Nezaměstnanost - Španělsko 2014 – 24%, z toho: 50 % primární, 20 % terciární 2019 – 14,2 % https://data.oecd.org/unemp/unemployment- rates-by-education-level.htm Učitelství jako profese Školní pedagogika PS 2019 Cíle • Studenti vědí, jaké podmínky musí splnit ten, kdo chce být učitelem • Studenti vědí, jaké činnosti a v jakém rozsahu učitel vykonává • Studenti rozumí tomu, jaké jsou charakteristiky období začínajícího učitele, a přemýšlí nad nimi v kontextu své učitelské dráhy • Studenti dokáží zhodnotit důsledky mocenského uspořádání ve třídě (ve výuce nebylo) Kdo se smí stát učitelem? Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo: a) je plně způsobilý k právním úkonům, b) má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává, c) je bezúhonný, d) je zdravotně způsobilý , a) prokázal znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak. (Zákon o pedagogických pracovnících, 2004) Učitel vs. pedagogický pracovník Kdo spadá pod označení pedagogický pracovník? Učitel vs. pedagogický pracovník Pedagogický pracovník: učitel, vychovatel, speciální pedagog, psycholog, pedagog volného času, asistent pedagoga, trenér, vedoucí pedagogický pracovník, mistři odborné přípravy Jaká je pracovní náplň učitele? Co vše učitel dělá? Činnosti učitele Přímá Nepřímá vyučovací povinnost Klíčové dovednosti učitele • Plánování a příprava hodiny • Realizace vyučovací hodiny • Řízení vyučovací hodiny • Zajištění adekvátního klimatu třídy • Zajištění kázně • Hodnocení prospěchu • Reflexe vlastní práce a evaluace Kyriacou (2004) Pracovní podmínky v číslech 21 hodin (ředitel 2 až 6, zástupce 4 až 14) 22 žáků (SŠ), 24 (ZŠ) cca 45 000 učitelů (60 %) Platové podmínky učitelů Platové podmínky učitelů Další část platu tvoří příplatky: • za třídnictví (až 800,- Kč) • za suplování (200 % hodinové mzdy) • za specializovanou činnost, ke které má učitel další vzdělání, • osobní příplatek (odměna např. za kroužky) • mimořádná odměna (za výjimečný výkon,…). Platové podmínky učitelů Průměrný plat 1.q/2019 = 36 000 Kč Volení slib: 45 000 Kč v roce 2021 Průměr zemí EU = 53 000 Kč Výdaje na školství z HDP = 3,9 % (EU 4,6 %) Platové podmínky učitelů – mezinárodní srovnání ? Je učitelství prestižní povolání? Prestiž povolání učitele Prestiž povolání ukazuje míru váženosti (reputace), moci a vlivu ve společnosti, které se jedinci dostává a jež je mu od ostatních prokazována v souvislosti s výkonem daného povolání. prestiž povolání se hodnotí zcela nezávisle na jedinci, který povolání vykonává. Seřaďte povolání dle Vašeho subjektivního hodnocení jejich prestiže: Starosta, kněz, voják z povolání, vědec, novinář, soudce, učitel na ZŠ, poslanec, truhlář, lékař, bankovní úředník Je učitelství prestižní povolání? Dráha učitele experta období 0 – 3 3 - 8 8+ Název období Zkoumání terénu / kritické období Progresivní období Expertství Sociálně připsaná identita Učitel začátečník s nárokem na chyby Progresivní učitel Expert (může radit) Hlavní problém Kázeň Předmět (jak lépe?) Střet s okolím Porovnání s ideální učitelem Řešení problému Experimentování, hledání vzoru Třídní učitel / vedoucí skupiny učitelů Aktivní nespokojenost, zdokonalování se Další charakteristiky Šok z reality, Racionalita, Působení v rámci třídy Nárůst intuice, Reflexe – porovnávání se vzorem, Práce na sobě Mentorství, jít příkladem, Dráha učitele Dráha učitele Učitel začátečník (novic) 0 – 3 Charakteristiky: šok z reality (ideály vs. realita, zborcení představ ze studií) snaha o zvládnutí základů vyučování soustředění na svůj výkon menší cit pro konkrétní situace nejistota Kázeň jako hlavní problém Hledání smyslu učení Stávání se učitelem Dráha učitele Dráha učitele Progresivní učitel 3 – 8 Charakteristiky: Rozvoj uvažování o předmětu Nárůst intuice Reflexe Práce na sobě Dráha učitele Dráha učitele Učitel expert 8+ Charakteristiky: Porovnávání s ideálním učitelem Aktivní nespokojenost Mentorství (vykročení z roviny školy) Dráha učitele Kritické období končí orientací na žáky Mocenské vztahy ve výuce Sebekvalitnější učitelova znalost obsahu zůstává ve třídě s nefungujícími mocenskými vztahy bez užitku Moc  potenciál ovlivňovat postoje, hodnoty a jednání jiné osoby nebo skupiny osob (Richmond & McCroskey, 1992) Autorita, kázeň Autorita = vztahová charakteristika založená na dominanci a podřízenosti, spojená s učitelem Kázeň = vědomé dodržování nastavených norem a pravidel Mocenské vztahy • Legitimní moc • Trestající moc • Odměňovací moc • Expertní moc • Referenční moc Miniscénáře míjení se účinkem Student na praxi napomíná žáky, kteří se ve třídě pošťuchují. Oni na něj nereagují. Žáci ve třídě opakovaně ruší do té míry, že jim učitel dá desetiminutovku. Příště se situace opakuje. Učitelka chválí nejlepší slohovou práci, ale její autorka dává najevo rezistenci. Studenti hromadně nerozumí učivu, ale přesto si na učitele nestěžují. Mocenské konstelace ve výuce