Komunikace ve školní třídě: směrem k dialogickému vyučování Zuzana Šalamounová, ÚPV FF MU Cíle • Studenti rozumí základním specifikům a parametrům výukové komunikace. • Studenti rozumí pojmům zóna nejbližšího vývoje a lešení. • Studenti rozumí tomu, jaké jsou rysy dialogického vyučování, a umí je aplikovat na dní ve vyučovací hodině. Komunikace ve školní třídě Co již víme o výukové komunikaci? Vytvořte si ve dvojici pojmovou mapu reflektující Vaše stávající vědomosti o komunikaci ve školní třídě. Specifika výukové komunikace Dominance učitele:  otevírání komunikace  organizace komunikace  evaluace Specifika výukové komunikace Dominance učitele:  pravidlo 2/3 9/24 25/1 Rozložení komunikačního času Specifika výukové komunikace Konstantní přítomnost hodnocení: Kolik je hodin? Půl páté. Dobře. Kolik je hodin? Půl páté. Děkuji. Specifika výukové komunikace Elicitace Paní učitelka je asi zapomnětlivá, protože se nás ptala na to stejné, co minule… Specifika výukové komunikace otázka (I) odpověď (R) zpětná vazba (F) Specifická struktura (IRF) U: Je delfín ryba? Ž: Ne. U: Není to ryba! I-R-F: Iniciace učitele Otevřené otázky Uzavřené otázky Otázky učitele (I – R – F) Vyšší kognitivní náročnosti Nižší kognitivní náročnosti 52% 9% 25% 14% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Uzavřené nižší kognitivní náročnosti Otevřené nižší kognitivní náročnosti Uzavřené vyšší kognitivní náročnosti Otevřené vyšší kognitivní náročnosti Distribuce otázek v běžné výuce (2. stupeň, humanitní předměty) Ke každému typu otázek vytvořte ve čtveřici jednu otázku uplatnitelnou v předmětu Vaší aprobace. Předmět uveďte (8922). Pořadí: NKPU NKPO VKPU VKPO Počet slov 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10-14 15-19 20 + Celkem replik 1300 473 302 165 123 88 72 56 44 99 35 75 % 45,9 16,7 10,7 5,8 4,3 3,1 2,5 2 1,6 3,5 1,2 2,7 Žákovské odpovědi (I – R – F) U: Ano, vzhůru. Tak, a teď tam mám dole ta slova k zapamatování. (Ukazuje na slova na tabuli.) Proč si ta slova musíme pamatovat? ŽŽ: Protože si je nemůžeme odvodit. U: Ano, totiž tam funguje takzvaná spodoba co? ŽŽ: Znělosti. U: Znělosti.  Odpověď v závislosti na kolokabilitě - mechanismus tzv. nepravých odpovědí Žákovské odpovědi (I – R – F) U: A protože jste to už probírali dříve, tak já myslím, že synonyma jsem vám tady psát ani nemusela. Co jsou to synonyma? Milane? Řekni to svými slovy. • Ž Milan: Já nevím. • U: Víš to, co jsou to synonyma? • Ž Milan: Slova, které vyjadřují stejnou věc. • U: Mají stejný, nebo? • ŽŽ: podobný význam. • U: Nebo podobný význam. Takže slova, mající různou obdobu, ale stejný nebo podobný význam. Žákovské odpovědi (I – R – F)  Krátké, správné  Chybné odpovědi pouze sporadicky  Žáci se většinou snaží dojít k jedné konkrétní odpovědi – té, kterou má na mysli učitel (Myhill, 2007). Žákovské odpovědi (I – R – F) Zpětná vazba učitele (I – R – F)  Verifikační U: Jaká je lepší pozice, pro žadatele o hypotéku? Mít smlouvu na dobu určitou, nebo neurčitou? Ž: Neurčitou. U: No, neurčitou, samozřejmě. Zpětná vazba učitele (I – R – F)  Formativní U: Takže můžu někoho poprosit, aby nás seznámil se životem této spisovatelky? Terezko, zkus. (vyvolává hlásící se žákyni) Ž Terezka: Narodila se roku 1953 v Olomouci, dětství kromě prvních tří let prožila v Praze, v roce 1983 emigrovala s rodinou do Rakouska. Psala divadelní hry a knihy, především pro děti a mládež. V roce 1995 se vrátila zpátky do Česka, dnes pracuje jako spisovatelka a scénáristka. Po maturitě na gymnáziu Jana Nerudy nemohla dále z politických důvodů studovat. U: Výborně. Já myslím, že to bylo úplně úžasné. Jenom jde o to, když teď mluvíš o současnosti, tak to gymnázium ona určitě studovala před lety. Takže je potřeba ty informace pěkně seřadit chronologicky, jak jdou za sebou. Zpětná vazba učitele (I – R – F)  Formativní Ž Matěj: Naše soustava se skládá z osmi planet a z toho jedna je Země. Planety obíhají kolem osy, středem Sluneční soustavy je Slunce. Planety jsou v tomto pořadí: Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter Saturn, Uran, Neptun. U: No, není to zlé, ale vadí mi, že se otáčí kolem osy, jo. Ale tam, představ si, že máš planetu a máš osu tady. (kreslí na tabuli planetu a mimo ni kreslí osu) Myslíš, že se ta planeta otáčí takhle dokola? (ukazuje, jak by se planeta mohla otáčet) Ž Matěj: Ne. U: Takže kolem jaké osy? Ž Matěj: Kolem své. U: Tam musí být kolem své osy, jo? Takže … kolem osy, točí se kolem osy … musí to být tedy naprosto přesné. 94 % 77 % 6 % 23 % Negativní zpětná vazba Pozitivní zpětná vazba Verifikační Formativní Zpětná vazba v běžném vyučování Otázka: na zapamatování Odpověď: krátká, správná Zpětná vazba: nerozvinutá Jaká je komunikace ve škole? Komunikace ve školní třídě Obrat směrem k aktivní, produktivní participaci žáků. Proces učení: commognition (Sfard) Vztah myšlení a řeči Učení jako participace Žáci, kteří více participují, dosahují lepších vzdělávacích výsledků Proces učení: zóna nejbližšího vývoje (Vygotskij) -Vzdálenost mezi aktuálním stupněm vývoje a potenciálním stupněm vývoje, který je podmíněn vedením dospělého nebo spoluprací se schopnějšími vrstevníky. Proces učení: koncepce lešení (Bruner) -Proces, který umožní jedinci řešit problém, splnit úlohu nebo dosáhnout konkrétního cíle, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí.  Dominují vyšší myšlenkové procesy  Dialog mezi učitelem a žáky (střídání perspektiv)  Žáci jsou aktivní a angažovaní Dialogické vyučování  Otevřené a myšlenkově náročné otázky učitelů  Rozvité odpovědi žáků  Rozvinutá zpětná vazba  Kladení otázek žáky  Triadická interakce Klíčové rysy dialogického vyučování  Zvýšení porozumění vyučované látce  Rozvoji argumentačních schopností  Rozvoj kreativity  Rozvoj schopnost učit se Užitečnost dialogického vyučování