soudobou kulturu, společnost, ekonomii a politiku. • Při největší snaze o objektivitu nesmí historik nikdy zapomenout, ze jeho výzkum je podmaněn dobovým módám, jeho biografii a osobním vědeckým zázemím. „Kdo píše světové dějiny, zapisuje zároveň vlastni historii neviditelným inkoustem mezi jejími řádky“ Jean Paul Dynamika a vlivy na metodické myšlení a hlavní ideologické proudy 2019 1900 1800 1948 1968 Sekularizace společnosti 1989 1848 1918 Národní obrození industrializace Vznik národních států proletářské hnutí kapitalizmus 1945 globalizace Ekonomický liberalismus Technizace/digitalizace Marxismus Nacionalismus Komunismus Fašismus Národní socialismus Komunistická internacionála Studená válka: antikomunismus Existencialismus Neoliberalismus Feminismus Neokonzervativizmus Environmentalismus Společenské osvobození Dynamika a vlivy na metodické myšlení a hlavní ideologické proudy Nová vědeckost Národní dějepisectví „Historik“ Marxistická historiografie Historie a sociální vědy Sociální historie Psychoanalýza v historií Kulturní Antropologie Historie gendru Kulturní dějiny politiky Poststrukturalismus Politické dějiny Komparativní historie Ekonomické dějiny Globální historie 8 II. Jak si vybrat „svého“ badatele? Aneb: Kdo má strach z Filozofie dějin 9 III. Příprava prezentace: jak na to 1.10.: Výběr „myslitele“ 1.10. – 29.10, samostatné studium: - přehled přes myslitelově/myslitelčině působení: - biografie: Kdy/kde žil/a? Kde se narodil/a? Kdy/kde zemřel/a? co jeho/jí nejvíce ovlivnilo (náboženství, rodina, školitelé, války)? - hlavní myšlenky, vybrat text - Bibliografie I. (co o něm bylo napsáno) najděte něco zajímavého v jeho/v jejím životě - Bibliografie II. Hlavní díla a jejích význam - Sledujte tok jeho/jejích myšlenek; jak se to vyvíjelo? Které okolnosti se stali křížovými pro rozvoj jeho/jejího myšlení - Další kroky: vybrat myslitelův/myslitelčin text - Zamyslet se na ním a provést rozbor