Žák jako subjekt vzdělávání Žák jako objekt x subjekt Determinanty při vstupu do vzdělávání Faktory žákovské úspěšnosti Zuzana Šalamounová, ÚPV FF MU Cíle • Studenti rozumí tomu, jaký je rozdíl mezi žákem jakožto objektem a subjektem vzdělávání • Studenti dokáží vyhodnotit, jaké faktory na straně žáků a na straně instituce školy se promítají do žákovské úspěšnosti a jakým způsobem • Studenti dokáží poznatky ohledně žákovské diverzity uplatnit v návrhu konkrétních opatření objekt subjekt Třída vs. žáci Třída vs. žáci Determinanty na straně žáků Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na straně žáků – POHLAVÍ,GENDER NAPŘ. DREXLEROVÁ, Anna (2018). Kluků je škoda, holky na to nemají: genderové aspekty v hodnocení nejslabších žáků třídy. JARKOVSKÁ, Lucie a Kateřina LIŠKOVÁ (2008). Genderové aspekty českého školství. POTUŽNÍKOVÁ, Eva a Jana, STRAKOVÁ (2006). Rozdíly ve vědomostech a dovednostech českých chlapců a děvčat na základě zjištění mezinárodních výzkumů. Determinanty na straně žáků Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na straně žáků - NÁRODNOST Národnostní menšiny v ČR: slovenské, ukrajinské, polské, vietnamské, německé, ruské, maďarské, romské Zdroj: Zákon č. 273/2001 Sb.Zákon o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů Determinanty na straně žáků kulturní kapitál (Pierre Bourdieu) - ekonomický kapitál - sociální kapitál (Institucionalizovaný KK – doklady o výšce KK) Determinanty na straně žáků = institucionalizované široce sdílené kulturní signály (postoje, preference, formální vědění, jednání, statky, oprávnění), které tvoří předpoklady k dosažení určitého sociálního statusu Ekonomický kapitál = hmotný (odlišné vybavení domácností, materiální výbava jedince a jeho rodiny) Sociální kapitál = nehmotný (kontakty, známosti, orientace v různém prostředí). Zásadní je role rodinného zázemí. Determinanty na straně žáků Katrňák, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Praha: SLON. Katrňák, T., Fučík, P. (2010). Návrat k sociálnímu původu: Vývoj sociální stratifikace české společnosti v letech 1989 až 2009. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Anderle, V. (1999). Nepotopitelná třída. Biograf 18-19, 41–60. Determinanty na straně žáků Dominantní jazykový kód (Basil Bernstein) -rozvinutý kód -omezený kód Determinanty na straně žáků To, jakým způsobem lidé hovoří (výběr slov, gramatika, výslovnost), vypovídá o jejich sociální identitě -s určitým způsobem mluvení jsou asociována určitá přesvědčení a stanoviska, ačkoli jazyk je neutrální Např. Knausová, I. (2002). Ověření platnosti Bernsteinovy teorie jazykové socializace v českém prostředí, Pedagogická orientace 2, 99-107. Determinanty na straně žáků 6. Inteligence – dispozice pro myšlení a učení -IQ není pouze dědičné (fluidní vs. krystalická inteligence, Cuttel) Determinanty na straně žáků Sociální teorie inteligence – užitečnost v prostředí Gardner: mnohočetná inteligence řečová, jazyková logicko-matematická prostorová hudební pohybová interpersonální intrapersonální Determinanty na straně žáků Učební styl = svébytné postupy při učení -Do velké míry souvisí s určitou smyslovou citlivostí (vizuální, verbální nebo kinestetický typ) Faktory uvnitř vzdělávacího systému Jaké faktory působí na úspěšnost žáka uvnitř vzdělávacího systému a jakým způsobem? Faktory uvnitř vzdělávacího systému Typizace žáků ze strany učitelů (Brophy a Good) Naše přesvědčení Naše jednání Cizí přesvědčení Cizí jednání Sebenaplňující proroctví Faktory uvnitř vzdělávacího systému uspořádání vzdělávacího systému (diferenciace, složení žáků ve třídě) Faktory uvnitř vzdělávacího systému klima školní třídy a školy kvalita školy složení učitelského sboru Úkol Vyberte si jeden z výše uvedených faktorů, který může vést k odlišným vzdělávacím příležitostem či výsledkům na straně žáků, a vymyslete, jak byste s ním pracovali v rámci vlastního pedagogického působení. Cíle k ověření • Studenti rozumí tomu, jaký je rozdíl mezi žákem jakožto objektem a subjektem vzdělávání • Studenti dokáží vyhodnotit, jaké faktory na straně žáků a na straně instituce školy se promítají do žákovské úspěšnosti a jakým způsobem • Studenti dokáží poznatky ohledně žákovské diverzity uplatnit v návrhu konkrétních opatření